- Μηνύματα
- 250
- Reaction score
- 39
Απάντηση: AVMentor reviews.... Metric Halo LIO-8!
Ας μου επιτραπεί μία πιο τεχνοκρατική προσέγγιση στο θέμα Metric Halo. Από τα χαρακτηριστικά της φαίνεται ότι είναι ενα άριστα σχεδιασμένο μετρητικό μηχάνημα της προηγούμενης δεκαετίας. Οι μετρητικές επιδόσεις και τα κατώφλια μετρήσεων φυσικά και παραμένουν αξιόμαχα και με τα σημερινά δεδομένα. Όμως, παρατηρώ μέσα από τις έντονες συζητήσεις σας, ότι προσπαθείτε να το αξιολογήσετε και σαν μηχάνημα οικιακού συστήματος. Και μάλιστα αποδίδοντας κορυφαίους χαρακτηρισμούς. Ένα επαγγελματικό μηχάνημα μετρήσεων της προηγούμενης δεκαετίας μπορεί να σταθεί στο επίπεδο πιο σύγχρονων μηχανημάτων και δη ψηφιακής τεχνολογίας???
Ας το δούμε τελείως τεχνικά το θέμα. Παρόλο που το έχω ακούσει, ας μου επιτραπεί να χαρακτηρίσω την γνώμη μου σαν τελείως υποκειμενική και…άχρηστη.
Τα βασικά τμήματα του DAC που μας ενδιαφέρει είναι το καθεαυτού τμήμα ψηφιακής σε αναλογική μορφή, που υλοποιείται από το πολύ γνωστό ΑΚ4395, καθώς και το τμήμα ενεργών φίλτρων και ενισχυτή εξόδου που υλοποιείται από το επίσης γνωστό ΝΕ5532. Οσον αφορά το ΑΚ4395, σχεδίασης του 2000, η εταιρεία δεν το παράγει πια και το αντικαθιστά από το νεώτερο ΑΚ4396. Φυσικά η ίδια εταιρεία έχει φθάσει στο τυπικά 32μπιτο ΑΚ4399. Τα τυπικά χαρακτηριστικά του ολοκληρωμένου είναι -100db THD at 0dbFS. -53db THD at -60dbFS. 120db DNR. Ο ίδιος κατασκευαστής δίνει 5 εως 8db μικρότερες παραμορφώσεις και εως 7db δυναμική περιοχή στα μεταγενέστερα ολοκληρωμένα. Μάλιστα μία μετατροπή που γίνεται πανεύκολα, με ακουστά αποτελέσματα, είναι η αντικατάσταση του 4395 από το 4396. Φυσικά τέτοια τσιπάκια φόρεσαν πάρα πολλά DAC του εμπορίου. Η επιλογή του συγκεκριμένου τσιπ από την Metric Halo, ήταν πολύ καλή. Ισως η καλύτερη για την εποχή εκείνη.
Βέβαια, υπάρχουν DAC κι άλλων κατασκευαστών, αντίστοιχων και καλύτερων επιδόσεων τουλάχιστον. Όπως το PCM1794 με 7 εως 8db καλύτερες μετρήσεις παντού, το WF8741 με 5db μεγαλύτερη δυναμική περιοχή και φυσικά το τελευταίο και πιο σύγχρονο όλων, το γνωστό ES9018, με σαφώς καλύτερα όλων χαρακτηριστικά και δυναμική περιοχή που αγγίζει τα πραγματικά 24bits.
Όλα τα αναφερθέντα τσιπάκια, είναι κορυφαία. Κάποια χαρακτηριστικά τους υπερβαίνουν τα όρια της ακοής. Οι διαφορές όμως μεταξύ τους υφίστανται. Η ψηφιακή τεχνολογία καλπάζει.
