- Μηνύματα
- 17.472
- Reaction score
- 57.378
Απάντηση: Η λειτουργία της ακοής-Εκτίμηση της απόστασης
Η εκτίμηση της απόστασης της ηχητικής πηγής επιτελείται εν μέρει χάρη σε συνθηματικά αντιλαμβανόμενης ακουστότητας.Γενικά σιγανοί ήχοι συσχετίζονται κατά πάσα πιθανότητα με μεγάλες αποστάσεις,με τον αντίστροφο συσχετισμό να συμβαίνει στους δυνατούς.
Όμως τέτοια συνθηματικά είναι αξιόπιστα μονάχα όταν συγκρίνουμε την αντιλαμβανόμενη ένταση ενός ήχου με μιά γνωστή αναφορά που προηγείται αυτού,ή/και όποτε εκτιμούμε οικείους ήχους.Στις υπόλοιπες περιπτώσεις,αυτά τα συνθηματικά είναι αναξιόπιστα στην εκτίμηση.
Ακόμα κι όταν είναι αξιόπιστα,οι μεταβολές της απόστασης υποτιμώνται όταν κρίνονται αποκλειστικά με βάση τις αντίστοιχες αλλαγές στην αντιλαμβανόμενη ένταση.Συγκεκριμένα,αν και ο διπλασιασμός της απόστασης στο ελεύθερο πεδίο(όπου θεωρείται πως δεν υπάρχουν ανακλάσεις) αντιστοιχεί σε μείωση της έντασης του ήχου κατά 6dBSPL,η αντίληψη του διπλασιασμού της απόστασης αντιστοιχεί σε μείωση 20dBSPL.
Σε περιβάλλοντα πλούσια σε ανακλώμενη ενέργεια,οι εκτιμήσεις γιά την απόσταση υποβοηθούνται από συνθηματικά αντήχησης.Σε γενικές γραμμές,όσο μεγαλύτερη η απόσταση της πηγής,τόσο μεγαλύτερη η αναλογία της αντήχησης(ανακλώμενος ήχος) προς τον άμεσο ήχο.Τα σχετιζόμενα με την αναλογία συνθηματικά παρέχουν μονάχα χονδρικές πληροφορίες απόστασης,μιά και είμαστε ικανοί να εντοπίζουμε μεταβολές απόστασης μονάχα μεγαλύτερες του διπλασίου.
Αυξανόμενης της απόστασης από μιά πηγή ήχου,η ενέργεια των υψηλών συχνοτήτων τείνει να μειώνεται εξαιτίας απορρόφησης από τον αέρα.Όμως αυτό το συνθηματικό είναι προεξάρχον μονάχα όταν πρόκειται γιά μεγάλες μεταβολές στην απόσταση.Επιπλέον,προκειμένου γιά ηχητικές πηγές που βρίσκονται κατά μέτωπο,η δεδομένη απορρόφηση αντισταθμίζεται από μείωση της ενέργειας των χαμηλών σε ακόμα μεγαλύτερο βαθμό από τις υψηλές με την αύξηση της απόστασης.Τούτο οφείλεται στο ότι οι χαμηλές διαδίδονται σφαιρικά υπακούοντας το νόμο των αντίστροφων τετραγώνων(όπου η έντασή τους μειώνεται ανάλογα με το τετράγωνο της απόστασης),ενώ οι υψηλές ακολουθούν πιό κατευθυντική οδό μπροστά από την πηγή(άρα η έντασή τους μειώνεται σε μκρότερο βαθμό).
Συμπερασματικά,οι εκτιμήσεις της απόστασης βασιζόμενες αποκλειστικά σε ακουστικά συνθηματικά παρουσιάζουν δυσχέρεια.Ένας μακρινός ήχος θα είναι σιγανότερος,με μικρότερη ενέργεια στις υψηλές και θα χει μεγαλύτερη αντήχηση από έναν κοντινό.Αυξάνοντας παράλληλα την αναλογία του ανακλώμενου ήχου προς τον άμεσο,οδηγεί σε αντίληψη μεγαλύτερης απόστασης,όπως και το χαμηλοπερατό φιλτράρισμα επίσης.Οι υψηλές απορροφώνται ακόμα περισσότερο από τους υδρατμούς στον αέρα (περίπου 3dB γιά κάθε 30 μέτρα απόστασης).
