Λόγοι να μη χρειαζόμασταν sub και κατά πόσον θα ίσχυαν...

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
17.782
Reaction score
58.766
Οραματίζομαι τις Απόκριες κάθε χρονιά αντί μασκαρέματος να είχαμε αμφιέσεις χρηστικές και ανταποκρινόμενες στην πραγματικότητα αντί σε κάποια φανταστική ιδιότητα... Ας δούμε λοιπόν μια τέτοια αμφίεση με τίτλο... ΄΄μαύρη αλήθειο΄΄.

Η παρακάτω παράσταση group delay αντιπροσωπεύει το ίδιο ηχείο , στην πράσινη καμπύλη κατεβαίνει από μόνο του στην πρώτη οκτάβα ενώ στην πορτοκαλί είναι υψιπερατά κροσαρισμένο στα 80 Hz με τα sub να είναι εκείνα πηγές ωφέλιμης ενέργειας στις δύο πρώτες οκτάβες :

group delay full range vs sub high passed.png


Βλέπουμε ότι όσο ικανό και να ήταν το main ηχείο στην απόδοση ενέργειας στις δύο πρώτες οκτάβες αυτή προκύπτει καθυστερημένη σε αισθητό βαθμό από τη συμπεριφορά των ηχειακών ενοτήτων κατά την παραγωγή της και την ανταπόκριση από το χώρο. Στη δεύτερη περίπτωση με τα sub έχουμε μια μελετημένη τριπλέτα παραγόντων που ΄΄κερδίζουν΄΄, δηλαδή εφαρμογή κατάλληλων delays, σφραγισμένες καμπίνες στα sub και οπωσδήποτε προσεγμένη τοποθέτηση των επιμέρους ηχειακών μονάδων κατά τρόπον ώστε να εξουδετερώνονταν αμοιβαία οι κύριες συνιστώσες ιδιοσυντονισμών από το χώρο.

Στην πρώτη περίπτωση η παράταση της ενέργειας στο πεδίο του χρόνου θα προωθεί μεν την εντύπωση ότι το ηχείο θα μπορούσε από μόνο του να βγάζει ικανοποιητικές χαμηλές αλλά αυτή η ποσότητα της ενέργειας όπως προκύπτει παρέχει σταθερή ΄΄ουρά΄΄ στις θεμελιώδεις νότες και αρμονικές των χαμηλών ενώ θα υποβαθμίζει τη μεταβατική απόκριση στερώντας αληθοφάνεια από τις δυναμικές αντιθέσεις στο πρόγραμμα. Στη δεύτερη περίπτωση η συνδρομή των sub παρέχει ακόμα πιο πληθωρική ενέργεια αλλά αυτή η πληθωρικότητα αντί να φορτίζει περαιτέρω το χώρο τον εξουδετερώνει αφήνοντας μονάχα τον τρόπο που θα έχει ενσωματωθεί η πληροφορία των χαμηλών στο αναπαραγόμενο έργο.

Ας παρατηρηθεί επίσης ότι εξουδετερώνοντας ζητήματα από τα ηχειακά στοιχεία και το χώρο κείμενα στις δύο πρώτες οκτάβες όπου εκτείνεται η απόκριση από τα sub μπορούμε να στρώνουμε περαιτέρω την κατανομή ενέργειας και στις επόμενες ζώνες χαμηλών όπου θα έπαιζαν τα κύρια ηχεία.
 
Last edited:

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
56.307
Reaction score
139.937
Για πες και πως το πέτυχες αυτό, γιατί με ένα σαμπ και δύο, αυτά δε γίνονται.
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
17.782
Reaction score
58.766
Για πες και πως το πέτυχες αυτό, γιατί με ένα σαμπ και δύο, αυτά δε γίνονται.
Έχοντας επιδείξει στο παρελθόν πόσο ΄΄μακριά΄΄ θα φτάναμε με ένα και δύο τεμάχια sub, στο τρέχον παράδειγμα χρειάζονται καλώς ή κακώς περισσότερα - δεν θα χρησιμοποιούσα πάνω από τέσσερα στο ίδιο δωμάτιο - κατά προτίμηση διατεταγμένα κατά πρωτόκολλα waveforming και φυσικά ολόϊδια μεταξύ των αφού δεν διαθέτω Trinnov να μου έκανε custom διαχείριση σήματος... Σημειωτέον επίσης ότι παρά το μηδενικό group delay από 40 Hz και άνω ο χώρος μένει κάθε άλλο παρά πλήρως εξουδετερωμένος ως προς την αντήχηση και χωρίς κάποια εξειδικευμένη ακουστική φροντίδα στα τοιχώματα.
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
56.307
Reaction score
139.937
Ε, ναι. 👍

