Λόλα να μια Λάμπα,πάρτη κι ας καίει...τζάμπα

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.983
Reaction score
55.253
Καί είναι αυτό άλλος ένας μύθος ή αλήθεια ; 😃

Εδιτ : Ωπ, γράψε λάθος, νόμιζα εννοούσες την ακύρωση που υποτίθεται λαμβάνει χώρα στο μετασχηματιστή.
Κατά τη γνώμη μου δόκιμη τακτική για να μη λογαριάζεται ένας ειλικρινής αμφισβητίας όπως εσύ ως troll θα ήταν κάθε προβληματισμός να συνοδευόταν από έναν συλλογισμό με θεμελίωση και δικαιολόγηση. Παραδείγματος χάριν στο θέμα εξουδετέρωσης της δεύτερης αρμονκής σε push pull κατά την αλληλεπίδραση των ρευμάτων από τα επιμέρους σκέλη στο δευτερεύον τύλιγμα του Μ/Σ εξόδου μπορεί να υποστηριχθεί ότι δεν είναι ολοκληρωτική ενώ ο βαθμός της κιόλας εξαρτάται από το ματσάρισμα των λυχνιών , τον τύπο τους (τρίοδες τέτροδες ή πέντοδες), την ισορροπία στις τάσεις τροφοδοσίας ανάμεσα στα επιμέρους σκέλη . Επιπλέον η τιμή εμπέδησης από το πρωτεύον που θα βλέπουν οι άνοδοι των λυχνιών συντελεί στο ποσοστό εμφάνισης για την επικρατούσα τρίτη αρμονική.

Η τρέχουσα ενότητα αναρτήσεων ολοκληρώνεται κατά τα άλλα με τον παράγοντα από τον Συντελεστή Απόσβεσης (Damping Factor). Ο ορισμός και η σημασία για το ίδιο το DF έχουν αναλυθεί διεξοδικά στο ΄΄Κατά Απόσβεσιν Ευαγγέλιον΄΄ οπότε εδώ θα επεκταθούμε μονάχα στο πώς συσχετίζεται ο ρόλος του με τη λειτουργία στο λυχνιακό κύκλωμα.

Επιστρέφουμε στα γνωστά διαγράμματα ρεύματος προς τάση ανόδου και παίρνουμε για το υποθετικό μας παράδειγμα την τρίοδο λυχνία ισχύος 211 :

Κατόπιν βλέπουμε ισοδύναμο διάγραμμα αυτής με χαραγμένη τη γραμμή φορτίου όπως έχει περιγραφεί σε προηγούμενη ανάρτηση:
Υπό φορτίο συνδεδεμένου πρωτεύοντος 10 ΚΩμ:
1681054895534.png


Υπό φορτίο 16 ΚΩμ:
1681054951053.png


Η επιλεγόμενη για το εκάστοτε κύκλωμα γραμμή AC φορτίου θα είναι λίγο διαφοροποιημένη ακολουθώντας όμως παραπλήσια γωνία κλίσης. Υπενθυμίζεται με αυτές τις παραστάσεις και σε συνδυασμό με προηγούμενη ανάρτηση όπου πρωτοαναφέρθηκε η γραμμή φορτίου ότι όποτε η άνοδος άγει ανώτερη ποσότητα ρεύματος μειώνεται παράλληλα η τιμή τάσης ενώ καθώς μειώνεται το ρεύμα που άγει αυξάνεται η τιμή στην ανοδική τάση. Η πρώτη περίπτωση ανταποκρίνεται στη μετάβαση της τάσης από το οδηγό πλέγμα σε θετικότερες τιμές ενώ η δεύτερη σε αρνητικότερες τιμές. Το οδηγό πλέγμα με τη σειρά του μεταβαίνει σε θετικότερες τιμές δυναμικού ως προς την κάθοδο κατά τη θετική ημιπερίοδο στην κυματομορφή από το σήμα AC στην είσοδο ενώ σε αρνητικότερες κατά την αρνητική ημιπερίοδο.
Σύμφωνα πάντα με το νόμο του Ohm αυτές οι μεταβολές σε ανοδικό ρεύμα και τάση θα έχουν επίπτωση και στη φαινόμενη τιμή εμπέδησης της ανόδου αφού Αντίσταση = Τάση / Ρεύμα

Στο επόμενο βήμα του παραδείγματος κατασκευάζονται δύο στάδια ισχύος με λυχνία 211 , το πρώτο Single Ended με δύο παραλληλισμένες λυχνίες και το δεύτερο Push Pull με ζεύγος λυχνιών. Αυτό γίνεται για να θεωρείται ισοδύναμη η εμπέδηση από τις συνδυασμένες ανόδους σε κατάσταση ηρεμίας.Χάριν απλούστευσης θεωρούμε ότι θα είναι πολωμένα και τα δύο σε τάξη A όπως το Single Ended ενώ θα είναι ισοδύναμη και η προσαρμογή φορτίων με ίδιο τύπο M/X στην έξοδο.

Ας δούμε πώς θα συμπεριφέρονταν στην εφαρμογή AC σήματος...Στην περίπτωση του Single Ended στη θετική ημιπερίοδο θα ίσχυε πτώση τιμής στη φαινόμενη εμπέδηση εξόδου και στις δύο λυχνίες του ζεύγους ενώ στην αρνητική η τιμή θα ανέρχεται. Αυτό συνεπάγεται ότι το στάδιο ισχύος στην έξοδο θα έχει κατώτερο Συντελεστή Απόσβεσης κατά την αρνητική ημιπερίοδο σε σχέση με τη θετική.

Στην περίπτωση του Push Pull η μια λυχνία του ζεύγους θα διαχειρίζεται τη θετική ημιπερίοδο ενώ η άλλη την αρνητική ευρισκόμενες σε αντίθετη πολικότητα μεταξύ των.Οι μεταβολές εμπέδησης στην πρώτη θα έχουν αντίστροφη φορά ως προς τη δεύτερη με αποτέλεσμα η φαινόμενη εμπέδηση εξόδου με τον Συντελεστή Απόσβεσης να βρίσκονται συνεχόμενα σε σταθερότερο μέσο όρο τιμής για ολόκληρη την κυματομορφή.

