Απόψεις για το τραγούδι ''Πρέβεζα'' σε ποίηση του Κώστα Καρυωτάκη

Μηνύματα
1.208
Reaction score
59
[youtube]PZLJhoAv1GI[/youtube]
Στίχοι: Κώστας Καρυωτάκης
Μουσική: Γιάννης Γλέζος
Πρώτη εκτέλεση: Θανάσης Γκαϊφύλιας
Άλλες ερμηνείες: Βασίλης Παπακωνσταντίνου

Θάνατος είναι οι κάργιες
που χτυπιούνται στους μαύρους τοίχους και στα κεραμίδια,
θάνατος οι γυναίκες που αγαπιούνται
καθώς να καθαρίζανε κρεμμύδια.

Θάνατος οι λεροί κι ασήμαντοι δρόμοι,
με τα λαμπρά μεγάλα ονόματά τους,
ο ελαιώνας γύρω η θάλασσα κι ακόμη
ο ήλιος θάνατος μες στους θανάτους.

Θάνατος κι ο αστυνόμος που διπλώνει
για να ζυγίσει μια ελλειπή μερίδα,
θάνατος τα ζουμπούλια στο μπαλκόνι
κι ο δάσκαλος με την εφημερίδα.

Βάσις φρουρά εξηκονταρχία Πρεβέζης.
Την Κυριακή θ' ακούσουμε την μπάντα.
Επήρα ένα βιβλιάριο τραπέζης,
πρώτη κατάθεσις δραχμαί τριάντα.

Περπατώντας αργά στην προκυμαία
"Υπάρχω" λες κι ύστερα "Δεν υπάρχεις".
Φτάνει το πλοίο υψωμένη σημαία.
Ίσως έρχεται ο κύριος νομάρχης.

[Αν τ ο υ λ ά χ ι σ τ ο ν, μέσα στους ανθρώπους
έ ν α ς πέθαινε από αηδία...
Σιωπηλοί, θλιμμένοι, με σεμνούς τρόπους,
θα διασκεδάζαμε όλοι στην κηδεία]
Η μουσική δεν είναι του Γλέζου ούτε φυσικά του Μούτση από την Τετραλογία. Ανήκει σε ένα Βιενέζο συνθέτη και υπάρχει σε έναν δίσκο με Βιενέζικα Βαλς που τυχαία απόκτησα πρόσφατα για τη συγγραφή του βιβλίου μου. Κάποτε ρωτώντας τον Γκαϊφύλια σχετκά με το ποιος έγραψε τη μουσική, ο ίδιος ή ο Μούτσης, είχα πάρει μια απάντηση πολυ μασημένη και δεν κατάλαβα τίποτε. Υπετίθετο ότι το είχε γράψει αυτός. Τότε φυσικά δεν γνώριζα πέραν του Μούτση και του Γκαιφύλια αν το είχε γράψει ο Γλέζος και ουτε φυσικά τον Βιενέζο, τον πραγματικό συνθέτη της μουσικής αυτής.
Η συμπεριφορά αυτή ειναι χαρακτηριστική ορισμένων ανθρώπων. Λ.Σ.

http://www.avsite.gr/vb/showthread.php?t=75191&page=6
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
17.624
Reaction score
58.077
Απάντηση: Απόψεις για το τραγούδι ''Πρέβεζα'' σε ποίηση του Κώστα Καρυωτάκη

...
Η συμπεριφορά αυτή ειναι χαρακτηριστική ορισμένων ανθρώπων. Λ.Σ.
Όλες οι πατρότητες επιδέχονται αμφισβήτηση...Ας το αφήσουμε λοιπόν ως έχει.
 

Μηνύματα
1.208
Reaction score
59
Απάντηση:Απόψεις για το τραγούδι ''Πρέβεζα'' σε ποίηση του Κώστα Καρυωτάκη

Όλες οι πατρότητες επιδέχονται αμφισβήτηση...Ας το αφήσουμε λοιπόν ως έχει.
Όχι, δεν επιδέχονται όλες οι πατρότητες αμφισβήτηση!!! Είναι πολύ ισοπεδωτική η άποψή σου. Βολεύει ορισμένους σαν τους κυρίους του παραδείγματός μας. Διότι υπάρχουν όντως αδιαμφισβήτητες πατρότητες. Φαντάσου, ο Γκαιφύλιας δεν είχε καν την τόλμη και την ευαισθησία να μου πει τουλάχιστον ότι δεν ήταν δικιά του σύνθεση!! Λ.Σ.
 

