Ηχητική περιποίηση χώρου ακρόασης

Μηνύματα
2.118
Reaction score
3.628
Συμφωνώ.

Το ίδιο ισχύει και σε φορτωμένο με χαλιά και πράγματα χώρο, κι ας μην είναι διαχυτές.

Ο πιο "ζωντανός" ηχητικά χώρος, είναι πάντα πιο ευχάριστος, μέχρι του σημείου που ξεκινά να είναι ..δυσάρεστος. Το εκο είναι κουραστικό ακόμα και στην ομιλία.... Και ξεκινά πάνω από το 1 sec σε χρόνους αντήχησης, και είναι αρκετά συχνό σε σπίτια (και στο δικό μου, το κυρίως σαλόνι).

Τα αναμφισβήτητα προβλήματα ηχητικής συμπεριφοράς οποιουδήποτε χώρου ακρόασης, αν προσπαθήσουμε να τα απλοποιήσουμε σε διφραγκα, είναι συνοπτικά 2:

1. Οι βυθίσεις και εξάρσεις απόκρισης πλάτους στο μπάσο (κάτω από την σροεντερ), λόγω boundaries, οπότε οι μπασοπαγιδες σε συνδυασμό με τα πολλαπλά σαμπ είναι "αναγκαίο κακό".

2. Το φλατερ εκο στα μεσαιοπριμα, οπότε η διάχυση (έστω σκατερινγκ) και η περιποίηση του ταβανιού είναι επίσης "αναγκαίο κακό".

Το πρώτο, το μετράς με μικρόφωνο, και το ακούς στις γωνιές του χώρου, αλλά και ως ανομοιογένεια χαμηλού σε διάφορες θέσεις, αλλά και ως μπουμάρισμα ή έλλειψη μπάσου λόγω ακύρωσης.

Το δεύτερο το μετράς με χρόνους αντήχησης και το ακούς με παλαμάκια, πανευκολα.

Αν έχεις λύσει και το πρώτο και το δεύτερο, δε χρειάζεται κάτι άλλο, πέραν ισοστάθμισης.

Τους χρόνους αντήχησης στο πρώτο, πρακτικά δεν δύναται να τους μειώσεις. Θέλει πολύ δραστικά μέτρα, τύπου Ρουμ ιν ε ρουμ και πλωτό δάπεδο, άντε γεια. Οπότε καρδιοειδη, πολλαπλά σαμπ, και μπασοπαγιδες, δε παίζει άλλη λύση.

Το δεύτερο, δε γίνεται να το προσεγγίσεις με έπιπλα και χαλιά και κουρτίνες, θέλει πιο "ειδικές" επιλογές, με στόχο τον ήχο, κι όχι την διακόσμηση (όπως και το πρώτο).

Οι δομικές λύσεις, κατά την κατασκευή του σπιτιού ή με συνολική ανακαίνιση, είναι πάντα προτιμότερες. Εκεί ξεκινά η μελέτη ενός μηχανικού ήχου άλλωστε, ώστε να στρώσει εξ'αρχής το χώρο, όπως είδαμε στο πρότζεκτ του γουιζι.

Οπότε ναι, οι τυπικοί χώροι στα σπίτια είναι σχεδόν οκ για ακρόαση μουσικής, αλλά όχι χωρίς κάποια βασική έστω φροντίδα στις βασικές αυτές αρχές.

Λες να εκφράζω προσωπικές "απόψεις"; :roflmao:
Post automatically merged:

Γενικώς, σε όποιο σπίτι βλέπω μεγάλα άδεια ντουβάργια, ξέρω ότι δε παίζει σωστά.

Σε όποιο σπίτι βλέπω χοντρά χαλιά ολόβερ, ξέρω ότι δε παίζει σωστά.

Σε όποιο σπίτι βλέπω απορρόφηση εμφανή, ξέρω ότι δεν παίζει όπως θα μπορούσε να παίξει, και λόγω του μικρού φασματικου εύρους της όποιας απορρόφησης, ξέρω ότι έχει ανώμαλο γράφημα στους (χρηστικούς) χρόνους αντήχησης.

Σε όποιο σπίτι βλέπω τα κυρίως ηχεία να μην είναι κολλητά στον πίσω τοίχο και να μην έχει σαμπ, ξέρω ότι έχει ακυρώσεις και εξάρσεις στο μπάσο.

Σε όποιο σπίτι βλέπω να μην έχει σαμπ, ξέρω ότι δεν ακούει την πρώτη οκταβα ούτε για πλάκα, απλώς τα αντιλαμβάνεται μέσω αρμονικών.