Εφόσον γνωρίζουμε την ταυτότητα του ήχου,μπορούμε εκμεταλευόμενοι τη χροιά να υπολογίσουμε την απόστασή του σε σχέση με έναν άλλο ήδη εντοπισμένο ήχο.Εάν πάλι δεν ξέρουμε την ταυτότητα ενός δεδομένου ήχου,μπορούμε να εκμεταλευθούμε τη μεταβολή στην αντιλαμβανόμενη από μας ένταση καθώς κινούμαστε προς το μέρος του ώστε να εκτιμήσουμε την απόστασή του(υπό τον όρο να μη βρίσκεται πολύ μακριά μας).
To φαινόμενο Doppler συμβαίνει όταν είτε η πηγή είτε ο ακροατής βρίσκονται σε κίνηση.Κλασσικό παράδειγμα αποτελεί η σειρήνα ενός ασθενοφόρου ή περιπολικού που περνάει δίπλα μας.Σε τούτο το παράδειγμα,όταν το όχημα μένει ακίνητο η σειρήνα εκπέμπει ήχο ο οποίος όντας συγκεκριμένης συχνότητας παράγει κυματικά μέτωπα που απέχουν κατά σταθερά διαστήματα μεταξύ τους.Όταν πάλι το όχημα κινείται πλησιάζοντας τον ακροατή,τα παραγόμενα κυματικά μέτωπα έρχονται πιό κοντά το ένα στο άλλο σε σύγκριση με το όταν ήταν ακίνητο.Αυτό οφείλεται στο ότι η κίνηση προκάλεσε τη συμπίεσή τους.
Αυτή η προσέγγιση οδηγεί στο ν'αντιληφθούμε τον ήχο ως έχοντα υψηλότερη θεμελιώδη συχνότητα και αρμονικές(πιό οξύ).Μόλις το όχημα μας προσπεράσει και απομακρύνεται,αυτό προξενεί την αύξηση του διαστήματος ανάμεσα στα κυματικά μέτωπα,με αποτέλεσμα ν'αντιλαμβανόμαστε έναν ήχο χαμηλότερης συχνότητας(λιγότερο οξύ από τον αρχικό)
Οι Wallach et al θεμελίωσαν ότι ενσωματώνοντας διαφορές στη φάση και στάθμη του σήματος μπορούμε ν'αναπαραγάγουμε την εικονική θέση ενός ακουστικού ειδώλου(phantom image).Το μεγαλύτερο μέρος των γνώσεων που έχουν αποκτηθεί σχετικά με το χωρικό προσδιορισμό του ήχου,οφείλονται σε πειράματα που διενεργούνται μέσω της χρήσης ακουστικών.Χάρη σ'αυτά είναι δυνατή η δημιουργία συνθηκών που δεν υπάρχουν στη φύση,στην προσπάθεια να κατανοήσουμε το ρόλο των διαφορετικών μηχανισμών που εμπλέκονται.
Ο λόγος μάλιστα που στέφονται μ'επιτυχία,είναι ότι το ακουστικό μας σύστημα είναι ήδη ΄΄καλωδιωμένο΄΄-από την εξελικτική μας πορεία- και προρυθμισμένο να τις επεξεργάζεται.Γιά παράδειγμα,παράγοντας μία διωτική διαφορά στάθμης που δείχνει κατεύθυνση πηγής προς τ'αριστερά σε ταυτόχρονη αντιπαράθεση με μιά διωτική διαφορά χρόνου που να δείχνει προς την αντίθετη πλευρά,μπορούμε να συγκρίνουμε τη σχετική ισχύ αυτών των δύο κριτηρίων.Έτσι διαπιστώνουμε την κυριαρχία των ΕΔΕ στις υψηλές και την αντίστοιχη των ΕΧΔ στις χαμηλότερες.
Η αντίληψη όμως δεν περιορίζεται απλά σε σημειακό χωρικό προσδιορισμό αλλά περιλαμβάνει το μέγεθος και το σχήμα.Ανταγωνιστικά πειράματα όπως εκείνα που περιλαμβάνουν αντικρουόμενες μεταξύ τους διωτικές διαφορές χρόνου-στάθμης,οδηγούν στην αντίληψη μιάς διασκορπισμένης ΄΄εικόνας΄΄ της πηγής.Αυτή τότε καταλαμβάνει μιά ασαφή περιοχή εντός του κεφαλιού που ο ακροατής μπορεί κατ'εξακολoύθηση να περιγράφει-αυξημένη διακύμανση των εκτιμήσεων γιά την οριζόντια κλίση της πηγής.
Εισάγοντας και την ΑΤF στις αναπαραστάσεις μέσω ακουστικών,οδηγούμαστε σε νέα ενδιαφέροντα φαινόμενα.Μιά ακριβής σύνθεση ήχου μεγάλου εύρους ζώνης οδηγεί σε αντίληψη παρόμοια με του γύρω κόσμου:Τα ακουστικά είδωλα γίνονται επακριβώς εντοπισμένα,εξωτερικευμένα στο χώρο και συμπαγή.Διαπράττοντας ηθελημένα λάθη στη σύνθεση,λχ μηδενίζοντας προοδευτικά την ΔΔΧ των φασματικών γραμμών διατηρώντας όμως την ευρύτητα της ΑΤF προκαλεί τον ερχομό της εικόνας πλησιέστερα στο κεφάλι,πάνω ακριβώς στο πρόσωπο,να σχηματίζει μιά ΄΄φούσκα΄΄ που προοδευτικά σέρνεται μέσα στον ακουστικό πόρο γιά να εισέλθει τέλος καθ'ολοκληρία εντός του κεφαλιού.Η διαδικασία μπορεί ν'αντιστραφεί αποκαθιστώντας προοδευτικά τις ακριβείς τιμές ΔΔΧ.
Ως γενικός κανόνας,οι ανακρίβειες ανάλογα με τον τύπο τους,τείνουν να μεγεθύνουν την εικόνα,να τοποθετούν τα είδωλα μέσα στο κεφάλι και να δημιουργούν είδωλα εγκατεστημένα στο πίσω μέρος παρά μπροστά.Η σύγχρονη τεχνολογία επιτρέπει ν'ακούμε τους μουσικούς ήχους του κόσμου με τ'αυτιά κάποιου άλλου ατόμου,οπότε η συνηθισμένη επίπτωση της ανακρίβειας είναι η αύξηση της σύγχυσης γιά την μπροστινή ή οπίσθια τοποθέτηση.Μείωση της ακρίβειας συχνά τοποθετεί τα είδωλα των πηγών πίσω από το κεφάλι αν και ακόμα εξωτερικευμένα.Περαιτέρω μείωση τα βάζει πιά σαφώς μέσα στο πίσω μέρος του κεφαλιού.
Εκτός από τ'ακουστικά,οι επενέργειες των διωτικών διαφορών και των φασματικών συνθηματικών εξετάζονται και με πειράματα ηχητικού χωρικού εντοπισμού εντός ανηχοϊκών δωματίων.Οι καθημερινές μας όμως ακροάσεις γίνονται ως επί το πλείστον σε δωμάτια με τοίχους,πάτωμα,ταβάνι και αρκετές επιφάνειες που προξενούν ανακλάσεις των ηχητικών κυμάτων.Αυτές οι ανακλάσεις αλλάζουν ριζικά τις κυματομορφές.
Εφόσον πρόκειται γιά τυχαίους ανακλώμενους ήχους από διάφορες κατευθύνσεις,η συμβολή τους στα συνθηματικά του χωρικού προσδιορισμού είναι επίσης τυχαία.Άρα λοιπόν από στατιστικής άποψης συμπεραίνουμε ότι η συμβολή την ανακλάσεων και της αντήχησης ενός τυχαίου χώρου ακρόασης στο χωρικό προσδιορισμό από το ακουστικό μας σύστημα είναι προς το χειρότερο.
