ΕΠΙΣΚΕΥΕΣ-ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΕΙΣ (ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ)

east electronics

Επαγγελματίας
Μηνύματα
1.241
Reaction score
1.108
Απο καιρο τωρα ειχα υποσχεθει να κανω μια εκτεταμενη αναφορα σε αυτο το μηχανημα ...
Service Alchemist Forseti APD15A
Θα γινω μαλλον κουραστικος με την αφιερωση ενος μακρυτατου αρθρου αρχικα σε οτι αφορα την αρχη λειτουργιας αυτου του μηχανηματος και μετα λιγα λογια για την επισκευη του .

Οσοι με διαβαζουν στο ξενο φορουμ γνωριζουν το παθος μου για ενισχυτες CFP η Sziklai οπως αλλιως λεγονται απο το ονομα του εφευρετη τους http://en.wikipedia.org/wiki/George_Clifford_Sziklai…

Για να μην σας κουραζω με πολλα τεχνικα ολοι οι ενισχυτες που γνωριζουμε σε ποσοστο 99% δουλευουν συνηθως με 4 σταδια με απλη λογικη απο το σταδιο 1 εως 4 ενισχυεται το σημα μεχρι να παραδωθει στα ηχεια.

Οι επιδοσεις των τρανσιστορ στο πρωτο σταδιο ειναι αστρονομικες τυπου 300MHZ ( το μεγεθος αυτο σημαινει ευρος και ταχυτητα ) στο δευτερο και τριτο οι επιδοσεις πεφτουν στους 100-130 MHZ και στο τελικο σταδιο σημερα ειναι το πολυ μεχρι 30 .

Η λογικη ειναι παρα πολυ απλη οσο πλησιαζουμε προς την εξοδο οι ταχυτητες πρεπει να πεφτουν γιατι υπαρχει ο κινδυνος τρανσιστορ τα οποια λειτουργουν σε τετοια συχνοτητα αλλα και σε τετοια ισχυ ειναι ευκολο να πεσουν σε αυτοταλαντωση και να αυτοκαταστραφουν πολυ πριν ο ενισχυτης συνδεθει με ηχεια η πηγες .

Μαλιστα το παραπανω απο μονο του ειναι και η απαντηση γιατι εινω ολοι οι ενισχυτες ειναι σχεδον ιδιοι κυκλωματικα ολοι τους παιζουν διαφορετικα . Φυσικα το νουμερο 1 ειναι η υλοποιηση και τα υλικα αλλα το νουμερο 2 και εξισου σημαντικο ειναι το πως και ποσο καλα αποφασισε ο σχεδιαστης να φυλαξει το μηχανημα του το οποιο φυσικα ειναι σε βαρος της ποιοτητας του ηχου .

Ενας αλλο τροπος για να υπαρχει ελεγχος στα σταδια και κυριως στα εξοδου ειναι η αναδραση οπου απο την στιγμη που τα 4 σταδια ειναι μεσα στον κυκλο της αναδρασης στην ουσια ο ενισχυτης αυτοδιορθωνεται ενω τα πρωτα 3 σταδια παρακολουθουν τι συμβαινει στην εξοδο .

Ο George Clifford Sziklai σκεφτηκε με διαφορετικο τροπο προσπαθωντας να εκμεταλευτει τα πολυ καλα χαρακτηριστικα που εχει το 3 σταδιο δηλαδη ευρος και ταχυτητες μεχρι 100-130ΜΗΖ και να κατασκευασει εναν ενισχυτη χωρις αργα τρανσιστορ εξοδου …. Πολυ απλα στους ενισχυτες αυτους δεν υπαρχουν ουσιαστικα τρανσιστορ εξοδου την δουλεια αυτη εχει αναλαβει να κανει το 3 σταδιο που ειναι τα ντριβερ που φυσικα οπως ειπα εχουν αστρονομικες ταχυτητες ,απιστευτο ευρος , μπορουν ευκολα να πολωθουν σε ψηλοτερη πολωση μονο που στην εξοδο τους δεν μπορουν να οδηγησουν ηχεια ……Για τον λογο αυτο προστεθηκαν δυο τρανσιστορ παραλληλα με τα ντριβερ για να ενισχυσουν την λειτουργια τους και να μπορεσουν τελικα να οδηγησουν ηχεια .

Σοβαρο μειονεκτημα ειναι οτι τα δυο συμπηρωματικα τρανσιστορ που δουλεουν ως ενισχυτες για τα ντριβερ και μονο που ειναι και τα εξοδου στην συγκεκριμενη περιπτωση, ειναι εξω απο τον κυκλο της αναδρασης και αρα δουλευουν αυτονομα εξω απο τον λοιπο ελεγχο του ενισχυτη , πρατουν κατα συνειδηση και συμφωνα με τις αναγκες του ντριβερ που στην συγκεκριμενη περιπτωση δουλευει ως εξοδου .Αυτο απο μονο του κερδισε στον κυριο George Sziklai την φημη οτι οι ενισχυτες αυτου του τυπου δεν εχουν σταθεροτητα αλλα ο κυριος λογος που δεν επεκρατησαν ευρυτατα ειναι οτι την απλη αυτη αναλυση που σας εκανα παραπανω ειναι πολυ δυσκολο να την καταλαβουν ακομα και κορυφαιοι σχεδιαστε μεχρι και σημερα .

Λογο του οτι το 99% των ενισχυτων εχουν κατασκευαστει με την κλασσικη μεθοδο που υπερτερει σε ακριβεια ,σταθεροτητα ενω συναμα συγχωρει πολυ ευκολα σχεδιαστικα λαθη παραμενει μεχρι και σημερα μη κατανοητη η αρχη λειτουργιας . Βλεπουν το σχηματικο και σκεφτονται ακολουθους εκπομπου που ειναι λαθος σε αυτη την περιπτωση .

Ετσι ενισχυτες παραγωγης σε σχεση με την κλασσικη μεθοδο υπαρχουν μετρημενοι στα δαχτυλα δυο χεριων ενας απο αυτους ειναι ο AUDIOLAB οπου πηραν αυτο το υπεροχο κυκλωμα και το σκοτωσαν στην κυριολεξια ,ο αλλος ειναι ο Alchemist Forseti βασισμενος στην ιδια αρχη αλλα υλοποιημενος με μια ακομα προσθετη εφαρμογη , ο αλλος ταρα ! ταρα! ειναι ο Nakamichi STASIS που ενω ειναι σχεδιaσμενος απο τον Pass νομιζω οτι τα σχεδια του αγοραστηκαν απο την Nakamichi την στιγμη που ο Pass ηταν ετοιμος να τα κυκλοφορησει για λογαριασμο του , Υπαρχει ενας και μονο Marantz κατασκευασμενος ετσι , ενας και μονο Harman Kardon , ενας και μονο Sony , και προφανως θα μου ξεφευγουν 5-6 που δεν εχει τυχει να δω .

Τα πλεονεκτηματα αυτου του κυκλωματος ειναι ο εξαιρετικα γλυκος φιλικος και μουσικος ηχος , ακομα καλυτερα οταν ειναι Bootstrap , το αστρονομικο ευρος και ταχυτητα , και αναλογως την πολωση αρμονικες οι οποιες ειναι συχνα σχεδον ιδιες με αρμονικες που βγαζει ενα λαμπατο μηχανημα Το αποτελεσμα ειναι τοσο γλυκο και φιλικο που το ανθρωπινο αυτι μπορει ευκολα να ξεχωρισει ενα τετοιο μηχανημα με κλειστα τα ματια μεσα σε 10 αλλα καλα μηχανηματα.

Το μειονεκτημα ειναι οτι το μηχανημα αυτο μεχρι και σημερα εχει αποτυχει να παραχθει σε εκδοσεις με παραπανω απο δυο τρανσιστορ στην εξοδο και αρα ισχυ πανω απο 100 W το οποιο ειναι απολυτα λογικο αν καποιος θυμηθει οτι τα “”μεγαλα “”τρανσιστορ ειναι μονο υποστιρικτες των πραγματικων εξοδου που ειναι τα οδηγα Συνεπως το να προσθετεις περισσοτερα εξοδου για να κερδισεις ισχυ ενω εχεις αυξησει την τροφοδοσια ( Που ειναι και η συνταγη για την κλασσικη μεθοδο ) δεν εχει απολτελεσμα απο την στιγμη που τα περισσοτερα εξοδου δεν μπορουν να αναπαραγουν τα θετικα στοιχεια των οδηγων και απο την στιγμη που δουλευουν απο “”μονα τους ” και εξω απο τον κυκλο της αναδρασης μονο σε προβληματα σταθεροτητας θα οδηγησουν .

Εξαιρεση στον παραπανω κανονα ειναι μονο ο STASIS του Pass τον οποιο δεν εχω μελετησει για να δω πως καταφερνει να τον κανει σε τοση ισχυ ενω παραλληλα ειναι εξαιρετικα σταθερος και ο Alchemist Forseti που εχει 4 τρανσιστορ εξοδου ( αλλα και 4 οδηγα ) και συνεπως ειναι μια πολυ αιρετικη σχεδιαση και μοναδικη στον κοσμο τον οποιο ο εγγλεζος που τον αντεγραψε τον φυλαξε τοσο καλα που ενω ειναι ενα μηχανημα το οποιο εχει τα χαρακτηριστικα ενος Sziklai γενικα ειναι ενα μαζεμενο μηχανημα σε ηχοχρωματα και ταχυτητα προφανως για να κερδισει σταθεροτητα .
 

east electronics

Επαγγελματίας
Μηνύματα
1.241
Reaction score
1.108
Πιο ειδικα ο Alchemist περιεχει 100 καλα και ενα σοβαρο λαθος σε οτι αφορα την ψυξη του, το οποιο ενω ανακαλυψαν αφου τα μηχανηματα τους ειχαν προβληματα σταθεροτητας και το διορθωσαν στην επομενη βερσιον του APD 15 αλλα θεωρω οτι ηταν πολυ ατιμο και αλλαζονικο απο μερους τους να μην ανακαλεσουν τα προβληματικα μηχανηματα για ανακατασκευη στο μηχανικο τους προβλημα .

