Dynamic range και dynamic headroom

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
56.217
Reaction score
139.755
Υπάρχουν αξιόλογα σαμπ 5-ιντσα και 7-ιντσα.
Σε δωμάτιο 8 και 12 τμ, κάνουν τέλεια δουλειά.

Σε χώρο 45 τετραγωνικών μέτρων, απλώς δεν υπάρχουν. Εκεί, θες κάτι τεράααααστιο, όχι αστεία.

Τα μπάσα παν με τα τετραγωνικά.

Τα μπάσα, δε παν με την απόσταση ακρόασης. Μόνο με τα τετραγωνικά μέτρα παν τα μπάσα, και για να είμαστε ακριβείς, με τα κυβικά μέτρα του ενιαίου ολόκληρου χώρου.

Τα μεσαιοπρίμα, όχι. Αυτά παν με την απόσταση ακρόασης. Οκ?

Αυτό γίνεται γιατί οι λοβοί ακτινοβολίας των ηχείων, δεν είναι όμοιοι σε όλο το φάσμα. Δηλαδή, αν πας πίσω από το μπιενταμπλεγιου το 800, πρίμα δε βγάζει. Μπάσα όμως, βγάζει κανονικά και με το νόμο.

Οπότε, στα χοντρικά που γράφω πριν, βάλε τους λοβούς απόκρισης για να βρείς τις εξαιρέσεις. Βοήθεια προς το κοινό: καρδιοειδες μπάσο και εντοιχισμένο ηχείο.
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
17.776
Reaction score
58.734
...
Έχω μία μικρή εντύπωση οτι ένα μεγάλο ηχείο θα δουλεύει καλά και σε ένα μικρό χώρο. Θα παίζει σε περιοχές γραμμικές γι αυτό την ίδια ώρα που το μικρό θα δίνει τα τελευταία του ρέστα...
Κι ενδεχομένως η γραμμικότητα απόκρισης να εισπράττεται ακόμα καλύτερα,άμα ο ακροατής στεκόταν ο ίδιος...έξω από τα όρια του εν λόγω δωματίου.Τί θα ίσχυε όμως για θέση ακρόασης εντός του δωματίου,όπου οφείλει να ληφθεί σημείο όσο δυνατόν απομακρυσμένο από τα όρια αυτού και κοντινό συνάμα -ελέω διαστάσεων χώρου - προς τα μεγάλα ηχεία;;)

Για να εξηγούμαστε άλλη μια φορά,η σύνταξη των μηνυμάτων δεν αποσκοπεί στο μεγαλείο της ανθρωπότητας ή το θρίαμβο κάποιου γνωστικού τομέα,αλλά στην προσωπική τέρψη του υποφαινομένου.
Οι όποιες πιθανές αντιδράσεις κι επιπτώσεις από εκείνα θα είναι σαφώς καλοδεχούμενες,πλέον όμως διασκεδαστικές βρίσκω τις αντιρρήσεις όσων...κάνουν πως δεν καταλαβαίνουν.

Και για τη ΄΄διφορούμενη΄΄ συμβολή:
Είναι αναγκαίο να γίνεται κάπως δυσνόητο...Ειδάλλως θα προσβάλλονταν πραγματικά άτομα που δεν έχουμε καν μπροστά μας...
Από περιέργεια, έβγαλα από τη θήκη το τενόρο μου σαξόφωνό (μετά από πολύ καιρό απραξίας!) έτσι για να μετρήσω με την εφαρμογή SPL meter στο tablet.....σε απόσταση περίπου μισό μέτρο από το μικρόφωνο ένα δυνατό φύσημα σε A (εντός πενταγράμμου) .....το dBμετρο έγραψε 90dB-γενικά η μέση SPL ήταν γύρω στα 85dB (στο μισό μέτρο πάντα)...αυτά για ένα μοναχικό τενόρο σαξόφωνο...ίσως να μην λειτουργεί σωστά και ο συνδυασμός της δωρεάν εφαρμογής με το υποτυπώδες μικρόφωνο του tablet;
Ο ίδιος το αναφέρεις,υπολογίστηκε η μέση τιμή στάθμης για ένα σήμα σταθερής κατάστασης,αφού οι στιγμιαίες κορυφώσεις δεν συνελήφθησαν...
Αυτό το πράγμα που ακούτε ηχεία από τα pdf και δεν χρειάζεται να τα ακούσετε στο σπίτι σας πραγματικά με ξεπερνάει.
Μ 'αρέσει που το προτείνετε κιόλας, ότι η ακρόαση στο σαλόνι είναι περιττή
Περιττή δεν είναι,παραμένει όμως διασκεδαστικώς αξεπέραστη η προσμονή από εκείνη να μας μυήσει στις πραγματικές παραμέτρους ενός ΄΄άπονου΄΄ τεχνικού σύμπαντος.
...Θα ακούσω τόσο συχνά στα 111db?...
Σε απαιτητικό πρόγραμμα,το σύστημα θα κληθεί ν'αναπαραγάγει σε ανάλογες στάθμες συχνότερα και για συντομότερα χρονικά διαστήματα απ'όσο τείνει να φαντάζεται ο μέσος ακροατής...:D
 
Last edited:

Μηνύματα
2.412
Reaction score
2.566
.... Άκρως απαραίτητο το μισό κιλοβατ για 1 μέτρο απόσταση ακρόασης. Δι φακτς οφ λαιφ.:D
Για τέτοια (αντικειμενικά σωστή) αναπαραγωγή, οφείλεις να έχεις επιλέξει τέτοια ηχεία και ενισχυτικά στο χώρο σου, που να μπορούν να ξεπεράσουν σε οποιαδήποτε συχνότητα τα 115 ντιμπι στη θέση ακρόασης, χωρίς συμπίεση, χωρίς κλιπαρισμα. :p Το 118 ντιμπι λοιπόν είναι καλός στόχος, αλλά έχω επιλέξει το 115 ως πιο συνετό και εφικτό στόχο εδώ και καιρό..8-)
Συμφωνώ φυσικά. Όμως για να κάνω τον δικηγόρο του διαβόλου, πώς εξηγείς το γεγονός ότι κορυφαία ενεργά μόνιτορς τα οποία στα χαρτιά αγγίζουν τον ιδανικό SPL στόχο, στη πράξη διαθέτουν ενισχυτικές μονάδες ανεπαρκούς ισχύος στο εσωτερικό τους?
Για παράδειγμα: (και δεν είναι το μόνο)
http://www.me-geithain.de/index.php/en/highend/products/active-loudspeaker/me-901k1
Το οποίο αν και στα χαρακτηριστικά του δείχνει πως φτάνει 116db στα 100hz στο 1μ, εντούτοις, με ευαισθησία 89db/1m, αυτό θα ήταν εφικτό με ενισχυτική βαθμίδα ισχύος μισού kW και όχι 180w που διαθέτει στον κλάδο των χαμηλών. Είναι καθαρά πρακτικό και οικονομοτεχνικό το θέμα (πχ. θερμοκρασία, βάρος, διαστάσεις, κόστος)? Δεν νομίζω, από την άποψη ότι με τα νκορ όλα αυτά εν πολλοίς μπορούν να αντιμετωπιστούν. Άρα τι?
 
Last edited:


Μηνύματα
2.412
Reaction score
2.566
Εγώ δεν βρήκα τίποτα, αυτοί λένε:
Maximum SPL from 100 Hz ... 6 kHz = 116 dB ... 122 dB / r = 1 m (3.3 ft)
Acoustic output level / PE = - 14 dBu 89 dB / r = 1 m
 



D

deleted user 10898

Guest
σου δείχνει τα βολτ στη είσοδο που απαιτούνται για να πάρεις 89db στο ένα μέτρο.
Μάλλον διαφορετικό απο το 1 watt ενίσχυσης τόσα db στο ένα μέτρο του παθητικού.
 


Μηνύματα
2.412
Reaction score
2.566
Άρα στο αρχικό ερώτημα, να υποθέσω ότι οι ενσωματωμένοι ενισχυτές είναι υπολογισμένοι έτσι ώστε να ισχύουν τα αναγραφόμενα σπεκς ? Φαντάζομαι ναι...
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
56.217
Reaction score
139.755
Είναι εντελώς διαφορετικό θέμα ο ενισχυτής να συνδέεται απευθείας με ένα μεγάφωνο και να παίζει τμήμα του φάσματος, χωρίς να παρεμβάλλεται παθητικό κροσοβερ, από το να συνδέεται ένας ενισχυτής με 3 μεγάφωνα και με παθητικό κροσοβερ και να παίζει όλο το φάσμα.

Εντελώς άλλος πλανήτης. ;)

Γι'αυτό, ακόμα και το άθροισμα των ξεχωριστών ενισχυτικων σταδίων ενός ενεργού μπορεί να είναι κλάσεις μικρότερο από το απαραίτητο μέγεθος ισχύος ενός μοναδικού ενισχυτή που θα κληθεί να παίξει ολόκληρο το ηχείο.

Συνυπολογισε επίσης την έλλειψη παραμόρφωσης μεσαιουψηλών λόγω "τερματισμού" του ενισχυτή χαμηλών σε ένα ενεργό, καθώς πρόκειται για διαφορετικά στάδια. Επίσης φίλτρα υποήχων ενσωματωμένα στα ενεργά, στα πλαίσια βελτιστοποίησης της υλοποίησης, όπως και ζομπελ. Αυτά στα παθητικά είναι μάλλον φαντασιώσεις..

Παρόλα αυτά, βλέπω ενισχυτικά στάδια σε ενεργά ηχεία πραγματικά σοβαρά, πολύ υψηλής ισχύος, που για τον μέσο χαϊεντά αποτελούν όνειρο θερινής νυκτός..
 

Μηνύματα
2.412
Reaction score
2.566
Είναι εντελώς διαφορετικό θέμα ο ενισχυτής να συνδέεται απευθείας με ένα μεγάφωνο και να παίζει τμήμα του φάσματος, χωρίς να παρεμβάλλεται παθητικό κροσοβερ, από το να συνδέεται ένας ενισχυτής με 3 μεγάφωνα και με παθητικό κροσοβερ και να παίζει όλο το φάσμα. Γι'αυτό, ακόμα και το άθροισμα των ξεχωριστών ενισχυτικων σταδίων ενός ενεργού μπορεί να είναι κλάσεις μικρότερο από το απαραίτητο μέγεθος ισχύος ενός μοναδικού ενισχυτή που θα κληθεί να παίξει ολόκληρο το ηχείο.
Πράγματι, όμως οι νόμοι της φυσικής δεν παύουν να ισχύουν. Απαιτείται διπλασιασμός της ισχύος για κάθε 3db αύξησης της ηχητικής πίεσης, άρα και πάλι δεν γίνεται να έχουν μικρή ισχύ. Αυτό που τονίζεις νομίζω έχει μεγαλύτερη σημασία σε σχέση με τα παθητικά ηχεία, για να καταδείξει ότι σε αυτές τις περιπτώσεις χρειάζεται ίσως ακόμα μεγαλύτερη ισχύ από την θεωρητικά απαιτητή, καθώς ένα μέρος της καταναλώνεται σε διάφορα υπομέρη (παθητικό κροσοβερ κλπ)

Παρόλα αυτά, βλέπω ενισχυτικά στάδια σε ενεργά ηχεία πραγματικά σοβαρά, πολύ υψηλής ισχύος, που για τον μέσο χαϊεντά αποτελούν όνειρο θερινής νυκτός..
Πράγματι έχω υπόψη μου κάποια που διαθέτουν σωρευτικά 1kW Hypex μέσα...(και είναι nearfield :o)
 

Μηνύματα
2.412
Reaction score
2.566
Βλέπω ότι στο ηχείο που έχω ανεβάσει πιο πάνω δίνεται max SPL για 100hz, νομίζω αρκετά τίμιο εκ μέρους τους.
Από περιέργεια, έχετε υπόψη ηχείο που να δίνει max SPL για χαμηλότερη συχνότητα?
 

Μηνύματα
2.412
Reaction score
2.566
Αυτό γίνεται γιατί οι λοβοί ακτινοβολίας των ηχείων, δεν είναι όμοιοι σε όλο το φάσμα. Δηλαδή, αν πας πίσω από το μπιενταμπλεγιου το 800, πρίμα δε βγάζει. Μπάσα όμως, βγάζει κανονικά και με το νόμο.
Άρα (απλά σκέφτομαι φωναχτα) σε σχέση με κλασικά ηχεία, τα ηχεία που εκπέμπουν τα μπάσα δίπολα, καρδιοειδή ή μόνο μπροστά (kii), γεμίζουν ικανοποιητικά μεγαλύτερους χώρους από τα κλασσικά και μάλιστα όλο και μεγαλύτερους με τη σειρά που τα έγραψα. (Άρα τo Kii πρέπει να γεμίζει πολύ μεγάλο χώρο με ταυτόχρονα μειωμένες απαιτήσεις σε παρεχόμενη ισχύ των γούφερ του, που ούτως η άλλως είναι ενεργά).
Άρα στο θέμα για την απόδοση ρεαλιστικού SPL, ο τρόπος εκπομπής των χαμηλών συχνοτήτων βοηθάει στην επιτυχή πραγμάτωσή του, που ήταν κυρίως πρόβλημα ισχύος και κόστους της. Αν συνυπολογίσουμε και το ενεργό μέρος του παζλ (έλλειψη κρος κλπ και αύξηση της αποτελεσματικότητας της ισχύος), φαίνεται ότι στον δρόμο για ρεαλιστική απόδοση της ηχογράφησης, ο δρόμος είναι μάλλον αρκετά...σαφής. Συγκεκριμένη εκπομπή χαμηλών και ενεργή ενίσχυση.
 
Last edited:

Alex_Zapantis

Επαγγελματίας
Μηνύματα
3.070
Reaction score
3.369
Βλέπω ότι στο ηχείο που έχω ανεβάσει πιο πάνω δίνεται max SPL για 100hz, νομίζω αρκετά τίμιο εκ μέρους τους.
Από περιέργεια, έχετε υπόψη ηχείο που να δίνει max SPL για χαμηλότερη συχνότητα?
Όλα τα Neumann:



KH 120 Maximum SPL at 1m (Red: 3% THD, Blue: 1% THD)




KH 310 Maximum SPL at 1m (Red: 3% THD, Blue: 1% THD)
---> Μάλλον έχουν γράψει ανάποδα τα χρώματα




KH 420 Maximum SPL at 1m (Green: 10% THD, Red: 3% THD, Blue: 1% THD)




KH 870 Maximum SPL at 1 m (Red: 3% THD, Blue: 1% THD)




O 410 with KH 870 Maximum SPL at 1 m (Red: 3% THD, Blue: 1% THD)
 



Alex_Zapantis

Επαγγελματίας
Μηνύματα
3.070
Reaction score
3.369
σου δείχνει τα βολτ στην είσοδο γραμμής (line level) που απαιτούνται για να πάρεις 89db στο ένα μέτρο.
Μάλλον διαφορετικό απο το 1 watt ενίσχυσης τόσα db στο ένα μέτρο του παθητικού.
Completed.
 

Alex_Zapantis

Επαγγελματίας
Μηνύματα
3.070
Reaction score
3.369
Άρα (απλά σκέφτομαι φωναχτα) σε σχέση με κλασικά ηχεία, τα ηχεία που εκπέμπουν τα μπάσα δίπολα, καρδιοειδή ή μόνο μπροστά (kii), γεμίζουν ικανοποιητικά μεγαλύτερους χώρους από τα κλασσικά και μάλιστα όλο και μεγαλύτερους με τη σειρά που τα έγραψα. (Άρα τo Kii πρέπει να γεμίζει πολύ μεγάλο χώρο με ταυτόχρονα μειωμένες απαιτήσεις σε παρεχόμενη ισχύ των γούφερ του, που ούτως η άλλως είναι ενεργά).
...
Nope.
Τα πράγματα είναι πιο πολύπλοκα.
Και στα πολύ χαμηλά (που εν πολλοίς καθορίζουν και το συνολικό headroom) η σειρά (κάπως απλουστευτικά) είναι: open baffle δίπολο, καρδιοειδές, συμβατικό παντοκατευθυντικό, συμβατικό soffit mounted, line array, soffit mounted line array.
Κάτι ξέρει ο vastsar...

Συν ότι τα kii είναι (μεταπίπτουν σταδιακά σε) παντοκατευθυντικά από περίπου 80Hz και κάτω, (μεταπίπτουν σταδιακά σε) "στενά" καρδιοειδή από περίπου 80Hz μέχρι 700Hz και (μεταπίπτουν σταδιακά σε) "μονοκατευθυντικά" (unidirectional) - εκπέμπουν μόνο από μπροστά - από 700Hz και πάνω

...
Άρα στο θέμα για την απόδοση ρεαλιστικού SPL, ο τρόπος εκπομπής των χαμηλών συχνοτήτων βοηθάει στην επιτυχή πραγμάτωσή του, που ήταν κυρίως πρόβλημα ισχύος και κόστους της. Αν συνυπολογίσουμε και το ενεργό μέρος του παζλ (έλλειψη κρος κλπ και αύξηση της αποτελεσματικότητας της ισχύος), φαίνεται ότι στον δρόμο για ρεαλιστική απόδοση της ηχογράφησης, ο δρόμος είναι μάλλον αρκετά...σαφής. Συγκεκριμένη εκπομπή χαμηλών και ενεργή ενίσχυση.
Oui.
 



Staff online

  • Zizik
    Safety Last
  • abcd
    Πρώην Διοικητής ο τροπαιοφόρος

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
174.317
Μηνύματα
2.971.472
Members
38.298
Νεότερο μέλος
johnny_b90
Top