Οι ΔΔΧ πλήττονται περισσότερο επειδή βασίζονται στη συνοχή ανάμεσα στα σήματα που καταλήγουν στα δύο αυτιά.Ο προερχόμενος από αντήχηση ήχος δεν περιέχει χρήσιμες γιά τη συνοχή πληροφορίες και μάλιστα σ'ένα μεγάλο χώρο ακρόασης όπου ο ανακλώμενος ήχος επικρατεί επί του άμεσου,μειώνεται η αξιοπιστία τους
Η ΔΔΣ αντίθετα,υποφέρει λιγότερο.όπως έχει αποδειχθεί σε πειράματα μέσω ακουστικών,η στερεοφωνική σύγκριση δεν επηρεάζεται από το αν τ'αντίστοιχα σήματα είναι στεροφωνικά συναφή ή όχι.Φυσικά,η ακρίβεια επηρεάζεται δυσμενώς από την ύπαρξη στασίμων κυμάτων εντός του χώρου ακρόασης,όμως εδώ υπεισέρχεται το εξής πλεονέκτημα των διωτικών διαφορών στάθμης:Η ακουστική απορροφητικότητα των περισσοτέρων ανακλαστικών επιφανειών στους οικιακούς χώρους αυξάνει με την αύξηση της συχνότητας.Αυξανόμενης της συχνότητας,η ενέργεια του ανακλώμενου ήχου μειώνεται σε σχέση με τον άμεσο.Επειδή η στερεοφωνική νευροφυσιολογία δύναται ν'αξιοποιεί ΔΔΣ καθόλο το εύρος του ακουστού φάσματος με την ίδια επιτυχία,έχει αποδειχθεί από πειράματα σε περιβάλλοντα που διακρίνονται από έντονη αντήχηση πως το σύστημα χωρικού εντοπισμού των ακροατών επωφελείται από τις πληροφορίες της υψηλότερης δυνατής συχνότητας που γίνεται αντιληπτή και μάλιστα χρησιμοποιεί τα συνθηματικά συχνότητας άνω των 8000Hz.
Μιά στατιστική ανάλυση ΄΄θεωρίας απόφασης΄΄ που χρησιμοποιούσε ΔΔΧ & ΔΔΣ μετρημένες μέσω ανδρεικέλων έδειξε ότι το σχήμα των λαθών χωρικού προσδιορισμού που παρατηρούνται πειραματικά,εξηγούνται μονάχα με την παραδοχή ότι οι ακροατές βασίζονται εξ ολοκλήρου στις ΔΔΣ και καθόλου στις ΔΔΧ υπό αυτές τις συνθήκες.Η δεδομένη στρατηγική του ακουστικού συστήματος ν'ανακατανέμει τη βαρύτητα επίδρασης των συνθηματικών χωρικού εντοπισμού,είναι γιά τον καθένα από μας εντελώς υ π ο σ υ ν ε ί δ η τ η,δηλαδή συμβαίνει δίχως να το επιδιώξουμε ή να μπορούμε να το παρεμποδίσουμε...
Η εκτίμηση της απόστασης της ηχητικής πηγής επιτελείται εν μέρει χάρη σε συνθηματικά αντιλαμβανόμενης ακουστότητας.Γενικά σιγανοί ήχοι συσχετίζονται κατά πάσα πιθανότητα με μεγάλες αποστάσεις,με τον αντίστροφο συσχετισμό να συμβαίνει στους δυνατούς.
Όμως τέτοια συνθηματικά είναι αξιόπιστα μονάχα όταν συγκρίνουμε την αντιλαμβανόμενη ένταση ενός ήχου με μιά γνωστή αναφορά που προηγείται αυτού,ή/και όποτε εκτιμούμε οικείους ήχους.Στις υπόλοιπες περιπτώσεις,αυτά τα συνθηματικά είναι αναξιόπιστα στην εκτίμηση.
Ακόμα κι όταν είναι αξιόπιστα,οι μεταβολές της απόστασης υποτιμώνται όταν κρίνονται αποκλειστικά με βάση τις αντίστοιχες αλλαγές στην αντιλαμβανόμενη ένταση.Συγκεκριμένα,αν και ο διπλασιασμός της απόστασης στο ελεύθερο πεδίο(όπου θεωρείται πως δεν υπάρχουν ανακλάσεις) αντιστοιχεί σε μείωση της έντασης του ήχου κατά 6dBSPL,η αντίληψη του διπλασιασμού της απόστασης αντιστοιχεί σε μείωση 20dBSPL.
Σε περιβάλλοντα πλούσια σε ανακλώμενη ενέργεια,οι εκτιμήσεις γιά την απόσταση υποβοηθούνται από συνθηματικά αντήχησης.Σε γενικές γραμμές,όσο μεγαλύτερη η απόσταση της πηγής,τόσο μεγαλύτερη η αναλογία της αντήχησης(ανακλώμενος ήχος) προς τον άμεσο ήχο.Τα σχετιζόμενα με την αναλογία συνθηματικά παρέχουν μονάχα χονδρικές πληροφορίες απόστασης,μιά και είμαστε ικανοί να εντοπίζουμε μεταβολές απόστασης μονάχα μεγαλύτερες του διπλασίου.
