Απόδραση σε παράλληλο Σύμπαν (Τύφλα να 'χει το πικάπ)

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
17.434
Reaction score
57.199
Τρίτο sub ήταν φυσικά το Dynaudio 18S...Δεν εγκαταστάθηκε κάτω από τη θέση ακρόασης,αλλά μπροστά ακριβώς από το κρεβάτι,πάνω στη μεσοκάθετο για το διάστημα μεταξύ των main ηχείων.Εκεί έβγαινε η ωραιότερη απόκριση τόσο μόνο του όσο και σε συνδυασμό με τα main...Η τοποθεσία του αντιστοιχεί ακριβώς στο όριο της ακτίνας που είχε τεθεί για αποδεκτό συγχρονισμό με main και τα άλλα δύο sub...

Οι είσοδοι του 18S συνδέθηκαν με το ένα σκέλος του Υ διακλαδωτή,ενώ το sub SVS λαμβάνει το σήμα daisy chained με το Dynaudio.Πλήρης απενεργοποίηση του DSP από το 18S επιτυγχάνεται φορτώνοντας την πρώτη έκδοση firmware - απεσταλμένη από την εταιρεία σωσμένη σε αρχείο - και βάζοντας από το menu τις αποστάσεις δορυφόρων - sub όλες σε τιμή μηδέν.Κατ'αυτόν τον τρόπο δεν θα χρειαζόταν μια επίφοβη για την επάρκεια οδήγησης τρίτη παράλληλη σύνδεση sub στην προενισχυτική έξοδο του ολοκληρωμένου...
1637409702629.png

1637410023620.png


Το δικό του βαθυπερατό φίλτρο ορίστηκε σε κεντρική συχνότητα 50 Hz...Με την κλίση σε αυτό να είναι τάξης 24dB/οκτάβα,η δική του συμμετοχή στη δεύτερη οκτάβα αναμένεται αρκετά μικρότερη σε σχέση με τα άλλα δύο...Ούτως ή άλλως επελέγη για τόνωση της πρώτης και την καλύτερη αλληλεπίδραση με τις υπόλοιπες πηγές χαμηλών στο δωμάτιο...Το σύνολο των sub δέχεται ομοειδές σήμα...

Βλέπουμε κατόπιν το βαθμό συγχρονισμού με το 18S μόνο του :
1637410633431.png


Σε συνδυασμό με τα υπόλοιπα,απουσία DSP έχουμε χάρη σε απλούς γεωμετρικούς όρους φέρει τρία αυτόνομα sub μέσα σε χρονικό περιθώριο κατώτερο του 1 msec μεταξύ των...Διόλου άσχημα...
 
Last edited:

n_olympios

Μαντιναδόρος!
Moderator
Μηνύματα
5.977
Reaction score
12.739
...αργά τη νύχτα, σκοτεινά όλα, όλη η φύση ξεκουράζεται, και κάπου εκεί στην ησυχία της εξοχής ένας αλλιώτικος χαϊεντάς μισοξυπνά καθώς πρέπει να πάει προς νερού του...

- ΓΚΑΠ ΖΝΤΟΥΠ ΜΠΑΠ ΝΑΣΓΜΣΤΠΝΓΚΤΧΡΣΝΧΤΚΓΣΜΠΓΓΓΓ
- Τι έγινε μωρό μου; ρωτάει το έτερο ήμισυ που ανασηκώθηκε αναμαλλιασμένο από τη λαχτάρα νυχτιάτικο
- Ξέχασα ότι το γ@μωsub είναι εδώ ΤΟ ΚΕΡΑΤΟ ΜΟΥ ΜΕΣΑ ΣΚΟΤΩΘΗΚΑ ΣΤΑΔΙΑΛΑ ΜΕ ΤΟΥΣ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΣΜΟΥΣ ΜΟΥ
- Εμ τα έλεγα εγώ αλλά δε με ακούς, πάρε μια ηχομπάρα να τελειώνεις σαν τη φίλη μου την Κλαίρη, μουρμούρισε το έτερο ήμισυ ενόσω γυρνούσε από την άλλη τραβώντας το σατέν σεντονάκι επάνω της. Πάντα καίριες οι παρατηρήσεις του έτερου ημίσεως.

Γι'αυτό, προσοχή φίλοι.
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
17.434
Reaction score
57.199
Ενδεικτικές παραστάσεις RT60 από το setup με τα δύο πρώτα sub (Yamaha-SVS) :
1637417356212.png


Αντίστοιχες παραστάσεις μαζί με διάφορες ακραίες θέσεις λήψεις για τις αδιόρθωτες καταστάσεις με προσθήκη του Dynaudio:
1637417582287.png


Βλέπουμε όμως πόσο ομαλοποιημένες εμφανίζονται οι τιμές πάντα χωρίς την παραμικρή πρόσθετη φροντίδα στις χαμηλές οκτάβες χωρίς τις ακραίες θέσεις:
1637417803221.png
 


Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
17.434
Reaction score
57.199
Αδιόρθωτη απόκριση συχνότητας με τα επιμέρους κανάλια εκπέμποντα μαζί:
1637425392611.png

Παρατηρούμε το στοιχείο που επισημαίνεται σε δημοσιευμένες αποκρίσεις από άλλα setup...Τα σημεία απ'όπου ξεκινούν οι εμφανιζόμενες προεξοχές βρίσκονται υπεράνω από μια νοητή καμπύλη-στόχο χωρίς να διέκοπταν τη συνέχειά της - όπως θα φανεί πιο καλά σε επόμενες παραστάσεις...

