Η λειτουργία της ακοής

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
17.516
Reaction score
57.580
Εντάξει μην ανχωνεστε μη με δειρετε, την γνώμη μου είπα σαν ένας μέσος άνθρωπος που είμαι για να μάθω δύο πράγματα,εγώ είμαι μάγειρας αν κάτσω και σας πω κάντε μπλανσι τις τομάτες ,τα αυγά πόσε,και κάνε μου και μία μπεαρνεζ θα καταλάβετε τιποτα απ όλα αυτά δεν νομίζω?
Τέλος πάντων και οποίος έχει μία διαφορετική γνώμη για το ποστ δεν έχει δικαίωμα να το γράψει να εκφράσει την άποψη του? Αν όχι να το ξέρουμε.
Μπράβο...έχασες.:p
Καθότι ασχολούμαι συστηματικώς και με τη μαγειρική...Ακόμα και στο εν λόγω πεδίο,όσος αυτοσχεδιασμός ή φαντασία και αν χωρά κατά τη σύνθεση κι εκτέλεση ενός πιάτου,εξακολουθεί η λειτουργία της...γεύσης να διέπεται από κάποιους απαράβατους κανόνες...;)
 

Μηνύματα
441
Reaction score
387
Εγώ συμφωνώ μαζί σου.8-)

Ο μπουτχιας ως γνωστόν τα γράφει τόσο ακαταλαβίστικα, που πιθανώς μόνο αυτός τα καταλαβαίνει. :p

Και προφανώς το κάνει επίτηδες. Για να μη τα καταλαβαίνει κανείς! :D

Αλλά δε πειράζει, κι αυτός δε καταλαβαίνει το μπλανσι στις ντομάτες, οπότε πατσίσαμε. :lol:
Μπράβο Κώστα.
Καιρό ήθελα να γράψω οτι δεν καταλαβαίνω τα γραπτά του Buthia αλλα ντρεπομουν.
Αφού όμως ουτε εσύ τα καταλαβαίνεις, το ομολογω και εγώ.
Πέραν της πλάκας ομως,αν και πραγματικά πολλά απο τα γραφομενα του ειναι εξαιρετικά δυσνοητα,
του αξίζουν συγχαρητηρια,για τις γνώσεις του και το κεφι του να τις μοιρασθει μαζί μας.
[DOUBLEPOST=1489079377][/DOUBLEPOST]
Εγώ συμφωνώ μαζί σου.8-)

Ο μπουτχιας ως γνωστόν τα γράφει τόσο ακαταλαβίστικα, που πιθανώς μόνο αυτός τα καταλαβαίνει. :p

Και προφανώς το κάνει επίτηδες. Για να μη τα καταλαβαίνει κανείς! :D

Αλλά δε πειράζει, κι αυτός δε καταλαβαίνει το μπλανσι στις ντομάτες, οπότε πατσίσαμε. :lol:
Μπράβο Κώστα.
Καιρό ήθελα να γράψω οτι δεν καταλαβαίνω τα γραπτά του Buthia αλλα ντρεπομουν.
Αφού όμως ουτε εσύ τα καταλαβαίνεις, το ομολογω και εγώ.
Πέραν της πλάκας ομως,αν και πραγματικά πολλά απο τα γραφομενα του ειναι εξαιρετικά δυσνοητα,
του αξίζουν συγχαρητηρια,για τις γνώσεις του και το κεφι του να τις μοιρασθει μαζί μας.
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
17.516
Reaction score
57.580
Για την χρησιμότητα στο πλήθος των sub δεν έχουμε παρά ν'ανατρέξουμε στις γνωστές καμπύλες ίσης ακουστότητας.



Η κλίση υποχώρησης ακουστότητας στις χαμηλές οκτάβες είναι τάξης 24dB ανά οκτάβα σε χαμηλά επίπεδα ακουστότητας.