Η διαφοροποιημένη συμπεριφορά ανάμεσα στα ενισχυτικά του παραδείγματος φανερώνει το πλεονέκτημα που θα είχε η push pull συνδεσμολογία στην οδήγηση των μεγαφώνων για τις χαμηλότερες οκτάβες. Η υπόθεση εργασίας δεν παύει ν'αποτελεί απλουστευμένο παράδειγμα. Άμα συνυπολογιστεί το γεγονός ότι οι τρίοδες λυχνίες διακρίνονται από χαμηλότερες τιμές στην εγγενή τους εμπέδηση ανόδου σε σχέση με τέτροδες και πέντοδες τότε η άμεση σύγκριση θα γινόταν λιγότερο απλουστευμένη.

Στις εμπορικές υλοποιήσεις τελικών ενισχυτών οι τιμές DF για SET στάδια κυμαίνονται συνήθως μεταξύ 1-4 ενώ για ΡΡ στάδια κυμαίνονται σε μέσες τιμές 4-15 ανάλογα με τις λυχνίες , τους Μ/Σ εξόδου και με τον επόμενο αποφασιστικό παράγοντα την εφηρμοσμένη... αρνητική ανάδραση (Negative Feedback).

Η αρνητική ανάδραση είναι επανατροφοδότηση για δείγμα του σήματος από την έξοδο σε μικρότερο πλάτος είτε στην είσοδο του συγκεκριμένου σταδίου οπότε καλείται τοπική είτε στην είσοδο του αρχικού σταδίου από ολόκληρη τη συσκευή οπότε καλείται ολική. Το σήμα ανάδρασης προστίθεται υπό διαφορά φάσης 180 μοιρών ως προς το αυθεντικό σήμα εισόδου στο αντίστοιχο στάδιο επανατροφοδότησης.
1681060779334.png

Θετικές γενικώς επιπτώσεις της αρνητικής ανάδρασης είναι η μείωση σε ολικές αρμονικές παραμορφώσεις και θόρυβο - χάρη ακριβώς στην αλγεβρική αφαίρεση πλάτους από το σήμα εισόδου- παραμόρφωση διάβασης, περαιτέρω πτώση στη φαινόμενη εμπέδηση εξόδου με καλύτερη οδήγηση και DF καθώς κι εξομάλυνση στην απόκριση συχνότητας.

Αρνητικές σε γενικό πλαίσιο επιπτώσεις η μείωση στο κέρδος ενίσχυσης για τον αντίστοιχο βρόχο εφαρμογής, μείωση σταθερότητας στη συμπεριφορά και ανάλογα με τα ποσά και τον τρόπο εφαρμογής υποβάθμιση στην ακροαματική απόλαυση. Η τελευταία βεβαίως αποτελεί αντικείμενο διχογνωμίας ανάμεσα σε διαφορετικές μελέτες και άρθρα, όμως ειδικά για τις λυχνιακές υλοποιήσεις τα μικρότερα σε σχέση με τρανζίστορ ποσά αρνητικής ανάδρασης τείνουν να μην είναι ευεργετικά.

Η εφαρμογή αρνητικής ανάδρασης τείνει να είναι συχνότερη σε τοπολογίες push pull μολονότι εφαρμόζεται και σε σύγχρονες Single Ended υλοποιήσεις με πιο διακριτικές τιμές. Κύριος λόγος γι αυτό είναι ότι οι push pull στοχεύουν σε μεγαλύτερες τιμές ισχύος με μικρότερη τιμή THD -όπου κυριαρχούν περιττής και ανώτερων τάξεων συνιστώσες- και καλύτερο DF, ιδίως από τη στιγμή που θα χρησιμοποιούσαν τέτροδες και πέντοδες λυχνίες - που έχουν μεγαλύτερες τιμές σε εγγενή εμπέδηση ανόδου - αντί τριόδων των οποίων ο μεγαλύτερος βαθμός γραμμικής συμπεριφοράς ανταποκρίνεται δυστυχώς σε πολύ χαμηλότερες τιμές ισχύος. Στους δε τριοδικούς Single Ended χρησιεύει οπωσδήποτε στην προαγωγή της οδηγικής ικανότητας με πιο συνηθισμένα ηχεία.

Όλα αυτά είναι μεν απλουστευμένες περιγραφές αλλά αντανακλούν σε ικανοποιητικό βαθμό διάφορους όρους που διέπουν τη λειτουργία λυνιακών ενισχυτών.
 
Last edited:

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
52.274
Reaction score
128.364
Στις εμπορικές υλοποιήσεις τελικών ενισχυτών οι τιμές DF για SET στάδια κυμαίνονται συνήθως μεταξύ 1-4 ενώ για ΡΡ στάδια κυμαίνονται σε μέσες τιμές 4-15
Γι'αυτό το λόγο, είναι ιδιαίτερα ευάλωτα στις καλωδιώσεις ηχείων που θα χρησιμοποιηθούν, και "ακούγονται διαφορές", δηλαδή επειδή έχουν σαφές μειονέκτημα στα χαρακτηριστικά τους, βγάζουν διαφορές και στα καλώδια, δηλαδή δεν είναι το "καλό" το σεταπ που "αναδεικνύει" τα "πχιοτικά" καβλώδια, αλλά είναι το χάλι μάβρο το σεταπ που αναλόγως καβλωδίων παίζει όπως να'ναι, αν και γενικώς παίζει όπως να'ναι, διότι για να μην παίζει όπως να'ναι, θα έπρεπε το df να είναι υψηλότερο του 60.
 


costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
52.274
Reaction score
128.364
σα να λεμε χάνουμε τον «έλεγχο».
Αν τον είχαν ποτέ, θα τον έχαναν.

Δεν τον έχουν εκ των πραγμάτων, και φαίνεται και στα καβλώδια.

Μόνον με εντελώς σταθερά μιγαδικά φορτία μπορούν κάπως να μη τα κάνουν εντελώς μαντάρα (εντελώς σταθερή ωμική αντίσταση 8ωμ ή παραπάνω, και ζομπελ για κάθε ανωμαλία χωρητικη και επαγωγική), αλλά το df αυτό, είναι απλώς ανεπαρκές για σοβαρά σεταπ. Δε δουλεύει σωστά, δε μπορεί.

