ChrisHat
Επαγγελματίας
- Μηνύματα
- 740
- Reaction score
- 390
Απάντηση: Αtmasphere M60 otl - Verity Audio Paarsifal Ovation
Κατανόηση των standards
Ανάλογα την εφαρμογή οι είσοδοι γραμμής μετριούνται σε voltage τα οποία αναλύονται σε db (decibels) . Οι μετρήσεις αυτές αναφέρονται σε διαφορετικές πρότυπα voltages που αναφέρονται σαν decibel ανα volts (dBV) η decibels unloaded (dBu).
Οι στάθμες γραμμής σε ῾σπιτικές῾ συσκευές ήχου μετριούνται σε dBV και η στάθμη αναφοράς είναι -10dBV που αντιστοιχεί σε 0.3162 Vrms. Στα επαγγελματικά μηχανήματα (balanced) οι στάθμες γραμμής μετριούνται σε dBu σε στάθμη αναφοράς +4dBu που αντιστοιχεί σε 1.228 Vrms.
Οι στάθμες γραμμής και η αντιστοιχία σε Voltage λοιπόν είναι :
Ratio VRMS
+4 dBu 1.228 V
−10 dBV 0.3162 V
Ρύθμιση στάθμης εγγραφής σε ψηφιακό μέσο
Η ρύθμιση των μηχανημάτων γίνεται συνήθως είτε στα +4dBu είτε στα - 10 dBV. Πρoσέξτε οτι το ένα το μετράμε σε dBu το άλλο σε dBV.
+4dbu = 1.23 Volt RMS
1 dBV = 2.2 dBu δηλαδή - 10dBv = - 7.8 dBu
Με άλλα λόγια η διαφορά ανάμεσα σε ένα σετάρισμα +4dBu και - 10dBV είναι 11.8 db και όχι 14 db !
Πρέπει ακόμα να γνωρίζουμε οτι το 0 dbFS είναι η μέγιστη δυνατή στάθμη σε ένα ψηφιακό εγγραφέα.
Ας έλθουμε τώρα σε ένα πραγματικό σενάριο όπου έχουμε μια αναλογική κονσόλα με ενδείξεις στάθμης σε VU meters , η οποία λειτουργεί στα +4dBu και θέλουμε να γράψουμε την έξοδό της σε ένα ψηφιακό εγγραφέα Ρυθμίζουμε το σύστημα ώστε δίνοντας ένα τόνο 1 kHz στήν έξοδο της κονσόλας να έχουμε : 0 VU = + 4 dBu =απο -12 dbFS έως -16 dbFS με απλά λόγια όταν τα Vu meters (analog) δείχνουν 0 ρυθμίζουμε την στάθμη εγγραφής του μετατροπέα A/D ώστε στο ψηφιακό εγγραφέα (digital) η στάθμη να είναι -12 έως -16 dbFS. Αν γράφουμε σε ψηφιακό πολυκάναλο ρυθμίζουμε την στάθμη εγγραφής των μετατροπέων A/D ώστε στο στο σταθμό εργασίας η στάθμη να είναι -18 έως -20 dbFS (Sony Standard).
Αυτά είναι τα standard που χρησιμοποιούνται διεθνώς και με τα οποία υπάρχει το απαιτούμενο headroom (εύρος δυναμικής περιοχής) για εγγραφές χωρίς κινδύνους απο ψηφιακές παραμορφώσεις ειδικά αν εγγράφουμε ταυτόχρονα πολλούς μουσικούς και κανάλια.
Ηχογραφόντας μάλιστα σε υψηλές αναλύσεις 24 bit μπορεί κάποιος να ηχογραφεί σε χαμηλότερες στάθμες χωρίς απώλειες στήν ποιότητα του ήχου γιατί στην περίπτωση αυτή στην πραγματικότητα ηχογραφούμε 18-22 bit και δεν έχουμε απώλειες . (Βέβαια δεν προτείνεται σε κάθε περίπτωση να ηχογραφούμε πολύ χαμηλά γιατί δεν έχουμε μεν απώλεις στο ψηφιακό domain , αλλά μπορεί τα αναλογικά μέρη των μετατροπέων να μην δουλεύουν σωστά και να έχουν χαμηλή δυναμική περιοχή, φυσήματα κλπ)
Κατανόηση των standards
Ανάλογα την εφαρμογή οι είσοδοι γραμμής μετριούνται σε voltage τα οποία αναλύονται σε db (decibels) . Οι μετρήσεις αυτές αναφέρονται σε διαφορετικές πρότυπα voltages που αναφέρονται σαν decibel ανα volts (dBV) η decibels unloaded (dBu).