Spectrogram για τις πρώτες οκτάβες στην ανωτέρω απόκριση:
1637425708699.png


Εδώ παρατηρείται στρέβλωση που αντιστοιχεί σε μικρή αύξηση του group delay οφειλόμενη στην οριακή τοποθέτηση του Dynaudio,αλλά σε ζώνη κατώτερη των 30 Hz,δηλαδή σε μέρος όπου δεν θα κείτονταν πολλοί τόνοι από μουσικά όργανα...Από την άλλη πλευρά,η μικρή αύξηση του group delay εκεί δεν θα επηρεάζει ιδιαίτερα τις συνιστώσες από την πρώτη οκτάβα που αναμένεται να προαγάγουν τη χωρική αίσθηση...Οπότε ο συμβιβασμός κρίνεται λειτουργικός...

Επίσης παρατηρούμε ότι υπό πλήρως αδιόρθωτη κατάσταση δεν παρατηρούνται εκτεταμένες ουρές στον κατακόρυφο άξονα,δείγμα ότι ο συνδυασμός main ηχείων - που είναι τοποθετημένα και τα ίδια υπό όρους sub - και αυτόνομων sub με τις - ψαγμένα εννοείται - διαφοροποιημένες μεταξύ των φάσεις εξουδετερώνει σε ικανοποιητικό βαθμό συνιστώσες ιδιορρυθμών...Επιπλέον οι κόκκινες περιοχές με την τονισμένη απόκριση υπό τη συγκεκριμένη κατανομή μπορούν άνετα να ομογενοποιηθούν κατά την εφαρμογή ισοστάθμισης...

Ας δούμε και χαρακτηριστικές τιμές παραμόρφωσης:
1637426683649.png

Έχοντας επίτηδες επιλέξει υψηλότερη του συνηθισμένου στάθμη αναφοράς κατά τη σάρωση,διαπιστώνεται ότι οι πιο αισθητές παραμορφώσεις αφορούν αποκλειστικά στην πρώτη οκτάβα και δεν θα υπερβαίνουν γενικώς ένα όριο 10%...

Αυτό λέμε, it's a kind of magic!

Χαμηλά, δεν έχει νόημα να την παλεύεις με ηχητική περιποίηση.
Απλώς πάρε κι άλλα σαμπ.
Στρώνει. 😎
Κάνε...κράτει.Ακόμα δεν έχεις δει την ουσιαστική ΄΄μαγεία΄΄.:wink:

Αντιπαραβολή αδιόρθωτων πάντα αποκρίσεων με τα επιμέρους κανάλια εκπέμποντα μαζί από διαφορετικά στάδια...Κόκκινη καμπύλη main μόνα τους,μπλε main+Yamaha/SVS και πορτοκαλί main+Yamaha/SVS/Dynaudio :
1637427522755.png

Βλέπουμε όπως είχε σχεδιαστεί ότι οι κύριες διαφορές βρίσκονται στις δύο πρώτες οκτάβες με την προσθήκη του Dynaudio να προσφέρει ωφέλιμη ενέργεια στην πρώτη οκτάβα,μετριασμό στον πρώτο αξονικό ιδιορρυθμό κι ευχερέστερη διαχείριση ενέργειας στη δεύτερη.
 
Last edited:

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
17.434
Reaction score
57.199
Με μαύρο χρώμα η διορθωμένη απόκριση στην ίδια στάθμη ως προς την αδιόρθωτη,όπου διακρίνουμε χαρακτηριστικά τις διορθώσεις που επέφεραν τα φίλτρα:
1637428749610.png


Παρακάτω με μαύρο χρώμα σταθερά τα κανάλια εκπέμποντα μαζί,με πράσινο το διορθωμένο αριστερό και κόκκινο το διορθωμένο δεξί:
1637428928144.png


Ας δούμε την ίδια παράσταση σε ζώνη...10-200 Hz :
1637429097059.png


Μα πώς γίνεται να προκύπτει τόση ενέργεια σε υποηχητικές συχνότητες με τρία μη τερατώδη sub,μπορεί κάποιος ν'αναρωτιέται...

Πρώτον,οι πηγές βαθέων χαμηλών δεν είναι μόνον τρεις αλλά πέντε,εφόσον και τα main είναι εγκατεστημένα υπό όρους sub.

Δεύτερον,η χωροταξία με το πλήθος πηγών έχουν επιτρέψει τη δημιουργία πολλαπλών δευτερογενών arrays με τόνωση ενέργειας σε λοβούς που αλληλοεπικαλύπτονται εκτεταμένα χάρη στις μικρές σχετικά διαστάσεις του συγκεκριμένου χώρου.

