- Μηνύματα
- 54.961
- Reaction score
- 137.252
Το gain λόγω χώρου, είναι μια πτωτική καμπύλη που ξεκινάει με στάθμη ~9 dB περί τα 30 χερτζ (αναλόγως υλικών κατασκευής των τοιχωματικων ορίων) και καταλήγει στους 10 χιλιόκυκλους με στάθμη ~2dB.
Πιο ψηλά των 10κ, η κατευθυντικότητα είναι τόσο μεγάλη, που ο χώρος δε κάνει τίποτα. Εξαιρούνται ηχεία μεγάλης κατευθυντικότητας εκεί πάνω, πχ παντοκατευθυντικά, ή με Τουίτερ πίσω, κλπ.
Σε χαμηλότερες των 30 χερτζ συχνότητες, τα δομικά υλικά αρχίζουν να είναι διάφανα και χάνουν την ανακλαστικότητά τους. Πάντα εξαρτάται από την πυκνότητα και μάζα αυτών, πχ ένας χαλαρός τοίχος μονής γυψοσανίδας, δεν έχει ανακλαστικότητα πολύ υψηλότερα, πιθανώς στα 80 χερτζ να αρχίζει. Άσε που τέτοιος τοίχος κάνει και συνήχηση, δηλαδή δρα σαν διαχυτικη διάταξη στις χαμηλές.
Όπως καταλαβαίνουμε όλοι, αυτή η πτωτική καμπύλη του gain του χώρου, εξαρτάται κατά πολύ από το σπινοραμα και την πολική απόκριση του ηχείου, αλλά μιλάμε για τυπικά ηχεία, που η πολική απόκριση ξεκινάει στα μπάσα από 360° και ανεβαίνοντας, λόγω κατευθυντικότητας, περιορίζεται στις 60° (τυπικά). Κόρνες, δίπολα, καρδιοειδη, οκτοειδη, κλπ, αλλάζουν τα δεδομένα.
Αυτό όμως το gain, που αποκαλείς loudness λόγω χώρου", αφορά μόνον την στεντι στεϊτ απόκριση και όχι την κρουστική.
Η κρουστική, είναι αποκλειστικά και μόνον από τα ίδια τα μεγάφωνα.
Άρα, το gain λόγω χώρου, δεν είναι ιδιαίτερα καλό, αλλά ταυτόχρονα, σε χώρο χωρίς gain, δε νιώθεις κι άνετα. Δεν είναι ανθρώπινος ο χώρος ρουφήχτρα. Θες "ζωντανό χώρο", δηλαδή να υπάρχει κάποια ποσότητα ανακλωμενης ενέργειας αλλά με ταχεία απόσβεση αυτής, να μη σέρνει μέχρι να σβήσει ο ήλιος.
Ένα γράφημα που σου δείχνει τυπικά το Ρυθμό μείωσης της ενέργειας της άμεσης (RT 60 ή 30 σε μικρούς χώρους) σου δείχνει και εμμέσως πλην σαφώς το gain (loudness όπως θες πες το) του χώρου στο στεντι στεϊτ.
Δηλαδή, δε μπορεί να είναι "ζωντανός" ένας χώρος με RT στο 0,1" είναι πασιφανές. Δεν θα έχει κανένα ουσιαστικό gain από το χώρο.
Θα ομοιάζει με το να παίζεις σε ανοιχτό χώρο.
Ένα σπιτάκι από λεπτά ξύλινα τοιχώματα, κάτι τέτοιο είναι. Εκεί θα μετρήσεις RT στα μπάσα μηδενικό. Νο gain. Μόνο άμεση.
Η έμμεση σβήνει αμέσως, δεν υπάρχει.
Σπεκτρο για σεμινάριο.
Τα πολλαπλά σαμπ, μειώνουν το gain του χώρου, αυξάνουν το ποσοστό της άμεσης στο λόγο άμεσης/έμμεσης.
Πώς φαίνεται ότι μειώνουν το gain του χώρου; Από το RT (και το σπεκτρο). Σβήνει γρήγορα.
ΥΓ. Ομοίως οι πολλαπλοί δορυφόροι σε ένα ιμερσιβ σεταπ, αυξάνουν το λόγο άμεσης/έμμεση, και ως εκ τούτου, μειώνουν το gain του χώρου. Για τους ίδιους λόγους με τα πολλαπλά σαμπ, στο φάσμα της παντοκατευθυντικότητας αυτών. Δηλαδή οι φοβίες για πολλαπλές κύριες πηγές ήχου, λόγω αλληλεπίδρασης χώρου, δεν στέκουν. Όπως και οι περισσότερες φοβίες, ψυχολογικά είναι.