Οι στάθμες γραμμής σε ῾σπιτικές῾ συσκευές ήχου μετριούνται σε dBV και η στάθμη αναφοράς είναι -10dBV που αντιστοιχεί σε 0.3162 Vrms. Στα επαγγελματικά μηχανήματα (balanced) οι στάθμες γραμμής μετριούνται σε dBu σε στάθμη αναφοράς +4dBu που αντιστοιχεί σε 1.228 Vrms.
Οι στάθμες γραμμής και η αντιστοιχία σε Voltage λοιπόν είναι :
Ratio VRMS
+4 dBu 1.228 V
−10 dBV 0.3162 V
Ρύθμιση στάθμης εγγραφής σε ψηφιακό μέσο
Η ρύθμιση των μηχανημάτων γίνεται συνήθως είτε στα +4dBu είτε στα - 10 dBV. Πρoσέξτε οτι το ένα το μετράμε σε dBu το άλλο σε dBV.
+4dbu = 1.23 Volt RMS
1 dBV = 2.2 dBu δηλαδή - 10dBv = - 7.8 dBu
Με άλλα λόγια η διαφορά ανάμεσα σε ένα σετάρισμα +4dBu και - 10dBV είναι 11.8 db και όχι 14 db !
Πρέπει ακόμα να γνωρίζουμε οτι το 0 dbFS είναι η μέγιστη δυνατή στάθμη σε ένα ψηφιακό εγγραφέα.
Ας έλθουμε τώρα σε ένα πραγματικό σενάριο όπου έχουμε μια αναλογική κονσόλα με ενδείξεις στάθμης σε VU meters , η οποία λειτουργεί στα +4dBu και θέλουμε να γράψουμε την έξοδό της σε ένα ψηφιακό εγγραφέα Ρυθμίζουμε το σύστημα ώστε δίνοντας ένα τόνο 1 kHz στήν έξοδο της κονσόλας να έχουμε : 0 VU = + 4 dBu =απο -12 dbFS έως -16 dbFS με απλά λόγια όταν τα Vu meters (analog) δείχνουν 0 ρυθμίζουμε την στάθμη εγγραφής του μετατροπέα A/D ώστε στο ψηφιακό εγγραφέα (digital) η στάθμη να είναι -12 έως -16 dbFS. Αν γράφουμε σε ψηφιακό πολυκάναλο ρυθμίζουμε την στάθμη εγγραφής των μετατροπέων A/D ώστε στο στο σταθμό εργασίας η στάθμη να είναι -18 έως -20 dbFS (Sony Standard).
Αυτά είναι τα standard που χρησιμοποιούνται διεθνώς και με τα οποία υπάρχει το απαιτούμενο headroom (εύρος δυναμικής περιοχής) για εγγραφές χωρίς κινδύνους απο ψηφιακές παραμορφώσεις ειδικά αν εγγράφουμε ταυτόχρονα πολλούς μουσικούς και κανάλια.
Ηχογραφόντας μάλιστα σε υψηλές αναλύσεις 24 bit μπορεί κάποιος να ηχογραφεί σε χαμηλότερες στάθμες χωρίς απώλειες στήν ποιότητα του ήχου γιατί στην περίπτωση αυτή στην πραγματικότητα ηχογραφούμε 18-22 bit και δεν έχουμε απώλειες . (Βέβαια δεν προτείνεται σε κάθε περίπτωση να ηχογραφούμε πολύ χαμηλά γιατί δεν έχουμε μεν απώλεις στο ψηφιακό domain , αλλά μπορεί τα αναλογικά μέρη των μετατροπέων να μην δουλεύουν σωστά και να έχουν χαμηλή δυναμική περιοχή, φυσήματα κλπ)