Στιβαρα τροφοδοτικα , dual mono σχεδιαση , CRC τροφοδοσια με μειωμενο ripple , απλη και σωστη υλοποιηση του προενισχυτη , Ντιζες σε ποτενσιομετρα και διακοπτες , υψηλης ποιοτητας υλικα , μοναδικο design και σε γενικες γραμμες ενα τελειο μηχανημα .

Το προβλημα που ειχαν ηταν μηχανικο και ενω το μηχανημα ηταν σχεδιασμενο με τελειες ψυκτρες λειτουργικες και ομορφες τα τρανσιστορ δεν ειχαν απευθειας επαφη με την ψυκτρα και ηταν βιδωμενα σε ενα κυρτο λαμακι το οποιο ηταν μερος του σασσι και συνεπως η θερμοτητα επρεπε να παει στο κυρτο λαμακι , μετα να μεταδωθει στο σασσι και απο εκει να διοχετευθει στην ψυκτρα …Απλα δεν λειτουργησε ποτε , το τρανσιστορ επεφτε πανω στην κυρτωση με μειωμενη φυσικη επαφη οποτε δεν μπορουσε να αποβαλει την θερμοτητα πανω στο λαμακια και φυσικα το ιδιο το λαμακι δεν μπορουσε να την μεταδωσει στην ψυκτρα ( πιο κατανοητο θα γινει απο τις φωτογραφιες )

θεωρω δεδομενο οτι το γνωριζαν εξ αρχης αφου το ειχαν δει το λαθος και δεν το διορθωσαν ενω στις επομενες βερσιον το κυρτο λαμακι καταργηθηκε και ενα μασσιφ κομματι αλουμινιο αναλαβε να μεταφερει πλεον την θερμοτητα κατευθειαν απο τα τρανσιστορ στην ψυκτρα . Παραγωγο του αρχικου αυτου λαθους ηταν φυσικα οτι το μηχανημα δεν μπορουσε να κοντρολαρει την θερμοκρασια σε σχεση με την πολωση και ετσι φτασαμε στο φαινομενο που λεγεται thermal runaway η αλλιως θερμοκρασιακη ασταθεια .

Στην δικια μας περιπτωση οπου ειμαστε Ελληνες και τα πραγματα ειναι πιο απλα και λειτουργικα τοποθετηθηκαν κλεμες πλακετας βιομηχανικου τυπου πανω στην πλακετα για να μειωθει η αποσταση του τρανσιστορ απο την ψυκτρα , ανοιχτηκαν σπειρωματα πανω στην ψυκτρα και βιδωθηκαν τα τρανσιστορ κατ ευθειαν στην ψυκτρα λυνωντας το προβλημα αλαζονειας του Εγγλεζου ο οποιος εχει μια προιστορια αποτυχιας στην σχεδιαση των “θερμικων” θεματων ενισχυτων ( Audiolab muscial fidelity και αλλοι κυριολεκτικα υποφερουν απο παρομοια θεματα .

Περα απο αυτα και την μακροσκελεστατη αναλυση ο APD 15 ειναι ενα κορυφαιο μηχανημα με εξαιρετικο ηχο ( σπανιο εως αδυνατο για Εγγλεζικο εκεινης της εποχης ) με μοναδικα χρωματα ιδιαιτερο και ιδιομορφο ηχο αλλα εξαιρετικα φιλικο.

Ναι σε αγορα μεταχειρισμενου σε οποιαδηποτε εσωτερικη κατασταση αν και δεν θα βρεθει φτηνα

Ναι απο πλευρας επισκευης πλεον ειναι επισκευασιμος και αναβαθμισιμος 100% και εχει και περιθωρια να παιξει και καλυτερα μετα την επισκευη απο την στιγμη που εχουν λυθει τα θερμικα του προβληματα ευκολα μπορει να γινει αρση των περιορισμων σταθεροτητας που αρχικα εχει θεσει ο Εγγλεζος .

Ναι και απο πλευρας ηχου Εξαρετικο kick για τετοιο μηχανημα και παντα με δοκιμη πριν την αγορα μια και συχνα εχουμε πει οτι την τελευταια γραμμη τραβαει ο ακροατης και απο κατω γραφει: “Εμενα ετσι μου αρεσει !!! “”

Η πρωτη φωτο αφορα το προβλημα στηριξης των τρανσιστορ οι επομενες ειναι κατα την διαρκεια της επισκευης/μετατροπης του μηχανηματος ενω η τελευταια εχει να κανει με το πως ελυσε το προβλημα ο ιδιος ο Εγγλεζος μεταγενεστερα.

Ευχαριστω για το χρονο σας

Φιλικα Σακης Πετροπουλος

 

east electronics

Επαγγελματίας
Μηνύματα
1.241
Reaction score
1.108
off topic:
Αρπαζω την ευκαιρια να θεσω ενα προσωπικο μου θεμα μια και το νημα χαιρει αρκετης δημοσιοτητας μηπως ετσι βρεθει ευκολοτερα βοηθεια σε θεμα μου .
Αναζητω μηχανολογο που να εχει σχεση με θεματα Υπουργειου συγκοινωνιων γιατι θελω να αλλαξω κινητηρα σε ενα αυτοκινητο αλλα θελω να κανω τα παντα σωστα και νομιμα .
Εαν καποιο μελος γνωριζει η ειναι παρακαλω Pm me

Ευχαριστω πολυ
Σακης Πετροπουλος
 

Μηνύματα
4.543
Reaction score
3.085
service PIONEER SX 440

Ολοι εχουμε παθη !!! ενας απο εμας εβγαλε το παθος του σε αυτον το Pioneer . Το μηχανημα στην ουσια μας ηρθε με λιστα των πραγματων που ηθελε ο πελατης να γινουν . Οσο και να δειχνει παραξενο η απαιτησεις ηταν στοχευμενες αν και κατα την αποψη μου ενω ο τροπος σκεψης ηταν σωστος τελικα δεν ειναι 100% εφαρμοσιμος σε ολα τα μηχανηματα μια και ενα πολυ σοβαρο προβλημα το οποιο δεν μπορει να λυθει ειναι η ιδια η δομηση του μηχανηματος και το χαοτικο της τοτε κατασκευης .
.......
Θελω να πιστευω οτι κατω απο τις καταληλες συνθηκες που ειναι μια νορμαλ πηγη και ενα ζευγαρι μικρα και ευαισθητα ηχεια τα μηχανηματα αυτα αναπαραγουν απιστευτα ηχοχρωματα με γλυκιες μυρουδιες απο το παρελθον ....Η τονικοτητα δεν ειναι και απολυτα σωστη η ισχυς ειναι λιγη αλλα παρολα αυτα παραμενουν να ειναι κατι μοναδικο ...
.......
magic history photos !!!!





Τώρα το πρόσεξα!!!!
Δεν πίστευα ποτέ ότι θα δω ένα τέτοιο μηχάνημα ζωντανό σήμερα. Ο SX-440 αποτέλεσε το ΑΠΟΛΥΤΩΣ πρώτο μου ενισχυτικό, την ΑΠΟΛΥΤΩΣ πρώτη εισαγωγή μου στο κεφάλαιο Hi-Fi (μαζί με το μπομπινόφωνο Akai M9), αγορασμένος δίπλα-δίπλα με ένα μικρό ζευγαράκι ηχείων ραφιού, πάλι της Pioneer (ούτε που θυμάμαι πια ποιό μοντέλο ήταν), το 1968 στη Yokohama.

Ήλθε στην Ελλάδα μαζί μου το 1969, όταν ξεμπαρκάρισα από το Charleston, κουβαλώντας τον μαζί με τα ηχειάκια και το Akai. Στο τελωνείο, ο ελεγκτής δεν είχε ξαναδεί τέτοιο μηχάνημα, κι όταν με ρώτησε τί είναι, του είπα "ραδιόφωνο". Ακολούθησε η εξής στιχομυθία:
- Ραδιόφωνο; Για βάλτο να παίξει (!!)
- Πώς να παίξει, θέλει τα ηχεία του.
- Αποκλείεται να το περάσω, αυτό εδώ μοιάζει με ασύρματο (!!!). Αυτό εδώ από πίσω τί είναι, το χειριστήριό του;
(Εννοούσε την κεραία των μεσαίων, που ήταν σε σχήμα μαύρο κυλινδρικό - φαίνεται πάνω δεξιά στην τρίτη φωτό).
- Είναι η κεραία του.
- Αποκλείεται να το περάσω, σου λέω
(ήταν περίοδος της χούντας, τότε, για να μην ξεχνιόμαστε). Πάει αποθήκη και θα περάσεις άλλη μέρα να το εκτελωνίσεις κανονικά. Πόσο το πήρες;
- Γύρω στα 70 δολάρια
(το δολάριο είχε 30 δραχμές τότε).
- Μ...κας είσαι; Να πεις ότι το πήρες ένα χιλιάρικο (ήδη τον είχα μιζάρει με ένα δεκαδόλαρο, προκειμένου να γλυτώσω την ταλαιπωρία). Με 3 κατοστάρικα που έβαλες, δεν το ρισκάρω. Να περάσεις άλλη μέρα να το εκτελωνίσεις κανονικά. Φύγε τώρα.

Έτσι, πέρασα την επόμενη, μαζί με ένα φίλο μου, που είχαμε ξεμπαρκάρει μαζί και είχε χρεωθεί αυτός να εκτελωνίσει επ' ονόματί του το μπομπινόφωνο (την έχω ξαναδιηγηθεί την ιστορία για το Akai) και ξεμπέρδεψα τότε με καμιά 600αριά δραχμές δασμούς, συνολικά.