Κάτι τέτοιο σημαίνει ότι ένας θεμελιώδης τόνος στην πρώτη οκτάβα λ.χ. το Ντο 1 του πιάνου με τονικό ύψος 32,7 Hz περίπου θα είχε την ίδια ακουστότητα με τη δεύτερη αρμονική Ντο 2 στα 65 περίπου Hz αρκεί η τελευταία να είχε στάθμη κατά 24dB κατώτερη.
Για όσους τυχόν έχουν απορία:
Μερικές αντιστοιχίες παραμόρφωσης σε ποσοστό (%) και σε ντεσιμπέλ (dB):

0,0001%= -120dB
0,001% = -100dB
0,01% = -80dB
0,1% = -60dB
0.2% = -54dB
0,3% = -50dB
0,5% = -46dB
1% = -40dB
2% = -34dB
3% = -30dB
5% = -26dB
10% = -20dB
15% = -16dB
20% = -14dB
Επομένως η πρώτη άρτια συνιστώσα από αρμονική παραμόρφωση θα είχε τουλάχιστον ισοδύναμη ακουστότητα σε στάθμη παραμόρφωσης 6%.

Περνώντας στην τρίτη αρμονική του αρχικού μας τόνου σε ύψος 98 περίπου Hz η ακουστότητα θα είναι ισοδύναμη σε στάθμη γύρω στα -36 dB ως προς τη θεμελιώδη,τιμή που αντιστοιχεί σε ποσοστό αρμονικής παραμόρφωσης λίγο ανώτερο του 1%.

Παρατηρούμε καταρχάς ότι τα ωφέλιμα ποσοστά παραμόρφωσης στα sub είναι λίγο κατώτερα απ'όσο συνήθως θ'αποδεχόμαστε.
Και όλα αυτά υπό την προϋπόθεση ότι η παρεχόμενη στάθμη ηχητικής πίεσης θα ήταν τουλάχιστον 65 dB στη θέση ακρόασης ως προς την εξεταζόμενη θεμελιώδη νότα .- καθότι αυτό είναι το όριο ακουστότητας στο εν λογω τονικό ύψος.

Περνάμε τώρα σε μια ισοδύναμη αναπαράσταση αυτή τη φορά για το μέγεθος της Ακουστότητας σε συνάρτηση προς τη στάθμη ηχητικής πίεσης.Οι διαφορετικές καμπύλες αντιπροσωπεύουν αυτή τη φορά όχι στάθμες αλλά τονικά ύψη:



Η ανωτέρω γραφική παράσταση παρέχει επίσης ενδεικτική σύγκριση πάνω στη διαφορά στάθμης που θα παρείχε διπλασιασμό ακουστότητας ανάμεσα στην καμπύλη του 1KHz και των 20Hz.Επειδή όμως αναπαρίσταται και η καμπύλη που αντιστοιχεί σε τονικό ύψος 31,5 Hz παρατηρούμε ότι ισχύει ουσιαστικά παρεμφερής σχέση και στο δικό μας παράδειγμα.

Και ποιο είναι το συμπέρασμα;
Ότι ενώ στη ζώνη της έκτης οκτάβας για να επέλθει διπλασιασμός ακουστότητας απαιτείται παροχή στάθμης ανώτερης κατά 10 dB ,στη ζώνη της πρώτης οκτάβας ισοδύναμο αποτέλεσμα απαιτεί αύξηση παρεχόμενης στάθμης κατά 5-6 dB.

Τέτοια τάξη τιμής συγκρίνεται με την αύξηση στάθμης από την προσθήκη ενός επιπλέον sub υπό ιδανικές συνθήκες.
https://www.avsite.gr/forum/threads/1-vs-2-subwoofer.152323/page-2#post-2405513
 
Last edited:


Σταύρος Λαγκαδιανός

Το αγοράκι με τα σπίρτα
Μηνύματα
9.026
Reaction score
30.240
ένας θεμελιώδης τόνος στην πρώτη οκτάβα λ.χ. το Ντο 1 του πιάνου με τονικό ύψος 32,7 Hz περίπου θα είχε την ίδια ακουστότητα με τη δεύτερη αρμονική Ντο 2 στα 65 περίπου Hz αρκεί η τελευταία να είχε στάθμη κατά 24dB κατώτερη.
Βδομάδες τώρα, από τότε που πρωτοείδα αυτές τις καμπύλες, με βασανίζει μια "αιρετική" ερώτηση/αμφιβολία. Μάλλον κάτι μού διαφεύγει, κάτι δεν έχω κατανοήσει πλήρως, θα την κάνω την ερώτηση.
Όταν ακούμε ζωντανά το όργανο, αυτές οι διαφορές στάθμης δεν υφίστανται?
 


