Πως διασφαλίζεται η ηχοληψία και η αναπαραγωγή του ύψους της μουσικής σκηνής ;

Μηνύματα
13.577
Reaction score
11.118
Οι παλιότεροι τα έχουμε διαβάσει αυτά. Καλά κάνεις και τα βάζεις για τους νεότερους.
Που άμα τους πούμε για πτερύγια θα νομίζουν ότι είμαστε παπαγάλοι και πετάμε.
 

Μηνύματα
400
Reaction score
421
Υπάρχει στο CD, ή σε άλλη μορφή ηχογράφησης, η πληροφορία του ύψους της μουσικής σκηνής ;

Υπάρχει ή όχι η δυνατότητα της ηχογράφησης της μουσικής πληροφορίας στον κατακόρυφο άξονα ;

Για παράδειγμα , ηχογράφηση χορωδίας με χρήση δύο εξαιρετικής ποιότητας μικροφώνων, σε συγκεκριμένη διάταξη. Οι χορωδοί είναι τοποθετημένοι σε 3 σειρές σε διαφορετικό ύψος μεταξύ τους, ανά σειρά .
Εάν είναι τεχνικά εφικτό να γίνει μια τέτοια ηχογράφηση, ποια είναι εκείνα τα χαρακτηριστικά που μας εγγυούνται και τη σωστή αναπαραγωγή του ύψους από τα ηχεία ή τα ακουστικά μας ;

Χρειάζεται να γίνουν συγκεκριμένες μετρήσεις στα ηχεία και στο χώρο μας ;

Κάθε χρήσιμη και έγκυρη πληροφορία πάνω στο αντικείμενό είναι ευπρόσδεκτη να αναρτηθεί σε παρόν νήμα .
Κατ' αρχήν το CD είναι μέσο καταγραφής και αναπαραγωγής και όχι ηχογράφησης.

Αν τώρα μιλάμε για ηχογραφήσεις σε αίθουσα ή στούντιο σε ζωντανό χρόνο, η όποια πληροφορία ύψους περιέχει η μουσική σκηνή καταγράφεται ούτως ή άλλως με όποια μέθοδο διάταξης μικροφώνων έχει επιλέξει ο ηχολήπτης.

Αν ,ας πούμε, μιλάμε για το παράδειγμα της πολυπληθούς χορωδίας που είναι διατεταγμένη σε διαφορετικά επίπεδα δηλαδή, τα δύο μικρόφωνα που τοποθετούνται στην κατά το δυνατόν ιδανική θέση λήψης για αναπαραγωγή ορθής στέρεο εικόνας, οι σχέσεις απόστασης μεταξύ των χορωδών και συνεπώς και του ύψους θα αποδοθούν σωστά.

Ο ηχολήπτης βέβαια μπορεί να χρησιμοποιήσει έξτρα βοηθητικά μικρόφωνα σε διάφορα σημεία της αίθουσας που αυτός θα κρίνει ανά περίπτωση, καταγραφές που θα χρησιμοποιήσει ύστερα στην μίξη για αποδώσει πιο έντονα, αν απαιτείται, την αίσθηση του χώρου της αίθουσας.

Αντίστοιχα για πολυκάναλη ηχογράφηση, θα χρησιμοποιήσει ανάλογη, του πολυκάναλου φόρμα, διάταξη μικρόφωνων ώστε να αποτύπωση σωστά τον χώρο της αίθουσας.

Φυσικά πόση από αυτή την πληροφορία θα αναπαραχθεί θα εξαρτηθεί και από την ποιότητα του ηχοσυστήματος.

Με τις ψηφιακές ευκολίες στο στούντιο πλέον, μπορεί επίσης ο μηχανικός ήχου, πολύ πιο εύκολα από ότι παλαιότερα, να διαμορφώσει το τρισδιάστατο σχήμα τη ηχητικής πληροφορίας.
 