Μηνύματα
11.423
Reaction score
38
Απάντηση:Απόψεις για το τραγούδι ''Πρέβεζα'' σε ποίηση του Κώστα Καρυωτάκη

Όχι, δεν επιδέχονται όλες οι πατρότητες αμφισβήτηση!!! Είναι πολύ ισοπεδωτική η άποψή σου. Βολεύει ορισμένους σαν τους κυρίους του παραδείγματός μας. Διότι υπάρχουν όντως αδιαμφισβήτητες πατρότητες. Φαντάσου, ο Γκαιφύλιας δεν είχε καν την τόλμη και την ευαισθησία να μου πει τουλάχιστον ότι δεν ήταν δικιά του σύνθεση!! Λ.Σ.
Κύριε Λουκά δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις τραγουδιών που αμφισβητείται η πατρότητα ως προς τη μουσική και τους στίχους ,μπορεί να έχετε δίκιο δεν αντιλέγω όμως επίσημα τουλάχιστον στη μουσική ίσως με κάποιες αλλοιώσεις έχει βάλει την υπογραφή του ο ίδιος ο Γλέζος.
Τώρα αν έχετε κάποιες αποδείξεις αλλάζει το θέμα όμως με το να αναφέρουμε απλώς ότι η μουσική είναι '' κλεμμένη '' χωρίς έστω κάποιο ηχητικό ντοκουμέντο που να το αποδεικνύει τότε τέτοια αναφορά τυπικά δεν ευσταθεί.
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
17.624
Reaction score
58.077
Απάντηση: Απόψεις για το τραγούδι ''Πρέβεζα'' σε ποίηση του Κώστα Καρυωτάκη

Όχι, δεν επιδέχονται όλες οι πατρότητες αμφισβήτηση!!! Είναι πολύ ισοπεδωτική η άποψή σου. Βολεύει ορισμένους σαν τους κυρίους του παραδείγματός μας. Διότι υπάρχουν όντως αδιαμφισβήτητες πατρότητες. Φαντάσου, ο Γκαιφύλιας δεν είχε καν την τόλμη και την ευαισθησία να μου πει τουλάχιστον ότι δεν ήταν δικιά του σύνθεση!! Λ.Σ.
Απόντων των άμεσα εμπλεκομένων,όλοι τραγούδια ξέρουμε...:612:

 

Μηνύματα
11.423
Reaction score
38
Απάντηση: Απόψεις για το τραγούδι ''Πρέβεζα'' σε ποίηση του Κώστα Καρυωτάκη

Το αποτέλεσμα δηλ το τραγούδι μουσική και στίχοι είναι το καλλιτεχνικό απόσταγμα που εμένα προσωπικά με ενδιαφέρει άμεσα, ενώ τα πνευματικά δικαιώματα σίγουρα ενδιαφέρουν τους δημιουργούς αλλά ως εκεί.
 

Μηνύματα
11.423
Reaction score
38
Απάντηση: Απόψεις για το τραγούδι ''Πρέβεζα'' σε ποίηση του Κώστα Καρυωτάκη

Το μόνο σίγουρο είναι πως στο χαμόγελο της Τζοκόντα μπορούμε να διακρίνουμε μουσικές άλλων εποχών προκλασικής, κλασικής, αλλά και μουσικής από τη δεκαετία του 50' που σε αυτή την τελευταία, ήταν γέννημα θρέμμα ο αείμνηστος Χατζιδάκις και που με το καλλιτεχνικό του αυτό δημιούργημα το χαμόγελό τους διαρκεί ακόμα και σήμερα.....:126:
 

Μηνύματα
1.208
Reaction score
59
Re: Απάντηση: Απόψεις για το τραγούδι ''Πρέβεζα'' σε ποίηση του Κώστα Καρυωτάκη

Κύριε Λουκά δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις τραγουδιών που αμφισβητείται η πατρότητα ως προς τη μουσική και τους στίχους ,μπορεί να έχετε δίκιο δεν αντιλέγω όμως επίσημα τουλάχιστον στη μουσική ίσως με κάποιες αλλοιώσεις έχει βάλει την υπογραφή του ο ίδιος ο Γλέζος.
Τώρα αν έχετε κάποιες αποδείξεις αλλάζει το θέμα όμως με το να αναφέρουμε απλώς ότι η μουσική είναι '' κλεμμένη '' χωρίς έστω κάποιο ηχητικό ντοκουμέντο που να το αποδεικνύει τότε τέτοια αναφορά τυπικά δεν ευσταθεί.
Αγαπητή Φαίδρα είμαι σοβαρός άνθρωπος και δεν μιλάω ανεύθυνα. Δυστυχώς δεν ασχολούμε με το γιου τιουμπ και δεν έχω κανένα αποδεικτικό ηχητικό ντοκουμέντο. Επομένως μπορεί να λέω ό,τι μου κατέβει. Μιας και εδώ αρκετοί ασχολούνται με τον εν λόγω σπορ παραθέτω τα στοιχεία και βρείτε το.
Δίσκος Columbia SCX 3279, Viennese Dances Vol. 2, Philharmonia Promenade Orchestra, Henry Krips, 1959.
O συνθέτης ονομάζεται Ivanovici και το Βαλς "Donauwellen" ή αλλιώς τα "Κύματα του Δούναβη".
Το μέρος της "Πρέβεζας" με το βαλς είναι αντιγραφή από αυτήν την σύνθεση.
Και δεν είναι φυσικά το μόνο. Πλείστα παραδείγματα που το κόμπλεξ δεν επιτρέπει να γίνει μία απλή μνεία από που πάρθηκε η μουσική.
Ο Santana μάλλον είναι πολύ λίγος όταν σε συγκεκριμένο καμμάτι γράφει ότι είναι από την τρίτη συμφωνία του Brahms ή σε άλλο αναφέρει το Painted Black των Stones που η μελωδία του εμφανίζεται για λίγο σε κάποια δικιά του σύνθεση. Λ.Σ.
 