Τον εγκατέστησα τότε στο "σαλόνι" (τα εισαγωγικά δικά μου, διότι επρόκειτο απλά για μια κρεβατοκάμαρα) του πατρικού μου σπιτιού, μέσα σε έναν αρχαίο μπουφέ της μάννας μου, μαζί με το Akai, και κρέμασα στον τοίχο τα ηχειάκια. Πηγή, άλλη από το μπομπινόφωνο δεν υπήρχε και φανταζόμουνα - ο ανίδεος - ότι θα μπορούσα να ακούω τηλεόραση μέσα από τη μπάντα των FM, μη γνωρίζοντας φυσικά τότε ότι οι τηλεοπτικές συχνότητες των FM (για τον ήχο) έβγαιναν έξω από το φάσμα των ραδιοφωνικών συχνοτήτων. Τελικά, μετά από τις πρώτες δοκιμές, έπεσα πάνω στο μοναδικό (αν δεν κάνω λάθος) σταθμό FM, που υπήρχε τότε στο λεκανοπέδιο, και ήταν ο αμερικάνικος της βάσης του Ελληνικού. Φαντάζεστε τη χαρά μου, που επιτέλους ανακάλυπτα ότι τα FM δούλευαν και στην Ελλάδα.

Οι χροιές του και η μουσική του ταυτότητα ήταν όπως την περιγράφει ο Σάκης. Τα βαττ ήταν λίγα μεν (20 RMS/ch), αλλά για μένα τότε φάνταζαν τεράστια. Σε συνδυασμό με την στερεοφωνική εικόνα, που για πρώτη φορά άκουγαν τα αυτιά μου μάλιστα, ήταν κάτι το ανεπανάληπτο!

Τον χάρισα σε έναν ανηψιό της γυναίκας μου, μαζί με ηχεία και ένα πικάπ AR. Ούτε ξέρω πού βρίσκεται τώρα (αν υπάρχει καν).
-
 

Μηνύματα
5.776
Reaction score
1.187
.....Τελικά, μετά από τις πρώτες δοκιμές, έπεσα πάνω στο μοναδικό (αν δεν κάνω λάθος) σταθμό FM, που υπήρχε τότε στο λεκανοπέδιο, και ήταν ο αμερικάνικος της βάσης του Ελληνικού. Φαντάζεστε τη χαρά μου, που επιτέλους ανακάλυπτα ότι τα FM δούλευαν και στην Ελλάδα....
Οχι ο «Αμερικάνος» από την βάση του Ελληνικού δεν εξέπεμπε ποτέ στα FM.

H συχνότητά του ήταν γύρω στους 1600 KHz στα ΑΜ. Τέρμα δεξιά στην μπάντα των μεσαίων. Εγώ που είχα εκείνη την εποχή ένα ραδιόφωνο παγκοσμίου λήψεως Grundig Satellit 2100 του οποίου οι μπάντες ξεκινούσαν από τα μακρά LW 150 KHz και έφταναν μέχρι την μπάντα των CB στα 30 MHz χωρίς καμμία διακοπή, έπιανα τον «Αμερικάνο» είτε στα μεσαία τέρμα δεξιά στους 1600 KHz είτε στην πρώτη μπάντα στων βραχέων SW1 τέρμα αριστερά που ξεκινούσε από τους 1,6 MHz

 

Μηνύματα
4.543
Reaction score
3.085
Οχι ο «Αμερικάνος» από την βάση του Ελληνικού δεν εξέπεμπε ποτέ στα FM.

H συχνότητά του ήταν γύρω στους 1600 KHz στα ΑΜ. Τέρμα δεξιά στην μπάντα των μεσαίων. Εγώ που είχα εκείνη την εποχή ένα ραδιόφωνο παγκοσμίου λήψεως Grundig Satellit 2100 του οποίου οι μπάντες ξεκινούσαν από τα μακρά LW 150 KHz και έφταναν μέχρι την μπάντα των CB στα 30 MHz χωρίς καμμία διακοπή, έπιανα τον «Αμερικάνο» είτε στα μεσαία τέρμα δεξιά στους 1600 KHz είτε στην πρώτη μπάντα στων βραχέων SW1 τέρμα αριστερά που ξεκινούσε από τους 1,6 MHz
........
Χμμμ...., δεν είμαι σίγουρος αν ήταν από τη βάση του Ελληνικού, έτσι μου είχαν πει τότε, έτσι νόμιζα κι εγώ.

Αυτό που είναι σίγουρο είναι ότι ήταν όντως ο αμερικάνικος σταθμός των εδώ "παρεπιδημούντων" αμερικανών στρατιωτικών (κ.α. συμπαραμαρτούντων "ειδικοτήτων" - διπλωματών κλπ.), το διατύπωνε κάθε τόσο μεταξύ μουσικών ή διαφημιστικών διαλειμμάτων άλλωστε. Και βέβαια είναι σίγουρο ότι τον άκουγα στη μπάντα των FM. Άλλωστε, ο περί ου ο λόγος Pioneer SX-440 δεν διέθετε ούτε δέκτη βραχέων ούτε δέκτη μακρών, μόνο AM/FM.
-
 

Μηνύματα
4.543
Reaction score
3.085
Pioneer SX-440

Α, και κάτι άλλο, εκ πρώτης όψεως αστείο, αλλά για τότε που συνέβη σοβαρό.

Όπως λέει στην παρουσίασή του ο Σάκης:
service PIONEER SX 440
...
Απο πλευρας αναβαθμισεων

.....
--Αντικατασταση βυσματων εξοδου με μπορνες
.......
.
Είναι οι μπόρνες που μπήκαν στη θέση των παλαιών υποδοχών για τα ηχεία, αυτές που φαίνονται στο κέντρο της παραπάνω φωτογραφίας.

Στη θέση τους υπήρχαν από τη "μαμά" Pioneer κάτι υποδοχές που έμιαζαν με πρίζες τύπου 110V, σαν τις διπλανές που φαίνονται στην ίδια φωτογραφία, δεξιά από τις μπόρνες. Η διαφορά τους με αυτές ήταν ότι η μεν πάνω υποδοχή ήταν οριζόντια αν θυμάμαι καλά ενώ η κάτω ήταν κατακόρυφη, και οι δύο πάντως ήταν υποδοχές σχισμής, τύπου λάμας, όπως αυτές δεξιά. Μάλιστα, στη συσκευασία του ενισχυτή, η Pioneer έδινε για το χρήστη και τα ειδικά βύσματα, που ταίριαζαν στις υποδοχές αυτές, προκειμένου να τα χρησιμοποιήσει για να συνδέσει τα ηχεία του.

Με εμένα συνέβη λοιπόν το εξής περιστατικό (εσείς θα κρίνετε σε ποιό ποσοστό είναι αστείο και σε ποιό είναι σοβαρό έως τραγικό):

Την εποχή λοιπόν έφερα τον ενισχυτή μαζί με το Akai στην Ελλάδα, ανακαλύπτοντας συνεχώς το θαυμαστό κόσμο του μουσικού Hi-Fi, έπεσε στα χέρια μου ένα παλιό ραδιόφωνο Wega, αγορασμένο από τον πατέρα μου το 1954, η μοναδική έως τότε συσκευή μουσικής που υπήρχε στο σπίτι μας. Αυτό το ραδιιοφωνάκι (μπάντες μεσαίων, βραχέων και μακρών), με λυχνίες βέβαια, διέθετε ένα μεγαφωνάκι ελλειψοειδούς σχήματος, το οποίο ήταν ιδιαίτερα μουσικό. Αυτό το μεγαφωνάκι, περπατώντας τότε τα πρώτα μου βήματα στον κόσμο του DIY, το ξήλωσα από το παροπλισμένο WEGA και το έβαλα σε ένα κουτί από νοβοπάν, επενδύοντας μάλιστα το εσωτερικό του με ηχοαπορροφητικό υλικό (φελιζόλ και τσόχα), κατασκευάζοντας έτσι το πρώτο μου "ηχείο". Αυτό το ηχειάκι, όταν το άκουγα με το WEGA, είχε εξαιρετικές χροιές και μουσικότητα και γενικά μου άρεσε και αισθανόμουν ολίγον υπερήφανος για την κατασκευή του.

Αφού έστησα τον ενισχυτή μέσα στον μπουφέ, είπα μέσα μου να δοκιμάσω να δω πώς ακούγεται και το ηχειάκι της ιδιοκατασκευής μου. Δεν μπήκα στον κόπο να συνδέσω στα καλώδια του κανένα από τα ειδικά βύσματα των ηχείων, τα οποία άλλωστε ήταν ήδη συνδεδεμένα στα μικρά ηχεία της Pioneer, αλλά προσπάθησα να βάλω τις γυμνές άκρες του καλωδίου κατ' ευθείαν μέσα στις υποδοχές των ηχείων.

Και εκεί συνέβη το μοιραίο!

Όπως ήταν μέσα στον μπουφέ ο ενισχυτής, δεν καλοέβλεπα τί κάνω και αντί να βάλω το καλώδιο στις υποδοχές των ηχείων το έβαλα στην υποδοχή του ρεύματος, προφανώς στην υποδοχή unswitched.

Ακούστηκε ένα ηχηρότατο POP και μετά βγήκε λίγος καπνός από το κουτί :headbang:. Αυτός ήταν και ο τελευταίος ήχος που ακούστηκε από το μεγαφωνάκι της WEGA, πριν αυτό καταλήξει στα σκουπίδια. Δεν θυμάμαι καν τί είδους συναισθήματα με κατέλαβαν τότε.

Σας αφήνω να κρίνετε αν το γεγονός ήταν αστείο ή σοβαρό ή και τα δύο. Καλημέρα.
-
 

K

kimon

Guest
Αγαπητέ Σάκη οι πρακτικοτεχνικές αναλύσεις σου έχουν πολλούς αναγνώστες και μακάρι να έχεις πάντα την υγειά σου και το κουράγιο να τις μοιράζεσαι μαζί μας.Οι εικόνες εξ άλλου των παλιών μηχανημάτων θυμίζουν σε κάποιους τον -μακρινό τώρα πια- καιρό που τα έτρωγαν με τα μάτια στημένοι μπροστά στις βιτρίνες των καταστημάτων του κέντρου.Σχετικά τώρα με την συνδεσμολογία Σικλάι,το 1985 αποφάσισα να κατασκευάσω ένα τελικό με το lm391 σε σχέδιο του ΗΧΟΥ του Οκτωβρίου 1977 με στάδιο εξόδου (μαντέψτε) ...Σικλάι!Οι γνώσεις μου μηδενικές,αλλά υπήρχε η βοήθεια κάποιων φίλων.Τα ατυχήματα και οι ζημιές πολλές(μόνο υλικές ευτυχώς),ο ήχος του μηχανήματος όπως τον περιγράφεις και δύο προβλήματα:δύσκολη ρύθμιση του ρεύματος ηρεμίας και καταστροφή των mj15003 και 4(αυθαίρετη επιλογή) και των bd 139-40, μάλλον από ταλαντώσεις.Για το πρώτο αντικατάσταση των τρίμμερ με πολύστροφα,αλλα και πάλι...Για το δεύτερο η λύση ήρθε από τον Rod Elliot:100ρ μεταξύ βάσης και συλλέκτη του 140.Αν αυτό σε βοηθάει, το κύκλωμα του STASIS 3 αναλύεται από τον Θ.Σπίνουλα στον ΗΧΟ,τ.101,Αύγουστος 1981.Πάντως γράφει για darlington και κοινό εκπομπό στην έξοδο.
 

east electronics

Επαγγελματίας
Μηνύματα
1.241
Reaction score
1.108
Αφου μπαινουμε σε τοσο βαθος ....
Ο συγκεκριμενος ενισχυτης του Ελεκτορ πραγματι ειναι ετσι, και οπως ολοι οι ενισχυτες του Ελεκτορ εχει λαθη. Αρχικα σαν υλοποιηση δεν εχει τιποτα διαφορετικο απο οτι ειναι η υλοποποιηση του κατασκευαστη ο οποιος δυστυχως και αυτος εχει κανει λαθος ...
Αυτη ειναι και η αγνοια οπως ειπα γυρω απο την αρχη λειτουργιας αυτου του κυκλωματος και αδυναμια του σχεδιαστη να κατανοησει οχι μονο το πως λειτουργει αλλα και τι σχεδιαστικες αναγκες εχει .

Πιο αναλυτικα και για οποιον αντεξε την προηγουμενη αναλυση μου στους ενισχυτες αυτους τα παραγματικα τρανσιστορ εξοδου ειναι τα driver και ο μονος τροπος να κρατηθει το κυκλωμα σταθερο ειναι αρχικα να ειναι τα driver σε κοινη ψυκτρα ωστε να εχουν κοινη θερμοκρασιακη συμπεριφορα το οποιο εφοσον τα driver παιζουν τοσο κυριο ρολο , η συμμετρια στην λειτουργια τους εκτινασει την αποδοση του ενισχυτη σε ηχο στον ουρανο . Αρα μετρας θερμοκρασια και ελεγχεις ρευμα ηρεμιας πανω στα ντριβερ και οχι στα εξοδου ....Πολυ απλα και οπως αρχικα εκανε και η πρωτη σωστα διδαξας Harman Kardon απο το 1979 νομιζω .

Για τον κατασκευαστη υπαρχει αλλο σεναριο :

Αρχικα η Αδυναμια του κυκλωματος να εχει καποια θερμοκρασιακη επαφη με οτιδηποτε ασχετα αν σωστα η λαθος θα ηταν στα εξοδου η στα οδηγα ειναι εγκληματικο ατοπημα για ενισχυτη τοσο σχετικα μεγαλης ισχυος ( σχεδον 100W ).... Απο την αλλη ασχετα εαν ο ενισχυτης θα ηταν CFP η EFP το αποτελεσμα θα ηταν το ιδιο απο την στιγμη που η θερμοκρασια θα ανεβαινε και το μηχανημα θα πιεζοταν στο τελος θα επεφτε σε thermal runaway .
Προφανως θα μπορουσαν να το ειχαν φιαξει με την κλασσικη μεθοδο οπου θα ηταν μαλλον ενα κλικ πιο σταθερο αλλα ελα μου ομως που ειχαν προσπαθησει γενικα να το φιαξουν σε μεγαλη ισχυ και δεν τους εβγαινε .... Μαλιστα ακομα και τοτε υπηρχε το απλο 391 και το 391-100 που δουλευε σε μεγαλυτερη ταση . Αρα επελεξαν να το τρεξουν sziklai πολυ απλα γιατι τα κυκλωματα αυτα εχουν λιγο μεγαλυτερο βαθμο αποδοσης απο τα συμβατικα που εχουν 50% και σε ενα σωστα σχεδιασμενο μπορει και να ανεβει μεχρι και 65% που σημαινει οτι η αποδοση και η ισχυς τους εκαιγε σε καποι βαθμο οταν ο ανταγωνισμος της Sanyo ειχε τα STK 30XX τα οποια μπορουσαν να οδηγησουν με ασφαλεια κυκλωματα που εφταναν για πλακα τα 100-120 βαττ με απολυτη ασφαλεια και σε μια εφαρμογη της Crest τα 400 επισης με απολυτη ασφαλεια . Περασαν παρα πολλα χρονια ωστε να ξανασχοληθει η ΤΙ με audio driver ξανα αλλα να δουλευει αυτη την φορα .

Για την ιστορια και εγω ειχα κατασκευασει αυτο τον ενισχυτη σχεδον 26-28 χρονια πιο πριν και σαν πιτσιρικαδες τοτε με τα παρτακια μας παιρναμε και τον ενισχυτη και τα ηχεια στα χερια σχεδον σε καθε παρτυ Τοτε το κυκλωμα και πλακετα που χρησιμοποιουσαμε ηταν της Hobby Kits κατι σαν την Smart kit αλλα καλυτερης ποιοτητας και μονη εταιρια που εδειχνε τοτε να εχει καποιον σοβαρο ενισχυτη σε κιτ γυρω στα 100 βαττ σε σχεση με τον θλιβερο της smart επισης κακεκτυπο του ΕΛΕΚΤΟΡ με BDV 66-67

Στην ερωτηση εαν γνωριζα τι σημαινει sziklai τοτε η απαντηση ειναι ΦΥΣΙΚΑ ΟΧΙ και πολλα πολλα χρονια αργοτερα μολις το 2012 οταν ηρθε ενα hobby kit LM391 στο μαγαζι μου οπλισμενος πλεον με απολυτη γνωση μπορεσα και εδωσα λυση ( την οποια θα εφαρμοσω και στον δικο σου δωρεαν εαν υπαρχει ακομα καθαρα για λογους ιστορικους μαζι με ενα καλο service )

To transistor που ελεγχει την πολωση σε σχεση με την θερμοκρασια στο LM391 βρισκεται στο εσωτερικο του αρα ο μονος τροπος να το κανεις να αιστανθει κατι και να καρατησει τον ενισχυτη σταθερο ειναι ενα χαλκινο λαμακι απο απλο ψιλο φιλο χαλκου το οποιο εχει σχημα Τ οπου το κεντρο του ειναι κολλημενο πανω στο ολοκληρωμενο και οι δυο πλευρες του Τ δουλευουν ως κοινο ψυκτικο για τα οδηγα τρανσιστορ ....Αυτο διορθωνει την απωλεια ελεγχου του ολοκληρωμενου σε σχεση με το ρευμα ηρεμιας και την θερμοκρασια των σταδιων εξοδου ενω συναμα η κοινη θερμοκρασιακη συμπεριφορα των τρανσιτορ "εξοδου" βελτιωνει κατα παρα πολυ και την αποδοση του ηχου ...

Οσο για πυκνωτες miller καλο ειναι να τους αποφευγουμε εαν μπορουμε ...βεβαια στα 100Pf ειναι μαλλον απιθανο να πειραξουν κατι απο τον ηχο του μηχανηματος και θα συμβιβαζομουν με οτι λιγοτερο .απαντηση σε αυτο θα δωσει μονο ο παλμογραφος ...συνεχιζω να πιστευω οτι το προβλημα σε αυτον δεν ηταν η ταλαντωση αλλα τα ""θερμικα "" θεματα

Φιλικα
Σακης Πετροπουλος
 

K

kimon

Guest
[
Άααχ... Πότε γερνάει κανείς;
-Όταν ασχολείται περισσότερο με το παρελθόν,παρά με το μέλλον...(εξαιρούνται οι σχετικοί επαγγελματίες π.χ. ιστορικοί,επισκευαστές vintage συσκευών κλπ.)
Ευχαριστώ Κύριε Σάκη για την αφιλοκερδή προσφορά σου.Σκοπεύω να σε επισκεφθώ κάποια στιγμή για άλλο λόγο(ένα κασσετόφωνο ΑΚΑΙ 95),οπότε τα λέμε δια ζώσης.Για την ιστορία όμως να προσθέσω λίγα πράγματα:
1.Το σχέδιο του κυκλώματος της κατασκευής του Ήχου ήταν πιστό αντίγραφο από σχετικό app note της κατασκευάστριας του LM 391,National Semiconductors(όπως,εικάζω,και τα άλλα).
2.Η πλακέτα όμως είχε ιδιότροπη σχεδίαση: κούμπωνε σε 15άπινη βάση,όπως στον αμερικάνικο τελικό της εποχής Αmber 70,που χρησιμοποιούσε
το ίδιο ολοκληρωμένο στην οδήγηση.
3.Τότε είχα χρησιμοποιήσει κουτιά της Rentron από προφίλ αλουμινίου.Μήπως γνωρίζει κάποιος αν βρίσκονται ακόμη αυτά ή οι προσόψεις τους;(συγγνωστό το οφ τόπικ(!)
 

east electronics

Επαγγελματίας
Μηνύματα
1.241
Reaction score
1.108
Service Korato KVA 150M
Δεν θα δισταζα να καιω 1000W για να ακουω μουσικη με μολις 40 αρκει αυτο που ακουω να ηταν καλο . Αντιστοιχα δεν θα δισταζα να καιω επισης αρκετα Watt αναβοντας 15-20 λυχνιες αρκει αυτες να επαιζαν καλα .