Τρίτον,κάτω από το ύψος του πρώτου αξονικού ιδιορρυθμού λίγο άνω από τα 30 Hz επικρατεί η γνωστή ΄΄ζώνη πίεσης΄΄ στο συγκεκριμένο χώρο,όπου η στάθμη της ενέργειας δεν θα ενισχύεται βλαβερά αφού δεν θα υπάρχουν κατώτερες συνιστώσες,οπότε θα είναι εξ ολοκλήρου...ωφέλιμη.

Τέταρτον,τα τοιχώματα και τα κουφώματα είναι κατασκευασμένα με προδιαγραφές στιβαρές που έχουν μηδαμινές απώλειες ενέργειας από μετάβαση σε έξω χώρους...Τα ντουβάρια έχουν πολύ μεγαλύτερη αξία από τα στερεοφωνικά... :wink:

Με - αρκετή ομολογουμένως - προσπάθεια έχουμε κάνει τον χώρο να λειτουργήσει σε όλα υπέρ αντί εναντίον μας...

Η διόρθωση μέσω rePhase χρειάστηκε ιδιαίτερη φινέτσα στο χειρισμό των φίλτρων και άνω της μιας προσπάθειας με μεσολαβούσες δοκιμαστικές ακροάσεις...Όχι μόνο για την ισοστάθμιση πλάτους με φίλτρα IIR - με κανένα εξ αυτών να μην έχει θετικό κέρδος - όσο για τη φασική ισοστάθμιση με φίλτρα FIR.Επειδή επελέγη να μην εφαρμοστούν στα δεύτερα κεντρικές συχνότητες ούτε κοντά στο όριο των 100 Hz,οι χειρισμοί έπρεπε να γίνουν πολύ προσεκτικά ώστε οι καμπύλες φάσης κάτω από τα 100 Hz να έμεναν εναρμονισμένες στην κατανομή τους ώστε να μην προέκυπταν φασικές διαφοροποιήσεις μεταξύ των καναλιών που θα έδιναν πιθανές ακυρώσεις στις πρώτες οκτάβες...
20-100 Hz καμπύλη φάσης Αριστερό κανάλι:
1637430402321.png


Δεξί κανάλι:
1637430508679.png

Μηδαμινές διαφοροποιήσεις...
Το τελειωτικό spectrogram:
1637430952625.png


Ξεκινώντας από 10 Hz :
1637431152445.png


It's a kind of Magic...
 
Last edited:

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
17.434
Reaction score
57.199
Τα διαδοχικά στάδια ενσωμάτωσης sub έχουν ουσιαστικά επιτρέψει την εξαγωγή τεσσάρων εναλλακτικών setup από τα ίδια ηλεκτρονικά συνοδά : main σκέτα ,main+Yamaha ,main+Yamaha/SVS & main+Yamaha/SVS/Dynaudio.

Ενεργοποιώντας κάθε φορά τα sub ξεχωριστά,διαπιστώνεται άμεσα η προαγωγή κυρίως ως προς την ποιότητα των χαμηλών με το εκάστοτε βήμα.

Αποκλείοντας πιθανότητα νυκτερινού σκουντουφλήματος που φοβόταν και ο Νικόλας,αποφασίστηκε να υιοθετηθεί επί μονίμου βάσεως το απλούστερο format με Yamaha/SVS...Για να έχει όμως αξία,διερευνήθηκε η βέλτιστη δυνατή διαχείριση στο σήμα που θα μπορούσε να δώσει ικανοποιητικά αποτελέσματα.

Απουσία του ΄΄playmaker΄΄ Dynaudio 18S δεν θα ήταν δυνατόν να βγει τόσο καθαρό spectrogram ούτε και ζωηρή απόκριση κάτω από 25 Hz.Γι αυτό και στη συμπληρωματική διαχείριση επιδιώχθηκε η εναλλακτική μέθοδος,δηλαδή να γέμιζαν με ποσά ενέργειας οι ζώνες περιφερειακά των 35Hz,ώστε να μη διακρινόταν η σύντομη ενεργειακή ουρά από τον πρώτο αξονικό ιδιορρυθμό που θα είναι λιγότερο εξουδετερωμένος.

Μπορούμε να διαπιστώσουμε τη διαφορά με τα παρακάτω spectrogram...Το άνω αναπαριστά τη διορθωμένη κατάσταση από το ενδιάμεσο στάδιο με Yamaha/SVS,ενώ το κατώτερο την οριστική διαχείριση υπό τον ίδιο συνδυασμό :
1638123523384.png

1638123600765.png


Η αντίστοιχη απόκριση πλάτους με τα δύο sub στη ζώνη 20-200 :
1638123802311.png


Αν θέλαμε ένα μόνο κομμάτι για γρήγορη και αξιόπιστη εκτίμηση,μας κάνει το Mr.Pink των Level 42 από το album "The Early Tapes"... Αυτό το κομμάτι περιέχει μπάσο τύμπανο μιξαρισμένο παράλληλα με δύο διαφορετικές γραμμές ηλεκτρικού μπάσου,μια κανονική και την άλλη με τεχνική slap bass.Καθώς ο ρυθμός από το μπάσο τύμπανο ακούγεται στιβαρός χωρίς όμως να καπελώνει τις ταχύτατες συγχορδίες στο ηλεκτρονικό μπάσο με παράλληλη σαφήνεια περιγραφής πάνω στους τόνους από τις τελευταίες,τότε ξέρουμε ότι έχει επιτευχθεί κάτι που θα ευχαριστεί χωρίς να κουράζει όσα απαιτητικά κομμάτια και ν'αναπαράγονται...
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
17.434
Reaction score
57.199
Το πιο σημαντικό στοιχείο σ'ένα ηχοσύστημα είναι η...χωροταξία.Αυτή το κάνει είτε να ΄΄κελαηδήσει΄΄ είτε να ΄΄μουγκαθεί΄΄...Μπορούμε λ.χ. να μελετήσουμε πόσα θέματα επιλύει η δυνατότητα τοποθέτησης sub πάνω στη μεσοκάθετο...Στο γνωστό setup με τις κόρνες επιλέγεται ενδεικτικά το παλαιό Yamaha με ακουστικό κροσάρισμα και βαθυπερατό φίλτρο στα 40 Hz,δηλαδή να τονώσει απόκριση στην πρώτη οκτάβα.Η κλίση του βαθυπερατού (12dB/oct) συνεπάγεται βεβαίως αξιόλογη συμμετοχή και στο πρώτο μισό της δεύτερης οκτάβας...Η διάταξη bass reflex έχει στην παρούσα περίπτωση αφεθεί άφρακτη για να μην καταπονείται άσκοπα το sub κατά την άνοδο στη στάθμη ακρόασης.

Η θέα από το MLP:
1639343822808.png


H αδιόρθωτη απόκριση και το αντίστοιχο spectrogram με τα επιμέρους κανάλια εκπέμποντα μαζί:
1639344202497.png

1639344251603.png


Βλέπουμε πόσο καλοήθης μπορεί να γίνει η ανταπόκριση από το χώρο με την κατάλληλη τοποθέτηση στις ηχειακές μας πηγές,προτού καν να περνούσαμε σε διαδικασίες διόρθωσης...Οι ενεργειακές κορυφές από τους κυρίαρχους ιδιορρυθμούς σε συνδυασμό με τη γενική κατωφερή κλίση στις ανώτερες οκτάβες αφήνουν από κάτω γενναιόδωρη στάθμη ωφέλιμης ενέργειας για προσαρμογή σε καμπύλη στόχο.Η δε εκτροπή του spectro γύρω και κάτω από τα 30 Hz προδίδει τη συμπεριφορά από το bass reflex.

Κατά τη διόρθωση δεν μπήκα καν σε κόπο για νέα Vector Averaged αρχεία...Εφόσον η συμμετοχή του sub επηρεάζει ουσιαστικά την πρώτη και μισή δεύτερη οκτάβα,ενώ έχει αποκλειστεί οποιαδήποτε φασική διόρθωση κάτω από τα 100 Hz,μας κάνουν τα παλαιότερα που έχουν εξαχθεί από τα main μόνα τους και υπό χαμηλή σχετικά τιμή FDW,ώστε τα εφαρμοζόμενα φασικά φίλτρα να είναι ηπιότερα.

Οι διορθωμένες αποκρίσεις όπως μετρήθηκαν με περιστρεφόμενο μικρόφωνο και υπό τα συνήθη χρώματα καμπυλών:
1639345090424.png


Και το spectrogram ύστερα από τις τελικές διορθώσεις:
1639345261018.png

(Το group delay εμφανίζεται αυξανόμενο μονάχα στο κάτω όριο όπου ούτως ή άλλως υποχωρεί η απόκριση)

Τόσο απλά με ένα μονάχα από τα sub...
1639346398994.png
 
Last edited:


Μηνύματα
22.271
Reaction score
15.543
Ναι και ένα από τα sub φτάνει να κάνεις ωραία την δουλειά σου, τοχουμε πει πολλές φορές.
Όπως και στα 30hz αν είσαι κορυφές είσαι μια χαρά...;)

Ωραία φώτο.
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
17.434
Reaction score
57.199
Μπροστά στον καναπέ λοιπόν. Να ακουμπάμε τα ποτήρια!! :drinks:
Ναι και ένα από τα sub φτάνει να κάνεις ωραία την δουλειά σου, τοχουμε πει πολλές φορές.
Όπως και στα 30hz αν είσαι κορυφές είσαι μια χαρά...;)

Ωραία φώτο.
Ας μη μας διαφεύγει μόνο ότι στο εν λόγω setup τα sub είναι ουσιαστικά...τρία,αφού και τα main ηχεία εκπέμπουν full range,όντας εγκατεστημένα υπό όρους sub.Το καλιμπράρισμα χώρου στις χαμηλές έχει βασιστεί σε αυτό το χαρακτηριστικό.Αναφέρεται συμπληρωματικά ότι το σήμα από το Yamaha είναι στην ίδια πολικότητα (0deg) μ'εκείνο από τα κύρια ηχεία...

Το θέμα είναι να έρχεται το σύστημα σε κατάσταση όπου θα ζητούνταν οι ηπιότερες δυνατές επεμβάσεις μέσω φίλτρων στην αδιόρθωτη απόκριση

Στο επόμενο επεισόδιο πάντως γίνεται ν'αυξηθεί ο βαθμός δυσκολίας,μελετώντας καλιμπράρισμα με ένα μονάχα sub πλήρως κροσαρισμένο στο setup των Triton...
 


Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
17.434
Reaction score
57.199
Εγώ λέω να μελετήσεις τη διάταξη, ένα σαμπ για τραπεζάκι και ένα εδώ.
Είμαι βέβαιος ότι μπορώ να εφαρμόσω καλύτερες προτάσεις...

Η θαλπωρή των γιορτών ιδίως υπό δύσκολες υγειονομικές συνθήκες προσφέρεται για συστηματικές ακροάσεις βινυλίων.
Πρόκληση που τίθεται είναι η διαχείριση του σήματος κατά τρόπο που να υπακούει στη φύση του συγκεκριμένου μέσου. Κάτι τέτοιο σημαίνει ότι πρέπει να διερευνηθεί μια ικανοποιητική απόκριση αποκλείοντας γενικευμένες διορθώσεις σε ψηφιακό πεδίο....Σε προηγούμενα στάδιο είχε ήδη ανιχνευθεί θέση για μονό sub που έδινε ικανοποιητική απόκριση...
1639932228140.png


Σε περίπτωση που διαφεύγει σε κάποιους,το sub είναι τοποθετημένο πίσω από το ικρίωμα,πάνω στη μεσοκάθετο,εκεί που φαίνεται το καπέλο...
1639932560443.png


Το Dynaudio 18S είναι χρονικά ευθυγραμμισμένο με τα main αφού παρεμβάλλεται μεταξύ προενισχυτή και τελικών με το ενσωματωμένο του λογισμικό.Τα main είναι κροσαρισμένα με τυπικό υψιπερατό φίλτρο στα 80 Hz,ενώ το βαθυπερατό στο sub έχει κεντρική συχνότητα 90 Hz...Αφετηρία μας θα είναι αυτή η διαρρύθμιση.Η διάσταση πλευράς στο στερεοφωνικό τρίγωνο είναι 212 εκατοστόμετρα.

Απόκριση με περιστρεφόμενο μικρόφωνο για τα επιμέρους κανάλια εκπέμποντα μαζί :
1639933213436.png


Τα μόνα φίλτρα που έχουν εφαρμοστεί είναι τα τρία παραμετρικά από το sub για τη δική του ζώνη με κεντρική συχνότητα 39 - 51 & 69 Hz αντίστοιχα,ήπιες τιμές αρνητικού gain (7 - 5 & 4dB αντίστοιχα),όλα με τιμή Q=10...

Βλέπουμε ότι χωρίς γενική διόρθωση και χάρη σε κατάλληλη χωροταξία πιάνουμε καμπύλη-στόχο .Η λίγο πιο κατηφορική κλίση στη ζώνη 2-5 KHz οφείλεται στην πλήρη crossfire διάταξη για τα main,κάτι που σημαίνει ότι ακόμα και η άμεση ηχητική ενέργεια θ'ακολουθεί την κατά 15-20 μοίρες off-axis απόκριση των Triton Seven..

Οι ακροάσεις φανερώνουν ισορροπημένη τονική συμπεριφορά.Μολονότι οι χαμηλές είναι χορταστικές αφήνουν επιθυμία για έναν ακόμα καθαρότερο αντίκτυπο σε σύγκριση με τη διαρρύθμιση διπλών sub και σε καρδιοειδές μοτίβο όπως είχαν παρουσιαστεί σε προηγούμενα κεφάλαια.

Τα ποσοστά αρμονικής παραμόρφωσης αυξάνονται όπως είναι αναμενόμενο στην πρώτη οκτάβα ευρισκόμενα όμως σε αποδεκτά επίπεδα...
1639934324179.png


Tο spectrogram μπορεί να μας δώσει χρήσιμα στοιχεία ως προς τις αντιλαμβανόμενες χαμηλές :
1639934536850.png


Εδώ παρατηρείται ότι μολονότι έχει επιτευχθεί ικανοποιητική πυκνότητα ιδιορρυθμών για το συγκεκριμένο χώρο κι ενώ έχουν ρυθμιστεί κατάλληλα τα delay μεταξύ main & sub,εμφανίζεται ανομοιογένεια στις δύο πρώτες οκτάβες καθώς και τοπικές ανωμαλίες στο group delay...Οπότε πρέπει να ληφθούν πρόσθετα μέτρα...
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
17.434
Reaction score
57.199
Λογικό επόμενο βήμα δεν είναι η επίκληση σε χαϊενδικές θεότητες,αλλά η εισαγωγή δεύτερου τεμαχίου sub σε εναλλακτικές τοποθεσίες και με μοναδικό στόχο όχι την προαγωγή στη στάθμη των χαμηλών αλλά την εξισορρόπηση στην ενέργεια - η οποία θεωρείται ήδη αρκετή σε ποσότητα.