Με σαμπ ψηλά κομμένα, υπάρχει ένα ίχνος ελπίδας.
 


costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
52.274
Reaction score
128.364
Υπάρχει κάτι τέτοιο ?
Ε, δύσκολα πράγματα.

Κοίτα, τα μαγκνεπαν λόγου χάριν, έχουν (το κάθε μεγάφωνο σκέτο) εντελώς σταθερό ωμικο φορτίο σε όλο το φάσμα.
Ως μιγαδικό όμως, δεν μπορεί να είναι σταθερό, λόγω κυρίως των υλικών του κρος, διότι το τεντωμένο πηνιοσυρμα αυτών καθ'εαυτών των μεγαφώνων έχει ελάχιστη επαγωγικοτητα και μηδενική πρακτικά χωρητικότητα.

Γι'αυτό με τέτοιους ενισχυτές, μπορεί να κάτσουν καλά κάποια φουλ ρειντζ μεγάφωνα, χωρίς κρος, Χορν λόουντεντ.

Έχω δει και μεγάλα σεταπ με τέτοια λυχνιακα ενισχυτικά, με ενεργό κρος και κάθε ενισχυτής να παίζει μόνον ένα μεγάφωνο. Εκεί τα πράγματα είναι αρκετά πιο απλά, και πάλι με ένα ζομπελ μπορεί να δουλέψει αξιοπρεπώς.

Οι ατασθαλίες του κρος, παλεύονται κι αυτές τρόπον τινά με τα δικτυωματα ζομπελ, τα οποία ως στόχο έχουν την εξομάλυνση της μιγαδικης αντίστασης (χρήσιμη πρακτική ακόμα και σε καλώδια αυξημένης χωρητικότητας).
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.983
Reaction score
55.253
Υπάρχει κάτι τέτοιο ?
Planar Magnetic...ακουστικά.

Rois Kalypso παθητική έκδοση - κατά προτίμηση κροσαρισμένο υψιπερατά :
1681070504305.png


Coincident Super Conquest:
1681071390212.png


Rehdeko...
1681071588301.png


Τα Magnepan LRS θα ήταν ωραία άμα η απόλυτη τιμή εμπέδησης δεν ήταν τόσο χαμηλή (ομοίως και η ευαισθησία)...
1681071151237.png
 
Last edited:

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
52.274
Reaction score
128.364
Ακριβώς.

Ενώ η αντίσταση των μαγκνεπαν (1 δρόμου) είναι ιδανική όσον αφορά την σταθερότητα στο φάσμα, η απόλυτη τιμή της είναι πολύ χαμηλή (όπως είπα θες 8 ωμ μίνιμουμ, καλύτερα 16 ωμ) και βεβαίως η πολύ χαμηλή ευαισθησία τους τα καθιστά ακατάλληλα για ενισχυτές 1 βατ..

Υπάρχουν όμως κατάλληλα φουλ ρειντζ μεγάφωνα, με υψηλή ωμική αντίσταση και υψηλής ευαισθησίας. Βεβαίως έχουν εγγενή προβλήματα αυτά τα μεγάφωνα σε άλλα θέματα.

Με πλαναρ ακουστικά, όπου η ισχύς του 1 βατ αρκεί, είναι οκ.

Προσωπικά, εάν ήθελα να στήσω ένα υψηλών προδιαγραφών και επιδόσεων σεταπ βασισμένο σε ενισχυτικά SET των 2-3 βατ, θα έπρεπε οπωσδήποτε να χρησιμοποιηθεί ενεργό κρος 4 δρόμων, ο κάτω δρόμος να παίξει με τρανζίστορ ή κλας ντε, δεν έχει σημασία, ώστε να καλύψει 1η οκτάβα και πιθανώς τμήμα της δεύτερης (αναλόγως δυνατοτήτων και μεγέθους της κόρνας του γουφερ).

Μετά για γουφερ, μιντ και Τουίτερ, θα έπρεπε να χρησιμοποιηθούν ξεχωριστοί SET ενισχυτές, ένας για κάθε μεγάφωνο, τα μεγάφωνα να είναι όλα υψηλότατης ευαισθησίας, και βεβαίως με κόρνες όλα, εννοείται και το γουφερ. Χωρίς κόρνες, με 2 βατ, δε βγαίνει πράμα.
😜🤪😁

Σωστή όμως η σκέψη, πρόκειται για δήθεν φουλ ρειντζ κουδουνίστρες μεγάλης ευαισθησίας, χωρίς κρος.

Σα τα παλιά οβάλ μεγάφωνα των τηλεοράσεων. 😜🤪😁
 
Last edited:


costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
52.274
Reaction score
128.364
Coincident Super Conquest
Κακό ηχείο.

Κι η πραγματική ευαισθησία του στα 88,5 δεν είναι σπουδαία για να αρκούν 1-2 βατ.

Η δε ωμική του αντίσταση, πέφτει στα 4 σε σημεία που δε...

Με 4 ωμ δε κάνεις δουλειά με SET. Κανόνας.
 