Η αληθεια ειναι οτι κατω απο συνθηκες μπορει και να παιζουν , με αναλογα ηχεια , με αναλογα μουσικα θεματα και γενικα ειναι μια κατασταση take it or leave it και οπως και να το κανουμε και η ταξη Α αλλα και η λαμπα εχουν θεματα και χουγια .

Ειδικοτερα η λαμπα κατασταση η οποια με ενοχλει παρα πολυ εχει φθεινουσα πορεια σε οτι αφορα την λειτουργια της σε σχεση με τον χρονο .Φανταζομαι την συζυγο και τα παιδια μου οι οποιοι ειναι φαν και ακουνε μουσικη 10-12 ωρες την ημερα στο σπιτι εκτος απο την καταναλωση να τρωνε και την ζωη της λαμπας .

Το συγκεκριμενο μηχανημα εχει υποστει αναβαθμισεις με διαφορα extreme εξαρτηματα απο καποιον ειδικο, τις οποιες δεν θελω , δεν με αφορα και δεν ειμαι σε θεση να κρινω στο ηχητικο τους κομματι πλην ομως θα ελεγα οτι απο πλευρας καθαρα τεχνικης οι επεμβασεις μεσα στο μηχανημα εχουν την μορφη ορνιθοσκαλισματος και ο ορος ειναι εξαιρετικα χαλαρος .

Με την λογικη του οσο πιο λιγες διαδρομες τοσο πιο καλα εχουν προστεθει ο ενας πανω στον αλλον διαφοροι πυκνωτες χωρις να ληφθουν υποψην δεκαδες ουσιαστικοι κανονες που διεπουν αυτα τα πραγματα με κυριοτερα το μικροφωνικο φαινομενο ΙΕ : οτι τα εξαρτηματα με extreme φυσικα μεγεθη γινονται μικροφωνικα και δεχονται και εκπεμπουν σηματα απο και προς τα περιφεριακα τους εξαρτηματα , δευετερον οτι τα υπολειματα ρυτινης κολλησης που δεν εχουν πλυθει ευκολα δημιουργουν χωρητικοτητες ειδικα γυρω γυρω στα ποδαρακια των βασεων των λυχνιων και τελος τον βαθμο ασφαλειας που σημαινει οτι ενας πυκνωτης που ειναι συνδεμενος σε μια ταση τυπου 400V δεν μπορει μηχανικα να βρισκεται στον αερα η να ειναι στερεωμενος με θερμοκολα .

Συν ολα αυτα ενας πυκνωτης της Jensen ( ακραιο … απιθανο …και μοναδικο για τετοιο προιον ) εβγαζε μια ελαχιστη διαρροη σε μια αναδραση και ετσι το μηχανημα επαιζε με την αρνητικη ημιπεριοδο μονιμως κλιπαρισμενη .

Αντικατασταθηκε ενω εγινε και ενα γενικο συμμαζεμα και το μηχανημα επαιξε χωρις προβληματα ο ηχος του δεν μπορω να πω οτι με τιναξε απο την καρεκλα Θεωρω το απολυτα δυνατο του χαρτι τα πολυ καλα μεσαια ενω μια και το μηχανημα ειναι πανω απο 90 βαττ εχει και καποια περιθωρια για χαμηλες . Τα πριμα του τα βρηκα γλυκα , αρκετα αλλα σε καποιον βαθμο συγκεχυμενα και εχω ακουσει πολλα τρανσιτορικα με μακραν καλυτερη εικονα . Η ικανοτητα του μηχανηματος να παιζει πολυσυνθετα πραγματα οπως house μουσικη ειναι εξαιρετικα χαμηλη ενω σε θεματακια που ειναι ησυχα και smooth πραγματικα κελαιδαει . Jazz ειναι ο θεος του μηχανηματος αυτου ενω στα φωνητικα σε καθε απλο ειδος θα δωσει εξαιρετικο χαρακτηρα . Οι δε αρμονικες του ενα μοναδικο φαινομενο που προσθετουν εναν απιστευτα νοσταλγικο τονο στο ακουσμα …

Κλεινωντας θα ελεγα οτι μπορω να σεβαστω εναν αλλο θεο οπως ειναι ο λαμπατος εχωντας γνωση οτι τα μηχανηματα αυτα δεν εχει σημασια πως μετρανε αλλα πως παιζουν και οτι μεσα εαν ειναι αχταρμας αυτο δεν παιζει τοσο ρολο σε σχεση με τα τρανζιστορικα στα οποια η καλη δομηση θα παιξει μεγαλο ρολο στην ηχητικη αποδοση . Η μονη εξαιρεση στον κανονα ειναι οτι δεν θα επετρεπα θεματα ασφαλειας να ειναι “ανοιχτα ” σε οποιαδηποτε σχεδιαση λαμπατη η τρανσιστορικη .

Φιλικα

Σακης Πετροπουλος

 

JOHN MARKOU

Münchhausen
Μηνύματα
28.808
Reaction score
27.852
Η ελεύθερη καλωδίωση είναι ένα θέμα. Η ελεύθερη βοσκή και παραποίηση μηχανημάτων είναι ένα άλλο.
Οντως δεν θα ήθελα ούτε εγώ ένα μηχάνημα πειραγμένο μεκελεμένο από κάποιον υποτιθέμενο guru , όπου το μόνο που έχει επιτύχει είναι να έχει αλλοιώσει τα χαρακτηριστικά του μηχανήματος. Ευχαριστώ δεν θα πάρω. Τους ηλεκτρολυτικούς εν σειρά αυτός τους έβαλε ? και με τον τρόπο αυτό ? φαντάζομαι είναι άποψη, μη χε......
 

east electronics

Επαγγελματίας
Μηνύματα
1.241
Reaction score
1.108
Service Bryston 2B
Ενα ακομα κλασσικο μηχανημα που αξιζει μια δυο κουβεντες παραπανω .

Σημαντικο θα ηταν για καποιον ο οποιος προσεχει και παρατηρει να δει οτι το μηχανημα αυτο δεν ειναι τιποτα παραπανω απο μια κατα τα αλλα κλασσικη σχεσιαση θα μπορουσε να ειναι ανετα Sansui η Pioneer . Μικρες διαφορες στην υλοποιηση πλην ομως εξαιρετικα σημαντικες ( τις οποιες δεν εχω κουραστει να λεω ) κυριως σε οτι αφορα την δομηση .

Περιγραφικα :

–Μικροι ηλεκτρολυτικοι πυκνωτες 4 τεμ. επι μολις 4700 ενω οι consumer θα ειχαν σιγουρα 2Χ 10,000 ενω οι σοβαροτεροι θα ειχαν 4Χ 10,000 . Ομως η διαφορα ειναι οτι οι πυκνωτες ειναι τοποθετημενοι ακριβως εκει που πρεπει κολλητα σχεδον στα τρανσιστορ εξοδου το οποιο παιζει απιστευτα σημαντικο ρολο . Φυσικα Dual mono σχεδιαση αλλα σε ενα σασσι μολις 1 U .

–Διαφορικο σταδιο εισοδου διαμαντι σαν τοπολογια με επιλεγμενους ημιαγωγους . Μην φανταστει κανεις οτι αγορασαν 5-10 χιλαδες τρανσιστορ και εκατσαν να τα ματσαρουν μεταξυ τους με το χερι οπως εκανε η Adcom καποια εποχη .Αρκει να αγορασουν απο εναν κατασκευαστη με αυστηρες προδιαγραφες τυπου 10-20% περιθωριο το οποιο ειναι απιστευτα αρκετο .

–Ακριβως αντιστοιχη πολιτικη με τα τρανζιστορ εξοδου που δεν ειναι ειναι τιποτα αλλο απο Motorola Mj 15003-4 πλην ομως ειναι παραγγελια για την Bryston και οι προδιαγραφες τους ειναι cream de la cream !! και φυσικα η ονομασια τελειως καστουμ με σκοπο φυσικα την δημιουργια ενος ακομα αστικου μυθου ( προνομιο της τοτε εποχης ) .

–Αιρετικη σχεδιαση για μηχανημα παραγωγης απο Καναδο σχεδιαστη οπου το σταδιο εξοδου και εδω ειναι sziklai ( list is getting populated ) και θα ειχε αρκετο ενδιαφερον να δουμε απο που ορμωμενος ο σχεδιαστης επελεξε τετοια τοπολογια . Παρακολουθουσε αραγε τον James Bongiorno και εφιαξε εναν μικρο Ampzilla ? ειναι πιο πριν το μηχανημα αυτο ? πιο μετα ? πρεπει να το ψαξω λιγακι . Απο την αλλη μπορει απλα να το δοκιμασε και να του πηγε .

Μια και το μηχανημα αυτο ειναι μολις 1U σε υψος πιθανως ο βαθμος αποδοσης πρεπει να παιζει καποιο ρολο οποτε και ξανα μανα θυμιζω οτι τα σταδια εξοδου αυτα εχουν μεγαλυτερο βαθμο αποδοσης απο τα συνηθισμενα ελαχιστο μεν αλλα σε κρισιμα σασσι μικρου μεγεθους αυτο το ελαχιστο παιζει ρολο . Οι ταχυτητες ειναι αστρονομικες σε σχεση με την στανταρ τοπολογια EFP , και η λιγο παραπανω πολωση στην εξοδο προσδιδει παραμορφωση στην εξοδο αλλα οι αρμονικες που ενισχυει σε αυτη την παραμορφωση εχουν μια λαμπατη χροια με αποτελεσμα ενα ταχυτατο μηχανημα το οποιο εχει και λαμπατες χροιες .