Rosinante

Dark Nιάου
Μηνύματα
1.506
Reaction score
5.607
Βδομάδες τώρα, από τότε που πρωτοείδα αυτές τις καμπύλες, με βασανίζει μια "αιρετική" ερώτηση/αμφιβολία. Μάλλον κάτι μού διαφεύγει, κάτι δεν έχω κατανοήσει πλήρως, θα την κάνω την ερώτηση.
Όταν ακούμε ζωντανά το όργανο, αυτές οι διαφορές στάθμης δεν υφίστανται?
Εξυπακουεται πως υφιστανται. Καθησε σε μια ντραμς, χτυπα με το πεταλι την κασα. Μετα χτυπα το ταμπουρο και μετα ενα μεγαλο crash. Tι θα ακουστει δυνατοτερα; Γιατι οταν φωναζεις τα φωνηεντα σ' ακουνε στα 50 μετρα και οταν πας να αρθρωσεις ενα συμφωνο δεν το ακους ουτε εσυ; Ολα Φυσικη ειναι, ακομα και η μουσικη.:)
Το ηλεκτρικο μπασο χρειαζεται 5πλασια ισχυ σε σχεση με την ηλ. κιθαρα γα να ακουστει αξιοπρεπως.
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
17.516
Reaction score
57.580
Βδομάδες τώρα, από τότε που πρωτοείδα αυτές τις καμπύλες, με βασανίζει μια "αιρετική" ερώτηση/αμφιβολία. Μάλλον κάτι μού διαφεύγει, κάτι δεν έχω κατανοήσει πλήρως, θα την κάνω την ερώτηση.
Όταν ακούμε ζωντανά το όργανο, αυτές οι διαφορές στάθμης δεν υφίστανται?
Τα μουσικά όργανα που δεν θα είχαν την εκπομπή τους ηλεκτρονικά ενισχυμένη διακρίνονται από ιδιαίτερες προς αυτά αρμονικές συνιστώσες με δικό τους ενεργειακό φάκελο για κάθε θεμελιώδη τόνο που παράγουν.Αυτό καθορίζει και τον ήχο τους σε οποιοδήποτε περιβάλλον.

Εδώ όμως μας ενδιαφέρει το ηχογραφημένο και αναπαραγόμενο σήμα από τα όργανα και ο βαθμός στον οποίο θα γίνονταν ακουστές επιπλέον συνιστώσες από αρμονική παραμόρφωση που δεν θα εμφανίζονταν στον αυθεντικό ήχο δεδομένου οργάνου.

Και μια συμπληρωματική αναφορά εν είδει bonus...
Πριν από λίγο καιρό είχε σημειωθεί μια διχογνωμία κατά πόσον θα ωφελούσε η πρόσθετη παροχή στάθμης στα άκρα του φάσματος και κυρίως ως προς τις πρώτες οκτάβες αφού η απαραίτητη ισοστάθμιση θα είχε υποτίθεται συμπεριληφθεί από τους τεχνικούς ήχου κατά τη διαδικασία pre-mastering.

Αυτή η ισοστάθμιση όμως είναι που υπαγορεύει για την τήρησή της την αναλογία στην παροχή ισχύος ανά ζώνη του φάσματος κατά την αναπαραγωγή,ούτως ώστε ο ακροατής να εισέπραττε τη flat απόκριση όπως την είχε κανονίσει ο τεχνικός ήχου.

Και ας μην παραβλέπουμε ότι η τονική εξισορρόπηση κατά τη διαδικασία παραγωγής θα έχει επιτελεσθεί σε μέση συνεχόμενη στάθμη συνήθως διαφορετική από εκείνη που θα χρησιμοποιείται από τον εκάστοτε τελικό χρήστη.Μολονότι η θεωρητική στάθμη αναφοράς γύρω από την τιμή των 80 dB στις μεσαίες (καμπύλη 80 phon) είναι δεδομένη,σε πραγματικές συνθήκες αμιγώς μουσικών παραγωγών μπορεί η επισκόπηση ν'ανταποκρίνεται λ.χ. στην καμπύλη των 70 phon ή εκείνη των 90 phon.

Στις κινηματογραφικές παραγωγές βεβαίως τηρείται ανεξαιρέτως η στάθμη αναφοράς προκειμένου να ισχύουν ισοδύναμα πρότυπα κατά την αναπαραγωγή σε διάφορες αίθουσες ή οικιακούς χώρους.

Μια ιδέα για τις συνθήκες οικιακής αναπαραγωγής του μέλλοντος θα ήταν να περιέχονταν πληροφορίες ως προς τη στάθμη επισκόπησης κατά την παραγωγή ενός μουσικού έργου στο αναπαραγόμενο αρχείο και αυτές ν'αναγνωρίζονταν από τον επεξεργαστή στο σύστημα αναπαραγωγής που θα εφάρμοζε έτσι αυτομάτως ισοστάθμιση τύπου ΄΄loudness΄΄ σε συνάρτηση με την επιλεγείσα από τον ακροατή στάθμη.
 

Σταύρος Λαγκαδιανός

Το αγοράκι με τα σπίρτα
Μηνύματα
9.026
Reaction score
30.240
Ευχαριστώ για τις απαντήσεις, συγκεκριμενοποίησα, ξεκαθάρισα και αντιλήφθηκα αυτό που μού διέφευγε.
Ωστόσο…
Όταν ακούω το (π.χ.) πιάνο να παίζει (πιστέψτε με, έχω ακούσει χιλιάδες φορές τα τελευταία 33 χρόνια και όχι μόνο πιάνο) μπροστά μου ή σχεδόν, πώς γίνεται και ακούω όλο το φάσμα στην ίδια περίπου (*) στάθμη?

Εξαρτώμενο, ασφαλώς, από το πώς είναι γραμμένο το κομμάτι

Edit Αγαπητέ Bhutia, μαζί γράφαμε.
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
17.516
Reaction score
57.580
Ευχαριστώ για τις απαντήσεις, συγκεκριμενοποίησα, ξεκαθάρισα και αντιλήφθηκα αυτό που μού διέφευγε.
Ωστόσο…
Όταν ακούω το (π.χ.) πιάνο να παίζει (πιστέψτε με, έχω ακούσει χιλιάδες φορές τα τελευταία 33 χρόνια και όχι μόνο πιάνο) μπροστά μου ή σχεδόν, πώς γίνεται και ακούω όλο το φάσμα στην ίδια περίπου (*) στάθμη?

Εξαρτώμενο, ασφαλώς, από το πώς είναι γραμμένο το κομμάτι
Μια εικόνα αξίζει όσο χίλιες λέξεις...To αριστερό τμήμα αναπαριστά πιάνο καθώς παίζει νότες με διαρκώς ανερχόμενα τονικά ύψη.
Η άνω αριστερή παράσταση απεικονίζει μεταβολή πλάτους σε συνάρτηση με το χρόνο ενώ η κάτω αριστερή την αντίστοιχη κατανομή της ενέργειας στα ανερχόμενα τονικά ύψη σε συνάρτηση με το χρόνο.


Παρατηρούμε την αυξημένη ενέργεια στις χαμηλότερες οκτάβες που ανταποκρίνεται στα αυξημένα πλάτη στον άνω φάκελο πλάτους και τις πυκνότερα κοκκινισμένες ζώνες στο κάτω φασματογράφημα.

Βεβαίως υποκειμενικές εκτιμήσεις σαν τη διατυπωθείσα πάνω στον βαθμό ακουστότητας δεν γίνεται να έχουν απόλυτη αξιοπιστία,αφού κατά τη λειτουργία του πιάνου σε ένα κομμάτι έχουμε πολυσύνθετους τόνους μαζί με φαινόμενα διακροτημάτων
και παράλληλης διέγερσης χορδών που θα αντιστοιχούσαν σε αρμονικές από το θεμελιώδη τόνο που εκπέμπει η χορδή που είναι κουρδισμένη να συντονίζεται στο κατώτερο τονικό ύψος.
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
54.933
Reaction score
137.172
αρμονικές από το θεμελιώδη τόνο που εκπέμπει η χορδή που είναι κουρδισμένη να συντονίζεται στο κατώτερο τονικό ύψος.
Και βεβαίως μετά τη χορδή ακολουθεί το αντηχείο, το οποίο αναλόγως μεγέθους της κατασκευής καταφέρνει (ή όχι) να ενισχύσει σε ικανοποιητικό βαθμό τις χαμηλές συχνότητες.

Η χορδή, όπως το μεγάφωνο, θέλει την "καμπίνα" της για να βγάλει χαμηλές συχνότητες σε ικανοποιητική στάθμη ώστε να γίνει αντιληπτή, σύμφωνα με τις γραμμές λάουντνες.