Μηνύματα
13.835
Reaction score
15.717
Κατά τη γνώμη μου δόκιμη τακτική για να μη λογαριάζεται ένας ειλικρινής αμφισβητίας όπως εσύ ως troll θα ήταν κάθε προβληματισμός να συνοδευόταν από έναν συλλογισμό με θεμελίωση και δικαιολόγηση.
Εγώ έχω τον καλό μου φίλο τον Bhutia που κάνω ερωτήσεις και αυτός τις τεκμηριώνει ως αλήθεις ή ψευδείς. Οι "προβληματισμοί" και οι "ερωτήσεις" δεν είναι απαραίτητο να δικαιολογούνται σε τόσο γνωστά. θέματα επειδή ή και με την δικαιολογία (λογική) ότι κάποιοι μπορεί να τα ακούνε για πρώτη φορά. Εξάλλου ότι και να πω εγώ θα συνατήσει αντίσταση και αντίδραση ενώ εαν το πείς εσύ θα εισακουστείς καλύτερα πέρα ότι θα το τεκμηριώσεις και καλύτερα.
Οι επόμενες προτάσεις της παραγράφου όπου αναλύεις το ερώτημά μου και του δίνεις μια παραπέρα προσοχή είναι σωστές αλλά θα μου επιτρέψεις να μην τις θεωρήσω τεκμηρίωση αλλά μια γενική αναφορά δικής σου περίληψης για το θέμα, σωστής μέν , γενική αναφορά δε. Δεν είναι τόσο απλά τα πράγματα και η τεχνική εξήγηση είναι πολύ πιο πολύπλοκη. Ανάλογα βέβαια και ποιός ο στόχος σου στον βαθμό ανάλυσης τεχνικής ή ενημερωτικής φύσεως.
όμως ειδικά για τις λυχνιακές υλοποιήσεις τα μικρότερα σε σχέση με τρανζίστορ ποσά αρνητικής ανάδρασης τείνουν να μην είναι ευεργετικά.
Εαν θές διευκρίνισε το αυτό, στο τι εννοείς γιατί δεν "δένει¨και με το θέμα σου μια τέτοια σύγκριση με τρανζίστορ και δεν ξέρω τι σε παρακίνησε να την κάνεις. Μάλλον βέβαια εννοείς ότι μια μικρή μείωση στους λαμπάτους ενισχυτές δεν θα είχε τόσο ευεργετική όσο μια ανάλογη σε τρανζίστορ ; Άλλη η ανάδραση σε τρανζίστορ και άλλοι οι λόγοι εφαρμογής απο ότι οι λυχνίες και ιδιαίτερα συγκριτικά με τρίοδους και άλλα τα ποσοστά τα οποία είναι τεράστια όποτε ποιά μείωση και ξεμείωση ; και Επίσης άλλο η τοπική και άλλο η global. Εκτός εάν εννοείς υλοποιήσεις μόνο του Pass και κάποιων άλλων ειδικών περιπτώσεων.
Η εφαρμογή αρνητικής ανάδρασης τείνει να είναι συχνότερη σε τοπολογίες push pull μολονότι εφαρμόζεται και σε σύγχρονες Single Ended υλοποιήσεις με πιο διακριτικές τιμές. Κύριος λόγος γι αυτό είναι ότι οι push pull στοχεύουν σε μεγαλύτερες τιμές ισχύος με μικρότερη τιμή THD -όπου κυριαρχούν περιττής και ανώτερων τάξεων συνιστώσες- και καλύτερο DF, ιδίως από τη στιγμή που θα χρησιμοποιούσαν τέτροδες και πέντοδες λυχνίες - που έχουν μεγαλύτερες τιμές σε εγγενή εμπέδηση ανόδου - αντί τριόδων των οποίων ο μεγαλύτερος βαθμός γραμμικής συμπεριφοράς ανταποκρίνεται δυστυχώς σε πολύ χαμηλότερες τιμές ισχύος.
Πάλι και εδώ η ανάδραση σε τοπολογίες push pull γίνεται κυρίως για άλλους λόγους αλλά και η σημαντικότερη είναι η ανάγκη σταθεροποίησης του κλειστού κυκλώματος (που δεν είναι απαραίτητη σε ένα σωστό κύκλωμα τριοδικού ενισχυτή) άσχετα με τους άλλους λόγους που ανέφερες. Η ισχύς πάλι νομίζω δεν έχει σχέση και δεν καταλαβαίνω γιατί την αναφέρεις σε αυτό το context μαζί με την ανάδραση.
Στους δε τριοδικούς Single Ended χρησιεύει οπωσδήποτε στην προαγωγή της οδηγικής ικανότητας με πιο συνηθισμένα ηχεία.
¨Ενας λόγος που διαλέγουν μερικοί είναι αυτός αλλά δεν είναι και τόσο βοηθητικός (τι είναι ο κάβουρας τι το ζουμί του) αλλά με σκοπό λίγο να "ξεγελάσει" και να μπoρεί να παίξει μη γρήγορα επαναλαμβανόμενα μοτίβα χαμηλών και να μπορεί να σταθεί και καλά σε ραπ, ηλεκτρόνικα , παλιά νορμάλ hip hop και μερικά άλλα είδη. Επίσης μερικές φορές για σταθεροποίηση ενός όχι τόσο καλά σχεδιασμένου κυκλώματος. Επίσης δεν εφαρμόζεται όπως στα τρανζίστορ. Γενικά μέχρι και 3 Db έχουν αναφερθεί ότι κάποιοι ακούνε διαφορά. Πάντως όπως και να έχει δεν ξεπερνάνε τα 9 db για τους λόγους που αναφέρεις, το είδος εφαρμογής τους δεν είναι έχει καμιά σχέση με του τρανζιστορ και άλλη φορά γίνεται για να "διορθωθεί" η πιο ελαστική και μαλάκη αίσθηση του μπάσου που έχουν σαν χαρακτηριστικό κάποιες λυχνίες ενώ κάποιες άλλες όχι. Αυτά όλα τα αποφασίζει ο κατασκευαστής και δεν είναι κάποια που αξίζει κάποιος να αναφέρεται διεξοδικά καθώς να είμαστε σίγουροι ότι οι κατασκευαστε΄ς ξέρουν να διαλέξουν το καλύτερο δυνατό για το κύκλωμα τους ανάλογα τι ήχο θέλουν να πετύχουν. Αναφορά σε αυτά και μάλιστα γενικόλογα, αφήνει άλλη εντύπωση (κάποια μεγαλύτερης σημασίας απο ότι πραγματικά έχουν) και συσκοτίζει. Είναι επιχειρηματολογίες "τρανζιστοράτων" αυτή όταν διαβάζεις και αφορούν τέτοια θέματα.
Όλα αυτά είναι μεν απλουστευμένες περιγραφές αλλά αντανακλούν σε ικανοποιητικό βαθμό διάφορους όρους που διέπουν τη λειτουργία λυνιακών ενισχυτών.
Είναι πολυ απλουστευμένες, δεν αντνακλούν κάτι ιδιαίτερο που θα έπρεπε να καθορίζει την πιθανή επιλογή ενός αγοραστή παρά μόνο με την έννοια της αποφυγής του "μεγάλου" λάθους. Το ίδιο και οι πολλές αναφορές σου εδώ (αλλά όπς λές και αλλου) δικές σου αλλά και άλλων σε βαθμό εμμονής όσον αφορά το DF. Δεν είναι σηαντικό αυτό σε πιθανόν αγοραστε΄ς λαμπάτων ενισχυτών με την έννοια ότι δεν θα το βάλουν να παίξει με ακατάλληλο ηχείο. Υπάρχουν ελάχιστα όρια που πρεέπι κάποιος να κινηθεί στην επιλογή ηχείων. Εάν βέβαια οι αναφορές έχουν σκοπό να προειδοποιήσουν εντελώς απληροφόρητους ανθρώπους τότε ΟΚ. Αλλά μην καταλήξουμε και να προκαλούμε και φόβο ή να ζητάμε να καλύψουν οι λαμπάτοι ανάγκες που δεν έχουν σχεδιαστεί για αυτές και μετά να τις κατακρίνουμε για το αποτέλεσμα και μάλιστα συγκριτικά με τρανζίστορ. Δεν νομίζω ότι αυτό βοηθάει κανέναν.
 
Last edited:

Μηνύματα
27.948
Reaction score
26.323
Πολύ ειδικός τρόπος του γράφειν σεντόνια και λέγοντας τίποτα απολύτως .
Ασε μας αγαπητέ , μην γεμίζεις ιντερνετικές σελίδες με φούσκες , αντί υλικού .
Δεν θέλουμε Τέτοιου είδους γραφές ή πονήματα.





Εγώ έχω τον καλό μου φίλο τον Bhutia που κάνω ερωτήσεις και αυτός τις τεκμηριώνει ως αλήθεις ή ψευδείς. Οι "προβληματισμοί" και οι "ερωτήσεις" δεν είναι απαραίτητο να δικαιολογούνται σε τόσο γνωστά. θέματα επειδή ή και με την δικαιολογία (λογική) ότι κάποιοι μπορεί να τα ακούνε για πρώτη φορά. Εξάλλου ότι και να πω εγώ θα συνατήσει αντίσταση και αντίδραση ενώ εαν το πείς εσύ θα εισακουστείς καλύτερα πέρα ότι θα το τεκμηριώσεις και καλύτερα.
Οι επόμενες προτάσεις της παραγράφου όπου αναλύεις το ερώτημά μου και του δίνεις μια παραπέρα προσοχή είναι σωστές αλλά θα μου επιτρέψεις να μην τις θεωρήσω τεκμηρίωση αλλά μια γενική αναφορά δικής σου περίληψης για το θέμα, σωστής μέν , γενική αναφορά δε. Δεν είναι τόσο απλά τα πράγματα και η τεχνική εξήγηση είναι πολύ πιο πολύπλοκη. Ανάλογα βέβαια και ποιός ο στόχος σου στον βαθμό ανάλυσης τεχνικής ή ενημερωτικής φύσεως.
 

Μηνύματα
27.948
Reaction score
26.323
Το αυτό έλεος δλδ.


¨Ενας λόγος που διαλέγουν μερικοί είναι αυτός αλλά δεν είναι και τόσο βοηθητικός (τι είναι ο κάβουρας τι το ζουμί του) αλλά με σκοπό λίγο να "ξεγελάσει" και να μπoρεί να παίξει μη γρήγορα επαναλαμβανόμενα μοτίβα χαμηλών και να μπορεί να σταθεί και καλά σε ραπ, ηλεκτρόνικα , παλιά νορμάλ hip hop και μερικά άλλα είδη. Επίσης μερικές φορές για σταθεροποίηση ενός όχι τόσο καλά σχεδιασμένου κυκλώματος. Επίσης δεν εφαρμόζεται όπως στα τρανζίστορ. Γενικά μέχρι και 3 Db έχουν αναφερθεί ότι κάποιοι ακούνε διαφορά. Πάντως όπως και να έχει δεν ξεπερνάνε τα 9 db για τους λόγους που αναφέρεις, το είδος εφαρμογής τους δεν είναι έχει καμιά σχέση με του τρανζιστορ και άλλη φορά γίνεται για να "διορθωθεί" η πιο ελαστική και μαλάκη αίσθηση του μπάσου που έχουν σαν χαρακτηριστικό κάποιες λυχνίες ενώ κάποιες άλλες όχι. Αυτά όλα τα αποφασίζει ο κατασκευαστής και δεν είναι κάποια που αξίζει κάποιος να αναφέρεται διεξοδικά καθώς να είμαστε σίγουροι ότι οι κατασκευαστε΄ς ξέρουν να διαλέξουν το καλύτερο δυνατό για το κύκλωμα τους ανάλογα τι ήχο θέλουν να πετύχουν. Αναφορά σε αυτά και μάλιστα γενικόλογα, αφήνει άλλη εντύπωση (κάποια μεγαλύτερης σημασίας απο ότι πραγματικά έχουν) και συσκοτίζει. Είναι επιχειρηματολογίες "τρανζιστοράτων" αυτή όταν διαβάζεις και αφορούν τέτοια θέματα.
 

D

Deleted member 50795

Guest
Αλλά μην καταλήξουμε και να προκαλούμε και φόβο ή να ζητάμε να καλύψουν οι λαμπάτοι ανάγκες που δεν έχουν σχεδιαστεί για αυτές και μετά να τις κατακρίνουμε για το αποτέλεσμα και μάλιστα συγκριτικά με τρανζίστορ. Δεν νομίζω ότι αυτό βοηθάει κανέναν.
σωστά..:confused:
η παραπάνω δήλωση , νομίζω ότι τα λέει περίπου όλα και ισορροπεί τα πράγματα, δίχως περιττές «ταλαντώσεις» (όπως άλλοι κάνουν), σε οποιαδήποτε διχογνωμία-διαμάχη επί κάθε αντικειμένου.8-)

γενικότερα το όλο πνεύμα γραφομένων , του thva , κινείται σ´αυτο το πλαίσιο (και όχι μόνο τώρα ) και έτσι «διαπραγματεύεται» σχεδόν τα πάντα εδώ μέσα…και οποίος κατάλαβε..:geek:
 
Last edited by a moderator:

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.983
Reaction score
55.253
Παιδγιά για ηχεία μίλησα , όχι ακουστικά.
Σου έχω βάλει ήδη...τρία μοντέλα - δεν προσμετρώνται ακουστικά και Magnepan
Κακό ηχείο.

Κι η πραγματική ευαισθησία του στα 88,5 δεν είναι σπουδαία για να αρκούν 1-2 βατ.

Η δε ωμική του αντίσταση, πέφτει στα 4 σε σημεία που δε...

Με 4 ωμ δε κάνεις δουλειά με SET. Κανόνας.
Φταίει το ότι ο ίδιος λογαριάζω αυτομάτως όλα τα ηχεία ως υψιπερατά κροσαρισμένα. Το υψιπερατό κροσάρισμα στα τυπικά 80 Hz βελτιώνει τη διαχείριση ενέργειας με την αποδοτικότητα αλλά ακόμα σπουδαιότερο στη συγκεκριμένη περίπτωση θα είναι ότι αποφεύγονται οι κατώτατες τιμές των 4 Ωμ με την εμπέδηση να κυμαίνεται τώρα μεταξύ 5-10 Ωμ. Δεδομένου ότι κυκλοφορούν SET με τάπα εξόδου ανταποκρινόμενη σε ονομαστικό φορτίο 4 Ωμ η κατάσταση είναι ευχερέστερη. Εννοείται ότι σε όλες αυτές τις περιπτώσεις δεν λογαριάζεται πόσο ελκυστική θα ήταν η συνολική απόκριση συχνότητας με τη διασπορά σε τέτοια ηχεία.
Το αυτό έλεος δλδ.
....
Ειρήνη υμίν...
Εγώ έχω τον καλό μου φίλο τον Bhutia που κάνω ερωτήσεις και αυτός τις τεκμηριώνει ως αλήθεις ή ψευδείς. Οι "προβληματισμοί" και οι "ερωτήσεις" δεν είναι απαραίτητο να δικαιολογούνται σε τόσο γνωστά. θέματα επειδή ή και με την δικαιολογία (λογική) ότι κάποιοι μπορεί να τα ακούνε για πρώτη φορά. Εξάλλου ότι και να πω εγώ θα συνατήσει αντίσταση και αντίδραση ενώ εαν το πείς εσύ θα εισακουστείς καλύτερα πέρα ότι θα το τεκμηριώσεις και καλύτερα.
Οι επόμενες προτάσεις της παραγράφου όπου αναλύεις το ερώτημά μου και του δίνεις μια παραπέρα προσοχή είναι σωστές αλλά θα μου επιτρέψεις να μην τις θεωρήσω τεκμηρίωση αλλά μια γενική αναφορά δικής σου περίληψης για το θέμα, σωστής μέν , γενική αναφορά δε. Δεν είναι τόσο απλά τα πράγματα και η τεχνική εξήγηση είναι πολύ πιο πολύπλοκη. Ανάλογα βέβαια και ποιός ο στόχος σου στον βαθμό ανάλυσης τεχνικής ή ενημερωτικής φύσεως.

Εαν θές διευκρίνισε το αυτό, στο τι εννοείς γιατί δεν "δένει¨και με το θέμα σου μια τέτοια σύγκριση με τρανζίστορ και δεν ξέρω τι σε παρακίνησε να την κάνεις. Μάλλον βέβαια εννοείς ότι μια μικρή μείωση στους λαμπάτους ενισχυτές δεν θα είχε τόσο ευεργετική όσο μια ανάλογη σε τρανζίστορ ; Άλλη η ανάδραση σε τρανζίστορ και άλλοι οι λόγοι εφαρμογής απο ότι οι λυχνίες και ιδιαίτερα συγκριτικά με τρίοδους και άλλα τα ποσοστά τα οποία είναι τεράστια όποτε ποιά μείωση και ξεμείωση ; και Επίσης άλλο η τοπική και άλλο η global. Εκτός εάν εννοείς υλοποιήσεις μόνο του Pass και κάποιων άλλων ειδικών περιπτώσεων.

Πάλι και εδώ η ανάδραση σε τοπολογίες push pull γίνεται κυρίως για άλλους λόγους αλλά και η σημαντικότερη είναι η ανάγκη σταθεροποίησης του κλειστού κυκλώματος (που δεν είναι απαραίτητη σε ένα σωστό κύκλωμα τριοδικού ενισχυτή) άσχετα με τους άλλους λόγους που ανέφερες. Η ισχύς πάλι νομίζω δεν έχει σχέση και δεν καταλαβαίνω γιατί την αναφέρεις σε αυτό το context μαζί με την ανάδραση.

¨Ενας λόγος που διαλέγουν μερικοί είναι αυτός αλλά δεν είναι και τόσο βοηθητικός (τι είναι ο κάβουρας τι το ζουμί του) αλλά με σκοπό λίγο να "ξεγελάσει" και να μπoρεί να παίξει μη γρήγορα επαναλαμβανόμενα μοτίβα χαμηλών και να μπορεί να σταθεί και καλά σε ραπ, ηλεκτρόνικα , παλιά νορμάλ hip hop και μερικά άλλα είδη. Επίσης μερικές φορές για σταθεροποίηση ενός όχι τόσο καλά σχεδιασμένου κυκλώματος. Επίσης δεν εφαρμόζεται όπως στα τρανζίστορ. Γενικά μέχρι και 3 Db έχουν αναφερθεί ότι κάποιοι ακούνε διαφορά. Πάντως όπως και να έχει δεν ξεπερνάνε τα 9 db για τους λόγους που αναφέρεις, το είδος εφαρμογής τους δεν είναι έχει καμιά σχέση με του τρανζιστορ και άλλη φορά γίνεται για να "διορθωθεί" η πιο ελαστική και μαλάκη αίσθηση του μπάσου που έχουν σαν χαρακτηριστικό κάποιες λυχνίες ενώ κάποιες άλλες όχι. Αυτά όλα τα αποφασίζει ο κατασκευαστής και δεν είναι κάποια που αξίζει κάποιος να αναφέρεται διεξοδικά καθώς να είμαστε σίγουροι ότι οι κατασκευαστε΄ς ξέρουν να διαλέξουν το καλύτερο δυνατό για το κύκλωμα τους ανάλογα τι ήχο θέλουν να πετύχουν. Αναφορά σε αυτά και μάλιστα γενικόλογα, αφήνει άλλη εντύπωση (κάποια μεγαλύτερης σημασίας απο ότι πραγματικά έχουν) και συσκοτίζει. Είναι επιχειρηματολογίες "τρανζιστοράτων" αυτή όταν διαβάζεις και αφορούν τέτοια θέματα.