Η δουλεια που ειχαμε να κανουμε ηταν γελοια απλη , αλλαγη σε μερικους ηλεκτρολυτικους , γενικη επανασυγκοληση οπου οι περισσοτερες κολλησεις ηταν υγρασιασμενες και εκαναν αρκετες διακοπες , αλλαγη των ρυθμιστικων ρευματων ηρεμιας απο ανθρακος σε πλαστικα και κλειστα μια και στο σημειο που ειναι ηταν γεματα χωμα . Ρυθμιση και Ρ&Ρ .

Για τον ηχο του μηχανηματος δεν θα αναφερθω καν και θα ηταν τιμη μας εαν ο ακροατης που εχει στα χερια του το μηχανημα αυτο ,εχει επισης εναν Sanyo Plus 55 φτιαγμενο , εχει ακουσει εναν δικο μου ενισχυτη Echo ,εχει επισης και εναν Goldmund , μπει στην διαδικασια να μας κανει ενα συγκριτικο τεστ .

Φιλικα

Σακης Πετροπουλος



 

east electronics

Επαγγελματίας
Μηνύματα
1.241
Reaction score
1.108
Τοποθετω μερικες σκεψεις μου εδω με την ελπιδα οτι καποιος με πολυ καλη αντιληψη γυρω απο αυτα τα κυκλωματα πιθανον να μπορεσει να βγαλει καποιο συμπερασμα και να βοηθησει κυκλωματικα να προχωρησουμε σε ενα βημα παραπανω .

--Στις αναφορες μου σε διαφορα μηχανηματα υποθετω οτι ειναι πλεον απολυτα κατανοητο οτι ειμαι τρελλαμενος με τους ενισχυτες sziklai ... ( και τα προβληματα τους )
--Ξανακοιτωντας τον μοναδικο Alchemist forseti APD 15 και το αρθρο που ειχα ανεβασει οπου αναφερω τα διαφορα προβληματα σταθεροτητας που βρηκα σε αυτον σημερα το πρωι ξαφνικα εφαγα μια φλασια :

--Ειπαμε οτ ο APD 15 ειναι μοναδικος στον κοσμο .Το σταδιο εξοδου που εχει αποτελειται απο 4 οδηγα και 4 εξοδου διπλο σταδιο sziklai στην εξοδο του καθε καναλιου .

--Για τους λογους που αναφερω στο αρθρο εξηγησαμε οτι το σταδιο αυτο δεν υλοποιηθηκε ποτε απο κανεναν με αυτον τον τροπο μια και αυτου του τυπου η σχεδιαση υποφερει απο προβληματα σταθεροτητας . Ο σχεδιαστης του για να λυσει τα προβληματα σταθεροτητας εβαλε τεραστιους πυκνωτες Μιλλερ στα εξοδου 680pf οι οποιοι ειναι θεραπεια για θεματα ταλαντωσης πλην ομως ειναι παγκοσμια γνωστο οτι οι πυκνωτες αυτοι μειωνουν το ευρος του μηχανηματος , τον αερα και την αττακα με αποτελεσμα ενω ο APD 15 να ειναι ενα πολυ καλο μηχανημα να υπαρχουν παραπονα για αυτο που λεμε sonic performance

--Ομως μετα απο τοση μελετη πανω σε αυτη το κυκλωμα και κυριως μετα την κατανοηση της αρχης λειτουργιας ( οπου τα πραγματικα εξοδου ειναι τα οδηγα σε αυτο το κυκλωμα ) την αναβαθμιση του κυκλωματος με κοινο ψυκτικο στα οδηγα ωστε να αποκτησουν κοινη θερμοκρασιακη συμπεριφορα γεννηθηκε η παρακατω απορια :
Ειναι πιθανον ? μια και ο σχεδιαστης εχει 4 οδηγα 4 εξοδου και εναν θερμοστατη ο οποιος μετραει θερμοκρασια σε λαθος μερος δλδ στα τρανσιστορ εξοδου και οχι στα οδηγα να εχει προβληματα σταθεροτητας τα οποια προσπαθησε να λυσει με τους πυκνωτες Μιλλερ το οποιο ειναι θεραπεια για ενα κυκλωμα το οποιο πεφτει σε ταλαντωση συνηθως υψισυχνη . Εαν η πηγη του προβληματος ειναι η θερμοκρασιακη ασταθεια που εχουν τα οδηγα λογο του οτι δεν εχουν καθολου ψυκτρα και αρα δεν εχουν κοινη θερμοκρασιακη συμπεριφορα τοτε σημαινει οτι ο σχεδιαστης προσπαθησε να λυσει το προβλημα σταθεροτητας με λαθος τροπο .

Το σταδιο "εξοδου" ειναι τοποθετημενο στην ψυκτρα και αρα θα εχει ιδια θερμοκρασια σχεδον μοιρασμενη αναμεσα στα τρανσιστορ " εξοδου " Ομως τα 4 οδηγα ειναι απλα τοποθετημενα στην πλακετα και αρα δεν υπαρχει καμμια απολυτως εγγυηση οτι θα εχουν την ιδια θερμοκρασια και αρα καθε ενα απο αυτα θα ""αγει "" διαφορετικες ποσοτητες ρευματος αναλογα με την θερμοκρασια λειτουργιας .... Αυτο ειναι ικανο να οδηγησει τον ενισχυτη σε ταλαντωση αλλα φυσικα δεν εχει νοημα να ψαξεις να την καταπιεσεις με πυκνωτες μιλλερ Το νοημα ειναι να βρεις την λυση στην πηγη .

Συμπερασμα :

Μου εχει μπει στο μυαλο οτι τα προβληματα σταθεροτητας που εχει ο ενισχυτης αυτος ειναι αμμεσα συνδεμενα με την θερμοκρασιακη συμεπριφορα των οδηγων τρανσιστορ και δεν εχει απολυτως καμμια σχεση ο τροπος που προσπαθησε ο σχεδιαστης να το λυσει με λαθος συνταγη ( αλλα ισως την μονη που ηξεραν τοτε ).

Η σωστη θερμικη σχεδιαση στα οδηγα ειναι πιθανον να λυσει τα προβληματα σταθεροτητας του μηχνηματος που σημαινει οτι αμμεσα θα απαλαγει απο τους πυκνωτες μιλλερ οι οποιοι καταστρεφουν τα ηχοχρωματα του μηχανηματος ..

Εαν πραγματι η σκεψη μου ειναι σωστη τοτε μιλαμε για κατι το οποιο θα ειναι παγκοσμια μοναδικο οπως η αρχικη του σχεδιαση απλα απαλαγμενη απο τα προβληματα σταθεροτητας ...

Μην ξεχναμε οτι στους τρανσιστορικους ενισχυτες ταξης Αβ δεν υπαρχει παρθενογεννεση και ολοι τους εναι χτισμενοι στην ιδια ιδεα με ελαχιστες παραλαγες. Αυτο ομως ειναι παγκοσμια μοναδικο ....


Φιλικα
Σακης Πετροπουλος
 

east electronics

Επαγγελματίας
Μηνύματα
1.241
Reaction score
1.108
Επισκευη Pionneer SA7500
Ενα μικρο μαθημα απο πλευρας εφευρετικοτητας ο Pioneer SA7500 ενσωματωνει τεχνολογιες αλλα και προβληματα τα οποια κυκλωματικα προερχονται μαλλον απο τις λυχνιες , Παραδιδουν μαθηματα για το πως σωστα μπορει να φιαχτει ενας Consumer ενισχυτης αλλα να παιζει καπως σαν συνολικο αποτελεσμα .

Πιο περιγραφικα :

–Ειμαστε στην γνωστη εποχη που η Pioneer δουλευει ημιαγωγους της NEC αστρονομικες ταχυτητες αλλα χαμηλος βαθμος ασφαλειας .Στο συγεκριμενο μηχανημα επειδη εινα σχετικα μικρο θεμα ασφαλειας δεν υπαρχει .

–Ημιαγωγοι στον διαφορικο και τον Vas που τρεχουν τσιτα …δλδ τεχνολογια που προερχεται απο τις λυχνιες που με απλα λογια λεει οτι οσο πιο κοντα στην max ταση λειτουργιας τρεχει ενας ημιαγωγος η μια λυχνια τοσο καλυτερα αποδιδει .Για τις λυχνιες σημαινει οτι θα ξεπατωθουν παρα πολυ γρηγορα ( τυπου ενα με δυο χρονια σε καθημερινα ακουσματα ) Ενω αν μιλαμε για τρανσιστορ θα σταματησουν να παιζουν τελειως σε ανυποπτη στιγμη και χωρις αλλα προφανη αιτια .

–Παρομοια με κυκλωματα λυχνιων τα δυο πρωτα σταδια εχουν ξεχωριστα τροφοδοτικα σε σχεση με την τροφοδοσια των οδηγων και εξοδου η οποια οχι μονο ειναι σταθεροποιημενη αλλα εχει αναλογο πλατος για την καθε δουλεια οπου εκτος απο καθαροτερο ηχο προσφερει και soft clipping Απο την στιγμη που το μηχανημα εχει φτασει σε υπεροδηγηση κλιπαρει μεν το σταδιο εξοδου αλλα οχι τα σταδια εισοδου και ετσι κινδυνος ειναι μικροτερος .

Σημερα η τεχνολογια αυτη δεν παιζει στα consumer μηχανηματα διοτι αρχικα κοστιζει περισσοτερο και περιπλεκει την κατασκευη σε ενα βαθμο , σε συνδυασμο με το κοστος κατασκευης μιας πολυ εξυπνης πλακετας . Ειναι μειονεκτημα να εχεις 3-4 τασεις τροφοδοσιας να κανουν βολτες γυρω γυρω μεσα στο μηχανημα .

Γενικα σε αυτο το μηχανημα αλλα και σε ολη την συσγκεκριμενη σειρα τα phono stage ειναι εξαιρετικα προσεγμενα σε συνδυασμο με ενα μαλλον μαγικο κυκλωμα τονων οπου αρκει οι διακοπτες και τα ποτενσιομετρα να ειναι καθαρα και το αποτελεσμα σε συνδυασμο με την χρηστικοτητα θα μαγεψει τον καθε ακροατη .