Θα ήθελα να τονίσω (με bold και γραμματοσειρά χιούτζ) αυτό που έγραψες προ λίγου:

η συνδρομή των sub παρέχει ακόμα πιο πληθωρική ενέργεια αλλά αυτή η πληθωρικότητα αντί να φορτίζει περαιτέρω το χώρο τον εξουδετερώνει αφήνοντας μονάχα τον τρόπο που θα έχει ενσωματωθεί η πληροφορία των χαμηλών στο αναπαραγόμενο έργο.
Πάω στοίχημα πως δεν έγινε αντιληπτό από πολλούς αναγνώστες.

Και βέβαια έχει και συνέχεια. Διότι όχι απλώς δε φορτίζει περαιτέρω το χώρο, αλλά επί της ουσίας, αφήνει να γίνεται αισθητό μόνον το αληθινό μπάσο της ηχογράφησης, το οποίο, όταν αποκοπεί από την ισχυρή φόρτιση του χώρου, παύει να θυμίζει "μεγάφωνα" με το γνωστό "γδούπο" ακόμα και σε ηχογραφήσεις που ξέρουμε ότι έτσι "συνήθως" ακούγονται, ενώ επίσης ξέρουμε πως είναι αδύνατο στην πραγματικότητα να εμπεριέχουν οποιασδήποτε μορφής "γδούπο" (τυπικό παράδειγμα οι βαθειές ..φωνές).

Εν συντομία:
Η ψεύτικη αίσθηση "ισχυρής κρουστικής" στο μπάσο, αν και σε κάποια μουσικά είδη ευχάριστη, μας χαιρετάει.
 

Μηνύματα
5.106
Reaction score
9.097
Αυτό το Ripol Sub τι είναι βρε @Bhutia? :D

Διάβαζα το άρθρο για τα καινούργια ηχεία και απόρησα.


 

Μηνύματα
1.517
Reaction score
1.559
Ποιες ειναι οι καλυτερες δυνατες δημοσιευμενες μετρησεις spectrogram και group delay απο ηχεια δαπεδου ή βασης σε φροντισμενο χωρο χωρις sub;
 

Decembered

Μαϊμού
Μηνύματα
18.338
Reaction score
42.717
Αυτό το Ripol Sub τι είναι βρε @Bhutia? :D

Διάβαζα το άρθρο για τα καινούργια ηχεία και απόρησα.


... 'γω για το migas. 🐒
... τι μεταχρονολογημενη χαλιεντο-χιψτερια ειναι δαυτο !?
(νταξ μαζι σου, παμε να το κανουμε λαμπογυαλο)
 


Μηνύματα
1.747
Reaction score
2.180
Αυτό το Ripol Sub τι είναι βρε @Bhutia? :D

Διάβαζα το άρθρο για τα καινούργια ηχεία και απόρησα.


Εν συντομία,
W shaped open baffle subwoofer.
 

Μηνύματα
5.106
Reaction score
9.097
Εν συντομία,
W shaped open baffle subwoofer.
Ναι κατάλαβα και με την κατάλληλη φώτο 👍
1739292256816.jpeg

Αν είναι όπως τα λένε τότε δεν καταλαβαίνω γιατί δεν βγάζουν οι κατασκευαστές τέτοιου τύπου υπογουφερ.
 

toulou

Δικαναλίδης
Μηνύματα
1.562
Reaction score
2.176
Αν είναι όπως τα λένε τότε δεν καταλαβαίνω γιατί δεν βγάζουν οι κατασκευαστές τέτοιου τύπου υπογουφερ.
1. Γιατί είναι καρα-αναίσθητα
2. Δεν ξέρω αν τρέχει και πατέντα στο όνομα του Ridhaler, που ΔΕΝ είναι ο εφευρέτης τους. Ο Linkwitz είναι (εκτός αν έχει προηγηθεί και κάποιος άλλος που αγνοώ)