Μηνύματα
1.208
Reaction score
59
Re: Απάντηση: Απόψεις για το τραγούδι ''Πρέβεζα'' σε ποίηση του Κώστα Καρυωτάκη

Το μόνο σίγουρο είναι πως στο χαμόγελο της Τζοκόντα μπορούμε να διακρίνουμε μουσικές άλλων εποχών προκλασικής, κλασικής, αλλά και μουσικής από τη δεκαετία του 50' που σε αυτή την τελευταία, ήταν γέννημα θρέμμα ο αείμνηστος Χατζιδάκις και που με το καλλιτεχνικό του αυτό δημιούργημα το χαμόγελό τους διαρκεί ακόμα και σήμερα.....:126:
Είναι διαφορετικό το να θυμίζει ή να μιμείται το στυλ μιας σύνθεσης ή μιας εποχής και άλλο η ατόφια κλοπή όπως το περιβόητο "Χασάπικο 40"!!! από τη συμφωνία "40" του Μοτσαρτ. Είναι υποτιμητικό το να αναφέρει κάποιος από που εμπνευστηκε ή αν αντέργραψε;;
Φαντάσου ένα βιβλίο που δεν γίνεται μνεία από που έχουν παρθεί ατόφια κομάτια!! Λ.Σ.
 

Μηνύματα
11.423
Reaction score
38
Απάντηση: Απόψεις για το τραγούδι ''Πρέβεζα'' σε ποίηση του Κώστα Καρυωτάκη

Κύριε Λουκά διάβασα προσεκτικά τα γραφόμενά σας αλλά είναι περασμένη ώρα για να γράψω αυτά που θέλω.
Αύριο (δηλ σήμερα) θα σας απαντήσω.
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
17.624
Reaction score
58.077
Απάντηση: Απόψεις για το τραγούδι ''Πρέβεζα'' σε ποίηση του Κώστα Καρυωτάκη

...είμαι σοβαρός άνθρωπος και δεν μιλάω ανεύθυνα. Δυστυχώς δεν ασχολούμε με το γιου τιουμπ και δεν έχω κανένα αποδεικτικό ηχητικό ντοκουμέντο. Επομένως μπορεί να λέω ό,τι μου κατέβει
...
Ο Santana μάλλον είναι πολύ λίγος όταν σε συγκεκριμένο καμμάτι γράφει ότι είναι από την τρίτη συμφωνία του Brahms ή σε άλλο αναφέρει το Painted Black των Stones που η μελωδία του εμφανίζεται για λίγο σε κάποια δικιά του σύνθεση. Λ.Σ.
Γιά ν'αξιοποιείται ο πολύτιμος χρόνος των θεατών και μη του Youtube,Ας θεωρήσουμε κατ'αρχάς δύο μόνο παραδείγματα ροκ κομματιών που έχουν υιοθετήσει α ν α μ φ ι σ β ή τ η τ α μουσική από κλασσικά έργα(που αναγράφονται φυσικά στα credits των δίσκων):
[reliops=The Nice - America 1968][youtube]45pIvr4gJD4[/youtube][/reliops]


[youtube]yctfXIqugXc[/youtube]

[reliops=EMERSON LAKE & PALMER (ELP) - Knife Edge][youtube]-B3UrB_dex8[/youtube][/reliops]


[youtube]jVN5STjc4ng[/youtube]

[reliops=Emerson, Lake & Palmer - Knife Edge (live)][youtube]OfISkpibSCY[/youtube][/reliops]

Just a step cried the sad man
Take a look down at the madman
Theatre kings on silver wings
Fly beyond reason
From the flight of the seagull
Come the spread claws of the eagle
Only fear breaks the silence
As we all kneel pray for guidance

Tread the road cross the abyss
Take a look down at the madness
On the streets of the city
Only spectres still have pity
Patient queues for the gallows
Sing the praises of the hallowed
Our machines feed the furnace
If they take us they will burn us

Will you still know who you are
When you come to who you are

When the flames have their season
Will you hold to your reason
Loaded down with your talents
Can you still keep your balance
Can you live on a knife-edge

(Η κλασσικές αναφορές του Keith Emerson έβρισκαν διέξοδο από την εποχή των Nice και κορυφώθηκαν στις ΄΄προοδευτικές ροκ συμφωνίες΄΄ των Emerson,Lake & Palmer)
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
17.624
Reaction score
58.077
Απάντηση: Απόψεις για το τραγούδι ''Πρέβεζα'' σε ποίηση του Κώστα Καρυωτάκη

O συνθέτης ονομάζεται Ivanovici και το Βαλς "Donauwellen" ή αλλιώς τα "Κύματα του Δούναβη".
Το μέρος της "Πρέβεζας" με το βαλς είναι αντιγραφή από αυτήν την σύνθεση.
Παρατίθενται δύο εκτελέσεις από το επίμαχο κομμάτι κλασσικής μουσικής του οποίου αναφέρθηκε ο τίτλος:
[reliops=Danube Waves(Donau Wellen) - Ian Ivanovici][youtube]KeCKdyJfSWI[/youtube][/reliops]

[reliops=Ion Ivanovici - The Waves of the Danube & Franz Lehar - Liebe, du Himmel auf Erden][youtube]PwxYxQg2gcY[/youtube][/reliops]