Πιο ψηλά των 10κ, η κατευθυντικότητα είναι τόσο μεγάλη, που ο χώρος δε κάνει τίποτα. Εξαιρούνται ηχεία μεγάλης κατευθυντικότητας εκεί πάνω, πχ παντοκατευθυντικά, ή με Τουίτερ πίσω, κλπ.
Σε χαμηλότερες των 30 χερτζ συχνότητες, τα δομικά υλικά αρχίζουν να είναι διάφανα και χάνουν την ανακλαστικότητά τους. Πάντα εξαρτάται από την πυκνότητα και μάζα αυτών, πχ ένας χαλαρός τοίχος μονής γυψοσανίδας, δεν έχει ανακλαστικότητα πολύ υψηλότερα, πιθανώς στα 80 χερτζ να αρχίζει. Άσε που τέτοιος τοίχος κάνει και συνήχηση, δηλαδή δρα σαν διαχυτικη διάταξη στις χαμηλές.
Όπως καταλαβαίνουμε όλοι, αυτή η πτωτική καμπύλη του gain του χώρου, εξαρτάται κατά πολύ από το σπινοραμα και την πολική απόκριση του ηχείου, αλλά μιλάμε για τυπικά ηχεία, που η πολική απόκριση ξεκινάει στα μπάσα από 360° και ανεβαίνοντας, λόγω κατευθυντικότητας, περιορίζεται στις 60° (τυπικά). Κόρνες, δίπολα, καρδιοειδη, οκτοειδη, κλπ, αλλάζουν τα δεδομένα.
Αυτό όμως το gain, που αποκαλείς loudness λόγω χώρου", αφορά μόνον την στεντι στεϊτ απόκριση και όχι την κρουστική.
Η κρουστική, είναι αποκλειστικά και μόνον από τα ίδια τα μεγάφωνα.
Άρα, το gain λόγω χώρου, δεν είναι ιδιαίτερα καλό, αλλά ταυτόχρονα, σε χώρο χωρίς gain, δε νιώθεις κι άνετα. Δεν είναι ανθρώπινος ο χώρος ρουφήχτρα. Θες "ζωντανό χώρο", δηλαδή να υπάρχει κάποια ποσότητα ανακλωμενης ενέργειας αλλά με ταχεία απόσβεση αυτής, να μη σέρνει μέχρι να σβήσει ο ήλιος.
Ένα γράφημα που σου δείχνει τυπικά το Ρυθμό μείωσης της ενέργειας της άμεσης (RT 60 ή 30 σε μικρούς χώρους) σου δείχνει και εμμέσως πλην σαφώς το gain (loudness όπως θες πες το) του χώρου στο στεντι στεϊτ.
Δηλαδή, δε μπορεί να είναι "ζωντανός" ένας χώρος με RT στο 0,1" είναι πασιφανές. Δεν θα έχει κανένα ουσιαστικό gain από το χώρο.
Θα ομοιάζει με το να παίζεις σε ανοιχτό χώρο.
Ένα σπιτάκι από λεπτά ξύλινα τοιχώματα, κάτι τέτοιο είναι. Εκεί θα μετρήσεις RT στα μπάσα μηδενικό. Νο gain. Μόνο άμεση.
Η έμμεση σβήνει αμέσως, δεν υπάρχει.
Σπεκτρο για σεμινάριο.
Τα πολλαπλά σαμπ, μειώνουν το gain του χώρου, αυξάνουν το ποσοστό της άμεσης στο λόγο άμεσης/έμμεσης.
Πώς φαίνεται ότι μειώνουν το gain του χώρου; Από το RT (και το σπεκτρο). Σβήνει γρήγορα.
ΥΓ. Ομοίως οι πολλαπλοί δορυφόροι σε ένα ιμερσιβ σεταπ, αυξάνουν το λόγο άμεσης/έμμεση, και ως εκ τούτου, μειώνουν το gain του χώρου. Για τους ίδιους λόγους με τα πολλαπλά σαμπ, στο φάσμα της παντοκατευθυντικότητας αυτών. Δηλαδή οι φοβίες για πολλαπλές κύριες πηγές ήχου, λόγω αλληλεπίδρασης χώρου, δεν στέκουν. Όπως και οι περισσότερες φοβίες, ψυχολογικά είναι.
Last edited: