Build Your Dreams (BYD)

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
54.830
Reaction score
136.853
Ακριβώς.

Στις καταβάσεις βουνών, ακόμα και με χαλαρή οδήγηση, γίνεται αυτό που περιγράφω, παρατεταμένη χαλαρή χρήση.
 

alexis

Reticular Activating System
Μηνύματα
16.577
Reaction score
30.480
Δεν ξέρω πως καταλήξαμε ότι λέω πως το regen κάνει την διαφορά στο κόστος χρήσης. Καμία σχέση.
Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν θα αλλάξει ποτέ φρένα ένα ηλεκτρικό όπως ειπώθηκε. Τι σημαίνει ποτέ; Ποτέ όσο το έχει κάποιος; Πόσο κρατάει τα οχήματα του; Ποτέ μέχρι να πάει για σκράπ; Eξαρτάται από το κάθε όχημα ξεχωριστά και το πόσο regen έχει ή αν έχει one pedal drive.

To regen είναι η ικανότητα του οχήματος να ανακτά ενέργεια κατά την επιβράδυνση. Η ποσότητα της ενέργειας που θα ανακτηθεί εξαρτάται από την ταχύτητα του οχήματος και τις ρυθμίσεις του κατασκευαστή. Μεγαλύτερη ταχύτητα μεγαλύτερη ανάκτηση. Αυτό έρχεται σε αντίθεση (όσο αφορά την ενέργεια) με το πόσο βολικό είναι στην πόλη, που δεν ανακτά κάτι σημαντικό. Το regen έχει επίπεδα. Μπορεί να ρυθμιστεί να είναι από αρκετά μαλακό μέχρι αρκετά σκληρό. Από αυτό εξαρτάται και η απόσταση επιβράδυνσης. Υπάρχουν κατασκευαστές που έχουν μία ρύθμιση, ένα on-off. Άλλοι με δύο ρυθμίσεις και αυτό είναι όλο. Σου λένε στο menu ένα high - low και άντε βγάλε άκρη. Ακόμα και αυτό θέλει το χρόνο του για να μάθουμε που σταματά το όχημα, αν σταματά. Αν λέγαμε ότι το 0 είναι zero regen (δηλαδή το όχημα τσουλάει δίχως αύριο) και το 10 είναι one pedal drive (δηλαδή σύντομο full stop), μπορεί αυτό το high - low να είναι το 3 και το 6 στο Α όχημα, το 5 και το 8 στο Β όχημα και πάει λέγοντας. Για αυτό ο καθένας έχει διαφορετική εμπειρία στο regen. Για αυτό ο dimi είχε διαφορετική εμπειρία με το Dolphin από αυτή με το ID3, που κανένα δεν έχει one pedal drive αλλά διαφορετικά επίπεδα regen. Υπάρχουν κατασκευαστές που έχουν 3 levels. Και αυτοί που έχουν τρία levels regen και ένα τέταρτο που είναι το one pedal drive. Κάποιοι το ονομάζουν e-Pedal, άλλοι i-Pedal. Aυτοί πχ έχουν 3-5-8 στο level του regen και σου δίνουν το 10 στο one pedal drive. Υπάρχουν ακόμα και διαφορετικές παράμετροι με το τι κάνει το κάθε όχημα αν βρίσκετε σε regen και γλιστράει ο δρόμος. Στο Νissan αν έχεις ενεργοποιημένο το e-Pedal και ο δρόμος δεν γλιστράει το όχημα φρενάρει με τον κινητήρα. Αν γλιστράει, το οποίο το καταλαβαίνει από το ABS, δουλεύουν και τα φρένα. Υπάρχουν και κατασκευαστές που σου λένε αν είσαι σε one pedal drive και ο δρόμος γλιστράει να πατάς φρένο όταν είσαι σταματημένος. Όπως καταλαβαίνουμε regen επιπέδου οτιδήποτε πριν το 10 δεν έχει καμία σχέση με one pedal drive.

Στο one pedal drive κατά κύριο λόγο το όχημα το σταματά ο κινητήρας. Μετά, κάποια οχήματα κρατάνε σταματημένο το όχημα με τα φρένα. Όπως σωστά είπε ο Maxheadroom αυτό είναι θέμα software. Δεν είναι κάποιο εξάρτημα που απουσιάζει από το όχημα. Απλά αυτό το feature δεν το έχουν όλα τα ηλεκτρικά. Μπορούν όμως να το λάβουν στο μέλλον αν το θελήσει ο κατασκευαστής, ή κάνουν αρκετά παράπονα οι ιδιοκτήτες. ;)

Όσο για τα "μακρόσυρτα χαλαρά φρεναρίσματα που τρώνε τα φρένα", έτσι φρενάρω καμιά εικοσαετία. Ο μηχανικός μου σηκώνει τα χέρια ψηλά με μένα. 85.000χλμ με ένα ζευγάρι τακάκια. Και παντού ανέβα κατέβα. Όπου και να πάω θα κατέβω βουνό, θα ανέβω άλλο, ξανά κατέβα κλπ κλπ.
 
Last edited:

Μηνύματα
1.244
Reaction score
1.857
υπάρχει ένα μπέρδεμα μεταξύ regenerative braking και one pedal driving.

Όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν regenerative braking. Το πόσο δυνατό είναι εξαρτάται κυρίως από το μέγεθος του μοτέρ και την κατάσταση της μπαταρίας (πόσο ρεύμα φόρτισης μπορεί να πάρει τη δεδομένη στιγμή αναλόγως κατάστασης φόρτισης, θερμοκρασίας κλπ).

Με one pedal driving η αίσθηση της δύναμης του reg. br. δεν έχει να κάνει μόνο με το πόσο δυνατό είναι αυτό, αλλά με τις ρυθμίσεις του software καθώς στην περίπτωση αυτή πολλές φορές φρενάρει παράλληλα και το κλασσικό σύστημα φρένων.
Προφανώς σε χαλαρές επιβραδύνσεις δεν εμπλέκονται τα φρένα.
Τα φρένα επίσης δεν εμπλέκονται όταν πατάει κάποιος φρένο είτε υπάρχει είτε δεν υπάρχει one pedal driving, και για όσο το reg. br. επαρκεί για την επιβράδυνση που ζητάμε.

Το κλασσικό σύστημα φρένων εμπλέκεται ΠΑΝΤΑ σε σειρά στο τέλος του φρεναρίσματος δηλαδή σε ταχύτητες κάτω από τα 5-7 χλμ όπου το regenerative braking δεν μπορεί να σταματήσει το αυτοκίνητο (θεωρητικά θα μπορούσε αλλά θέλει κάμποση απόσταση - δεν είναι αποτελεσματικό στην πολύ αργή περιστροφή του μοτέρ). Το φρενάρισμα αυτό στο τέλος δεν προκαλεί ουσιαστικά φθορά στα φρένα καθώς απαιτείται ελάχιστη τριβή.
 
Last edited:


Μηνύματα
1.244
Reaction score
1.857
Καθώς επίσης και μεταξύ regenerative braking και degenerative braking (εκφυλισμένο φρενάρισμα, ντροπής πράματα... )
ναι έχεις δίκιο, άμα βιάζεσια να φύγεις και θες να γράψεις,
τα υπόλοιπα ισχύουν όμως

EDIT το δίορθωσα
 


MaxHeadroom

Moderator
Moderator
Μηνύματα
8.240
Reaction score
10.727
Πολύ καλό. Κρατώ μια επιφύλαξη για το ποσοστό ενέργειας που εξοικονομείται κατά τη διαδικασία, καθώς το 5-7% μου φαίνεται γενικά χαμηλό.
Εξαρτάται φυσικά από τις συνθήκες οδήγησης και μπορεί να έχει τεράστια διακύμανση ανάλογα με αυτές: για παράδειγμα, κάποιος που έχει πολύ ξεκίνα-σταμάτα ή ανέβα-κατέβα στη διαδρομή του, θεωρώ βέβαιο ότι θα έχει πολλαπλάσιο όφελος.
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
54.830
Reaction score
136.853




Είναι αρκετά πολύπλοκο το θέμα, και πρακτικά ποτέ δε χρησιμοποιείται το ίδιο μοτέρ για κίνηση και regeneration, ιδανικά χρειάζεται δεύτερο ξεχωριστό μοτέρ μόνον για regeneration, και τυπικά χρησιμοποιούνται ξεχωριστά τυλίγματα στο ίδιο μοτέρ (ως 2 μοτέρ σε μια συσκευασία).

Η μέγιστη ισχύς του regeneration εξαρτάται από τις δυνατότητες του "δεύτερου" μοτέρ, δηλαδή συνήθως των ξεχωριστών τυλιγμάτων που χρησιμοποιούνται αποκλειστικά και μόνον για regeneration.

Επειδή οι απώλειες είναι σημαντικές και αναφέρονται στα λινκ παραπάνω (από τα ελαστικά έως τα ηλεκτρονικά, αλλά και τις επιλογές χρήσης του regeneration μέσω σοφτγουερ), τελικά κι εδώ, όπως υποψιάζεστε ίσως, το σοφτγουερ είναι πρωταρχικής σημασίας, σε συνδυασμό με την μέγιστη ισχύ των τυλιγμάτων του regeneration.

Πολύ υψηλή μέγιστη ισχύς στα τυλίγματα του regeneration, δυστυχώς δεν ισούται με υψηλότερο συνολικό efficiency όσον αφορά την συνολική επιστροφή ενέργειας απ'τη χρήση του, αλλά ισοδυναμεί με πολύ ισχυρά ηλεκτρικά φρένα, πράγμα που έχει υλοποιήσει η BMW και η Porsche απ'οσο ξέρω, μπορεί και κάποιες άλλες.

Η πολύ υψηλή ισχύς regeneration συνοδεύεται υποχρεωτικά από πολύ υψηλότερες απώλειες στα ηλεκτρονικά, μέσω θερμότητας.

Για το μέγιστο δυνατό efficiency, απαιτείται χρήση τέτοιας max ισχύος στο regeneration, που να ισοδυναμεί με την τυπική αναγκαία (σχετικά χαλαρή) επιβράδυνση ενός αυτοκινήτου, σε συνδυασμό με το βάρος του, και τον αριθμό των μοτέρ.

  • light regen: okish in distance, good energy recuperation with low current losses / low waste in heat.
  • heavy regen: shorter in distance, okish in energy recovery, some wasted energy in current loss / heat.

Στα Τέσλα το regeneration δεν είναι απλώς ένα on/off της συγκεκριμένης μέγιστης ισχύος, αλλά μέσω σοφτγουερ, και αναλόγως του τι βλέπει το αυτοκίνητο πέριξ του, επιλέγεται η χαμηλότερη δυνατή τιμή regeneration ώστε να είναι υψηλότερο το efficiency, αλλά εάν υπάρχει λόγος να μειώσεις ταχύτητα (προπορευόμενο όχημα, στροφή, κλπ) μεγιστοποιεί την ισχύ του regeneration, και φυσικά έχει άπειρες ενδιάμεσες διαβαθμίσεις. Δηλαδή, είναι ένα πολύ έξυπνο σύστημα, σοφτγουερ λέμε. Όλα καταλήγουν στο σοφτγουερ.

Συνήθως σε αυτοκίνητα με 2 μοτέρ (4-κινητα), μόνον το ένα από τα δύο διαθέτει τυλίγματα για regeneration.

Στα Τέσλα η μέγιστη ισχύς του regeneration ήταν 75 kW, δεν ξέρω εάν άλλαξε, ίσως να παίζει έως 85 kW.

Χονδρικά αυτό το φρένο μπορεί να αντιστοιχεί δύναμη 80-100 ίππων, δηλαδή σα να έχεις μια τέτοια μηχανή, τέτοιας δύναμης, μόνον για φρένο. Φυσικά η ισχύς εξαρτάται από τις στροφές, και τελικά σημασία έχει η μέση ισχύς, για αυτό και εκτιμάται κατά μέσο όρο πως αντιστοιχεί με κινητήρα φρένου ισχύος περί τα 60kW, ασχέτως της μέγιστης δυνατής ισχύος του.

Παλιότερα στα Τέσλα υπήρχε επιλογή στο χρήστη για την ισχύ του regeneration, την οποία στη συνέχεια την αφαίρεσαν. Προφανώς για λόγους efficiency, τι να ξέρει ο χρήστης..

Ισχυρίζονται πως το regeneration στα Τέσλα μπορεί να επιστρέψει το 70% της κινητικής ενέργειας του αυτοκινήτου στις μπαταρίες, που το βρίσκω μάλλον αισιόδοξο σενάριο.

Χονδρικά, 20% αυτονομία εικάζουν πως προσθέτει το regeneration στα Τέσλα. Εννοείται πως εξαρτάται από τον τρόπο χρήσης.

Από 7,5 χλμ/Ω ξεκινούν να εμπλέκονται τα δισκόφρενα στο one pedal drive του Τέσλα.
 
Last edited:

alexis

Reticular Activating System
Μηνύματα
16.577
Reaction score
30.480
Δεν καταλαβαίνω τι διαφορετικό λέει το video από όσα λέω. Ας είναι.

Το regen μπορεί να πλησιάσει ακόμα και το 30%. Έχω ανεβάσει στο παρελθόν φωτογραφίες από BEV εδώ στην Ελλάδα που τα δεδομένα του οχήματος έλεγαν ότι από την συνολική κατανάλωση του ένα 25%-30% προήλθε από regen. Ο συγκεκριμένος είχε αρκετό ανέβα κατέβα σε βουνά.
 

Μηνύματα
16.551
Reaction score
23.483
Η αναγεννητική θέλει δεξαμενή άμεσης αποθήκευσης δηλαδή υπερπυκνωτές που θα φορτιστούν άμεσα και ,ετα θα αξιοποιηθεί η ενέργεια τους για να φορτίσει τις μπαταρίες.
Αμφιβάλλω ότι είναι τόσο μικρό το ποσοστό του κέρδους, σε μεγάλες μπαταρίες τελειώνει γρήγορα η γρήγορη αποθήκευση, αλλά πιστεύω ότι είναι ζήτημα που σύντομα θα έχει μεγάλη εξέλιξη
 

MaxHeadroom

Moderator
Moderator
Μηνύματα
8.240
Reaction score
10.727
Γιατί να είναι απαραίτητο αυτό το buffer Παναγιώτη; Τα περισσότερα σύγχρονα EV μπορούν να φορτίζουν τη μπαταρία τους με πολύ υψηλή ισχύ, τουλάχιστον τα 85kW που αναφέρει παραπάνω ο Κώστας. Η οποία τιμή ίσως δεν είναι τυχαία, αλλά πιθανότατα σχετίζεται με τα όρια πρόσφυσης των ελαστικών, άρα και το μέγιστο ποσό πέδησης που μπορούν να προσφέρουν πριν μπλοκάρουν, επιρεαζοντας την πορεία του αυτοκινήτου.

Το Atto έχει ένδειξη της ισχύος αναγέννησης στον πίνακα οργάνων. Χωρίς να είμαι με το μάτι συνεχώς εκεί, έχω δει μέχρι 81kW που είναι κοντά στην τιμή που αναφέρει ο Κώστας. Αφού και το τετρακίνητο Tesla κάνει αναγέννηση μόνο από τους δύο τροχούς, μου φαίνεται λογικό ότι οι τιμές των δύο οχημάτων είναι παραπλήσιες.

Πυκνωτές υπάρχουν φυσικά στο κύκλωμα, αλλά μάλλον σε ρόλο αποσβεστήρα υπέρτασης παρά αποθήκης ενέργειας.
 

gid

Μηνύματα
8.185
Reaction score
9.421
Καλό θα ήταν τα ηλεκτρικά να υποστήριζαν και coasting (δηλαδή σαν να βάζεις νεκρά), αλλά από όσα έχω διαβάσει, ελάχιστα το κάνουν πέραν των Τεσλα. Και στα βίντεο στο ΥΤ ούτε καν το αναφέρουν, παρότι είναι σημαντικό πλεονέκτημα.
 