Και κατόπιν δύο γνωστές εκτελέσεις της μελοποιημένης ''Πρέβεζας'':
[youtube]PZLJhoAv1GI[/youtube]
[youtube]r59IHVa_qts[/youtube]
Αλήθεια είναι ότι στο δικό μου αυτί δεν ακούγεται ως πιστή αντιγραφή...Μήπως αυτό που ΄΄ενοχλεί΄΄ περισσότερο κι από την ΄΄αντιγραφή΄΄,είναι τελικά οι...στίχοι;:126:
 

Μηνύματα
1.208
Reaction score
59
Bhutia για μπες στον κόπο να κατεβάσεις πρώτα την Πρέβεζα του Μούτση από την Τετραλογία που και αυτή είναι του 1975 και μετά πες μας αν είναι ή δεν είναι αντιγραφή. Η εκτέλεση με τον Γκαίφύλια είναι λίγο αλλαγμένη. Άλλωστε και δικαίωμά του, αλλά και για να μην βγάζει και μάτι.
Πως βγάζεις το αυθαιρετο συμπέρασμα ότι με ενοχλούν οι στιχοι!!! Δεν με γνωρίζεις καν ούτε τις προτιμήσεις μου. Μίλησε κανείς για στίχους;;;; Λ.Σ.
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
17.624
Reaction score
58.077
Απάντηση: Απόψεις για το τραγούδι ''Πρέβεζα'' σε ποίηση του Κώστα Καρυωτάκη

...
Αλήθεια είναι ότι στο δικό μου αυτί δεν ακούγεται ως πιστή αντιγραφή...Μήπως αυτό που ΄΄ενοχλεί΄΄ περισσότερο κι από την ΄΄αντιγραφή΄΄,είναι τελικά οι...στίχοι;:126:
...
Πως βγάζεις το αυθαιρετο συμπέρασμα ότι με ενοχλούν οι στιχοι!!! Δεν με γνωρίζεις καν ούτε τις προτιμήσεις μου. Μίλησε κανείς για στίχους;;;; Λ.Σ.
Ίσως καλύτερα που δε σε γνωρίζω.Γιατί αν σε γνώριζα δίχως να σε...ξέρω θα ταν το χειρότερο.
Απόντων όμως των συγκεκριμένων καλλιτεχνών,η γνώμη μας εμπεριέχει υποκειμενικότητα και άρα δε μπορεί να γίνει πάραυτα πιστευτή,εκτός κι αν τα ντοκουμέντα είναι τέτοια που να μην επιδέχονται την π α ρ α μ ι κ ρ ή αμφισβήτηση κατά τη σύγκριση...
Εφόσον δε η μουσική είναι τόσο φίνα κι εξαίσια,υπέθεσα γιά τους στίχους στα πλαίσια αναρώτησης με τον εαυτό μου και μόνο...Η υπόθεση είναι πάντα ερωτηματικού χαρακτήρα κι όχι απάντηση,εκτός κι αν σε αφορά οπότε θίγεσαι...:126:



Η μελοποίηση κορυφαίων Ελλήνων ποιητών βρίσκεται στο αποκορύφωμά της ενάμισι χρόνο μετά τη μεταπολίτευση, όταν ο Δήμος Μούτσης προς το τέλος του 1975 επιχειρεί να «ντύσει» μουσικά δέκα ποιήματα τεσσάρων σημαντικών δημιουργών. Ο Κωνσταντίνος Καβάφης, ο Γιώργος Σεφέρης, ο Κώστας Καρυωτάκης και ο Γιάννης Ρίτσος συνυπάρχουν μοναδικά μέσα από τις μελωδίες του σπουδαίου συνθέτη, ο οποίος με το έργο του αυτό ανοίγει ένα νέο δρόμο στην ελληνική μουσική.
Τα τραγούδια μοιράζονται ο Μανώλης Μητσιάς (που ο Μούτσης καθιέρωσε έξι χρόνια νωρίτερα με την «Ελευσίνα»), ο αείμνηστος Χρήστος Λεττονός και η Άλκηστη Αττικιουζέλ, που κάνει το δισκογραφικό της ντεμπούτο και μετονομάζεται σε ...Πρωτοψάλτη από τον ίδιο τον συνθέτη!
Οι δύο πλευρές του δίσκου βινυλίου «ανοίγουν» με το ίδιο μουσικό θέμα, που θυμίζει κάτι μεταξύ στρατιωτικής παρέλασης (με τα πνευστά που κυριαρχούν) και ξεφαντώματος καρναβαλιστών (με τις φωνές που ακούγονται). Από εκεί και πέρα, ο Μητσιάς αποδίδει μοναδικά τα «Κι αν ο αγέρας φυσά» και «Πες της το μ' ένα γιουκαλίλι», η Πρωτοψάλτη φανερώνει από την πρώτη στιγμή το αστείρευτο ταλέντο της ερμηνεύοντας τα «Η πόλις», «Είναι παλιό το λιμάνι» και «Μετά την ήττα», ενώ ο Λεττονός πραγματικά συγκλονίζει με τη θεατρική του ερμηνεία στα «Πρέβεζα» και «Ιδανικοί αυτόχειρες».
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο «Θρήνος για τον Άδωνι» είναι ποίημα του Σίδνεϋ Κιζ μεταφρασμένο από τον Γιώργο Σεφέρη, ενώ τρία από τα ποιήματα του δίσκου μελοποιήθηκαν αργότερα και από άλλους συνθέτες: «Κι αν ο αγέρας φυσά» (μουσική Ηλίας Ανδριόπουλος στο δίσκο «Κύκλος Σεφέρη», ερμηνεία Νίκος Ξυλούρης -1976), «Ιδανικοί αυτόχειρες» (μουσική Λουκάς Θάνος στο δίσκο «Σάλπισμα», ερμηνεία Νίκος Ξυλούρης -1978) και «Πρέβεζα» (μουσική Γιάννης Γλέζος στο δίσκο «Φοβάμαι», ερμηνεία Βασίλης Παπακωνσταντίνου -1982).
Ο δίσκος ηχογραφήθηκε στα στούντιο της «Κολούμπια» με ηχολήπτη τον Γιώργο Κωνσταντόπουλο και βοηθούς τον Γιάννη Παπαϊωάννου και τον Γιώργο Τζάννες. Παραγωγός ήταν ο Γιώργος Μακράκης.


1.
Θέμα (ορχηστρικό)
2.
Η πόλις (Άλκ. Πρωτοψάλτη-Χρ. Λεττονός- χορωδία)
(Κ. Καβάφη)
3.
Κι αν ο αγέρας φυσά (Μ. Μητσιάς)
(Γ. Σεφέρη)
4.
Η Πρέβεζα (Χρ. Λεττονός)
(Κ. Καρυωτάκη)
5.
Είναι παλιό το λιμάνι (Άλκ. Πρωτοψάλτη-Χρ. Λεττονός-χορωδία)
(Γ. Σεφέρη)
6.
Ιδανικοί αυτόχειρες (Χρ. Λεττονός)
(Κ. Καρυωτάκη)
7.
Απολείπειν ο Θεός Αντώνιον (Άλκ. Πρωτοψάλτη)
(Κ. Καβάφη)
8.
Πες της το μ' ένα γιουκαλίλι (Μ. Μητσιάς)
(Γ. Σεφέρη)
9.
Θάλασσα του πρωϊού (Χρ. Λεττονός-χορωδία)
10.
Μετά την ήττα (Άλκ. Πρωτοψάλτη)
(Γ. Ρίτσου)
11.
Θρήνος για τον Άδωνι (Μ. Μητσιάς)
(Σίδνεϊ Κιζ -μετάφραση Γ. Σεφέρη)
(Aπό τον ιστότοπο του...Vinylmaniac)