Επίσης όλα αυτά είναι τσιπάκια που εργάζονται σαν πηγές ρεύματος. Ισως οι μεγαλύτερες ακουστικές διαφορές να προκύπτουν από τον τρόπο που τα λίγα πικοαμπέρ της εξόδου τους τα κάνουμε μιλιβόλτ. Και εδώ ερχόμαστε στο στάδιο μετατροπής I/V, ίσως το σπουδαιότερο στάδιο στην αλυσίδα του μηχανήματος, ειδικά όταν το τμήμα του DAC, μετράει τόσο χαμηλά επίπεδα παραμόρφωσης, δυναμικής περιοχής και θορύβου. Στην συγκεκριμένη σχεδίαση επιλέχθηκαν τα γνωστά 5534-5532. Χαρακτηρίζονται σαν workhorse των τελεστικών. Ηλικίας μόλις…30 ετών, τα δουλεύουμε μέχρι σήμερα. Ο λόγος είναι ότι αποτελούν αχτύπητη λύση για την τιμή αγοράς, την ευστάθεια, την οδήγηση φορτίου, τον θόρυβο,την αξιοπιστία και τα γενικά καλά χαρακτηριστικά στατικών παραμορφώσεων. Από την στιγμή που οι παραμορφώσεις του τελικού σταδίου είναι χαμηλότερες του σταδίου DAC, δεν υπήρχε κανένας λόγος να ψαχθεί ο σχεδιαστής για κάτι καλύτερο. Σοφή επιλογή λοιπόν. Για μετρητικό μηχάνημα. Όχι για high-end. Και εξηγούμαι επίσης τεχνικά. Το 5534 είναι ένας τελεστικός ενισχυτής παλαιάς σχεδίασης. Θα μπορούσε κάποιος να πει. Μωρέ τι μας λες, και μία λυχνία 300Β είναι παλαιότερης. Μπορεί να είναι παλαιότερης, αλλά η τεχνολογία εκείνη έφθασε στα όριά της τότε. Δεν εξελίχθηκε για διάφορους λόγους. Παραμένει ο,τι καλύτερο στο είδος. Οι τελεστικοί ενισχυτές, που σημειωτέον δεν σχεδιάστηκαν ποτέ για audio, εξελίχθηκαν πάρα πολύ. Σε όλα τα επίπεδα. Ετσι, ευτυχώς σήμερα υπάρχουν καλύτεροι τελεστικοί, όπως η σειρά LME, o AD797, η σειρά OPA κλπ. Ανάλογα με την τοπολογία φυσικά. Όποιος θέλει να βρει μία ωραία συγκριτική μελέτη τελεστικών, υπάρχει το OP AMP distortion 2009 Samuel Groner 434 pages! Με στατικές, δυναμικές παραμορφώσεις, κλπ. Εκει θα δει ότι το 5534 είναι μία τίμια επιλογή. Όχι όμως η καλύτερη, ειδικά…σήμερα. Επαναλαμβάνω ότι αυτό ισχύει για high end καταστάσεις. Ας το δούμε κι αλλιώς. Ποιος μα ποιος γραφικός κατασκευαστής θα έβγαζε στο εμπόριο προενισχυτή high end με 5534??? Θα τον έπαιρναν στο ψιλό. Αυτό δεν σημαίνει ότι μπορεί κάποιος να υλοποιήσει έναν καλό και φθηνό προενισχυτή με 5534. Μάλιστα πάρα πολλές επαγγελματικές συσκευές ήχου, όπως κονσόλες, μίξερ, μπομπινόφωνα, φιλοξενούν 5534. Μπορεί η μουσική που ακούτε τώρα να έχει ‘’περάσει’’ μέσα από 5534. Κι εσείς να αγχώνεστε για το εάν το καλώδιο είναι το σωστότερο δυνατόν. Οι επαγγελματικές συσκευές, και οι άνθρωποι που κρύβονται από πίσω έχουν άλλη αντίληψη. Δεν είναι όλοι ο Doug Sax. Γι αυτό και λίγα CD και βινύλια έχουν ακουστική ποιότητα. Οι audiophile παραγωγές είναι λίγες.
Και για να πάμε ακόμα μακρύτερα. Οι τελεστικοί, ειδικά οι σύγχρονοι όπως ο LME49990 που άκουσα πρόσφατα, είναι καλοί. Τα στατικά χαρακτηριστικά παραμορφώσεων είναι αξιόλογα. Μάλιστα είναι γνωστό ότι δύσκολα φθάνουν τις τυπικές επιδόσεις μετρήσεων, αντίστοιχες προσεγγίσεις με διακεκριμένα, πόσο μάλλον με λυχνίες. Τότε τι συμβαίνει? Γιατί πολλοί δεν θέλουν να τα ακούνε καν? Ο λόγος βρίσκεται στην υπερβολική ανάδραση. Είναι ένα τεράστιο κεφάλαιο της ακουστικής που έχουν ασχοληθεί πολλοί μηχανικοί. Πρωτοπόρος ίσως ο Matti Otala and Low TIM amplifier for ultimate quality. Επίσης Ν. Pass distortion and feedback. Jung slewing induced distortion. Baxandall and low distortion amplifiers. Taylor and distortion in low noise amplifier. Κωνσταντίνου Κ, προενισχυτής λυχνίας μέγιστης γραμμικότητας δίχως ανάδραση.(όποιος επιθυμεί βιβλιογραφία ας επικοινωνήσει-μόνο εάν δεν την εντοπίσει στο διαδίκτυο.)