Ναι σε αγορα μεταχειρισμενου

Ναι ειναι επισκευσιμο αλλα και αναβαθμισιμο 100% πραγμα που και στις δυο περιπτωσεις θα γινει φτηνα

Ναι απο πλευρας ηχου μετα απο μια απλη επισκευη το μηχανημα αυτο θα ειναι συντροφος ζωης για αλλα 20 χρονια χαλαρα ,γλυκα χρωματα , ομορφοι τονοι , αστρονομικη ταχυτητα ( υψηλοτερη απο πόλλα σημερινα) ειναι τα καλουδια του .

Απολαυστικες φωτο για το πριν και μετα

Σακης Πετροπουλος

 

east electronics

Επαγγελματίας
Μηνύματα
1.241
Reaction score
1.108
Επισκευη YAMAHA A560
Ο 560 της πρωτης παρτιδας αρχικα ανοικει σαν σχεδιαση στον Bob Carver και ηταν η βασικη του ανησυχια για παρα πολλα χρονια στο πως να αυξησει τον βαθμο αποδοσης της ταξη ΑΒ και να κερδισει πολλα περισσοτερα απο ενα ζευγαρι τρανσιστορ εξοδου και μονο .Προβλημα για το οποιο οπως ο ιδιος δηλωσε του ετρωγε τον υπνο τις νυχτες μεχρι να φτασει να βρει λυση με σταθεροπoιημενο τροφοδοτικο αρχικα , Μετασχηματιστη μαγνητικου πεδιου αργοτερα μεχρι να φτασουμε ψηφιακα πλεον στην τεχνολογια Track down converter.

Στην ανησυχια του Bob οφειλουμε σημερα τις ταξεις G και Η και κατα πασα πιθανοτητα την ταξη D Μαλιστα ο Bob που εχει παρει διαφορα σχεδιαστικα ευσημα για αυτες τις δουλειες του κακως κατα την αποψη μου εχει βραβευθει ως ο σχεδιαστης του ενισχυτη Θα επρεπε να ειχε βραβευθει για την σχεδιαση του τροφοδοτικου του ενισχυτη .

Η σκεψη απλη και ευκολη :

Θελουμε σταθεροποιημενη τροφοδοσια ωστε να εχουμε καλη αποδοση και στιβαροτητα στην εξοδο ικανοτητα οδηγησης αλλα συναμα χαμηλες θερμοκρασιες κατεβαζωντας την ταση τροφδοσιας οταν το μηχανημα δεν την χρειαζεται και μαζι με αυτην και αρκετη θερμοκρασια .

Ευκολο θα ελεγε καποιος ενα απλα σταθεροποιημενο τροφοδοτικο για τα σταδια εξοδου γινεται και απο εναν μαθητη της ΒΛυκειου …Σαφως ομως αυτο για να γινει θελει τα δικα του τρανσιστορ τις δικες του ψυκτρες κλπ κλπ κλπ συν οτι και αυτο εχει εναν βαθμο αποδοσης λιγο πανω απο 50 % ( ειμαστε σε τελειως αναλογικη εποχη )

Για να το κανω πιο λιανα αν παμε by the book ενας ενισχυτης με βαθμο αποδοσης 50 % που εχει ισχυ 100 βαττ θελει 200 βαττ τροφοδοτικο τα δυο καναλια θελουν 400 βαττ τροφοδοτικο …εαν αυτο ειναι σταθεροποιημενο και εχει και αυτο βαθμο αποδοσης 50% θελουμε αρχικα εναν μετασχηματιστη 800 βατ Εξωφρενικο νουμερο για ενισχυτη consumer 2X100W.

Ετσι ο Bob σκεφτηκε πολυ απλα και χρησιμοποιησε ενα οικιακο dimmer οπως αυτο που εχουμε στο σαλονι μας για τα φωτα για να ρυθμισει την ταση του μετασχηματιστη σε συνδυασμο βεβαια με αναδραση απο τον ενισχυτη και ετσι πετυχε και σταθεροποιημενη αλλα και ρυθμιζομενη ταση τροφοδοσιας για τον ενισχυτη του . Βεβαια ο μετασχηματιστης δεν ηταν καθολου χαρουμενος να λειτουργει με πριονωτο παλμο αντι για εναλλασομενο που ηταν φτιαγμενος και ετσι ο Bob κατασκευασε εναν μετασχηματιστη μαγνητικου πεδιου που λειτουργουσε πολυ σωστα ακομα και με τετοιο παλμο . Αργοτερα η ιδεα του αυτη και με οπλο την ψηφιακη τεχνολογια δημιουργησαν στα Sunfire το TRUE SUB και την τεχνολογια TRACKDOWN CONVERTER που αποτελουν σταθμο στην σχεδιαση και τροφοδοσια ενισχυτων .

Για το συγκεκριμενο μηχανημα με θλιψη θα πω οτι ηρθε στα χερια μας κανιβαλισμενο με πυκνωτες που ηταν σε αθλια κατασταση ενω παρολα αυτα 3 απο τους 4 πυκνωτες ειχαν αντικαταστασθει με οτι φτηνοτερο υπηρχε στην αγορα Τζαμπερωμενους ρελεδες και διακοπτες με γρασσα στα ποτενσιομετρα, καμμενη την πλακετα του dimmer με ρυθμισεις αλλου για αλλου και γενικα μια θλιβερη εικονα .

θεωρω επιτυχια οτι καταφερα να επισκευασω το 100% των ηλε κτρονικων βλαβων πλην ομως εχει αρκετα μηχανικα τα οποια ευτυχως δεν ενδιαφερουν τον πελατη ( ποτενσιομετρα τονων διακοπτες Stereo mono ΚΛΠ ) και ετσι το μηχανημα επαιξε σαν να ηταν καινουργιο οπλισμενο πλεον με μερικα nipponfarrad παραπανω . Απολαυστικο το νευρο του , απιθανο kick και ικανοτητα οδηγησης απο την πλευρα του Carver ενω οι τονοι παραμενουν οι γνωστοι γλυκοι ενος καθαρα Ιαπωνικου μηχανηματος κατηγοριας NS.

ΟΧΙ σε αγορα μεταχειρισμενου εκτος οτι ειναι αρκετα σπανιο ειναι σιγουρο οτι θα ειναι γεματο προβληματα

ΝΑΙ ειναι επισκευασιμο αλλα οχι 100% εχει αρκετα μηχανικα θεματα τα οποια μπορει και να μην γινουν και σιγουρα τιποτα απο αυτα δεν θα ειναι φθηνο .

Ισως απο πλευρας ηχου … καποιος θα επρεπε να τον ακουσει πρινα αποφασισει την αγορα του

Σακης Πετροπουλος

 

east electronics

Επαγγελματίας
Μηνύματα
1.241
Reaction score
1.108
Service Sphynx Myth 5
Myth 5 … Ενα ονομα μυθος ? χμμ οχι για μενα … Σχεδιασμενος με προσοχη , σχεδιασμενος με λογικη μαλλον Ευρωπαικη του τυπου δεν αγοραζουμε τιποτα απο εξω τα κανουμε ολα μονοι μας .Απλοχερα κατασκευασμενος σε οτι αφορα πλακετες υλικα αλλα τσιγκουνικης λογικης πραγμα το οποιο θα εξηγησω ευθυς παρακατω .

Στα θετικα του ικανοποιητικη κατασκευη και σχεδιαση , ταξη σειρα και οργανωση , τροφοδοτικο χαμηλης αντιστασης σωστα σχεδιασμενο . σταδιο εξοδουμε με μοσφετ , πρωτης ποιοτητας τουλαχιστον υλικα απολυτη συμμετρια και δομημενο με απολυτη ταξη το οποιο παντα δεν θα κουραστωνα λεω οτι παιζει ρολο στα τρανσιστορικα μηχανηματα . Ικανοτητα ρευματων για το μεγεθος του μηχανηματος .

Τα αρνητικα:

–Σταδιο εξοδου με μοσφετ σε ταξη ΑΒ που σημαινει οτι κρυο δεν παιζει με την καμμια , αλλα ακομα και οταν ζεσταθει εαν δεν εχει προβλεφθει να ψηνεται ηχο της προκοπης δεν θα βγαλει . Σκληρο καταλληλο για ροκ και εντεχνα Ελληνικα αλλα περα απο αυτο τιποτα παραπανω (μην ξεχναμε οτι εκεινη την εποχη ολοι πανω κατω εκαναν τα ιδια λαθη , τα μοσφετ ηταν σχετικα καινουργια , revision 2 για audio , και ολοι νομιζαμε οτι ειχαμε ξαναεφευερει τον τροχο .Ο χρονος απεδειξε οτι δεν ηταν καθολου μα καθολου ετσι )

–Κατασκευη ενος ολοκληρωμενου που τα εκανε ολα

* επιλογη πηγων με ρελεδες

*display driver

*ελεγχος κυκλωματος προστασιας

*τηλεχειρισμο

* και μερικα αλλα ψιλολογια .

Η κατασκευη και σχεδιαση αυτου του ολοκληρωμενου ηταν μερικη αποτυχια κυριως γιατι οι σχεδιαστες για να αποφυγουν να αγορασουν κατι ετοιμο που θα ειχε ολους τις παραμετρους ασφαλειας ηδη ετοιμους σχεδιασαν δικο τους με δικο τους λογισμικο και επεσαν στην παγιδα να κανουν αρκετα λαθη .

Αρχικα τσιγκουνευτηκαν να βαλουν ενα ελαχιστα μικρο μετασχηματιστη stand by και αποφασισαν οταν κλεινει (θεωρητικα παντα) το μηχανημα απο το τηλεκοντρολ στην ουσια να μην κλεινει ποτε απλα να σβυνουν τα λαμπακια του , και να ελεγχεται η πολωση ωστε να υπαρχει καποια και να κραταει το μηχανημα μονιμως χλιαρο με την λογικη ο ακροατης να το βρει “”ετοιμο ” στο πρωτο κλικ . Ολα καλα και λογικη η σκεψη αρκει ο κοντρολερ να θυμοταν παντα να κλεινει την πολωση γιατι αποδειχτηκε οτι συχνα το ξεχνουσε .