Και δεν είναι "W-shaped" subs. Τα τελευταία παίζουν από μια χαρά έως εντυπωσιακά. Οποιος έχει ακούσει τα Orion το ξέρει
 

Μηνύματα
5.106
Reaction score
9.097
1. Γιατί είναι καρα-αναίσθητα
2. Δεν ξέρω αν τρέχει και πατέντα στο όνομα του Ridhaler, που ΔΕΝ είναι ο εφευρέτης τους. Ο Linkwitz είναι (εκτός αν έχει προηγηθεί και κάποιος άλλος που αγνοώ)

Και δεν είναι "W-shaped" subs. Τα τελευταία παίζουν από μια χαρά έως εντυπωσιακά. Οποιος έχει ακούσει τα Orion το ξέρει
Τα Ripol ως όνομα είναι ένας συνδυασμός της λέξης Dipol και του ονόματος του κατασκευαστή Ridhaler. Ο Linkwitz που καλλαει? :D
Είναι αναίσθητα και θα υπάρξει θέμα με την οδήγησή τους εννοεις?
Το ερώτημα παραμένει.
 



Μηνύματα
5.106
Reaction score
9.097
Ναι αλλά engineering is art.

Δεν το λέει και αυτό. :D Δεν πειράζει, στο λέω εγώ.
Δεν σχολίασες όμως το frequency response του ηχείου που έφτιαξαν με αυτά τα μουσικά υπογουφερ.
Σου λέει μουσική θα ακούσουμε εκεί πέρα δεν θα δούμε ταινία :D
 


Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
17.782
Reaction score
58.766
Ναι κατάλαβα και με την κατάλληλη φώτο 👍
View attachment 358571
Αν είναι όπως τα λένε τότε δεν καταλαβαίνω γιατί δεν βγάζουν οι κατασκευαστές τέτοιου τύπου υπογουφερ.
Ωραία φαίνονται δεν λέω, αλλά ούτε βλέπω λόγο να ήταν πιο διαδεδομένα από τη στιγμή που υπάρχουν εναλλακτικές μέθοδοι εξουδετέρωσης για ιδιοσυντονισμούς από το χώρο χωρίς απώλειες σε ωφέλιμη ενέργεια να περιόριζαν τα δυναμικά περιθώρια. Από εδώ και πέρα πάντως ο αγαπημένος μας Ν.Κ. καταχωρείται με κάθε επισημότητα στην κατηγορία των ... Audio Ripole. :roflmao:

Ποιες ειναι οι καλυτερες δυνατες δημοσιευμενες μετρησεις spectrogram και group delay απο ηχεια δαπεδου ή βασης σε φροντισμενο χωρο χωρις sub;
Δεν γίνεται να δημοσιευθεί τέτοια παράσταση αφενός μεν διότι δεν υπάρχει πρόσβαση σε οποιοδήποτε setup αφετέρου δε έστω και βέλτιστες τιμές στο μέγεθος group delay υπό (ψευδο)ανηχοϊκές συνθήκες - όπως έχουν φανεί λ.χ. σε Genelec The Ones - τείνουν να χαλάνε αυτομάτως σε κανονικό κλειστό χώρο ιδίως όταν αυτά θα παίζουν full range απουσία sub.

Παρακινούμενος όμως από την απορία σου προχώρησα στο εξής πείραμα ... Παραμερίζοντας προσωρινά τις χοάνες εγκατέστησα στο δωμάτιο τα Triton Seven σε τοποθεσία στο μπροστινό μέρος του δωματίου βέλτιστη για τη στερεοφωνική απεικόνιση - σχεδόν ταύτιση με τον τόπο όπου κείτονταν η πρόσοψη στα Ta'us - κι έκανα λήψεις με αυτά να παίζουν full range, πρώτα σκέτα απουσία sub και κατόπιν πάλι full range συνοδεία όμως δύο μονάχα τεμαχίων Dynaudio από τη διάταξη waveforming, εκείνων που ήταν εγκατεστημένα δεξιά και αριστερά από το MLP στο πίσω μέρος του δωματίου με διάταξη όπως έχει αναφερθεί κατά τη διάσταση του πλάτους - δηλαδή waveforming στραμμένο κατά 90 μοίρες ως προς το ορθόδοξο.