Αυξανόμενης της απόστασης από μιά πηγή ήχου,η ενέργεια των υψηλών συχνοτήτων τείνει να μειώνεται εξαιτίας απορρόφησης από τον αέρα.Όμως αυτό το συνθηματικό είναι προεξάρχον μονάχα όταν πρόκειται γιά μεγάλες μεταβολές στην απόσταση.Επιπλέον,προκειμένου γιά ηχητικές πηγές που βρίσκονται κατά μέτωπο,η δεδομένη απορρόφηση αντισταθμίζεται από μείωση της ενέργειας των χαμηλών σε ακόμα μεγαλύτερο βαθμό από τις υψηλές με την αύξηση της απόστασης.Τούτο οφείλεται στο ότι οι χαμηλές διαδίδονται σφαιρικά υπακούοντας το νόμο των αντίστροφων τετραγώνων(όπου η έντασή τους μειώνεται ανάλογα με το τετράγωνο της απόστασης),ενώ οι υψηλές ακολουθούν πιό κατευθυντική οδό μπροστά από την πηγή(άρα η έντασή τους μειώνεται σε μκρότερο βαθμό).
Συμπερασματικά,οι εκτιμήσεις της απόστασης βασιζόμενες αποκλειστικά σε ακουστικά συνθηματικά παρουσιάζουν δυσχέρεια.Ένας μακρινός ήχος θα είναι σιγανότερος,με μικρότερη ενέργεια στις υψηλές και θα χει μεγαλύτερη αντήχηση από έναν κοντινό.Αυξάνοντας παράλληλα την αναλογία του ανακλώμενου ήχου προς τον άμεσο,οδηγεί σε αντίληψη μεγαλύτερης απόστασης,όπως και το χαμηλοπερατό φιλτράρισμα επίσης.Οι υψηλές απορροφώνται ακόμα περισσότερο από τους υδρατμούς στον αέρα (περίπου 3dB γιά κάθε 30 μέτρα απόστασης).
Εφόσον γνωρίζουμε την ταυτότητα του ήχου,μπορούμε εκμεταλευόμενοι τη χροιά να υπολογίσουμε την απόστασή του σε σχέση με έναν άλλο ήδη εντοπισμένο ήχο.Εάν πάλι δεν ξέρουμε την ταυτότητα ενός δεδομένου ήχου,μπορούμε να εκμεταλευθούμε τη μεταβολή στην αντιλαμβανόμενη από μας ένταση καθώς κινούμαστε προς το μέρος του ώστε να εκτιμήσουμε την απόστασή του(υπό τον όρο να μη βρίσκεται πολύ μακριά μας).
To φαινόμενο Doppler συμβαίνει όταν είτε η πηγή είτε ο ακροατής βρίσκονται σε κίνηση.Κλασσικό παράδειγμα αποτελεί η σειρήνα ενός ασθενοφόρου ή περιπολικού που περνάει δίπλα μας.Σε τούτο το παράδειγμα,όταν το όχημα μένει ακίνητο η σειρήνα εκπέμπει ήχο ο οποίος όντας συγκεκριμένης συχνότητας παράγει κυματικά μέτωπα που απέχουν κατά σταθερά διαστήματα μεταξύ τους.Όταν πάλι το όχημα κινείται πλησιάζοντας τον ακροατή,τα παραγόμενα κυματικά μέτωπα έρχονται πιό κοντά το ένα στο άλλο σε σύγκριση με το όταν ήταν ακίνητο.Αυτό οφείλεται στο ότι η κίνηση προκάλεσε τη συμπίεσή τους.
Αυτή η προσέγγιση οδηγεί στο ν'αντιληφθούμε τον ήχο ως έχοντα υψηλότερη θεμελιώδη συχνότητα και αρμονικές(πιό οξύ).Μόλις το όχημα μας προσπεράσει και απομακρύνεται,αυτό προξενεί την αύξηση του διαστήματος ανάμεσα στα κυματικά μέτωπα,με αποτέλεσμα ν'αντιλαμβανόμαστε έναν ήχο χαμηλότερης συχνότητας(λιγότερο οξύ από τον αρχικό)
Οι Wallach et al θεμελίωσαν ότι ενσωματώνοντας διαφορές στη φάση και στάθμη του σήματος μπορούμε ν'αναπαραγάγουμε την εικονική θέση ενός ακουστικού ειδώλου(phantom image).Το μεγαλύτερο μέρος των γνώσεων που έχουν αποκτηθεί σχετικά με το χωρικό προσδιορισμό του ήχου,οφείλονται σε πειράματα που διενεργούνται μέσω της χρήσης ακουστικών.Χάρη σ'αυτά είναι δυνατή η δημιουργία συνθηκών που δεν υπάρχουν στη φύση,στην προσπάθεια να κατανοήσουμε το ρόλο των διαφορετικών μηχανισμών που εμπλέκονται.