Μηνύματα
16.551
Reaction score
23.483
Γιατί να είναι απαραίτητο αυτό το buffer Παναγιώτη; Τα περισσότερα σύγχρονα EV μπορούν να φορτίζουν τη μπαταρία τους με πολύ υψηλή ισχύ, τουλάχιστον τα 85kW που αναφέρει παραπάνω ο Κώστας. Η οποία τιμή ίσως δεν είναι τυχαία, αλλά πιθανότατα σχετίζεται με τα όρια πρόσφυσης των ελαστικών, άρα και το μέγιστο ποσό πέδησης που μπορούν να προσφέρουν πριν μπλοκάρουν, επιρεαζοντας την πορεία του αυτοκινήτου.

Το Atto έχει ένδειξη της ισχύος αναγέννησης στον πίνακα οργάνων. Χωρίς να είμαι με το μάτι συνεχώς εκεί, έχω δει μέχρι 81kW που είναι κοντά στην τιμή που αναφέρει ο Κώστας. Αφού και το τετρακίνητο Tesla κάνει αναγέννηση μόνο από τους δύο τροχούς, μου φαίνεται λογικό ότι οι τιμές των δύο οχημάτων είναι παραπλήσιες.

Πυκνωτές υπάρχουν φυσικά στο κύκλωμα, αλλά μάλλον σε ρόλο αποσβεστήρα υπέρτασης παρά αποθήκης ενέργειας.
Καθαρά για λόγους ταχύτητας φόρτισης, οι πυκνωτές φορτιζουν άμεσα , οι μπαταρίες έχουν αντίσταση και θέλουν χρόνο και μικρότερη ισχύ (σε σχέση με ) οπότε μπορείς να χάσεις σενάρια φόρτισης ανάλογα τις συνθήκες.

Κάπου είχε γραφτεί ότι η τεσλα αγόρασε πέρσι μια εταιρία κατασκευής υπερπυκνωτών (εντελώς τυχαία)
 

MaxHeadroom

Moderator
Moderator
Μηνύματα
8.240
Reaction score
10.727
Μια ένδειξη ότι δεν υπάρχουν πυκνωτές σε αυτό το ρόλο, είναι ότι η ισχύς αναγέννησης πέφτει όταν είναι πολύ φορτισμένη η μπαταρία, οπότε μειώνεται η μέγιστη ισχύς φόρτισης. Δεν το έχω προσέξει στην πράξη, αλλά θυμάμαι ότι το γράφει στο εγχειρίδιο χρήσης.
 
Last edited:





MaxHeadroom

Moderator
Moderator
Μηνύματα
8.240
Reaction score
10.727
Χωρίς πλάκα, μέχρι πρότινος το δικό μου ήταν το μόνο BYD στη γειτονιά. Χθες είδα ένα γαλάζιο Atto και σήμερα ένα ασημί Seal U -μπορεί να ανήκαν βέβαια σε επισκέπτες από Αθήνα.
Υπάρχουν επίσης δύο Model Υ (το ένα, ολόιδιο με του Κώστα, ανήκει σε φίλο μου άρα είναι σίγουρα "ντόπιο") και από ένα -λιγότερο ευδιάκριτα- 208, Mokka, C4, XC40 και Mini. :)
 
Last edited:

alexis

Reticular Activating System
Μηνύματα
16.577
Reaction score
30.480
180 BYD Dolphin έχουν πωληθεί μέχρι σήμερα. Η προσφορά στην τιμή ισχύει για 500 κομμάτια. Οπότε αν κάποιος το σκέφτεται σοβαρά ας δει τι θα κάνει μπας και το πάρει σε αυτή την τιμή - κλοπή. Μετά από όσο θυμάμαι θα πάρει κανένα τάλιρο πάνω.
 


Μέλη online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
173.579
Μηνύματα
2.944.898
Members
38.201
Νεότερο μέλος
danstefan
Top