Η πράσινη καμπύλη αντιπροσωπεύει τα Triton μόνα τους και η πορτοκαλί με απλή προσθήκη των sub όπως ήταν ήδη ρυθμισμένα ως τμήμα στη διάταξη WF αλλά χωρίς εφαρμογή delay για τα main ηχεία. Το βαθυπερατό φίλτρο παρέμεινε σε κεντρική συχνότητα 80 Hz με κλίση 24 dB ανά οκτάβα που σημαίνει ότι είχαμε σημαντική αλληλοεπικάλυψη απόκρισης τουλάχιστον σε ολόκληρη τη δεύτερη οκτάβα και στο πρώτο μισό της τρίτης
Triton full range plus 2 Dynaudio gd.png


Τα Triton μόνα τους σε κανονικό χώρο και με προσεγμένη τοποθέτηση εμφανίζουν γενική τιμή group delay αρκετά χαμηλή με εξαίρεση τις δύο στενές ζώνες σε 60 & 120 Hz αντίστοιχα που είναι φανερό ότι οφείλονται στην ανταπόκριση από το χώρο κι ενδεχομένως σε συνάρτηση με τον συντονισμό των παθητικών τους ακτινοβολητών που είναι προδιαγεγραμμένος περίπου στα 30 Hz.

Παρατηρούμε στη συνέχεια πόσο στρώνει η κατάσταση με πρόχειρη συμμετοχή δύο sub σφραγισμένης καμπίνας σε κατάλληλες όμως θέσεις. Εννοείται πως μολονότι απέχει από την τελειότητα η ακροαματική απόδοση θα ικανοποιούσε πλήρως αφού δεν θα προκαλούσε αισθητές ενοχλήσεις σε όποιον δεν θα το είχε ψάξει περαιτέρω με υψιπερατό κροσάρισμα, delay και ισοσταθμίσεις.

Τα αντίστοιχα spectrogram :
Triton full range spectro.png

Triton full range plus 2 Dynaudio spectro.png
 
Last edited:


Μηνύματα
361
Reaction score
599
Big vs Smaller speakers

Δεν πάει στα 3μ από τα arendal να μας πει τι ακούει;
Επικρατεί μια σύγχυση έχω την ενττύπωση.
 

toulou

Δικαναλίδης
Μηνύματα
1.562
Reaction score
2.176
Τα Ripol ως όνομα είναι ένας συνδυασμός της λέξης Dipol και του ονόματος του κατασκευαστή Ridhaler. Ο Linkwitz που καλλαει? :D
Προ. . . αμνημονεύτων ετών:
Απλά ο άνθρωπος δεν μπήκε στον κόπο να πατεντάρει
Είναι αναίσθητα και θα υπάρξει θέμα με την οδήγησή τους εννοεις?
Το ερώτημα παραμένει.
Μπορεί μεν με το στρίμωγμα των κώνων να κατεβαίνουν πιο χαμηλά, αλλά θέλεις τα διπλά (και βάλε, και βάλε) μεγάφωνα για την ίδια ακουστική έξοδο. Αν στοχεύεις λοιπόν σε υψηλά SPL, καλύτερα να πας σε περισσότερα σαμπ, που παρέχουν και μεγαλύτερη ευελιξία στην αντιμετώπιση του χώρου. Ή να πας σε Linkwitz "W-frames" τα οποία σε διαβεβαιώ (εξ εμπειρίας) οτι πυροβολούν κανονικά.
Και μην ξεχνάμε οτι πρόκειται στην ουσία για δίπολα σαμπ, με την ανάλογη ιδιοσυγκρασία : δεν φτιάχνονται πολλά όπως και δίπολα σαμπ δεν φτιάχνονται πολλά.

Το μεγάλο τους πλεονέκτημα όμως για όποιον αναζητεί κάτι τέτοιο, είναι ο ελάχιστος όγκος που καταλαμβάνουν.
Αν σκοπεύεις να στραφείς προς τα εκεί, δεν βλάπτει να εξετάσεις και αυτό:
 


Staff online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
174.369
Μηνύματα
2.973.977
Members
38.310
Νεότερο μέλος
Ewa
Top