Μηνύματα
7.404
Reaction score
1.986
Κατ' αρχήν το CD είναι μέσο καταγραφής και αναπαραγωγής και όχι ηχογράφησης.
Προφανώς το CD είναι απλώς ένα μέσο, όπως άλλωστε είναι και ένα USΒ stick . Δεν είναι μέσα ηχογράφησης
Past thread Nr.1
Είχε πάρει άλλες διαστάσεις εκείνο το θέμα του 2009 .
Σχεδόν κανείς δεν ήξερε ότι ήταν εφικτή η ηχογράφηση της πληροφορίας του ύψους. Μάλιστα πίστευαν ότι ήταν αδύνατο το εγχείρημα, πόσο μάλλον και η αναπαραγωγή της πληροφορίας του ύψους
 
Last edited:

Μηνύματα
2.320
Reaction score
3.526
Κατ' αρχήν το CD είναι μέσο καταγραφής και αναπαραγωγής και όχι ηχογράφησης.

Αν τώρα μιλάμε για ηχογραφήσεις σε αίθουσα ή στούντιο σε ζωντανό χρόνο, η όποια πληροφορία ύψους περιέχει η μουσική σκηνή καταγράφεται ούτως ή άλλως με όποια μέθοδο διάταξης μικροφώνων έχει επιλέξει ο ηχολήπτης.

Αν ,ας πούμε, μιλάμε για το παράδειγμα της πολυπληθούς χορωδίας που είναι διατεταγμένη σε διαφορετικά επίπεδα δηλαδή, τα δύο μικρόφωνα που τοποθετούνται στην κατά το δυνατόν ιδανική θέση λήψης για αναπαραγωγή ορθής στέρεο εικόνας, οι σχέσεις απόστασης μεταξύ των χορωδών και συνεπώς και του ύψους θα αποδοθούν σωστά.

Ο ηχολήπτης βέβαια μπορεί να χρησιμοποιήσει έξτρα βοηθητικά μικρόφωνα σε διάφορα σημεία της αίθουσας που αυτός θα κρίνει ανά περίπτωση, καταγραφές που θα χρησιμοποιήσει ύστερα στην μίξη για αποδώσει πιο έντονα, αν απαιτείται, την αίσθηση του χώρου της αίθουσας.

Αντίστοιχα για πολυκάναλη ηχογράφηση, θα χρησιμοποιήσει ανάλογη, του πολυκάναλου φόρμα, διάταξη μικρόφωνων ώστε να αποτύπωση σωστά τον χώρο της αίθουσας.

Φυσικά πόση από αυτή την πληροφορία θα αναπαραχθεί θα εξαρτηθεί και από την ποιότητα του ηχοσυστήματος.

Με τις ψηφιακές ευκολίες στο στούντιο πλέον, μπορεί επίσης ο μηχανικός ήχου, πολύ πιο εύκολα από ότι παλαιότερα, να διαμορφώσει το τρισδιάστατο σχήμα τη ηχητικής πληροφορίας.
Σωστά αλλά δεν αρκεί η ποιότητα του συστήματος, απαιτούνται άλλες 2 προυποθέσεις..
-να επιτρέπει ο χώρος το σωστό imaging &
-να είναι τοποθετημένα τα ηχεία με τέτοιο τρόπο που να το αναδυκνύουν.
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
54.799
Reaction score
136.699
Το μικρόφωνο ηχογράφησης δεν καταλαβαίνει από κατεύθυνση. Μόνον στάθμη μετράει. 1 πράμα.

Από οπουδήποτε κι αν έρχεται ήχος, είτε πάνω είτε κάτω είτε πίσω δεξιά, το μικρόφωνο απλώς καταγράφει τη στάθμη του ήχου που φτάνει στην κάψα του, και την κουνάει πάνω κάτω. 1 διάσταση κίνησης της κάψας (έμβολο), ένα πράμα βγάζει (βολτ), στάθμη.

Παρακαλώ συνεχίστε.
 
Last edited:

wnet

Nearfieldένιος
Μηνύματα
4.720
Reaction score
16.294
Το μικρόφωνο ηχογράφησης δεν καταλαβαίνει από κατεύθυνση. Μόνον στάθμη μετράει. 1 πράμα.

Από οπουδήποτε κι αν έρχεται ήχος, είτε πάνω είτε κάτω είτε πίσω δεξιά, το μικρόφωνο απλώς καταγράφει τη στάθμη του ήχου που φτάνει στην κάψα του, και την κουνάει πάνω κάτω. 1 διάσταση κίνησης της κάψας (έμβολο), ένα πράμα βγάζει (βολτ), στάθμη.

Παρακαλώ συνεχίστε.
ναι σωστά, αλλά αν δεν γράφεις με ένα μικρόφωνο σε κάθε όργανο και μετά μίξη... αλλά (σπάνια αλλά γίνεται) με 2 μικρόφωνα που λαμβάνουν όλη τη μπάντα, τότε παίρνεις (και με τα 2 μικρόφωνα) και πληροφορία κατεύθυνσης, χώρου (διαφορές φάσης, έντασης κ.λπ.)
 

Μηνύματα
7.404
Reaction score
1.986
Από το 2007 ο Ear ξεθαψε το ακόλουθο θεμα :


Για καλώδια δε , υπάρχουν επίσης πάρα πολλά θέματα , διαγραφές μελών , διαγραφές μηνυμάτων και ύβρεις μεταξύ των φανατισμένων μελών.
Επό τότε ελάχιστα μέλη συνέχισαν να γράφουν , τουλάχιστον με το ίδιο account name :)
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
54.799
Reaction score
136.699
ναι σωστά, αλλά αν δεν γράφεις με ένα μικρόφωνο σε κάθε όργανο και μετά μίξη... αλλά (σπάνια αλλά γίνεται) με 2 μικρόφωνα που λαμβάνουν όλη τη μπάντα, τότε παίρνεις (και με τα 2 μικρόφωνα) και πληροφορία κατεύθυνσης, χώρου (διαφορές φάσης, έντασης κ.λπ.)
Λάθος.

Έστω ότι έχεις 2 μικρόφωνα, ένα για την ορχήστρα που είναι "χαμηλά", κι ένα για την χορωδία, που είναι "ψηλά".

Καθένα μικρόφωνο ξεχωριστά, θα καταγράψει με περισσή ακρίβεια την στάθμη ήχων που φτάνει στην κάψα του (εννοείται και τις ανακλάσεις του χώρου, δηλαδή το ριβερμπ - χωρίς καμία πληροφορία κατεύθυνσης πάντα, απλώς στάθμη έμμεσης, στάθμη ανακλασεων).

Στο τέλος έχεις 2 στριμ ήχου, ένα της ορχήστρας κι ένα της χορωδίας.

Πες μου τώρα μάστορα, πως θα κάνεις μίξη αυτών των 2 στριμ ώστε να βγάλεις ψηλά τη χορωδία και χαμηλά την ορχήστρα, ή ψηλά την ορχήστρα και χαμηλά την χορωδία, σε ένα τελικό στριμ. 😜🤣😁

Μόνο αν κάνεις μίξη σε Dolby Atmos γίνεται.😎

Ομοίως αν έχεις ένα ντουέτο βιολιά ας πούμε, 2 ίδια όργανα τελοσπαντων, με τους μουσικούς να κάθονται σε μια καρέκλα στο ίδιο ύψος, στο πάτωμα και οι δύο, και έχεις ένα μικρόφωνο σε κάθε όργανο.

Πώς θα κάνεις μίξη των 2 στριμ που θα παρεις, ώστε ένα βιολί να πάει ψηλά και το άλλο χαμηλά; Με Dolby Atmos. Μόνο.

Επίσης, στην συντριπτική πλειοψηφία των ηχογραφήσεων ορχήστρας με 2 μικρόφωνα, αυτά τοποθετούνται σε πολύ μεγάλο ύψος (>2μ από το δάπεδο), για απλούς λόγους (να μην πιάνουν σε πολύ υψηλότερη στάθμη τα εμπρός μουσικά όργανα). Αν υπήρχε πληροφορία ύψους, θα έπρεπε όλη η ορχήστρα να παίζει στο χώρο μας από το δάπεδο. Αλλά δεν πιάνουν τίποτε άλλο τα μικρόφωνα, εκτός από στάθμη. Μόνον στάθμη ήχου. Άμεσου και έμμεσου φυσικά, αλλά μόνον στάθμη. Και το ριβερμπ στάθμη ήχου είναι, αυτή που φτάνει στο σημείο του μικροφώνου, σε ένα σημείο, χωρίς δυνατότητα διάκρισης της κατεύθυνσης του ήχου, μόνον στάθμη λέμε. Αποκλειστικά και μόνον.

Από το 2007 ο Ear ξεθαψε το ακόλουθο θεμα :
Άλλος το ξέθαψε ρε! Χαχαχαχαχαχαχαχαχα
 
Last edited:

Μηνύματα
7.404
Reaction score
1.986
Το μικρόφωνο ηχογράφησης δεν καταλαβαίνει από κατεύθυνση. Μόνον στάθμη μετράει. 1 πράμα.

Από οπουδήποτε κι αν έρχεται ήχος, είτε πάνω είτε κάτω είτε πίσω δεξιά, το μικρόφωνο απλώς καταγράφει τη στάθμη του ήχου που φτάνει στην κάψα του, και την κουνάει πάνω κάτω. 1 διάσταση κίνησης της κάψας (έμβολο), ένα πράμα βγάζει (βολτ), στάθμη.

Παρακαλώ συνεχίστε.
Τα καλά μικρόφωνα της Neumann καταλαβαίνουν τη διαφορά ύψους και πολύ μάλιστα .
Νeumann λέμε !!!
 

wnet

Nearfieldένιος
Μηνύματα
4.720
Reaction score
16.294
Λάθος.

Έστω ότι έχεις 2 μικρόφωνα, ένα για την ορχήστρα που είναι "χαμηλά", κι ένα για την χορωδία, που είναι "ψηλά".

Καθένα μικρόφωνο ξεχωριστά, θα καταγράψει με περισσή ακρίβεια την στάθμη ήχων που φτάνει στην κάψα του (εννοείται και τις ανακλάσεις του χώρου, δηλαδή το ριβερμπ - χωρίς καμία πληροφορία κατεύθυνσης πάντα, απλώς στάθμη έμμεσης, στάθμη ανακλασεων).

Στο τέλος έχεις 2 στριμ ήχου, ένα της ορχήστρας κι ένα της χορωδίας.

Πες μου τώρα μάστορα, πως θα κάνεις μίξη αυτών των 2 στριμ ώστε να βγάλεις ψηλά τη χορωδία και χαμηλά την ορχήστρα, ή ψηλά την ορχήστρα και χαμηλά την χορωδία, σε ένα τελικό στριμ. 😜🤣😁

Μόνο αν κάνεις μίξη σε Dolby Atmos γίνεται.😎

Άλλος το ξέθαψε ρε! Χαχαχαχαχαχαχαχαχα
Kαι αν έχεις ένα μέσα στην αίθουσα και ένα στις τουαλέτες πάλι δε θα πάρεις stereo πληροφορία!!! :p :p

Προφανώς και δε μπορείς σε όλες τις ορχήστρες αλλά αυτό είναι άλλο θέμα.

Kαταλαβαίνεις πολύ καλά πως εννοώ τα 2 μικρόφωνα, υπάρχουν πολλές τεχνικές για stereo ηχογράφηση με 2 mics, αλλά απλά θες να το πας πάλι στο πολυκάναλο :p
 


costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
54.799
Reaction score
136.699
@ costasEar Σε στέρεο λέμε όχι σε atmos
Όπως ήδη εξήγησα:

.

The distance to the orchestra and the height of the microphones above floor level should be adjusted for equal coverage of the different orchestra sections and for the amount of ambience required in the recording. Usually the optimum position is above or right behind the conductor's podium at a height of between three and four meters.


στην συντριπτική πλειοψηφία των ηχογραφήσεων ορχήστρας με 2 μικρόφωνα, αυτά τοποθετούνται σε πολύ μεγάλο ύψος (>2μ από το δάπεδο), για απλούς λόγους
Βγάζετε και να έρχεται από το δάπεδο η ορχήστρα; Όχι, απορία το έχω..🤣😁

1729495304080.jpeg
 
Last edited:


Μηνύματα
7.404
Reaction score
1.986
https://www.dpamicrophones.com/mic-university/audio-production/classical-orchestra-ab-stereo/#:~:text=Usually the optimum position is,you can also hear it

Με την παραπάνω μεθοδολογία /τεχνική περιορίζουν ως ένα βαθμό τις ανακλάσειες του χώρου και τον θόρυβο του ακροατηρίου. Με σωστό placement των μικροφώνων. Αυτό τους καίει περισσότερο γιατι διαφορετικά η ηχογράφηση θα ήταν μουντή και κουραστική.
Το ύψος της σκηνής, σε μια ζωντανή ηχογράφηση, γίνεται αντιληπτό από τον ακροατή , όταν κάθεται σχετικά κοντά στην ορχήστα. Στο μεγαρο μουσικής Αθηνών και στη Λυρική Σκηνή, του Ιδρύματος Σταύρος Νιαρχος, το ύψος της σκηνής και οι λοιπες διαστάσεις γίνονται άμεσα αντιληπτές.
Και εκεί δεν ακούμε τα τεχνασματα του τεχνικού ήχου, ακούμε ζωντανά
 
Last edited:

Μηνύματα
400
Reaction score
421
What Is Microphone Directionality?
Directionality is a microphones sensitivity to sound relative to the direction or angle from which the sound arrives. There are a number of different directional patterns available, and these are plotted in graphs known as polar patterns. A polar pattern graph shows the variation in sensitivity 360 degrees around the microphone - assuming that the microphone is in the centre and that 0 degrees represents the front.

The three basic directional types of microphones are omnidirectional, unidirectional, and bidirectional.

 


alexis

Reticular Activating System
Μηνύματα
16.547
Reaction score
30.449
Όλα τα μικρόφωνα γράφουν μονοφωνικά, ενώ μόνο τα unidirectional μπορούν να γράψουν και stereo.

Από εκεί και πέρα η αναπαραγωγή είναι κάτι άλλο, και αν θέλετε να ακούτε ύψος, πάρτε ηχομπάρες με την ανάλογη δυνατότητα, ή ρίξτε χρήμα για πολυκάναλο σύστημα, που να παίζει και Auromatic αν σας ενδιαφέρει μόνο η μουσική.

Όλα τα υπόλοιπα είναι από συμβιβασμοί μέχρι και ψευδαισθήσεις.
 

Σταύρος Λαγκαδιανός

Το αγοράκι με τα σπίρτα
Μηνύματα
8.992
Reaction score
30.103
Εγώ πάντως το είχα ακούσει το ύψος που λέτε, το 1981 και το έχω ξαναγράψει πρόσφατα.
Με κείνα τα μαύρα τα κυλινδρικά τα Ρότζερς, πακέτο με το (ένα στο κέντρο, επίσης κυλινδρικό) σαμπ τους.
"Είδα" την μπαγκέτα να ανεβοκατεβαίνει από την μπότα (νταξ, όχι μπαγκέτα εδώ) στα πιατίνια.
Και δεν ήμουν προκατειλημμένος, δεν περίμενα ότι θα το ακούσω αυτό, κανείς δεν με είχε προϊδεάσει.
 




ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
173.551
Μηνύματα
2.943.727
Members
38.196
Νεότερο μέλος
nikos3391
Top