Όταν σκέφτεται κανείς τις μελοποιήσεις που έχουν γίνει σε ποιήματα του Κώστα Καρυωτάκη, σίγουρα το πρώτο τραγούδι που του έρχεται στο μυαλό είναι η «Πρέβεζα». Το πιο δημοφιλές ποίημα του Καρυωτάκη (δημοφιλές ίσως εξ’ αιτίας και της μελοποίησής του), δεν ανήκει σε καμία από τις ποιητικές συλλογές που εκδόθηκαν κατά τη διάρκεια της σύντομης ζωής του. Σύμφωνα με τον Γ. Π. Σαββίδη, το ποίημα γράφτηκε μεταξύ 22 Ιουνίου και 1 Ιουλίου του 1928, λίγες μέρες πριν από την αυτοκτονία του ποιητή (21 Ιουλίου) και δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά το 1930 στην «Νέα Εστία». Τελικός τίτλος του ποιήματος φαίνεται πως ήταν «Επαρχία», όμως, η πρώτη δημοσίευσή του καθώς και όσες ακολούθησαν έχουν τίτλο «Πρέβεζα» κι έτσι παρέμεινε σε όλες τις εκδόσεις με τα άπαντα του ποιητή.
Απ’ την άλλη μεριά, ο Δήμος Μούτσης μελοποιεί την «Πρέβεζα» “διαβάζοντας” το κείμενο σχεδόν κατά λέξη! Εδώ, η επανάληψη της λέξης "θάνατος" οδηγεί τον Μούτση σε πιο λυρικά μονοπάτια. Η χρήση του συνθεσάιζερ (ιδιαίτερα πρωτοποριακή προσέγγιση για εκείνη την εποχή), δίνει από την αρχή του τραγουδιού μια σχεδόν εφιαλτική αίσθηση, που ενισχύεται ολοένα από τα τύμπανα και το κοφτό παίξιμο του πιάνου. Ο Μούτσης αλλάζει την σειρά των τριών πρώτων στροφών, επιλέγοντας με αυτό τον τρόπο τους τελευταίους στίχους της δεύτερης στροφής («ο ήλιος, θάνατος μέσα στους θανάτους») ως προετοιμασία της τέταρτης στροφής («Βάσις, Φρουρά, Εξηκονταρχία Πρεβέζης…»), ενώ την ίδια στιγμή ο ρυθμός του τραγουδιού επιβραδύνεται, σχεδόν καταργείται!
Την ίδια στροφή που χρησιμοποιεί ο Γλέζος για ρεφρέν, ο Μούτσης την ερμηνεύει μουσικά με ένα τελείως διαφορετικό και πρωτότυπο τρόπο: δανείζεται το βασικό θέμα του 2ου βαλς από την «2η Σουίτα για Τζαζ Ορχήστρα» του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και προσαρμόζει πάνω στη μελωδία του ολόκληρη την τέταρτη στροφή! Φυσικά, η “λύση” που δίνει ο Μούτσης στο συγκεκριμένο σημείο της μελοποίησης, δεν είναι καθόλου τυχαία: ο ρυθμός του βαλς τονίζει ακόμα περισσότερο την εικόνα της μπάντας που «θα ακούσουμε την Κυριακή», ενώ παράλληλα το γνωστό βαλς του Σοστακόβιτς “ζωγραφίζει” με τον καλύτερο τρόπο το μικροαστικό τοπίο που αποτυπώνει ο Καρυωτάκης στη συγκεκριμένη στροφή. Μια απρόβλεπτη και ευφυής μουσική “αυθαιρεσία” του Δήμου Μούτση, που όμως κατά τη γνώμη μου υπηρετεί απόλυτα την απόδοση της ατμόσφαιρας των στίχων του Καρυωτάκη. Αμέσως μετά, ο συνθέτης διατηρεί τον ρυθμό του βαλς, μόνο που αυτή τη φορά ο ρυθμός γίνεται πιο γρήγορος, πιο εφιαλτικός. Ο Μούτσης μελοποιεί ολόκληρη των «Πρέβεζα» (σε αντίθεση με τον Γλέζο που παρέλειψε την τελευταία στροφή) και ολοκληρώνει το τραγούδι με την επανάληψη των δύο πρώτων στροφών, για να κλείσει τελικά το τραγούδι με τον «ήλιο, θάνατο μέσα στους θανάτους». Όσο για την ερμηνεία του Χρήστου Λεττονού, η θεατρικότητα με την οποία αποδίδει το τραγούδι, καθιστούν την συγκεκριμένη εκτέλεση της «Πρέβεζας» αξεπέραστη!
Όλα τα παραπάνω, δεν έχουν σκοπό να συγκρίνουν τις δύο μελοποιήσεις της «Πρέβεζας» με πρόθεση να απορριφθεί η μία απ’ τις δύο ως η λιγότερο καλή. Αντίθετα, εξετάσαμε δύο μελοποιήσεις που η κάθε μια ξεχωριστά φωτίζει το ποίημα του Καρυωτάκη με τον προσωπικό “προβολέα” του δημιουργού της. Ο μεν Γλέζος προσεγγίζει την οργισμένη και ροκ πλευρά του ποιήματος, ο δε Μούτσης την περισσότερο επική και ειρωνική. Και οι δύο όμως, διατηρούν ατόφια την μελαγχολία του ποιητή όταν εκείνος αντικρίζει το πνιγηρό μικροαστικό τοπίο που εισχωρεί και μέσα του, για να τον οδηγήσει τελικά στην αυτοκτονία, λίγες μέρες αργότερα. Δύο από τους σημαντικούς εκπροσώπους της γενιάς των συνθετών της μεταπολίτευσης, κατέθεσαν τις δικές τους μουσικές εκδοχές σε ένα από τα πιο αντιπροσωπευτικά ποιήματα του Κώστα Καρυωτάκη. Σε εμάς δε μένει τίποτ’ άλλο, από το να τις (ξανα)ανακαλύψουμε.
(Από τον τόπο του αρώματος του τραγουδιού)


[youtube]3qw_xvwXFCQ[/youtube]

http://toaromatoutragoudiou.blogspot...g-post_16.html
 

Μηνύματα
11.423
Reaction score
38
Απάντηση:Απόψεις για το τραγούδι ''Πρέβεζα'' σε ποίηση του Κώστα Καρυωτάκη

Αγαπητή Φαίδρα είμαι σοβαρός άνθρωπος και δεν μιλάω ανεύθυνα. Δυστυχώς δεν ασχολούμε με το γιου τιουμπ και δεν έχω κανένα αποδεικτικό ηχητικό ντοκουμέντο. Επομένως μπορεί να λέω ό,τι μου κατέβει. Μιας και εδώ αρκετοί ασχολούνται με τον εν λόγω σπορ παραθέτω τα στοιχεία και βρείτε το.
Δίσκος Columbia SCX 3279, Viennese Dances Vol. 2, Philharmonia Promenade Orchestra, Henry Krips, 1959.
O συνθέτης ονομάζεται Ivanovici και το Βαλς "Donauwellen" ή αλλιώς τα "Κύματα του Δούναβη".
Το μέρος της "Πρέβεζας" με το βαλς είναι αντιγραφή από αυτήν την σύνθεση.
Και δεν είναι φυσικά το μόνο. Πλείστα παραδείγματα που το κόμπλεξ δεν επιτρέπει να γίνει μία απλή μνεία από που πάρθηκε η μουσική.
Ο Santana μάλλον είναι πολύ λίγος όταν σε συγκεκριμένο καμμάτι γράφει ότι είναι από την τρίτη συμφωνία του Brahms ή σε άλλο αναφέρει το Painted Black των Stones που η μελωδία του εμφανίζεται για λίγο σε κάποια δικιά του σύνθεση. Λ.Σ.
Kύριε Λουκά σε λάθος τραγούδι ψάχνετε να βρείτε τα κύματα του Δούναβη....μερικά κυματάκια μπορείτε να τα ακούσετεεδώ..... μάλιστα αν μου πείτε και σε ποια δευτερόλεπτα τα ακούτε τότε θα μπορέσουμε να μιλήσουμε για σοβαρότητα την οποία ουδέποτε αμφισβητήσαμε ούτε εγώ προσωπικά ούτε κανένα άλλο μέλος ....