Με λίγα λόγια όλοι καταλήγουν ότι πρέπει τα επί μέρους στάδια ενός ενισχυτή να είναι εξαιρετικά γραμμικά και να χρησιμοποιούμε όσο μικρότερη ανάδραση γίνεται. Οι πουριτανοί ισχυρίζονται καθόλου. Ασπαζόμενος αυτές τις αντιλήψεις, ειδικά μετά την μακρά ενασχόληση με το audio, δεν νοείται high end μηχάνημα με τελεστικούς. Και πάλι για να μην αρχίσουν οι διαμάχες, τονίζω το high end. Γιατί οι εφαρμογές με σύγχρονους τελεστικούς πραγματικά έχουν δώσει πολύ καλά αποτελέσματα, με σαφή πλεονεκτήματα στο κόστος. Αποτελέσματα που στο παρελθόν έπρεπε να δώσεις περιουσία για να προσεγγίσεις τον ίδιο ήχο.
Βέβαια για να κατασκευασθεί στάδιο I/V με διακεκριμένα, με μικρή η ελάχιστη ανάδραση, το κόστος πραγματικά εκτοξεύεται και δεν έχει καμμία σχέση με τα λίγα Σεντ που κοστίζει ένα 5534. Εάν είχα Metric Halo πρώτα θα αντικαθιστούσα τον ΑΚ4395 με έναν νεώτερο. Επειτα θα αντικαθιστούσα επίσης τον 5534 με LME49990. Ακόμα και σε αυτή την περίπτωση, τεχνικά το μηχάνημα δεν θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί ως κορυφαίο των κορυφαίων. Εάν το χρησιμοποιούσα μόνο για μετρήσεις, δεν θα το άνοιγα καν. Θα εκμεταλλευόμουν το υπέροχο λογισμικό του και θα το χαιρόμουν γι αυτό που φαίνεται και είναι. Ένα έξοχο μετρητικό μηχάνημα.
Ας μου επιτραπεί μία πιο τεχνοκρατική προσέγγιση στο θέμα Metric Halo. Από τα χαρακτηριστικά της φαίνεται ότι είναι ενα άριστα σχεδιασμένο μετρητικό μηχάνημα της προηγούμενης δεκαετίας. Οι μετρητικές επιδόσεις και τα κατώφλια μετρήσεων φυσικά και παραμένουν αξιόμαχα και με τα σημερινά δεδομένα. Όμως, παρατηρώ μέσα από τις έντονες συζητήσεις σας, ότι προσπαθείτε να το αξιολογήσετε και σαν μηχάνημα οικιακού συστήματος. Και μάλιστα αποδίδοντας κορυφαίους χαρακτηρισμούς. Ένα επαγγελματικό μηχάνημα μετρήσεων της προηγούμενης δεκαετίας μπορεί να σταθεί στο επίπεδο πιο σύγχρονων μηχανημάτων και δη ψηφιακής τεχνολογίας???
Ας το δούμε τελείως τεχνικά το θέμα. Παρόλο που το έχω ακούσει, ας μου επιτραπεί να χαρακτηρίσω την γνώμη μου σαν τελείως υποκειμενική και…άχρηστη.
Τα βασικά τμήματα του DAC που μας ενδιαφέρει είναι το καθεαυτού τμήμα ψηφιακής σε αναλογική μορφή, που υλοποιείται από το πολύ γνωστό ΑΚ4395, καθώς και το τμήμα ενεργών φίλτρων και ενισχυτή εξόδου που υλοποιείται από το επίσης γνωστό ΝΕ5532. Οσον αφορά το ΑΚ4395, σχεδίασης του 2000, η εταιρεία δεν το παράγει πια και το αντικαθιστά από το νεώτερο ΑΚ4396. Φυσικά η ίδια εταιρεία έχει φθάσει στο τυπικά 32μπιτο ΑΚ4399. Τα τυπικά χαρακτηριστικά του ολοκληρωμένου είναι -100db THD at 0dbFS. -53db THD at -60dbFS. 120db DNR. Ο ίδιος κατασκευαστής δίνει 5 εως 8db μικρότερες παραμορφώσεις και εως 7db δυναμική περιοχή στα μεταγενέστερα ολοκληρωμένα. Μάλιστα μία μετατροπή που γίνεται πανεύκολα, με ακουστά αποτελέσματα, είναι η αντικατάσταση του 4395 από το 4396. Φυσικά τέτοια τσιπάκια φόρεσαν πάρα πολλά DAC του εμπορίου. Η επιλογή του συγκεκριμένου τσιπ από την Metric Halo, ήταν πολύ καλή. Ισως η καλύτερη για την εποχή εκείνη.