Ο λόγος μάλιστα που στέφονται μ'επιτυχία,είναι ότι το ακουστικό μας σύστημα είναι ήδη ΄΄καλωδιωμένο΄΄-από την εξελικτική μας πορεία- και προρυθμισμένο να τις επεξεργάζεται.Γιά παράδειγμα,παράγοντας μία διωτική διαφορά στάθμης που δείχνει κατεύθυνση πηγής προς τ'αριστερά σε ταυτόχρονη αντιπαράθεση με μιά διωτική διαφορά χρόνου που να δείχνει προς την αντίθετη πλευρά,μπορούμε να συγκρίνουμε τη σχετική ισχύ αυτών των δύο κριτηρίων.Έτσι διαπιστώνουμε την κυριαρχία των ΕΔΕ στις υψηλές και την αντίστοιχη των ΕΧΔ στις χαμηλότερες.
Η αντίληψη όμως δεν περιορίζεται απλά σε σημειακό χωρικό προσδιορισμό αλλά περιλαμβάνει το μέγεθος και το σχήμα.Ανταγωνιστικά πειράματα όπως εκείνα που περιλαμβάνουν αντικρουόμενες μεταξύ τους διωτικές διαφορές χρόνου-στάθμης,οδηγούν στην αντίληψη μιάς διασκορπισμένης ΄΄εικόνας΄΄ της πηγής.Αυτή τότε καταλαμβάνει μιά ασαφή περιοχή εντός του κεφαλιού που ο ακροατής μπορεί κατ'εξακολoύθηση να περιγράφει-αυξημένη διακύμανση των εκτιμήσεων γιά την οριζόντια κλίση της πηγής.
Εισάγοντας και την ΑΤF στις αναπαραστάσεις μέσω ακουστικών,οδηγούμαστε σε νέα ενδιαφέροντα φαινόμενα.Μιά ακριβής σύνθεση ήχου μεγάλου εύρους ζώνης οδηγεί σε αντίληψη παρόμοια με του γύρω κόσμου:Τα ακουστικά είδωλα γίνονται επακριβώς εντοπισμένα,εξωτερικευμένα στο χώρο και συμπαγή.Διαπράττοντας ηθελημένα λάθη στη σύνθεση,λχ μηδενίζοντας προοδευτικά την ΔΔΧ των φασματικών γραμμών διατηρώντας όμως την ευρύτητα της ΑΤF προκαλεί τον ερχομό της εικόνας πλησιέστερα στο κεφάλι,πάνω ακριβώς στο πρόσωπο,να σχηματίζει μιά ΄΄φούσκα΄΄ που προοδευτικά σέρνεται μέσα στον ακουστικό πόρο γιά να εισέλθει τέλος καθ'ολοκληρία εντός του κεφαλιού.Η διαδικασία μπορεί ν'αντιστραφεί αποκαθιστώντας προοδευτικά τις ακριβείς τιμές ΔΔΧ.
Ως γενικός κανόνας,οι ανακρίβειες ανάλογα με τον τύπο τους,τείνουν να μεγεθύνουν την εικόνα,να τοποθετούν τα είδωλα μέσα στο κεφάλι και να δημιουργούν είδωλα εγκατεστημένα στο πίσω μέρος παρά μπροστά.Η σύγχρονη τεχνολογία επιτρέπει ν'ακούμε τους μουσικούς ήχους του κόσμου με τ'αυτιά κάποιου άλλου ατόμου,οπότε η συνηθισμένη επίπτωση της ανακρίβειας είναι η αύξηση της σύγχυσης γιά την μπροστινή ή οπίσθια τοποθέτηση.Μείωση της ακρίβειας συχνά τοποθετεί τα είδωλα των πηγών πίσω από το κεφάλι αν και ακόμα εξωτερικευμένα.Περαιτέρω μείωση τα βάζει πιά σαφώς μέσα στο πίσω μέρος του κεφαλιού.