Σε όποιο σπίτι βλέπω να μην έχει ισόπλευρο τρίγωνο ακρόασης και τις κλίσεις των ηχείων που προβλέπονται, ξέρω ότι ακούει στο γάμο του Καραγκιόζη.

Σε όποιο σπίτι βλέπω τη θέση ακρόασης κολλητά στον πίσω τοίχο, ξέρω ότι ακούει τον τοίχο.

Σε όποιο σπίτι βλέπω μικρά μεγάφωνα χαμηλών συχνοτήτων σε μεγάλες ακατάλληλες αποστάσεις ακρόασης, ξέρω ότι έχει χάσει εντελώς τη δεύτερη και τρίτη οκταβα, μέσω αρμονικών τα ακούει.

Κλπ κλπ κλπ

Για άλλη μια φορά:

Λες να εκφράζω προσωπικές "απόψεις"; :roflmao:
Επειδη ανεφερες οτι ξερεις πως θα παιζει το κομματι στο θεμα Audiophile Jazz Albums,λες οτι ολα τα προβληματα που αναφερεις εδω,τα βλεπεις και στο χωρο μου;
 
Last edited by a moderator:


Μηνύματα
2.118
Reaction score
3.628
Εσύ δε τα βλέπεις;

Οφθαλμίατρο. :lolsign:
Κωστα,εκτος απο τα μικρα γουφερ που εχεις μερικο δικιο,ανεφερε μου ενα ενα τα προβληματα,περιληπτικα,που βλεπεις και θα εχεις αναλυτικοτατη απαντηση-ειτε εχεις δικιο ειτε οχι.
 

A

AKARL

Guest
Επειδη ανεφερες οτι ξερεις πως θα παιζει το κομματι στο θεμα Audiophile Jazz Albums,λες οτι ολα τα προβληματα που αναφερεις εδω,τα βλεπεις και στο χωρο μου;
Τον έχει σκανάρει τον χώρο σου Γιάνννη. :sneaky:

Ούτε ... ακτινολόγος νάτανε ο κερατάς. :rofl:
 


Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
17.472
Reaction score
57.378
Γεγονός είναι ότι το θέμα της ακουστικής ενός χώρου είναι τελικά αρκετά πολύπλοκο, σίγουρα πολυπλοκοτερο απ ότι φανταζόμουν. Διαβάζοντας απόψεις και άρθρα, καταλήγω ότι μια στάνταρ λύση ακουστικής φροντίδας ενός χώρου δεν υπάρχει.

Διαπίστωσα ότι στην θέση ακρόασης δεχόμεθα άμεση και έμμεση ακτινοβολία εξαιτίας των ανακλασεων στον χώρο. Ως εδώ καλά. Η άμεση που προέρχεται από τα ηχεία είναι 100% επιθυμητή και συνεπώς δεν επεμβαινουμε καθόλου. Ωραία μέχρι εδω :biggrin:
Οι ανακλάσεις χωρίζονται σε πρώιμες πρώτου βαθμού, όλες αυτές που προσπιπτουν σε μια επιφάνεια και έπειτα καταλήγουν με τέτοια καθυστέρηση στα αυτιά μας, που γίνονται αντιληπτές απο αυτά ως άμεση. Υπάρχουν μετά και όλες οι υπόλοιπες δεύτερου η τρίτου βαθμού (δικος μου όρος) οι οποίες προσπιπτουν σε 2 και βάλε επιφάνειες, καταφθάνουν αργότερα σε σχέση με τις πρώιμες αλλά γίνονται αντιληπτές από το όργανο της ακοής.
Παραθετω δύο διαγράμματα, όπου απεικονιζονται οι άμεσες και πρώιμες ανακλάσεις πρώτου βαθμού για να έχουμε μια πρώτη εικόνα.
View attachment 142961

View attachment 142962

Ως εδώ καλά πολύ καλά θα έλεγα. Εδώ όμως ξεκινάει το χάος, όπου η φροντίδα ενός χώρου καταλήγει σε παιχνίδι για γερά νεύρα :biggrin:

Οι πρώιμες ανακλάσεις πρώτου βαθμού που φθάνουν στο αυτί μας θα μπορούσαν να διαχωριστουν όπως στο διάγραμμα, σε αυτές που προσπιπτουν στις επιφάνειες έμπροσθεν του ηχείου και στις υπόλοιπες όπισθεν του ηχείου.
Κατά πόσο αυτές είναι πραγματικά βλαβερές, υπάρχουν αρκετοί που αμφιβάλλουν. Οι πρώιμες πρώτες ανακλάσεις δίνουν την αίσθηση του χώρου στον ακροατή και διευρύνουν την απεικόνιση ενώ οι υπόλοιπες δημιουργούν ένα κουκούλι γύρω από τον ακροατή ( έτσι το μεταφράζω εγώ)
Οι κύριοι ισχυρίζονται ότι,

Δεν υπάρχει κάτι επιστημονικά τεκμηριωμένο που να αποδεικνύει ότι οι οι πρώιμες ανακλάσεις πρώτο βαθμού σε στέρεο, το λεγόμενο δικαναλο αποτελούν πρόβλημα.

Υπάρχουν τεκμήρια ότι οι πρώιμες πρώτες ανακλάσεις έχουν μια ακουστη επίδραση στην απεικόνιση του χώρου.
Εάν αυτή η επίδραση ως θετική ή αρνητική κατηγοριοποιειται, εξαρτάται από την εκτίμηση καθενός ξεχωριστά.

Τα ακουστικά μέτρα που λαμβάνονται με την βοήθεια διαχυτων και υλικών απορρόφησης έχουν ως συνέπεια την ελάττωση της IACC (Interaural Cross-Correlation, ενώ μια υψηλή τιμή της IACC είναι προτιμητεα.

Όπως έδειξε μια προσπάθεια, τα παραπάνω μέσα ακουστικής φροντίδας μπορούν να έχουν αρνητική - ενοχλητική επίδραση


Επίσης σε άλλο κείμενο αναφέρεται ότι οι ανακλασεις στον τοίχο πίσω από τα ηχεία γίνονται ακουστες εαν ο ακροατής κάτσει εκεί ανάμεσα στον τοίχο και τα ηχεία. Ο ήχος αυτός ανακλάται και φθάνει στον ακροατή για αυτό και θα πρέπει να μετριαστει. Οι υπόλοιπες ανακλάσεις από το ηχείο και μπροστά θεωρούνται ότι δεν προσδίδουν κάποιο χρώμα, στην τελική δεν αποτελούν κάποιο πρόβλημα. Σε κάθε περίπτωση καταλήγουν θα πρέπει ο χώρος να φροντίσει ηχητικά.
Για στέρεο προτείνεται το γνωστό Le-De κάτι το οποίο δεν φαντάζει και τοσο απλό.
Ενδεικτικά το Rt60 θα πρέπει πάνω από 200Hz να είναι ισορροπημένο, ευθεία γραμμή

Για το πολυκαναλο, εδώ προτείνουν DE-DE. Ο θάνατος του πολυκαναλου :biggrin:
Για να έχουμε τον καλύτερο δυνατό ήχο θα πρέπει οι ανακλάσεις να είναι ελάχιστες. Οι διάχυτες πίσω από τον ακροατή λόγω των έξτρα ηχείων σε αυτόν φέρνουν τα ακριβώς αντίθετα αποτελέσματα και στο τέλος έχεις το πρόβλημα του στέρεο και από πίσω. Στο σαραουντ πρέπει το Rt60 να είναι όσο το δυνατόν πιο μικρό.


Να σημειώσω ότι τα παραπάνω δεν είναι δικές μου απόψεις.
Και όπως είναι επόμενον,οφείλω να διαφωνήσω σε κάποια σημεία.
Ο συντελεστής IACC χρειάζεται να λαμβάνει τιμές μικρότερες του 0,4 προκειμένου να λογίζεται ως ικανοποιητική η ακουστική συμπεριφορά δεδομένου χώρου.

Πάμε όμως και στο ζήτημα της επιστημονικής τεκμηρίωσης ως προς τη δράση των πρώιμων ανακλάσεων...

Καταρχάς έχει ήδη τεκμηριωθεί ότι όποιες κατοπτρικές - δηλαδή μη διασκορπισμένες - πρώτες ανακλαστικές συνιστώσες φτάνουν στον ακροατή εντός των πρώτων έξι χιλιοστών δευτερολέπτου με σημαντική ενέργεια θα διαφοροποιούν την αντίληψη του αντίστοιχου άμεσου ήχου,αφού θα συγχέονται αντιληπτικώς με αυτόν.
Οπότε θα ξεκινούσε η ακροαματική εμπειρία με καληνύχτα και καλή τύχη στις ΄΄πολυαγαπημένες΄΄ ρεαλιστικές χροιές.

Δεύτερο δεδομένο,η έννοια της στερεοφωνίας δεν βασίζεται σε πραγματικούς ερμηνευτές που θα παρατάσσονταν μπροστά μας με σάρκα και οστά,αλλά σε εικονικές αναπαραστάσεις εκείνων.Τα ηχητικά είδωλα και η διαστρωμάτωση στην προκύπτουσα σκηνή δημιουργούνται χάρη σε διωτικές διαφορές στάθμης και φάσης ανάμεσα στα σήματα που φτάνουν σε καθένα από τα αυτιά μας.Αυτά τα σήματα διαμρφώνονται σε μια παραγωγή από τους αρμόδιους ηχητικούς μηχανικούς και οφείλουν να παρέχονται όπως θα έχει προβλεφθεί από τα επιμέρους κανάλια δεδομένου setup.
Στις περιπτώσεις όπου οι προσλαμβανόμενες πληροφορίες στάθμης-φάσης αλλοιώνονται κατά την αλληλεπίδραση ηχείων-χώρου,τότε καταρρέει η πιστότητα ως προς την περιεχόμενη χωρική πληροφορία στο σήμα.

Οι βασικές Αρχές επεμβατικής πρόληψης για τέτοιες καταστάσεις είναι ως γνωστόν η Απορρόφηση και η Διάχυση.
Η πρώτη όπως έχει εξηγηθεί αφαιρεί από το χώρο πολύτιμη ενέργεια χωρίς επιστροφή και ως θεραπευτική πρακτική ισοδυναμεί με το γνωστό γνωμικό ΄΄πονάει κεφάλι κόβει κεφάλι΄΄.

Η δεύτερη μπορεί είτε ν'ανακατευθύνει διανέμοντας τη βλαβερή ενέργεια της κατοπτρικής ανάκλασης σε πλήθος διαφοροποιημένων μεταξύ τους διευθύνσεων,είτε να τη διαχωρίσει φασικώς σε πληθώρα ασθενέστερων συνιστωσών στο πεδίο του χρόνου,είτε και τα δύο.Αντικειμενικός σκοπός θα είναι να επικρατεί πάντα στην αντίληψη η αυθεντική συνιστώσα του άμεσου ήχου που προέρχεται από τα ηχεία,αφού σ'εκείνη και μόνο θα περιέχονταν αναλλοίωτες οι προβλεπόμενες διαφορές στάθμης και φάσης που θα έδιναν την πιστή στερεοφωνική απεικόνιση.

Στην ανωτέρω κιόλας αρχή στηρίζεται η τεχνοτροπία της διατήρησης ΄΄ζωντανού άκρου΄΄ από τη μεριά των ηχείων,όπου δεν θα ίσχυε στη θέση ακρόασης μια ΄΄Ελεύθερη Ανακλάσεων Ζώνη΄΄ αλλά αντιστρόφως μια πλήρης ανακλάσεων ζώνη,με τη διαφορά ότι οι εντεταγμένες σ'εκείνη ανακλάσεις θα είχαν πυκνή και ομοιογενή κατανομή,ενώ καμία δεν θα ξεχώριζε πλέον αναμεταξύ τους.΄΄Πρώτες ανακλάσεις μεταξύ πλήθους ισοδύναμων΄΄ και με ταπεινωμένες επιμέρους ενέργειες δηλαδή.Κατ'αυτόν τον τρόπο κιόλας θα διατηρείτο η στερεοφωνική αίσθηση και σε περιοχές απομακρυσμένες από το sweet spot.Κάτι το οποίο καμία εκτεταμένη απορρόφηση δεν δύναται να καταφέρει.

Όσο μάλιστα μικραίνουν οι διαστάσεις δεδομένου δωματίου,η ικανοποίηση μιας τέτοιας Αρχής θα δυσχεραίνει ολοένα και περισσότερο,αφού οι πρώιμες ανακλαστικές συνιστώσες θα γίνονται από τη μία όλο και πιο διακριτές,ενώ από την άλλη πιο δύσκολη η ομοιογενής διασπορά με ένταξή τους σε πεδίο αντήχησης εντός του χώρου λόγω των μικρότερων αποστάσεων που θα είχαν να διανύσουν.
 

Μηνύματα
1.989
Reaction score
4.697
Καταρχάς έχει ήδη τεκμηριωθεί ότι όποιες κατοπτρικές - δηλαδή μη διασκορπισμένες - πρώτες ανακλαστικές συνιστώσες φτάνουν στον ακροατή εντός των πρώτων έξι χιλιοστών δευτερολέπτου με σημαντική ενέργεια θα διαφοροποιούν την αντίληψη του αντίστοιχου άμεσου ήχου,αφού θα συγχέονται αντιληπτικώς με αυτόν.
Οπότε θα ξεκινούσε η ακροαματική εμπειρία με καληνύχτα και καλή τύχη στις ΄΄πολυαγαπημένες΄΄ ρεαλιστικές χροιές.
Ο Τουλ έλεγε κάπου, σε απάντηση του σε φόρουμ νομιζω η στο βίντεο,
ότι ο εγκέφαλος έχει δυνατότητα να διαχωρίσει ως ένα βαθμό βεβαια
τον άμεσο ήχο από τις ανακλασεις του, ξέρεις τίποτα η κάνω λάθος...
ήρεμα ρωταω....
Στη περίπτωση ενός οργάνου που παίζει σε άδειο έστω δωμάτιο
οι χροιές δεν πάσχουν έτσι δεν είναι;
 