Όσο και να φαίνεται περίεργο,πρώτα δοκιμάστηκε δεύτερο τεμάχιο Dynaudio 18S καθώς και τα 9S με τα αποτελέσματα στην απόκριση να μην είναι όσο υποσχόμενα θα θέλαμε...Αυτό όμως δεν μας πτοεί,αφού υπάρχουν διαθέσιμα και άλλα μοντέλα.Enter SVS SB-2000...
1639936146517.png


Εννοείται ότι σε προηγούμενο στάδιο είχε ρυθμιστεί η κατάλληλη στάθμη ως προς τις υπόλοιπες ηχειακές πηγές με λήψεις steady state σε ροζ θόρυβο ζώνης 20-200 Hz και περιστρεφόμενο μικρόφωνο.Έτσι ορίστηκε παράλληλα και η φάση σε θέση 0 deg.Το δεύτερο τεμάχιο sub δεν παρεμβάλλεται στο σήμα,συνδεδεμένο στη δεύτερη προενισχυτική έξοδο.Το δικό του βαθυπερατό φίλτρο ορίστηκε περίπου - αφού δεν παρέχει ψηφιακές ενδείξεις - στα 85 Hz.Υπό αυτές τις συνθήκες,το SV αναμένεται να προηγείται λίγο στο πεδίο του χρόνου,αφού οι υπόλοιπες ηχειακές πηγές υφίστανται το latency από το λογισμικό του Dynaudio...

Τοποθέτηση εκτός μεσοκαθέτου στην αριστερή πλευρά κοντά στο Triton.Υποσχόμενη απόκριση (πορτοκαλί καμπύλη),και κάπως καλύτερη κατανομή στο spectro ως τα 70 Hz,αλλά η χαρακτηριστική μετάπτωση στα 73 Hz είναι δείγμα κακής ενσωμάτωσης:
1639937391164.png

1639937561616.png


Αυτήν την εκδοχή δεν μπαίνω καν σε κόπο να την ακούσω...

Επιστροφή στη μεσοκάθετο σε θέση πίσω ακριβώς από την πολυθρόνα ακρόασης...Η απόκριση (σιέλ καμπύλη) αποκλίνει σε κρίσιμα σημεία σε σχέση με την αρχική,ενώ το αντίστοιχο spectro παραμένει ανισόρροπο:
1639937917201.png

1639937961331.png

Big... Νο-Νο. :wink:

Σταθερά στη μεσοκάθετο,αυτή τη φορά μπροστά από την πολυθρόνα ακρόασης,σε θέση δύο τετράγωνα πλακάκια πιο πίσω από εκείνη που φαίνεται στην τελευταία φωτογραφία...Η απόκριση (πράσινη καμπύλη) δεν αποκλίνει άσχημα στις πρώτες οκτάβες σε σχέση με την αναφορά μας που είναι η αρχική κόκκινη...Το δε spectrogram δείχνει σημεία εξομάλυνσης στην ενέργεια,αλλά όχι όσο θα θέλαμε...
1639938613644.png

1639938692038.png

Νο-Νο...

Επόμενη θέση ένα πλακάκι πιο μπροστά πάνω στη μεσοκάθετο...
1639939217759.png

1639939271318.png

Το spectrogram βελτιώνεται ως προς την κατανομή ενέργειας και το group delay,αλλά η μπλε απόκριση με την ωφέλιμη ενέργεια χαλάνε λίγο στη ζώνη κρος με τα main...Σε αυτήν την εκδοχή αφιερώθηκε ακροαματική συνεδρία...
 
Last edited:

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
17.434
Reaction score
57.199
Επόμενη θέση,ένα ακόμα πλακάκι πιο μπροστά,στην κοντινότερη δυνατή απόσταση όπου εξακολουθούν να χωράνε τα πόδια μπροστά από την πολυθρόνα ακρόασης.Είναι η εμφανιζόμενη στην τελευταία φωτό...Η μωβ απόκριση μένει σταθερή ως προς την αμέσως προηγούμενη κατάσταση με μικρή περαιτέρω βελτίωση στο spectrogram:
1639939993815.png

1639940048537.png

Εξακολουθεί όμως να λείπει ενέργεια στη ζώνη κρος...Μεσολάβησε άλλη μια ακροαματική συνεδρία,κατά τη διάρκεια της οποίας σκεπτόμενος τι άλλο θα μπορούσε να δοκιμαστεί ήλθε φαεινή ιδέα να κρατηθεί το SVS στην τελική τοποθεσία, αλλά να να πάψει η μεταχείρισή του ως ολοκληρωμένου sub...Θα γινόταν μια ηχειακή πηγή που θα συνδεόταν daisy chained στην RCA έξοδο του Dynaudio,καθυστερούμενη στον ίδιο βαθμό με τα main ηχεία κι επιπλέον υψιπερατά κροσαρισμένη σα να ήταν κι εκείνη δορυφόρος,δηλαδή να εκπέμπει ενέργεια σε περιορισμένη ζώνη κατά τη μετάβαση από τη δεύτερη στην τρίτη οκτάβα...