Είναι πολυ απλουστευμένες, δεν αντνακλούν κάτι ιδιαίτερο που θα έπρεπε να καθορίζει την πιθανή επιλογή ενός αγοραστή παρά μόνο με την έννοια της αποφυγής του "μεγάλου" λάθους. Το ίδιο και οι πολλές αναφορές σου εδώ (αλλά όπς λές και αλλου) δικές σου αλλά και άλλων σε βαθμό εμμονής όσον αφορά το DF. Δεν είναι σηαντικό αυτό σε πιθανόν αγοραστε΄ς λαμπάτων ενισχυτών με την έννοια ότι δεν θα το βάλουν να παίξει με ακατάλληλο ηχείο. Υπάρχουν ελάχιστα όρια που πρεέπι κάποιος να κινηθεί στην επιλογή ηχείων. Εάν βέβαια οι αναφορές έχουν σκοπό να προειδοποιήσουν εντελώς απληροφόρητους ανθρώπους τότε ΟΚ. Αλλά μην καταλήξουμε και να προκαλούμε και φόβο ή να ζητάμε να καλύψουν οι λαμπάτοι ανάγκες που δεν έχουν σχεδιαστεί για αυτές και μετά να τις κατακρίνουμε για το αποτέλεσμα και μάλιστα συγκριτικά με τρανζίστορ. Δεν νομίζω ότι αυτό βοηθάει κανέναν.
Ιδού κι ένα ενδεικτικό σχήμα για εφαρμογή τοπικής αρνητικής ανάδρασης :
1681100742524.png


Στην άνοδο της λυχνίας ισχύος EL34 είναι συνδεδεμένη αντίσταση μέσω της οποίας κυκλοφορεί ρεύμα τροφοδοτώντας ένα μέρος από το πλάτος του σήματος στην έξοδο πίσω στην είσοδο του τελικού σταδίου ανάμεσα στην άνοδο από την οδηγήτρια λυχνία 12ΑΤ7 και τον πυκνωτή σύζευξης. Το ποσοστό πλάτους από το σήμα εξόδου με την αντίστοιχη μείωση κέρδους στο στάδιο καθορίζονται από την επιλεγμένη τιμή στην αντίσταση που παρεμβάλλεται μεταξύ των ανόδων.

Η αξιόλογη μείωση σε τιμές THD+Noise χάρη στην εφαρμογή ολικής αρνητικής ανάδρασης έχει ως παράπλευρη ενέργεια το ότι γίνεται πιο απότομη η μεταστροφή συμπεριφοράς του λυχνιακού ενισχυτή στη ζώνη αποκοπής ισχύος όταν δεν μπορεί να ενισχύσει περαιτέρω το σήμα.

Δεν υπάρχει η παραμικρή εμμονή με το DF. Όπως έχει εξηγηθεί διεξοδικά στο σχετικό νήμα ένας συντελεστής απόσβεσης τάξης 20 και άνω είναι απαραίτητος όχι τόσο για την οδήγηση μεγαφώνων στις χαμηλές οκτάβες όσο για την ανάγκη να μην εμφανίζονται αισθητές μεταπτώσεις στη συνολική απόκριση συχνότητας ανάλογα με τις διακυμάνσεις που διακρίνουν τη συντριπτική πλειοψηφία των ηχείων στην εμπέδησή τους. Τέτοιο ζήτημα δεν χωράει εναλλακτικές ερμηνείες.

Ας λάβουμε κατόπιν ένα απλουστευμένο σχήμα με βρόχο ολικής αρνητικής ανάδρασης... Το ποσό ανάδρασης είναι χρήσιμο να εκφράζεται σε μονάδες dB ως μείωση του κέρδους στο ενισχυτικό κύκλωμα κατά την εφαρμογή βρόχου ανάδρασης υπό την παρακάτω σχέση :
Feedback dB = Κέρδος ανοικτού βρόχου - Κέρδος κλειστού βρόχου = 20 log (Καβ/Κκβ) = 20 log (1- κέρδος βρόχου)
Παραδείγματος χάριν άμα το κέρδος ανοικτού βρόχου στο ενισχυτικό κύκλωμα είναι τάξης 20dB με το κέρδος ύστερα από το κλείσιμο βρόχου ανάδρασης να έχει τιμή 14 dB τότε λέμε ότι θα έχουν εφαρμοστεί 6 dB ανάδρασης.

1681102676413.png

Τμήμα πλάτους από το σήμα εξόδου στο τελικό στάδιο ανατροφοδοτείται στην κάθοδο από τη λυχνία στο στάδιο εισόδου. Εάν τώρα τα επιμέρους σήματα βρίσκονται στην ίδια φάση τότε η αλγεβρική υπέρθεση του παρεχόμενου στο βρόχο ανάδρασης από το σήμα εισόδου θα προκαλεί μείωση σε ποσοστά THD+N στο ενισχυόμενο σήμα αφού οι παραμορφώσεις και θόρυβος από τη λειτουργία του ενισχυτή αφορούν αποκλειστικά στο πλάτος του σήματος εξόδου. Οι τιμές στις αντιστάσεις R1 & R2 διαμορφώνουν τον διαιρέτη τάσης καθορίζοντας το επανατροφοδοτούμενο ποσοστό από το πλάτος στο σήμα εξόδου. Ο πυκνωτής Csn σε συνδυασμό με την αντίσταση R1 σχηματίζουν δίκτυο που ρυθμίζει τη φάση του επανατροφοδοτούμενου σήματος ως προς το σήμα εισόδου.