Γι'αυτόν κυρίως το λόγο, όλα τα πιάνα δεν βγάζουν την ίδια έκταση χαμηλών συχνοτήτων.
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
17.516
Reaction score
57.580
Και βεβαίως μετά τη χορδή ακολουθεί το αντηχείο, το οποίο αναλόγως μεγέθους της κατασκευής καταφέρνει (ή όχι) να ενισχύσει σε ικανοποιητικό βαθμό τις χαμηλές συχνότητες.

Η χορδή, όπως το μεγάφωνο, θέλει την "καμπίνα" της για να βγάλει χαμηλές συχνότητες σε ικανοποιητική στάθμη ώστε να γίνει αντιληπτή, σύμφωνα με τις γραμμές λάουντνες.

Γι'αυτόν κυρίως το λόγο, όλα τα πιάνα δεν βγάζουν την ίδια έκταση χαμηλών συχνοτήτων.
Θα έχουν επίσης και διαφορετικές αρμονικές τράπεζες...



 



A

amoustakas

Guest
Όταν ακούω το (π.χ.) πιάνο να παίζει (πιστέψτε με, έχω ακούσει χιλιάδες φορές τα τελευταία 33 χρόνια και όχι μόνο πιάνο) μπροστά μου ή σχεδόν, πώς γίνεται και ακούω όλο το φάσμα στην ίδια περίπου (*) στάθμη?

Εξαρτώμενο, ασφαλώς, από το πώς είναι γραμμένο το κομμάτι

Edit Αγαπητέ Bhutia, μαζί γράφαμε.
Στο πιάνο η ένταση εξαρτάται αποκλειστικά και μόνο από τη δύναμη κρούσης κάθε πλήκτρου. Διαφορετική δύναμη κρούσης παράγει διαφορετική ένταση, αλλά και διαφορετικό ηχόχρωμα. Πλην της πολυφωνικής μουσικής (πρβλ. Bach) και ειδικότερα της "σχολής" που θέλει τις φωνές σχεδόν ισοδύναμες σε όλες τις άλλες περιπτώσεις υπάρχει μεγάλη απόκλιση στις εντάσεις-χροιές μεταξύ των φωνών.
 

Σταύρος Λαγκαδιανός

Το αγοράκι με τα σπίρτα
Μηνύματα
9.026
Reaction score
30.240
απόκλιση στις εντάσεις
Αυτό έγραψα στο σπόιλερ.

εντάσεις-χροιές
Μιλάω μόνο για εντάσεις, χροιές είναι άλλο πράμα.

Η ερώτησή μου αφορούσε στο αν υπάρχει όντως διαφορά στις καμπύλες ακουστότητας (ηχητικής πίεσης) ζωντανού από αναπαραγόμενο οργάνου :)
 

A

amoustakas

Guest
Στη μουσικη τις εντασεις του κομματιου (forte, piano κλπ.) τις οριζει ο συνθετης. Ωστοσο η διαβαθμιση των φωνων εντος ενος piano (σιγα) εναι διαφορετικη απο οτι ενος forte (δυνατα). Στο piano (σιγα) ειμαστε υποχρεωμενοι να τονισουμε τα ακρα και να παιξουμε πολυ απαλα τα μεσαια.Αντιθετως στο forte αν δε δωσουμε και τα μεσαια δεν προκειται να ακουστει ποτε forte.
Αυτο οντως loudness θυμιζει.
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
17.516
Reaction score
57.580
Η βηματική απόκριση του ακουστικού μας συστήματος σ'ένα ηχητικό ερέθισμα:



Εντοπισμός της θέσης μέσα στο πρώτο χιλιοστό δευτερολέπτου κατά την έφοδο του ερεθίσματος με την απότομη άνοδο της ενέργειας.

Μέχρι το δέκατο χιλιοστό δευτερολέπτου από την έναρξη,κρίνει το μέγεθος της πηγής του ερεθίσματος.

Από το δέκατο έως το τριακοστό χιλιοστό δευτερολέπτου αποφαίνεται για το τονικό ύψος του ερεθίσματος.Το τελικό στάδιο συμβαίνει όταν η μεταβολή ενέργειας στο σήμα θα προσεγγίζει τη σταθερή κατάσταση.