christos77

Master of Diffusion
Μηνύματα
6.793
Reaction score
14.427
οι χροιες δεν πασχουν, αναλογα το δωματιο η ανακλασεις ειναι μεγα προβλημα, στην αθηνα που ειμασταν 60 ατομα η μπαντα ,χαλκινα , ξυλινα, κρουστα, σε αιθουσα 50μ2 εβαζα οτοασπιδες γινοτανε κολαση οταν επαιζε ολοι η μπαντα, σε αθλια στρατιωτικου τυπου αιθουσα που βεβαιως ειχε κατασκευαστη για θαλαμος οπλιτων
 

toulou

Δικαναλίδης
Μηνύματα
1.539
Reaction score
2.111
αρα +6db;
Εστω οτι ο ενισχυτής αποδίδει στην έξοδο ένα σήμα των 20V RMS.
Αυτά τα 20V θα μείνουν 20V ανεξαρτήτως φορτίου (τροφοδοτικού και σταδίου εξόδου επιτρέποντος).

Αν τo φορτίο είναι ένα ηχείο των 8Ω, η αποδιδόμενη ισχύς είναι V²/R = 20²/8 = 50W RMS

Aν το φορτίο είναι 2 παράλληλα ηχεία των 8Ω,
η συνολική τους αντίσταση θα είναι 4Ω και το κάθε ένα θα τροφοδοτείται και πάλι με 20V.
O ενισχυτής θα αποδίδει 20²/4 = 100W ,
και το κάθε ένα ηχείο θα αποδίδει πάλι 20²/8 = 50W

Aν το φορτίο είναι 2 παράλληλα ηχεία των 4Ω,
η συνολική τους αντίσταση θα είναι 2Ω και το κάθε ένα θα τροφοδοτείται και πάλι με 20V.
O ενισχυτής (αν μπορεί να μη γονατίσει καθόλου στα 2Ω) , θα αποδίδει 20²/2 = 200W
και το κάθε ένα ηχείο θα αποδίδει 20²/4 = 100W
 

Μηνύματα
4.344
Reaction score
1.765
Εστω οτι ο ενισχυτής αποδίδει στην έξοδο ένα σήμα των 20V RMS.
Αυτά τα 20V θα μείνουν 20V ανεξαρτήτως φορτίου (τροφοδοτικού και σταδίου εξόδου επιτρέποντος).

Αν τo φορτίο είναι ένα ηχείο των 8Ω, η αποδιδόμενη ισχύς είναι V²/R = 20²/8 = 50W RMS

Aν το φορτίο είναι 2 παράλληλα ηχεία των 8Ω,
η συνολική τους αντίσταση θα είναι 4Ω και το κάθε ένα θα τροφοδοτείται και πάλι με 20V.
O ενισχυτής θα αποδίδει 20²/4 = 100W ,
και το κάθε ένα ηχείο θα αποδίδει πάλι 20²/8 = 50W

Aν το φορτίο είναι 2 παράλληλα ηχεία των 4Ω,
η συνολική τους αντίσταση θα είναι 2Ω και το κάθε ένα θα τροφοδοτείται και πάλι με 20V.
O ενισχυτής (αν μπορεί να μη γονατίσει καθόλου στα 2Ω) , θα αποδίδει 20²/2 = 200W
και το κάθε ένα ηχείο θα αποδίδει 20²/4 = 100W
αυτά τα ξέρω άλλη ήταν η ερώτηση.

aς πούμε ότι έχουμε 1 ηχείο 90db 8 ohm 50watt max (δε μπορη να αντέξει παραπάνω)

του βάζουμε 1 watt και παιζη 90db

μετά βάζουμε άλλο ένα ίδιο και παίζουν 93db.

όμως τώρα ο ενισχυτής δίνη 2watt.

στην ουσία δεν κερδίσαμε τίποτα αφού και στο 1 ηχείο αν βάζαμε 1 watt πάλι 93 θa έβγαζε.

το μονο που κερδίζουμε είναι ότι τ δυο ηχεία μπορούν να αντέξουν τα διπλάσια watt οποτε

του βάζουμε τον ενισχυτή σου από το παράδειγμα και παιζη 107db.

αν βάλουμε και δεύτερο είτε παράλληλα είτε με άλλο ενισχυτή δεν έχει σημασία θα πάρουμε 110.

3 db ότι και να κάνουμε (ένας διπλασιασμός, ο Κώστας μου απάντησε ότι είναι δυο διπλασιασμό

+ 6db αλλα μάλλον είναι λάθος)

αν τελικά είναι 6db και ο συλλογισμός μου είναι λάθος ας με διόρθωση κάποιος.
 

toulou

Δικαναλίδης
Μηνύματα
1.539
Reaction score
2.111
Αν ένα ηχείο μπορεί να αποδώσει max 107dB , και προσθέσεις άλλο ενα ίδιο, άσχετα από που παίρνει ισχύ, η νέα μέγιστη στάθμη που μπορείς να πετύχεις είναι 110 dB. Και η συνολική ισχύς που θα απαιτηθεί γι'αυτό, άσχετα από που, θα είναι διπλάσια.
 

Μηνύματα
2.118
Reaction score
3.628
Κωστα,εκτος απο τα μικρα γουφερ που εχεις μερικο δικιο,ανεφερε μου ενα ενα τα προβληματα,περιληπτικα,που βλεπεις και θα εχεις αναλυτικοτατη απαντηση-ειτε εχεις δικιο ειτε οχι.
Απο εμενα παντως,το γαντι επεταχθη... 8-)
 

Μηνύματα
5.359
Reaction score
6.483
..
αυτά τα ξέρω άλλη ήταν η ερώτηση.

aς πούμε ότι έχουμε 1 ηχείο 90db 8 ohm 50watt max (δε μπορη να αντέξει παραπάνω)

του βάζουμε 1 watt και παιζη 90db

μετά βάζουμε άλλο ένα ίδιο και παίζουν 93db.

όμως τώρα ο ενισχυτής δίνη 2watt.

στην ουσία δεν κερδίσαμε τίποτα αφού και στο 1 ηχείο αν βάζαμε 1 watt πάλι 93 θa έβγαζε.

το μονο που κερδίζουμε είναι ότι τ δυο ηχεία μπορούν να αντέξουν τα διπλάσια watt οποτε

του βάζουμε τον ενισχυτή σου από το παράδειγμα και παιζη 107db.

αν βάλουμε και δεύτερο είτε παράλληλα είτε με άλλο ενισχυτή δεν έχει σημασία θα πάρουμε 110.

3 db ότι και να κάνουμε (ένας διπλασιασμός, ο Κώστας μου απάντησε ότι είναι δυο διπλασιασμό

+ 6db αλλα μάλλον είναι λάθος)

αν τελικά είναι 6db και ο συλλογισμός μου είναι λάθος ας με διόρθωση κάποιος.
Σε έναν απόλυτα θεωρητικό επίπεδο με μόνο τις παραμέτρους που αναφέρεις ναι.
Στην πραγματικότητα το ηχειο με τα περισσότερα μεγάφωνα θα παίξει ποιο δυνατά ακόμη και στο 1 watt λόγω της ενίσχυσης που προσφέρει ο χώρος σε περισσότερες εκπέμπομενες πηγες.
 

Shepherd

Μόνιμος
Μηνύματα
4.820
Reaction score
10.698
Στη περίπτωση ενός οργάνου που παίζει σε άδειο έστω δωμάτιο
οι χροιές δεν πάσχουν έτσι δεν είναι;
Πάσχουν.
Χάλια ακούγεται.
Ένα πιάνο σε σαλόνι, στις χαμηλές μπουμάρει κανονικότατα
 



Μηνύματα
4.344
Reaction score
1.765
αυτό νομίζω και εγώ.η ευαισθησία δεν αλλάζει.
3db
..

Σε έναν απόλυτα θεωρητικό επίπεδο με μόνο τις παραμέτρους που αναφέρεις ναι.
Στην πραγματικότητα το ηχειο με τα περισσότερα μεγάφωνα θα παίξει ποιο δυνατά ακόμη και στο 1 watt λόγω της ενίσχυσης που προσφέρει ο χώρος σε περισσότερες εκπέμπομενες πηγες.

aρα αυξανει και η ευαισθησία;
 

Μηνύματα
5.359
Reaction score
6.483
Ε βεβαια.. εαν ληφθει και ο χωρος εξαρχης (ηχειο + χωρος=συν ευαισθησια ως συστημα) ανα ηχειο και δε ληφθουν αλλοι παραγοντες* ειναι το ιδιο...
*π.χ. Δυνατοτητες τροφοδοτικων,ικανοτητες προσληψης ισχυος των ηχειων,χαμηλοτερες παραμορφωσεις κλπ...
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
17.472
Reaction score
57.378
Ο Τουλ έλεγε κάπου, σε απάντηση του σε φόρουμ νομιζω η στο βίντεο,
ότι ο εγκέφαλος έχει δυνατότητα να διαχωρίσει ως ένα βαθμό βεβαια
τον άμεσο ήχο από τις ανακλασεις του, ξέρεις τίποτα η κάνω λάθος...
ήρεμα ρωταω....
Στη περίπτωση ενός οργάνου που παίζει σε άδειο έστω δωμάτιο
οι χροιές δεν πάσχουν έτσι δεν είναι;
Παραδέχομαι ότι δεν συγκρατώ στο νου συγκεκριμένες διατυπώσεις του Dr.Toole,αλλά όσα έχω αφομοιώσει από το σύνολο των πηγών που έχω μελετήσει ο ίδιος.Και υπό αυτό το πρίσμα γράφω.

Όταν ακούμε ένα μουσικό όργανο εντός τυχαίου άδειου δωματίου,συλλαμβάνουμε καταρχάς την αυθεντική πολική απόκριση και τονική υπογραφή του πρώτου και όχι κάποιων ηχείων με δική τους πολική απόκριση και τονική συμπεριφορά.Το αυθεντικό όργανο τείνει να διεγείρει δεδομένο χώρο με το βέλτιστο για τη δική του φύση τρόπο.

Έτερο φαινόμενο που μπορεί να διαπιστωθεί επίσης εύκολα είναι ότι τείνουμε ν'αντιλαμβανόμαστε διαφοροποίηση της χροιάς καθώς θα μετακινούμαστε σε διαφορετικές θέσεις εντός του δωματίου.Το ίδιο ισχύει ακόμα και σε χώρους με ύψιστη ακουστική φροντίδα,όπως οι λυρικές αίθουσες.

Τα δεδομένα της Ψυχοακουστικής υπαγορεύουν επιπλέον ότι οποιαδήποτε συνιστώσα φτάνει στη θέση ακρόασης μέσα στο χρονικό παράθυρο των 6 περίπου χιλιοστών δευτερολέπτου από τη λήψη της άμεσης θα συμψηφίζεται αντιληπτικώς με την άμεση.

Δεν υφίσταται ανάκλαση με πλήρη διατήρηση της ενέργειας για τη συνιστώσα που προκύπτει από αυτήν.Η νέα συνιστώσα θα έχει διαφοροποιημένη ενέργεια κι εξαιτίας της μακρύτερης διαδρομής που θα έχει διανύσει σε σχέση με την άμεση.Οπότε προκύπτει ήδη διαφοροποίηση ως προς την ενεργειακή σύνθεση συγκεκριμένων αρμονικών στο αναπαραγόμενο από τα ηχεία σήμα.Αυτή η διαφοροποίηση συνήθως επιτείνεται από την επίσης διαφοροποιημένη ενέργεια κατά την απόκριση των ηχείων εκτός του άξονα (off-axis).

Η δε αναπόφευκτη διαφοροποίηση στο πεδίο του χρόνου αναμένεται να αλλοιώνει την ατάκα και το σχήμα στο φάκελο πλάτους από τις αναπαραγόμενες νότες.Ο βαθμός που θα γινόταν αυτό αισθητό είναι επίσης διαφορετικός ανάλογα με τη φύση καθενός οργάνου.


Τα δεδομένα της Ψυχοακουστικής υπαγορεύουν ότι οι βλαβερές επιδράσεις μπορούν ν'αποφευχθούν εφόσον οι κατοπτρικές ανακλάσεις που θα έφταναν πρώτες στη θέση ακρόασης θα είχαν υποβαθμισμένη ενέργεια.Και ακόμα καλύτερα εφόσον θα ήταν εντεταγμένες σε ένα πυκνοκατοικημένο πεδίο ανακλάσεων με ισοδύναμη ταπεινωμένη ενέργεια για καθένα από τα επιμέρους μέλη του.Δηλαδή κανένα να μην ξεχώριζε χαρακτηριστικώς έναντι των υπολοίπων.Και μάλιστα σε ένα τέλειο πεδίο διάχυσης αυτή η συνθήκη θα ίσχυε σε οποιοδήποτε θεωρούμενο σημείο εντός του χώρου.

Κανένας χώρος ακρόασης όμως δεν φτάνει το τέλειο πεδίο διάχυσης.Όσο μάλιστα μικραίνουν οι διαστάσεις του τόσο απομακρύνεται η πραγματική του συμπεριφορά από τη βέλτιστη συνθήκη.

Εδώ επεμβαίνει και η ικανότητα της ακουστικής αντίληψης να διαχωρίζει σε κάποιο βαθμό απομονώνοντας τα ερεθίσματα που συναρτώνται με τον άμεσο ήχο έναντι των παρασιτικών από ανακλάσεις.
Πλην όμως αυτή η διακριτική ικανότητα μεγιστοποιείται μέσα σ'ένα πεδίο ανακλάσεων με ομοιογενή σύνθεση και πυκνότητα που θα προσέγγιζε το...πρότυπο λευκού θορύβου.Και κάτι τέτοιο προϋποθέτει και ηχεία που θα διεγείρουν δεδομένο χώρο με τη μέγιστη δυνατή ισοδυναμία στις ζώνες του ακουστού φάσματος.

Δυστυχώς επίσης η εν λόγω διακριτική ικανότητα υποβαθμίζεται περαιτέρω καθώς αυξάνεται η ηλικία μας.Είμαστε άτυχοι...ακόμα και σε αυτό.

Κι ένα σχόλιο σχετικό με τα προηγηθέντα...Όταν συνδεθεί σ'ένα δικαναλικό σύτημα επιπλεόν ζεύγος ηχείων απευθείας στους ακροδέκτες εξόδου του τελικού αυτή η σύνδεση θα ήταν παράλληλη και η εμπέδηση που θα έβλεπε το στάδιο εξόδου χονδρικώς η μισή της προηγούμενης..Η στάθμη με σταθερή τη θέση του volume θα αυξανόταν κατά 6dB,εφόσον το τροφοδοτικό στον ενισχυτή θα ήταν ικανό να υποστηρίξει απαραμόρφωτο διπλασιασμό στην αποδιδόμενη ισχύ σε αυτή την αποδιδόμενη τάση εξόδου.Τα +6dB ανταποκρίνονται στην αύξηση πλάτους από το διπλασιασμό ισχύος και διαθέσιμων μεγαφώνων.

Η δεύτερη περίπτωση θα ήταν τα ηχεία να συνδέονταν εν σειρά,δηλαδή το νέα ηχείο με τους αντίστοιχους ακροδέκτες του προηγούμενου στο εκάστοτε κανάλι.Τότε η εμπέδηση που θα έβλεπε το στάδιο εξόδου θα ήταν χονδρικως διπλάσια.Ο διπλασιασμός των διαθέσιμων μεγαφώνων θ'αντισταθμιζόταν από τον υποδιπλασιασμό της αποδιδόμενης ισχύος.Η στάθμη εκπομπής δεν θ'αυξανόταν σε δεδομένη θέση,αλλά θα διπλασιαζόταν η μέγιστη τιμή για την ασφαλή διαχείριση ισχύος στο νέο ηχειακό σύνολο.
 
Last edited:

jpaudio

"Επαγγελματίας"
Μηνύματα
2.181
Reaction score
1.606
Μπράβο στον Κώστα που γράφει για ένα τέτοιο θέμα, μπράβο σε όλους που προσθέτουν γνώσεις με τις ερωτήσεις τους ή την δική τους εμπειρία αλλά για μένα θα μείνει το εν λόγω θέμα μόνο σε θεωρητικό επίπεδο...
Και εξηγούμαι, πόσοι από εδώ μέσα έχουν την δυνατότητα ενός dedicated audio-video room που μορούν να εφαρμοστούν όλα τα παραπάνω; Ελάχιστοι...Πόσοι από εδώ έχουν την δυνατότητα να "πειράξουν" ένα σαλόνι ή ένα καθιστικό; Περισσότεροι από πριν αλλά πάλι λίγοι... Πόσοι είναι διατεθημένοι να χωρίσουν από τη συμβία τους προκειμένου να αλλάξουν προς το καλύτερο τις συνθήκες ακρόασης; Πολύ λιγότεροι... Για αυτό λέω ότι μόνο σαν θεωρητική άσκηση θα μπορούσα να το συνεχίσω. Που θέλω να καταλήξω; Εκτός από την διαπίστωση της ανικανότητάς μου να το υλοποιήσω, θα περίμενα να ειπωθούν-προταθούν και διάφορες πρακτικές συμβουλές για τους "άτυχους" που δεν μορούν να κάνουν έστω κάτι από αυτά που γράφτηκαν παραπάνω. Συμφωνώ με τον Κώστα που λέει ότι η συμβουλή και ίσως η υλοποίηση μιας λύσης από έναν επαγγελματία του χώρου είναι η ενδεδειγμένη και ίσως η μόνη σωστή λύση αλλά για την πληοψηφία εδώ μέσα προέχουν άλλες βασικές παρεμβάσεις και συμφωνίες... Στο κάτω κάτω η πρόκληση είναι στην βελτίωση με τις επικρατούσες συνθήκες και όχι στην εκ βάθρων ανακατασκευή του χώρου.
Φιλικά,
Γιάννης
 


Staff online

  • abcd
    Πρώην Διοικητής ο τροπαιοφόρος
  • rose.athens
    Not in the mood Mod

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
173.597
Μηνύματα
2.945.540
Members
38.204
Νεότερο μέλος
john-john
Top