Ήθελα να γράψω αρκετά αλλά με πρόλαβε ο Bhutia που έκανε κάποιες πολύ σημαντικές αναλύσεις και τον ευχαριστώ που διέθεσε και βρήκε χρόνο να το κάνει αυτό μιας και ο δικός μου χρόνος τον τελευταίο καιρό είναι πολύ περιορισμένος... προσωρινά.

Θα σας βάλω να ακούσετε κάποια μουσικά δείγματα για να ακούσουμε μαζί τις ομοιότητες.....ή τις διαφορές

Enescu, Rhapsodie Roumaine no. 1, 2/2
[YOUTUBE]yYuCmzxQAfA&feature=related[/YOUTUBE]

Apostolos Hatzihristos & Soula Kalfopoulou & Yannis Tatasopoulos - Karotseri trava (Original)
[YOUTUBE]mEhwd55gjOE[/YOUTUBE]

Μαρίζα Κωχ - Καροτσέρη τράβα (παραδοσιακό)???
[YOUTUBE]Adj5S6PScio[/YOUTUBE]

Όσο λοιπόν η μελωδία του καροτσέρη τράβα του Απόστολου Χατζηχρήστου είναι αντιγραφή από την ραψωδία του Ενεσκού (σίγουρα είναι στις οπλές των αλόγων που ακούγονται) και όχι στο παραδοσιακό Καροτσέρη τράβα, άλλο τόσο όμοια είναι τα κύματα του Δούναβη με το τραγούδι Πρέβεζα.....
 

Μηνύματα
10.380
Reaction score
6
Εδώ και τώρα να γίνει μήνυση στον Tchaikovsky γιατί αντέγραψε τη Μασσαλιώτιδα σε πολλά σημεία της οβερτούρας του 1812... :105:


Άλλο η απροκάλυπτη αντιγραφή, και άλλο η έμπνευση και αναφορά σε κάτι έχω να πω.
 

Μηνύματα
11.423
Reaction score
38
Απάντηση: Απόψεις για το τραγούδι ''Πρέβεζα'' σε ποίηση του Κώστα Καρυωτάκη

Είναι διαφορετικό το να θυμίζει ή να μιμείται το στυλ μιας σύνθεσης ή μιας εποχής και άλλο η ατόφια κλοπή όπως το περιβόητο "Χασάπικο 40"!!! από τη συμφωνία "40" του Μοτσαρτ. Είναι υποτιμητικό το να αναφέρει κάποιος από που εμπνευστηκε ή αν αντέργραψε;;
Φαντάσου ένα βιβλίο που δεν γίνεται μνεία από που έχουν παρθεί ατόφια κομάτια!! Λ.Σ.
Τώρα αυτό γιατί το αναφέρατε?

Αναζητώντας τις επιρροές της μουσικής του Μότσαρτ στην ελληνική μουσική, τέλος, εντοπίζουμε μία μόνο, αλλά πολύ σημαντική. Πρόκειται για το Χασάπικο 40 του Μάνου Χατζιδάκι. Ο σπουδαίος τραγουδοποιός το συνέθεσε το 1971 για τον κύκλο «Της γης το χρυσάφι», σε στίχους Νίκου Γκάτσου. Οπως σαφώς υπαινίσσεται το όνομά του αποτελεί ένα προσωπικό εγκώμιο του συνθέτη στην 40η Συμφωνία. Με την πρότασή του αυτή, ο Χατζιδάκις δεν κατέθεσε απλώς ένα (ακόμη) όμορφο λαϊκό τραγούδι. Απέδειξε εμπράκτως ότι η δυτική μουσική τέχνη (η μουσική του Μότσαρτ εν προκειμένω) δεν αφίσταται τόσο της αντίστοιχης ανατολικής, όσο νομίζουμε. Και απέδειξε με τη σειρά του την παγκοσμιότητα της μουσικής του Αμαντέους.