Αυτός ο μηχανισμός είναι προϊόν της εξελικτικής πορείας,αφού ήταν ζήτημα ζωής και θανάτου για τους προΊστορικούς μας προγόνους η ανάλυση της απότομης ανόδου στη στάθμη με γνώμονα την άμεση εκτίμηση στην κατεύθυνση και το μέγεθος πιθανών απειλών.

Διαπιστώνεται από αυτό ότι η αντίληψη των μεταβατικών φαινομένων και ο εντοπισμός τους πάνω σε μια νοητή σκηνή προηγούνται της αντίληψης για τις χροιές.

Βηματικές αποκρίσεις γνωστών κρουστικών σημάτων με γραμμοσκιασμένα τα όρια της χρονικής ζώνης από τον αρχικό εντοπισμό της θέσης έως την αποσαφήνιση του ερεθίσματος στην ακουστική μας αντίληψη.


Από πάνω προς τα κάτω:
Βηματική συνάρτηση
Ιδανική βηματική απόκριση ηλεκτρομηχανικού μετατροπέα
Βηματική απόκριση από διαφορετικά μοντέλα ηχείων εκτεταμένη πέρα από το γνωστό όριο 7-8 χιλιοστών δευτερολέπτου που βλέπουμε συνήθως στα διαγράμματα του stereophile:


Ένα ηχείο δεν μπορεί να αποκριθεί σταθερά στη βηματική συνάρτηση,διότι το μεγάφωνο δεν λειτουργεί με συνεχές ρεύμα και δεν γίνεται να κρατήσει σταθερή στάθμη ηχητικής πίεσης. Δρα ως ζωνοδιαβατό φίλτρο - όπως και το ακουστικό μας σύστημα άλλωστε - οπότε ύστερα από την έλευση του ερεθίσματος η κορυφαία τιμή πίεσης κατά την έφοδο αυτού εξασθενεί.

Όπως παρατηρείται όμως,εξασθενεί με διαφορετικό μοτίβο σε διαφορετικούς τύπους ηλεκτρομηχανικών μετατροπέων,εξαρτώμενο από τον τρόπο που θα επεξεργάζονται την είσοδο στο δικό τους κύκλωμα,χωρίζοντας το φάσμα σε διαφορετικούς δρόμους με αντίστοιχα μεγάφωνα και δικτυώματα και προτεραιότητα την πιστότητα στην απόκριση πλάτους στο πεδίο της συχνότητας.Για να επεκτείνουν το κάτω όριο απόκρισης χρησιμοποιούν στις περισσότερες περιπτώσεις διατάξεις ενίσχυσης των χαμηλών οι οποίες καθυστερούν την απόσβεση και τη σταθεροποίηση της ενέργειας στο πεδίο του χρόνου,χάρη σε εκμετάλλευση στο θεμελιώδη συντονισμό του συστήματος.Σε ανώτερες ζώνες του φάσματος τα δικτυώματα κροσόβερ φροντίζουν για ομαλή σύζευξη ως προς τις αποκρίσεις πλάτους των επιμέρους μεγαφώνων.Αυτά εισάγουν δικές τους αποκλίσεις στη φασική απόκριση.

Αυτό το γεγονός προσδίδει στον καθέναν μια ιδιαίτερη ηχητική υπογραφή περισσότερο ή λιγότερο πιστή προς την ιδανική μεταβατική απόκριση.Εάν τηρηθεί υψηλή προτεραιότητα στη μεταβατική απόκριση αντί εκείνη της συχνότητας,τότε το πλάτος απόκρισης θα εμφανίζει υποχώρηση που θα ξεκινά από ανώτερες οκτάβες προς τον θεμελιώδη συντονισμό του ηχείου.
 
Last edited:

Σταύρος Λαγκαδιανός

Το αγοράκι με τα σπίρτα
Μηνύματα
9.026
Reaction score
30.240
Συμπεραίνω λοιπόν για την συγκεκριμένη περίπτωση (??)
Την καλύτερη συμπεριφορά έχει το Manger και με διαφορά από το 2ο ESL63 (αχχ!) και 3ο το JBL?
Τα λοιπά ΓΤΠΚ, όπως λέτε εδώ?
Ή, ένεκα η ασχετοσύνη, δεν διαβάζω σωστά τα διαγράμματα?
Η βηματική απόκριση του ακουστικού μας συστήματος σ'ένα ηχητικό ερέθισμα:



Εντοπισμός της θέσης μέσα στο πρώτο χιλιοστό δευτερολέπτου κατά την έφοδο του ερεθίσματος με την απότομη άνοδο της ενέργειας.

Μέχρι το δέκατο χιλιοστό δευτερολέπτου από την έναρξη,κρίνει το μέγεθος της πηγής του ερεθίσματος.

Από το δέκατο έως το τριακοστό χιλιοστό δευτερολέπτου αποφαίνεται για το τονικό ύψος του ερεθίσματος.Το τελικό στάδιο συμβαίνει όταν η μεταβολή ενέργειας στο σήμα θα προσεγγίζει τη σταθερή κατάσταση.

Αυτός ο μηχανισμός είναι προϊόν της εξελικτικής πορείας,αφού ήταν ζήτημα ζωής και θανάτου για τους προΊστορικούς μας προγόνους η ανάλυση της απότομης ανόδου στη στάθμη με γνώμονα την άμεση εκτίμηση στην κατεύθυνση και το μέγεθος πιθανών απειλών.

Διαπιστώνεται από αυτό ότι η αντίληψη των μεταβατικών φαινομένων και ο εντοπισμός τους πάνω σε μια νοητή σκηνή προηγούνται της αντίληψης για τις χροιές.

Βηματικές αποκρίσεις γνωστών κρουστικών σημάτων με γραμμοσκιασμένα τα όρια της χρονικής ζώνης από τον αρχικό εντοπισμό της θέσης έως την αποσαφήνιση του ερεθίσματος στην ακουστική μας αντίληψη.


Από πάνω προς τα κάτω:
Βηματική συνάρτηση
Ιδανική βηματική απόκριση ηλεκτρομηχανικού μετατροπέα
Βηματική απόκριση από διαφορετικά μοντέλα ηχείων εκτεταμένη πέρα από το γνωστό όριο 7-8 χιλιοστών δευτερολέπτου που βλέπουμε συνήθως στα διαγράμματα του stereophile:


Ένα ηχείο δεν μπορεί να αποκριθεί σταθερά στη βηματική συνάρτηση,διότι το μεγάφωνο δεν λειτουργεί με συνεχές ρεύμα και δεν γίνεται να κρατήσει σταθερή στάθμη ηχητικής πίεσης. Δρα ως ζωνοδιαβατό φίλτρο - όπως και το ακουστικό μας σύστημα άλλωστε - οπότε ύστερα από την έλευση του ερεθίσματος η κορυφαία τιμή πίεσης κατά την έφοδο αυτού εξασθενεί.

Όπως παρατηρείται όμως,εξασθενεί με διαφορετικό μοτίβο σε διαφορετικούς τύπους ηλεκτρομηχανικών μετατροπέων,εξαρτώμενο από τον τρόπο που θα επεξεργάζονται την είσοδο στο δικό τους κύκλωμα,χωρίζοντας το φάσμα σε διαφορετικούς δρόμους με αντίστοιχα μεγάφωνα και δικτυώματα και προτεραιότητα την πιστότητα στην απόκριση πλάτους στο πεδίο της συχνότητας.Για να επεκτείνουν το κάτω όριο απόκρισης χρησιμοποιούν στις περισσότερες περιπτώσεις διατάξεις ενίσχυσης των χαμηλών οι οποίες καθυστερούν την απόσβεση και τη σταθεροποίηση της ενέργειας στο πεδίο του χρόνου,χάρη σε εκμετάλλευση στο θεμελιώδη συντονισμό του συστήματος.Σε ανώτερες ζώνες του φάσματος τα δικτυώματα κροσόβερ φροντίζουν για ομαλή σύζευξη ως προς τις αποκρίσεις πλάτους των επιμέρους μεγαφώνων.Αυτά εισάγουν δικές τους αποκλίσεις στη φασική απόκριση.

Αυτό το γεγονός προσδίδει στον καθέναν μια ιδιαίτερη ηχητική υπογραφή περισσότερο ή λιγότερο πιστή προς την ιδανική μεταβατική απόκριση.Εάν τηρηθεί υψηλή προτεραιότητα στη μεταβατική απόκριση αντί εκείνη της συχνότητας,τότε το πλάτος απόκρισης θα εμφανίζει υποχώρηση που θα ξεκινά από ανώτερες οκτάβες προς τον θεμελιώδη συντονισμό του ηχείου.
 



ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
173.639
Μηνύματα
2.947.296
Members
38.215
Νεότερο μέλος
milisios
Top