Το παραπανω πικροχολο αφορα αυτους που αφηνουν ενισχυτες και υπολογιστες μονιμους ανοιχτους ενισχυοντας ακομα εναν αστικο μυθο γυρω απο αυτα τα πραγματα και ΟΧΙ αγαπητοι ουτε οι υπολογιστες μας ουτε οι ενισχυτες μας ειναι ψυγεια που διατηρουν τροφιμα ωστε να ειναι ανοιχτοι μονιμως .Σαφως ολα τα μηχανηματα ηχου απαιτουν καποιο χρονο ωστε να ζεσταθουν να ισσοροπησουν οι θερμοκρασιες μεσα τους και να αρχισουν να παιζουν σωστα .Εαν αυτος ο χρονος για το μηχανημα σας ειναι πολυ μεγαλος και σας εχει οδηγησει στο να ειναι το μηχανημα μονιμως ανοιχτο καλως, αλλα ειναι δεδομενο οτι το service θα χρειαστει πολυ πιο γρηγορα απο οτι αρχικα εχει σχεδιαστει > Μην ξεχναμε οτι ζουμε σε μια χωρα με μαλλον υψηλες θερμοκρασιες σιγουρα υψηλοτερες απο Αγγλιες και Δανιες που υπηρχε και μια πιθανοτητα να ηταν ο λογος χαμηλοτερος .

Το επομενο λαθος ηταν να εχουν κανει τον δικο τους κωδικα IR για το τηλεκοντρολ ο οποιος καταλαθος συμπιπτει με καποιους απο τηλεορασεις με αποτελεσμα οταν ο χρηστης κανει zapping μπροστα στην τηλεοραση και διπλα στο μηχανημα να ανοιγοκλεινει ο ενισχυτης και μαλιστα τοσο γρηγορα οπου το εβλεπε ως λαθος το ολοκληρωμενο και τον εριχνε με προστασια χωρις να υπαρχει ουσιαστικος λογος προστασιας εκτος του AC loss detect .

Θα μπορουσα να γραψω και δυο λεξεις για την υποστιρηξη σημερα απο τους τεχνικους της εταιριας αλλα θα περιοριστω λεγωντας οτι η απαντηση τους ηταν δεν εχουμε ιδεα κοψε το λαιμο σου …..

Θα ελεγα οχι σε αγορα μεταχειρισμενου

Ναι ειναι επισκευασιμο με μονη εξαιρεση το σχεδιαστικο ατοπημα του ολοκληρωμενου κοτρολ

Οχι απο πλευρας ηχου, σοβαρο και τιμιο μηχανημα χωρις να ειναι τιποτα παραπανω απο εναν consumer mosfet ενισχυτη παραγωγης οπως ο Kenwood KA 5050. Η Electrocompaniet για παραδειγμα που εφιαχνε ακριβως τα ιδια κυκλωματα με σχεδον τα ιδια υλικα τα μηχανηματα της επαιζαν μακραν πολυ καλυτερα .

Σακης Πετροπουλος

 

Y

Yiannis_B

Guest
Απο καιρο τωρα ειχα υποσχεθει να κανω μια εκτεταμενη αναφορα σε αυτο το μηχανημα ...
Service Alchemist Forseti APD15A
Ενας αλλο τροπος για να υπαρχει ελεγχος στα σταδια και κυριως στα εξοδου ειναι η αναδραση οπου απο την στιγμη που τα 4 σταδια ειναι μεσα στον κυκλο της αναδρασης στην ουσια ο ενισχυτης αυτοδιορθωνεται ενω τα πρωτα 3 σταδια παρακολουθουν τι συμβαινει στην εξοδο .

Ο George Clifford Sziklai σκεφτηκε με διαφορετικο τροπο προσπαθωντας να εκμεταλευτει τα πολυ καλα χαρακτηριστικα που εχει το 3 σταδιο δηλαδη ευρος και ταχυτητες μεχρι 100-130ΜΗΖ και να κατασκευασει εναν ενισχυτη χωρις αργα τρανσιστορ εξοδου …. Πολυ απλα στους ενισχυτες αυτους δεν υπαρχουν ουσιαστικα τρανσιστορ εξοδου την δουλεια αυτη εχει αναλαβει να κανει το 3 σταδιο που ειναι τα ντριβερ που φυσικα οπως ειπα εχουν αστρονομικες ταχυτητες ,απιστευτο ευρος , μπορουν ευκολα να πολωθουν σε ψηλοτερη πολωση μονο που στην εξοδο τους δεν μπορουν να οδηγησουν ηχεια ……Για τον λογο αυτο προστεθηκαν δυο τρανσιστορ παραλληλα με τα ντριβερ για να ενισχυσουν την λειτουργια τους και να μπορεσουν τελικα να οδηγησουν ηχεια .

Σοβαρο μειονεκτημα ειναι οτι τα δυο συμπηρωματικα τρανσιστορ που δουλεουν ως ενισχυτες για τα ντριβερ και μονο που ειναι και τα εξοδου στην συγκεκριμενη περιπτωση, ειναι εξω απο τον κυκλο της αναδρασης και αρα δουλευουν αυτονομα εξω απο τον λοιπο ελεγχο του ενισχυτη , πρατουν κατα συνειδηση και συμφωνα με τις αναγκες του ντριβερ που στην συγκεκριμενη περιπτωση δουλευει ως εξοδου .Αυτο απο μονο του κερδισε στον κυριο George Sziklai την φημη οτι οι ενισχυτες αυτου του τυπου δεν εχουν σταθεροτητα αλλα ο κυριος λογος που δεν επεκρατησαν ευρυτατα ειναι οτι την απλη αυτη αναλυση που σας εκανα παραπανω ειναι πολυ δυσκολο να την καταλαβουν ακομα και κορυφαιοι σχεδιαστε μεχρι και σημερα .

Λογο του οτι το 99% των ενισχυτων εχουν κατασκευαστει με την κλασσικη μεθοδο που υπερτερει σε ακριβεια ,σταθεροτητα ενω συναμα συγχωρει πολυ ευκολα σχεδιαστικα λαθη παραμενει μεχρι και σημερα μη κατανοητη η αρχη λειτουργιας . Βλεπουν το σχηματικο και σκεφτονται ακολουθους εκπομπου που ειναι λαθος σε αυτη την περιπτωση .
Σάκη, ειλικρινά δεν καταλαβαίνω πως το εννοείς, και στις 2 τοπολογίες υπάρχουν οδηγά (TR1) και τρανζίστορ εξόδου (TR2).

Επίσης και στις 2 τοπολογίες, γιατί δεν θα μπορούσαν να είναι εκτός τα τρανζίστορ εξόδου από το βρόχο ανάδρασης?

http://en.wikipedia.org/wiki/Sziklai_pair

και σελ. 12,13 http://www.tedpavlic.com/teaching/osu/ece327/lab7_proj/lab7_proj_procedure.pdf






http://www.ampslab.com/c200cfp.htm

Αυτός πάλι τι εννοεί? Ο τοπικός βρόχος ανάδρασης ποιος είναι?
 
Last edited by a moderator:

Y

Yiannis_B

Guest
Ώπα! Εδώ είμαστε! :rolleyes:



Αs you can see, the Darlington pair has 3 times as much distortion as the compound pair. Both figures are excellent and are well below audibility, but remember that every stage of a system contributes some distortion, so keeping overall linearity as high as possible is important.

As I have noted in many of the articles on this site, I consider the THD of an amplifier to be an important measurement, not necessarily because we can hear low levels of distortion, but because it gives a good indication of overall linearity. Any non-linearity causes intermodulation distortion, and it is this that is almost always considered the most objectionable.

http://sound.westhost.com/articles/cmpd-vs-darl.htm

A transistor's gain varies with temperature, and when the temperature increases, so too does the gain. This temperature dependency is maintained up to temperatures that will cause device failure. In addition, the base-emitter voltage decreases by approximately 2mV / °C, so some means of stabilising bias current is mandatory.

In a compound pair, the influence of the output device is considerably less than that of the driver. There is some effect as the output transistor gets hotter, but it is somewhat smaller. The primary device that determines the bias current is the driver transistor, and it is much easier to maintain a reasonably constant temperature for a transistor that dissipates comparatively little power. The overall sensitivity of the compound pair is significantly better than that for a Darlington pair, and the power transistor sensitivity is far lower.

In contrast, a Darlington device is highly dependent on the base-emitter voltage of two cascaded junctions, so the effect is doubled. If both the driver and power transistor get hot, the current increases markedly, and is much harder to control. This is compounded by the fact that most amplifiers using a Darlington output stage have the driver and power transistors mounted on the same heatsink, along with the bias servo transistor. In general, this is may be a mistake regardless of output stage topology!
 
Last edited by a moderator:

Y

Yiannis_B

Guest
As I have noted in many of the articles on this site, I consider the THD of an amplifier to be an important measurement, not necessarily because we can hear low levels of distortion, but because it gives a good indication of overall linearity. Any non-linearity causes intermodulation distortion, and it is this that is almost always considered the most objectionable.

http://sound.westhost.com/articles/cmpd-vs-darl.htm
Αυτό ίσως εξηγεί και την ανάγκη για μεγάλο bandwidth, τα τεστ με τετραγωνικούς παλμούς κ.τ.λ...;)

Η ένστασή μου αφορά στην αξιολόγηση audio ενισχυτών βάση του εξωπραγματικού τους BW. OXI των χαρακτηριστικών των επιμέρους υλικών. Τι δεν καταλαβαίνεις? :rolleyes:

http://sound.westhost.com/highspeed.htm

Το παρακάτω σχόλιό σου, δεν έχει καμία σχέση με την ηχητική πιστότητα του F.O.
 
Last edited by a moderator:


Staff online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
173.813
Μηνύματα
2.952.512
Members
38.241
Νεότερο μέλος
Nikos69
Top