Το τελευταίο στοιχείο δίνει την ευκαιρία να επεκταθούμε σ'ένα σημαντικό ζήτημα που αφορά στην ολική ανάδραση. Καθώς το σήμα εισόδου διέρχεται από τα διαδοχικά στάδια στον ενισχυτή υφίσταται ολισθήσεις φάσης και ανάλογα με την περίπτωση και τη συχνότητα φτάνει μέχρι και σε διαφορά φάσης 180 μοιρών σε σχέση με το σήμα στην είσοδο. Αν το επανατροφοδοτούμενο σήμα βρεθεί σε τέτοια διαφορά φάσης ως προς το αρχικό στην είσοδο τότε η ανάδραση γίνεται...θετική , γεγονός που οδηγεί σε ταλαντώσεις προκαλώντας αντί σταθερότητας...αστάθεια στο ενισχυτικό σύστημα. Διαπιστώνεται λοιπόν ότι η σκέτη εφαρμογή ολικής ανάδρασης μπορεί ν'αποσταθεροποιεί το σύστημα αντί του αντιθέτου.Χμμμ...

Εάν στη συχνότητα του σήματος όπου θα εμφανίζεται η αναστροφή φάσης το κέρδος στον ίδιο τον κλειστό βρόχο είναι κατώτερο της μονάδας (με το ποσό ανάδρασης κατώτερο των 6 dB) τότε η αλγεβρική υπέρθεση οδηγεί σε απλή κορύφωση κέρδους στη συγκεκριμένη συχνότητα. Εάν όμως το κέρδος επί του βρόχου στην εξεταζόμενη συχνότητα είναι ίσο ή ανώτερο της μονάδας (με ποσό ανάδρασης ίσο ή μεγαλύτερο των 6dB) τότε το ενισχυτικό κύκλωμα θα οδηγηθεί σε ταλαντώσεις και αστάθεια. Για ν'αποφευχθεί αυτό το φαινόμενο η σχεδίαση πρέπει να μεριμνήσει κατά τρόπον ώστε στη συχνότητα όπου θα προκύπτει αναστροφή φάσης το κέρδος στον ίδιο τον βρόχο να μένει κατώτερο της μονάδας.Κάτι τέτοιο θα μπορούσε να υλοποιηθεί τόσο με κατάλληλα βαθυπερατά φίλτρα χάρη σε αντιστάσεις συνδεδεμένες με την κάθοδο σε τελική και λυχνία εισόδου αντίστοιχα όσο και υψιπερατά φίλτρα με τη μεσολάβηση πυκνωτών που παρεμβάλλονται μεταξύ των επιμέρους σταδίων... Η υπόθεση αρχίζει να περιπλέκεται...

Σε πολλές υλοποιήσεις τα προαναφερθέντα μέτρα δεν αρκούν να εξασφαλίσουν τη σταθερότητα στο κύκλωμα. Τότε εφαρμόζεται το προαναφερθέν βηματικό δίκτυο με τον πυκνωτή παράλληλα συνδεδεμένο προς την αντίσταση R1 από τον βρόχο με αποστολή να μετατοπίσει τη συχνότητα αναστροφής φάσης σε ζώνη όπου το κέρδος από τον ίδιο τον βρόχο θα ήταν κατώτερο της μονάδας.

Η αυξανόμενη πολυπλοκότητα από τις παράπλευρες ανάγκες είναι κάθε άλλο παρά ευεργετική για την ακροαματική απόδοση, ιδίως σε τοπολογίες που θα στηρίζονταν σε κυκλωματική απλότητα για όσα υπόσχονται στους ακροατές.
 


costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
52.274
Reaction score
128.364
Φταίει το ότι ο ίδιος λογαριάζω αυτομάτως όλα τα ηχεία ως υψιπερατά κροσαρισμένα.
Το ξέρω, και πολύ σωστά κάνεις. 👍

Επειδή όμως οι θαμώνες αυτής της κατηγορίας δεν ακολουθούν την ολόσωστη δική σου θεώρηση των ηχείων, έκρινα σκόπιμο να γράψω αυτά που έγραψα. 😛
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.983
Reaction score
55.253
Το ξέρω, και πολύ σωστά κάνεις. 👍

Επειδή όμως οι θαμώνες αυτής της κατηγορίας δεν ακολουθούν την ολόσωστη δική σου θεώρηση των ηχείων, έκρινα σκόπιμο να γράψω αυτά που έγραψα. 😛
Τότε μπορώ να σου επιστήσω την προσοχή σ'ένα συμπληρωματικό στοιχείο... Στα 85 Hz καθώς και γύρω από τα 300 Hz όπου θα συναντάμε τις ελάχιστες τιμές εμπέδησης με το ηχείο υψιπερατά κροσαρισμένο η φάση της εμπέδησης πλησιάζει μηδενική τιμή μοιρών, ουσιαστικά ωμική συμπεριφορά.Τιμή φάσης τείνουσα στο μηδέν έχουμε με ανάλογη σπουδαιότητα και στη ζώνη όπου ισχύει η ανώτερη τιμή εμπέδησης... Στις δύο πρώτες οκτάβες η εμπέδηση κυμαίνεται μεταξύ 4 -7 Ωμ με τη φάση εντός καλόβολου ορίου +23 και -15 μοιρών.
1681144112693.png
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
52.274
Reaction score
128.364
σ'ένα συμπληρωματικό στοιχείο..
Ένα επίσης συμπληρωματικό στοιχείο, είναι ότι απαιτούνται για αυτό το ηχείο τουλάχιστον 65 βατ για τις κορυφές της στάθμης αναφοράς, σε απόσταση ακρόασης 2 μέτρων.

Άμα βρείτε SET με τέτοια ισχύ εξόδου, είστε για κέρασμα στο εβόρα. 😛😁😜🤪

Τέλος πάντων, τι θέλω κι ανακατεύομαι με τα πίτουρα; 😂😂
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
16.983
Reaction score
55.253
Ένα επίσης συμπληρωματικό στοιχείο, είναι ότι απαιτούνται για αυτό το ηχείο τουλάχιστον 65 βατ για τις κορυφές της στάθμης αναφοράς, σε απόσταση ακρόασης 2 μέτρων.

Άμα βρείτε SET με τέτοια ισχύ εξόδου, είστε για κέρασμα στο εβόρα. 😛😁😜🤪

Τέλος πάντων, τι θέλω κι ανακατεύομαι με τα πίτουρα; 😂😂
Για 3 dB κάτω και ειδικά για φορτία 4Ωμ...
1681147214972.png
 


ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
172.289
Μηνύματα
2.895.770
Members
38.024
Νεότερο μέλος
ChristosLps
Top