Η μαύρη καμπύλη από αυτήν την εκδοχή βελτιώνει σημεία από την κόκκινη αναφοράς,ενώ επιτέλους στο spectrogram συμπληρώνεται κάποια ωφέλιμη ενέργεια στη ζώνη κρος:
1639941137355.png

1639941186756.png


Αυτή η διαρρύθμιση κρατιέται,δεν είναι όμως το ΄΄Τέλος Παιγνιδιού΄΄ για δύο λόγους :Πρώτον,η εξομάλυνση στις δύο πρώτες οκτάβες με την κάθαρση στον αντίκτυπο πραγματοποιήθηκαν αφαιρώντας ολική ενέργεια από εκείνον και δεύτερον,έχει μείνει ακόμα απραγματοποίητη μια δέσμευση για πλήρη απεξάρτηση από οποιαδήποτε εμπλοκή DSP ελέω βινυλιακού μέσου...Με αυτά θ'ασχοληθούμε στο επόμενο επεισόδιο...

1639942035486.png
 
Last edited:

Μηνύματα
924
Reaction score
1.097
Διαβάζοντας ξανά το νήμα γιατί πάντα υπάρχει κάτι που δεν είχα προσέξει, κατανοήσει, δώσει σημασία, κατάλαβα ότι υπάρχον τόοοσα πράγματα να δοκιμαστούν και τόσα πράγματα να μετρηθούν. Με τον ελεύθερο χρόνο που διαθέτω μπορεί να μου πάρει και μια 7ετία o_O .
Εξαιρετικές και χρήσιμες πληροφορίες.Δεν έχω να πω τίποτε άλλο παρά μπράβο και ευχαριστώ για την γνώση που προσφέρουν απλόχερα οι "σοφοί" του forum.
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
17.434
Reaction score
57.199
Παράλληλο Σύμπαν είναι,ας αναπλάσουμε την πραγματικότητα του μέλους wnet,δηλαδή πεντάϊντσους δορυφόρους απουσία sub για χαλαρές ακροάσεις...Υπάρχει πρώτη ύλη για να δημιουργήσουμε την εναλλακτική πραγματικότητα:
DSC02207 (2).JPG


Είχαμε μείνει στις παρακάτω αποκρίσεις από σχετική μελέτη στο νήμα της διόρθωσης:
1644762990201.png


Προφανώς πρώτη κίνηση το εμφανιζόμενο sub ν'απενεργοποιηθεί και ν'αφαιρεθεί από το δωμάτιο...

Τα πώς και γιατί εξυπηρετεί η τοποθέτηση των δορυφόρων κολλητά στο τοίχωμα έχουν αναλυθεί διεξοδικά στο παρόν forum και ιδίως από τον Ear...Η διάταξη bass reflex στους δορυφόρους μένει φραγμένη για ν'αποφευχθεί η εκπομπή της καθυστερημένης ενέργειας στη ζώνη συντονισμού της...Εδώ αναφέρεται κι ένας πρόσθετος λόγος : Είναι δεδομένο ότι σε όσες ηχειακές πηγές περιλαμβάνουν διάταξη bass reflex, το μεγάφωνο παλινδρομεί ανώφελα κάτω από τη ζώνη συντονισμού,με την απόκριση στο ηχειακό σύστημα να υποχωρεί με ρυθμό 24 dB ανά οκτάβα...Φράζοντας τη διάταξη το μεγάφωνο θα εξακολουθήσει να εκπέμπει ενέργεια κάτω από τη δική του ζώνη συντονισμού με ρυθμό υποχώρησης 12 dB ανά οκτάβα...Ο κατώτερος ρυθμός υποχώρησης συνδυαζόμενος με κάποιο κέρδος χώρου από την στενή προσέγγιση στο τοίχωμα υπόσχεται να μας δώσει ωφέλιμη ενέργεια από το δεύτερο μισό της δεύτερης οκτάβας και άνω...

Αυτή όμως η ενέργεια θα έρχεται μετ'εμποδίων,αφού μπαίνουν πάντα στο παιγνίδι οι αναπόφευκτοι ιδιορρυθμοί κάτω από τη ζώνη Schroeder καθώς και φαινόμενα από boundaries...Για την εξουδετέρωση παρασιτικής ενέργειας στη ζώνη τέταρτης οκτάβας και άνω θα σφηνωθεί απορροφητικό στρώμα με φέτες aritherm ακριβώς στο κενό διάστημα ανάμεσα στο τοίχωμα και την καμπίνα ηχείου.

Με αυτούς τους όρους και με διάσταση ίση προς 160 cm για το στερεοφωνικό τρίγωνο έγινε λήψη με περιστρεφόμενο μικρόφωνο σε θέση πίσω αριστερά του MLP (μπλε καμπύλη για τα επιμέρους κανάλια εκπέμποντα μαζί),η οποία αντιστοιχεί σε συνηθισμένο σημείο ακρόασης στο συγκεκριμένο δωμάτιο.
spl.png

Βλέπουμε την καινούρια μπλε καμπύλη χάρη στην προσθήκη του απορροφητικού στρώματος να βγαίνει χωρίς την έντονη υποχώρηση που είχε η προηγούμενη μπλε λίγο πάνω από τα 300 Hz.Απουσία sub και χάρη στις προαναφερθείσες δράσεις,διαπιστώνεται ωφέλιμη ενέργεια από τα 70 Hz περίπου και άνω...Επειδή όμως φαίνεται και η διακύμανση αμέσως κάτω από τα 70 Hz,αποφασίζεται να διερευνηθεί με λήψεις πλέον γύρω από το MLP και υπό εναλλακτικές διαστάσεις στο στερεοφωνικό τρίγωνο...Υπ'όψιν ότι οι εναλλακτικές επιλογές δεν θα γίνουν τυχαία,αφού είναι χονδρικά βασισμένες σε ακροαματικές εντυπώσεις και χωρίς συνοδευτικές μετρήσεις από δοκιμές του παρελθόντος.

Με τα δύο κανάλια εκπέμποντα σταθερά μαζί,η πορτοκαλί καμπύλη αντιστοιχεί στο νέο MLP για πιο κοντινή απόσταση ακρόασης 130 cm,εννοείται με τα ηχεία διευθετημένα επίσης πιο κοντά το ένα με το άλλο σε νέο τρίγωνο...
spl.png


Πράσινη καμπύλη η απόκριση για νέο MLP σε τρίγωνο με πλευρά 110 cm :
spl.png


Κάθε νέα θέση MLP έρχεται εκ των πραγμάτων πλησιέστερα στο τοίχωμα,με αποτέλεσμα να γίνεται τώρα διακριτή μια τόνωση από συνιστώσα ιδιορρυθμού στα 48 Hz...Ας δούμε τι γίνεται ερχόμενοι σε κοντινότερη απόσταση με νέο στερεοφωνικό τρίγωνο μικρότερης διάστασης...

Μωβ καμπύλη με νέο MLP σε απόσταση 90 cm και καφετιά απόσταση 75 cm :
spl.png


H τόνωση εμφανίζεται πιο έντονη,εξελισσόμενη σε άκρως ανεπιθύμητη βουνοκορυφή...Επομένως στη συγκεκριμένη διαρρύθμιση δεν θα βόλευε καθόλου η ακρόαση υπό συνθήκη nearfield...Αυτό το εύρημα φανερώνει ότι η διευθέτηση δεν αφορά μονάχα στην τοποθεσία των ηχείων,αλλά και σ'εκείνη για την κύρια θέση ακρόασης με τις ανάλογες διαστάσεις στο εκάστοτε στερεοφωνικό τρίγωνο.
 
Last edited:

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
17.434
Reaction score
57.199
Όπως έχει εξηγηθεί και στο setup των Triton,θέλουμε εκεί όπου δεν υπάρχει ούτως ή άλλως από τις προδιαγραφές του ηχείου ωφέλιμη ενέργεια,η απόκριση να έρχεται χωρίς τονώσεις,αφού θα ξέρουμε ότι κάθε πρόσθετη ενέργεια θα οφείλεται σε άχρηστη ανταπόκριση από τον χώρο.Βέλτιστο MLP όπως διαπιστωνόταν κατά τις ακροάσεις ήταν σε στερεοφωνικό τρίγωνο με διάσταση 160 cm (μαύρη καμπύλη) :

Πράσινη και κόκκινη καμπύλη οι steady state αποκρίσεις γι αριστερό και δεξί κανάλι αντίστοιχα :
spl.png


Οι ανωτέρω αδιόρθωτες αποκρίσεις μπορούν εύκολα να ισοσταθμιστούν σε αποδεκτή καμπύλη-στόχο,αφού διαχειριζόμαστε πλέον μονάχα την τόνωση στα 94 Hz,όπου υπάρχει περίσσεια ενέργειας και χωρίς έντονες υποχωρήσεις στις αμέσως ανώτερες ζώνες...Η σύζευξη των χαμηλών προς τις ανώτερες οκτάβες υπό αυτήν τη διευθέτηση ακούγεται πιο ισορροπημένα σε σχέση με τις προηγούμενες εναλλακτικές...

Εκτελώντας sweep 20-200 Hz προκύπτουν οι σχετικές παραστάσεις group delay & spectrogram :
gd.png

spectro.png


Πρακτικά μηδενικό group delay μ'εξαίρεση τη γνώριμη ζώνη γύρω από τα 100 Hz...

Η τελική διευθέτηση στην παρακάτω εικόνα:
DSC02398.JPG


Το πλησιέστερο...κρεβάτι βρίσκεται σε απόσταση 160 cm από τα ηχεία κι εκτός πλαισίου.

Ηθικόν Δίδαγμα : Χαλαρά όσο γουστάρουμε,πρόχειρα όμως...όχι.:wink:
 


Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
17.434
Reaction score
57.199
...ένα τέθοιο 5ιντσο έπρεπε να πάρω, να φτάνει μέχρι τα 20... ! :p
Στο sweep φαίνεται καθαρά ότι δεν έχουμε υπερφυσικά φαινόμενα,αφού όση απόκριση βγαίνει στην πρώτη οκτάβα οφείλεται σε κέρδος χώρου από την τοποθέτηση και τη φραγή στο bass reflex...Αυτό είναι ο γνώμονας για το κάτω όριο απόκρισης κατά τις δυναμικές αντιθέσεις του προγράμματος...
spl.png

Η δε φραγή στο bass reflex επιτρεπτή υπό αυστηρή προϋπόθεση να μην οδηγείται σε υψηλές συνεχόμενες στάθμες με σήμα full range...
 
Last edited:


Staff online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
173.551
Μηνύματα
2.943.770
Members
38.196
Νεότερο μέλος
nikos3391
Top