http://sfrang.com/selides/Mozart/Moz_250h.htm
 

Μηνύματα
1.208
Reaction score
59
Φαίδρα ούτε εγώ έχω χρόνο, προσπαθώντας να τελειωσω το βιβλίο μου.
Είναι μερικές φορές που αναρωτιέμαι το πόσο πραγματι νοήμοντα όντα είμαστε, όταν άλλα λέει κάποιος και άλλα του απαντούν.
1. Η Ρουμάνικη Ραψωδία χρησιμοποιεί δημοτικές μελωδίες και το λέει. Δεν πρόκειται για καμία κλοπή. [αυτό που θα μπορούσε κανείς να κουβεντιάσει επ' αυτού είναι: η καταγωγή της μελωδείας/δημοτικού τραγουδιού: Είναι Ελληνικό Θρακιώτικο Κωνσταντινοπολίτικο ή Ρουμάνικο ή γενικά Βαλκανικό] Νομίζω μια έκδοση του Χατζιδάκι έχει περισσότερες ομοιότητες με του Enescu ή αυτός με του Χατζηδάκι.
2. Εγώ ανέφερα συγκεκριμένο κομμάτι και συνθέτη μουσικής και όχι κάποια κύματα του Δούναβη. Μην υποτιμάς τη νοημοσύνη μου.
3. Άκου σε παρακαλώ την Πρέβεζα του Μούτση πρώτα για να δούμε αν είναι ή δεν είναι αντιγραφή με την μουσική που εγώ αναφέρω. Η άλλη έκδοση η ροκάδικη είναι πιο απομακρυσμένη.
4. Γιατί σε ενοχλεί αυτό το περί Χασάπικου 40 και 40ης συμφωνίας του Mozart; Ψέμα είναι μάτι βγάζει!! Στην *απάντησή σου* περί Χασάπικου 40 πουθενά δεν αναφέρεται ούτε και στον δίσκο φυσικά ότι η μουσική είναι του Mozart. Όλα τα άλλα που αναφέρεις είναι απλές δικαιολογίες υπεράσπισης. Δεν νομίζω να τις χρειάζεται ο σπουδαίος αυτός Έλληνας τραγουδοποιός.
5. Και να το ξαναπώ: Δεν θα μιλούσαμε για κλοπή αν ο οποιοσδήποτε συγκεκριμένος συνθέτης είχε το θάρος ή την εντιμότητα να αναφέρει την αντιγραφή. Είναι τιμή αυτό. Όπως επίσης κανένας συγγραφέας δεν κατηγορείται για κλοπή όταν αναφέρει οτι χησιμοποιεί χωρία από κάποιες πηγές.
6.Τα παραπάνω δεν μειώνουν την Τετραλογία του Μούτση που απ' αφορμη χθες το βράδυ με την Κάθριν απολαύσαμε και θυμηθήκαμε ότι κάποτε υπήρχε μουσική σε αυτήν τη χώρα.
 

Μηνύματα
11.423
Reaction score
38
Απάντηση: Απόψεις για το τραγούδι ''Πρέβεζα'' σε ποίηση του Κώστα Καρυωτάκη

Διαβάστε εδώ κύριε Λουκά και γράψτε μου αν συμφωνείτε γιατί στο θέμα αυτό μπήκε Η Πρέβεζα του Γλέζου κι όχι του Μούτση...καταλάβατε τώρα?

http://toaromatoutragoudiou.blogspot.com/2008/09/blog-post_16.html
 

Μηνύματα
1.208
Reaction score
59
Re: Απάντηση: Απόψεις για το τραγούδι ''Πρέβεζα'' σε ποίηση του Κώστα Καρυωτάκη

Διαβάστε εδώ κύριε Λουκά και γράψτε μου αν συμφωνείτε γιατί στο θέμα αυτό μπήκε Η Πρέβεζα του Γλέζου κι όχι του Μούτση...καταλάβατε τώρα?

http://toaromatoutragoudiou.blogspot.com/2008/09/blog-post_16.html
Φαίδρα αυτά μας τα είπε ο Bhutia. Μάλλον από εδώ τα αντέγραψε. Αν και ο Σοστακόβιτς είναι ένας από τους αγαπημένους μου συνθέτες αγνοώ αν το βαλς είναι από την Τζαζ Σουίτα του. Αυτό που εγώ ξέρω είναι αυτό που είπα και δεν επιτρέπω σε κανένα να αμφισβητεί την νοημοσύνη μου.Έχω παραθέσει τα στοιχεία του δίσκου και του συνθέτη.
Η ουσία είναι μία ότι δεν γίνεται πουθενά αναφορά στο δίσκο για αντιγραφή του Βαλς οποιανού και αν είναι αυτό.
Η δική μου παρέμβαση αυτό ακριβώς αφορά.
Το γιατί ορισμένοι να μην τους κατονομάσω καταπατούν την πνευματική ιδιοκτησία άλλων.
Και δεν είναι μόνο αυτοί.
Ο Μπαχ γιατί ονομάζει ένα Κοντσέρτο του "....After Vivaldi";;
Έχεις ακούσει εκείνο του Ξαρχάκου που λέει η Μοσχολιού:
Τούχανε δέσει στο κεφάλι μια τριχιά
και του πατάγαν το κεφάλη σαν οχια.
Ατόφια μελωδία από συμφωνία του Mozart.Φυσικά δεν είδα ποτέ μου αυτόν τον δίσκο και δεν γνωρίζω αν ανφέρεται ο Mozart ως ο συνθέτης ή τέλος πάντων αν έχει εμπνευστεί από αυτόν ο Ξαρχάκος.
Το άλλο που τραγουδάει ο Νταλάρας:
Τι δώρο να σου φέρω την Ανάσταση....
Μόνο η αγάπη μενει όλα τ' άλλα ειναι....
Δεν ξέρω ούτε τον υποτιθέμενο Ελληνα συνθέτη ούτε αν γίνεται αναφορά στον Grieg γιατί από εκεί είναι παρμένο από το Peer Gynt.
Λ.Σ.
 


Staff online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
173.836
Μηνύματα
2.953.559
Members
38.246
Νεότερο μέλος
TimoleonTimoleon
Top