Βέβαια, υπάρχουν DAC κι άλλων κατασκευαστών, αντίστοιχων και καλύτερων επιδόσεων τουλάχιστον. Όπως το PCM1794 με 7 εως 8db καλύτερες μετρήσεις παντού, το WF8741 με 5db μεγαλύτερη δυναμική περιοχή και φυσικά το τελευταίο και πιο σύγχρονο όλων, το γνωστό ES9018, με σαφώς καλύτερα όλων χαρακτηριστικά και δυναμική περιοχή που αγγίζει τα πραγματικά 24bits.
Όλα τα αναφερθέντα τσιπάκια, είναι κορυφαία. Κάποια χαρακτηριστικά τους υπερβαίνουν τα όρια της ακοής. Οι διαφορές όμως μεταξύ τους υφίστανται. Η ψηφιακή τεχνολογία καλπάζει.
Επίσης όλα αυτά είναι τσιπάκια που εργάζονται σαν πηγές ρεύματος. Ισως οι μεγαλύτερες ακουστικές διαφορές να προκύπτουν από τον τρόπο που τα λίγα πικοαμπέρ της εξόδου τους τα κάνουμε μιλιβόλτ. Και εδώ ερχόμαστε στο στάδιο μετατροπής I/V, ίσως το σπουδαιότερο στάδιο στην αλυσίδα του μηχανήματος, ειδικά όταν το τμήμα του DAC, μετράει τόσο χαμηλά επίπεδα παραμόρφωσης, δυναμικής περιοχής και θορύβου. Στην συγκεκριμένη σχεδίαση επιλέχθηκαν τα γνωστά 5534-5532. Χαρακτηρίζονται σαν workhorse των τελεστικών. Ηλικίας μόλις…30 ετών, τα δουλεύουμε μέχρι σήμερα. Ο λόγος είναι ότι αποτελούν αχτύπητη λύση για την τιμή αγοράς, την ευστάθεια, την οδήγηση φορτίου, τον θόρυβο,την αξιοπιστία και τα γενικά καλά χαρακτηριστικά στατικών παραμορφώσεων. Από την στιγμή που οι παραμορφώσεις του τελικού σταδίου είναι χαμηλότερες του σταδίου DAC, δεν υπήρχε κανένας λόγος να ψαχθεί ο σχεδιαστής για κάτι καλύτερο. Σοφή επιλογή λοιπόν. Για μετρητικό μηχάνημα. Όχι για high-end. Και εξηγούμαι επίσης τεχνικά. Το 5534 είναι ένας τελεστικός ενισχυτής παλαιάς σχεδίασης. Θα μπορούσε κάποιος να πει. Μωρέ τι μας λες, και μία λυχνία 300Β είναι παλαιότερης. Μπορεί να είναι παλαιότερης, αλλά η τεχνολογία εκείνη έφθασε στα όριά της τότε. Δεν εξελίχθηκε για διάφορους λόγους. Παραμένει ο,τι καλύτερο στο είδος. Οι τελεστικοί ενισχυτές, που σημειωτέον δεν σχεδιάστηκαν ποτέ για audio, εξελίχθηκαν πάρα πολύ. Σε όλα τα επίπεδα. Ετσι, ευτυχώς σήμερα υπάρχουν καλύτεροι τελεστικοί, όπως η σειρά LME, o AD797, η σειρά OPA κλπ. Ανάλογα με την τοπολογία φυσικά. Όποιος θέλει να βρει μία ωραία συγκριτική μελέτη τελεστικών, υπάρχει το OP AMP distortion 2009 Samuel Groner 434 pages! Με στατικές, δυναμικές παραμορφώσεις, κλπ. Εκει θα δει ότι το 5534 είναι μία τίμια επιλογή. Όχι όμως η καλύτερη, ειδικά…σήμερα. Επαναλαμβάνω ότι αυτό ισχύει για high end καταστάσεις. Ας το δούμε κι αλλιώς. Ποιος μα ποιος γραφικός κατασκευαστής θα έβγαζε στο εμπόριο προενισχυτή high end με 5534??? Θα τον έπαιρναν στο ψιλό. Αυτό δεν σημαίνει ότι μπορεί κάποιος να υλοποιήσει έναν καλό και φθηνό προενισχυτή με 5534. Μάλιστα πάρα πολλές επαγγελματικές συσκευές ήχου, όπως κονσόλες, μίξερ, μπομπινόφωνα, φιλοξενούν 5534. Μπορεί η μουσική που ακούτε τώρα να έχει ‘’περάσει’’ μέσα από 5534. Κι εσείς να αγχώνεστε για το εάν το καλώδιο είναι το σωστότερο δυνατόν. Οι επαγγελματικές συσκευές, και οι άνθρωποι που κρύβονται από πίσω έχουν άλλη αντίληψη. Δεν είναι όλοι ο Doug Sax. Γι αυτό και λίγα CD και βινύλια έχουν ακουστική ποιότητα. Οι audiophile παραγωγές είναι λίγες.
Και για να πάμε ακόμα μακρύτερα. Οι τελεστικοί, ειδικά οι σύγχρονοι όπως ο LME49990 που άκουσα πρόσφατα, είναι καλοί. Τα στατικά χαρακτηριστικά παραμορφώσεων είναι αξιόλογα. Μάλιστα είναι γνωστό ότι δύσκολα φθάνουν τις τυπικές επιδόσεις μετρήσεων, αντίστοιχες προσεγγίσεις με διακεκριμένα, πόσο μάλλον με λυχνίες. Τότε τι συμβαίνει? Γιατί πολλοί δεν θέλουν να τα ακούνε καν? Ο λόγος βρίσκεται στην υπερβολική ανάδραση. Είναι ένα τεράστιο κεφάλαιο της ακουστικής που έχουν ασχοληθεί πολλοί μηχανικοί. Πρωτοπόρος ίσως ο Matti Otala and Low TIM amplifier for ultimate quality. Επίσης Ν. Pass distortion and feedback. Jung slewing induced distortion. Baxandall and low distortion amplifiers. Taylor and distortion in low noise amplifier. Κωνσταντίνου Κ, προενισχυτής λυχνίας μέγιστης γραμμικότητας δίχως ανάδραση.(όποιος επιθυμεί βιβλιογραφία ας επικοινωνήσει-μόνο εάν δεν την εντοπίσει στο διαδίκτυο.)
Με λίγα λόγια όλοι καταλήγουν ότι πρέπει τα επί μέρους στάδια ενός ενισχυτή να είναι εξαιρετικά γραμμικά και να χρησιμοποιούμε όσο μικρότερη ανάδραση γίνεται. Οι πουριτανοί ισχυρίζονται καθόλου. Ασπαζόμενος αυτές τις αντιλήψεις, ειδικά μετά την μακρά ενασχόληση με το audio, δεν νοείται high end μηχάνημα με τελεστικούς. Και πάλι για να μην αρχίσουν οι διαμάχες, τονίζω το high end. Γιατί οι εφαρμογές με σύγχρονους τελεστικούς πραγματικά έχουν δώσει πολύ καλά αποτελέσματα, με σαφή πλεονεκτήματα στο κόστος. Αποτελέσματα που στο παρελθόν έπρεπε να δώσεις περιουσία για να προσεγγίσεις τον ίδιο ήχο.
Βέβαια για να κατασκευασθεί στάδιο I/V με διακεκριμένα, με μικρή η ελάχιστη ανάδραση, το κόστος πραγματικά εκτοξεύεται και δεν έχει καμμία σχέση με τα λίγα Σεντ που κοστίζει ένα 5534. Εάν είχα Metric Halo πρώτα θα αντικαθιστούσα τον ΑΚ4395 με έναν νεώτερο. Επειτα θα αντικαθιστούσα επίσης τον 5534 με LME49990. Ακόμα και σε αυτή την περίπτωση, τεχνικά το μηχάνημα δεν θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί ως κορυφαίο των κορυφαίων. Εάν το χρησιμοποιούσα μόνο για μετρήσεις, δεν θα το άνοιγα καν. Θα εκμεταλλευόμουν το υπέροχο λογισμικό του και θα το χαιρόμουν γι αυτό που φαίνεται και είναι. Ένα έξοχο μετρητικό μηχάνημα.