Εκτός από τ'ακουστικά,οι επενέργειες των διωτικών διαφορών και των φασματικών συνθηματικών εξετάζονται και με πειράματα ηχητικού χωρικού εντοπισμού εντός ανηχοϊκών δωματίων.Οι καθημερινές μας όμως ακροάσεις γίνονται ως επί το πλείστον σε δωμάτια με τοίχους,πάτωμα,ταβάνι και αρκετές επιφάνειες που προξενούν ανακλάσεις των ηχητικών κυμάτων.Αυτές οι ανακλάσεις αλλάζουν ριζικά τις κυματομορφές.
Εφόσον πρόκειται γιά τυχαίους ανακλώμενους ήχους από διάφορες κατευθύνσεις,η συμβολή τους στα συνθηματικά του χωρικού προσδιορισμού είναι επίσης τυχαία.Άρα λοιπόν από στατιστικής άποψης συμπεραίνουμε ότι η συμβολή την ανακλάσεων και της αντήχησης ενός τυχαίου χώρου ακρόασης στο χωρικό προσδιορισμό από το ακουστικό μας σύστημα είναι προς το χειρότερο.
Οι ΔΔΧ πλήττονται περισσότερο επειδή βασίζονται στη συνοχή ανάμεσα στα σήματα που καταλήγουν στα δύο αυτιά.Ο προερχόμενος από αντήχηση ήχος δεν περιέχει χρήσιμες γιά τη συνοχή πληροφορίες και μάλιστα σ'ένα μεγάλο χώρο ακρόασης όπου ο ανακλώμενος ήχος επικρατεί επί του άμεσου,μειώνεται η αξιοπιστία τους
Η ΔΔΣ αντίθετα,υποφέρει λιγότερο.όπως έχει αποδειχθεί σε πειράματα μέσω ακουστικών,η στερεοφωνική σύγκριση δεν επηρεάζεται από το αν τ'αντίστοιχα σήματα είναι στεροφωνικά συναφή ή όχι.Φυσικά,η ακρίβεια επηρεάζεται δυσμενώς από την ύπαρξη στασίμων κυμάτων εντός του χώρου ακρόασης,όμως εδώ υπεισέρχεται το εξής πλεονέκτημα των διωτικών διαφορών στάθμης:Η ακουστική απορροφητικότητα των περισσοτέρων ανακλαστικών επιφανειών στους οικιακούς χώρους αυξάνει με την αύξηση της συχνότητας.Αυξανόμενης της συχνότητας,η ενέργεια του ανακλώμενου ήχου μειώνεται σε σχέση με τον άμεσο.Επειδή η στερεοφωνική νευροφυσιολογία δύναται ν'αξιοποιεί ΔΔΣ καθόλο το εύρος του ακουστού φάσματος με την ίδια επιτυχία,έχει αποδειχθεί από πειράματα σε περιβάλλοντα που διακρίνονται από έντονη αντήχηση πως το σύστημα χωρικού εντοπισμού των ακροατών επωφελείται από τις πληροφορίες της υψηλότερης δυνατής συχνότητας που γίνεται αντιληπτή και μάλιστα χρησιμοποιεί τα συνθηματικά συχνότητας άνω των 8000Hz.
Μιά στατιστική ανάλυση ΄΄θεωρίας απόφασης΄΄ που χρησιμοποιούσε ΔΔΧ & ΔΔΣ μετρημένες μέσω ανδρεικέλων έδειξε ότι το σχήμα των λαθών χωρικού προσδιορισμού που παρατηρούνται πειραματικά,εξηγούνται μονάχα με την παραδοχή ότι οι ακροατές βασίζονται εξ ολοκλήρου στις ΔΔΣ και καθόλου στις ΔΔΧ υπό αυτές τις συνθήκες.Η δεδομένη στρατηγική του ακουστικού συστήματος ν'ανακατανέμει τη βαρύτητα επίδρασης των συνθηματικών χωρικού εντοπισμού,είναι γιά τον καθένα από μας εντελώς υ π ο σ υ ν ε ί δ η τ η,δηλαδή συμβαίνει δίχως να το επιδιώξουμε ή να μπορούμε να το παρεμποδίσουμε...
Last edited: