Ενεργα ηχεια

Alex_Zapantis

Επαγγελματίας
Μηνύματα
3.070
Reaction score
3.369
Απάντηση: Ενεργα ηχεια

Ώρα για ανακεφαλαίωση:

Μέχρι στιγμής, τόσο στο παρόν όσο και στο... parent thread (post #127 και κάτω), εκτέθηκαν συνοπτικά ορισμένα από τα χαρακτηριστικά των ενεργών και παθητικών crossover καθώς και λόγοι που καταδικάζουν τα δεύτερα "στο πυρ το εξώτερον".

Δόθηκαν αρκετές απαντήσεις, οι οποίες γέννησαν με τη σειρά τους νέες ερωτήσεις, με χαρακτηριστικό παράδειγμα την παρακάτω:

Εγώ να ρωτήσω τωρα κάτι(αφού λύσαμε ότι το ενεργό crossάρισμα είναι το καλύτερο :138:). Το αναλογικό ή το ψηφιακό crossάρισμα είναι καλύτερο? Η εν πάσει περιπτώσει ποια είναι τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα του καθενός?
Νύξεις σχετικά με τα ερωτήματα που έθεσε παραπάνω ο savatage έχουν ήδη γίνει, ενώ ο Bhutiaς με το παρακάτω post του κατόρθωσε να τις συγκροτήσει:

Ένα ενδεικτικό παράδειγμα με διαγράμματα:
http://www.deqx.com/technologydigital.php
(Όσον αφορά φανατικούς χρήστες βινυλίου ως κύρια πηγή,θα φαινόταν πιθανά ΄΄κάπως΄΄ η αναπόφευκτη αναλογικοψηφιακή μετατροπή στη δεύτερη περίπτωση...)

Σ'εναν ιδανικό αναλογικό κόσμο,εκάστοτε χρήστης ξεχωριστά θα μπορούσε να έχει εξειδικευμένες υλοποιήσεις κουτιών/μεγαφώνων/κλίσεων ενεργών κροσόβερ ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες του χώρου και τις σχετικές θέσεις πηγών/ακροατών εντός αυτού.

Εκτός του οικονομοτεχνικά ανέφικτου,πόση αξία θα είχαν οι τέλειες ΄΄εξατομικευμένες΄΄ ρυθμίσεις σε περιπτώσεις ύπαρξης έτερων ακροατών,μεταβολών στη διαρρύθμιση ή μεταβάσεων σε άλλους χώρους;

Τα DSP αποτελούν πιό ευέλικτη λύση,παρέχοντας επίσης άνετη δυνατότητα παρέμβασης όχι μονάχα στην οδήγηση,αλλά και στα χαρακτηριστικά εκπομπής των μεγαφώνων,συμπεριλαμβανομένων και των αλληλεπιδράσεων στο πεδίο του χρόνου.

Θα ήταν πραγματικά ενδιαφέρον γιά έναν θιασώτη ακόμα και της ΄΄θρυλικής πιουριστικής΄΄ λύσης SET-ηχεία μονού μεγαφώνου ευρέως φάσματος(δίχως παθητικό κροσόβερ δηλαδή:126:) να δοκιμάσει τί επίπτωση θα είχε η εφαρμογή διαφόρων αλγορίθμων DSP στην ακουστική απόδοση των ηχείων διατηρώντας σταθερές τις υπόλοιπες συνθήκες ακρόασης...:612:
 

Alex_Zapantis

Επαγγελματίας
Μηνύματα
3.070
Reaction score
3.369
Απάντηση: Ενεργα ηχεια

Τι θα λέγατε να προσπαθήσουμε να ξαναδιατυπώσουμε τα παραπάνω με λίγες περισσότερες λεπτομέρειες;
 

Alex_Zapantis

Επαγγελματίας
Μηνύματα
3.070
Reaction score
3.369
Απάντηση: Ενεργα ηχεια

Let's go:

Όπως έχει ήδη γραφτεί, η σημαντικότερη παράμετρος (μακράν...) που καθορίζει το πόσο σωστά μπορεί να αποδώσει ένα σύστημα, είναι η αλληλεπίδραση χώρου - ηχείων.

Συνεπώς, για να επιτύχουμε την ιδανική κάθε φορά συνέργειά του με το χώρο μας, επιβάλλεται να μπορούμε να δώσουμε στο ηχείο μας διαφορετική κατά περίπτωση απόκριση.

Κάτι τέτοιο μπορεί να επιτευχθεί (με διαφορετική κάθε φορά αποτελεσματικότητα αλλά και ευελιξία) με τέσσερις τρόπους:



1. Με τη χρήση ρυθμίσιμου παθητικού crossover, π.χ. XTZ Divine 100.49



Μερικά από τα μειονεκτήματα μιας τέτοιας λύσης:
α. Πολύ περιορισμένο εύρος ρυθμίσεων, και μάλιστα μόνο σε επίπεδο σχετικής στάθμης των δρόμων (αν θέλουμε να μείνουμε σε γήινα κοστολόγια...).
β. Δεν αναιρεί τα προβλήματα οδήγησης των μεγαφώνων που συνεπάγεται η ύπαρξη ενός παθητικού crossover.

Κάτι ξέρουν μάλλον οι Σουηδοί, οι οποίοι καίτοι διαφημίζουν (καλώς) τη ρυθμισιμότητα που προσφέρει το παθητικό τους crossover, έμμεσα συνιστούν την πλήρη ενεργή οδήγηση του ηχείου τους:

"XTZ Divine is prepared for fully active drive, but naturally it works very well with the regular passive filters as well."

"Room Tuning options

The Divine speaker is equipped with our Room Tuning concept. The highly advanced crossover filter is equipped with our concept of adjustable levels for the drivers. This way, the listener can "tweak" the character of the speaker to suit his particularlistening room and personal preference. For the Divine, we included adjustment options for all drivers. Further, the internal crossover filter sections can be individually bypassed to enable active drive for one or more drivers."
 


Alex_Zapantis

Επαγγελματίας
Μηνύματα
3.070
Reaction score
3.369
Απάντηση: Ενεργα ηχεια

2. Με τη χρήση ενεργού αναλογικού crossover, συνεπικουρούμενη από την ύπαρξη acoustical controls (Παραδείγματα 1 και 2) ή και παραμετρικού ισοσταθμιστή (Παράδειγμα 3), σαν κι αυτά που υπάρχουν πάνω σε πολλά ενεργά monitor της αγοράς, με διαφορετικό κάθε φορά εύρος όσο και ακρίβεια ρυθμίσεων.

Παράδειγμα 1:
Focal Solo 6Be



Ρυθμίσεις (δες "Visualization and control"):

i. Input sensitivity selector
ii. Adjustable tweeter and woofer levels with potentiometers

Παράδειγμα 2:
Σε σχέση με το προηγούμενο, από λίγο (Adam S2X)



εως αρκετά ακριβότερα (Adam S4X-V)



Ρυθμίσεις:



i. Ιnput sensitivity is handled by two controls: one for coarse settings, -20dB to +8dB, and one for fine tuning in 0.5dB steps, ranging from -1.5dB to 2dB.
ii. There are two controls for the lower frequencies: One is an equalizer at 80 Hz, the second is a shelf filter that allows to alter the frequencies below 150 Hz.
iii. High frequencies can also be adjusted by two different controls: The first alters the high frequency volume (-2dB to +2dB), while the second is a shelf filter for frequencies above 6 kHz.

όπου:

"The rotary switches on this panel operate with discrete resistors that allow settings, which are not only much more accurate than usual potentiometers but are also perfectly reproducible – a true advantage for every sound engineer who wants to make sure that switching back from position ‘b’ to position ‘a’ exactly reproduces the former values. Furthermore, there is no potentiometer-scratching and no switch-scratching noise because there is no audio signal at the panel itself – the music signals do not move back and forth between the amplifier section and the front panel."
 

Alex_Zapantis

Επαγγελματίας
Μηνύματα
3.070
Reaction score
3.369
Απάντηση: Ενεργα ηχεια

Παράδειγμα 3:
Ανεβαίνουμε επίπεδο: Klein + Hummel O 410



Το Klein + Hummel O 410 (block διάγραμμα) μοιάζει με το Adam S4X-V του παραδείγματος 2, με τις εξής διαφορές:

α. Υπάρχει (προαιρετικά) digital input stage σε AES3, AES 3id και S/P-DIF που κάνει το Ο 410 ικανό να δέχεται ψηφιακό σήμα 16…24-bit, 20…216 kHz.
Με δεδομένο ότι η δυνατότητα ύπαρξης ενός απλού DAC στο ηχείο, είναι χρήσιμη μεν αλλά εντελώς άσχετη με όσα εξετάζουμε εδώ, δε θα ασχοληθούμε άλλο μαζί της.

β. Πέρα από τα acoustical controls,


O 410 Bass, Midrange and
Treble Acoustical Controls

έχουμε και την ύπαρξη αναλογικού παραμετρικού ισοσταθμιστή (ο οποίος δύναται να παρακαμφθεί), για διόρθωση κάποιας ενδεχόμενης ακύρωσης ή στασίμου κύματος στις χαμηλές συχνότητες.
Μάλιστα, στον παραμετρικό ισοσταθμιστή, έχουμε τη δυνατότητα να μεταβάλλουμε τόσο το κέρδος, την κεντρική συχνότητα όσο και το Q (αδιάστατο μέγεθος το οποίο χαρακτηρίζει το εύρος ενός φίλτρου - ενός ταλαντωτή γενικότερα - σε σχέση με την κεντρική του συχνότητα, περιγράφει δηλαδή, σε ό,τι μας ενδιαφέρει εδώ, το πόσο "απότομα" μεταβάλλεται ένα φίλτρο γύρω από την κεντρική του συχνότητα):


O 410 Parametric - EQ

Για περισσότερες μετρήσεις, πηγαίνετε εδώ και κάντε κλικ στο tab Measurements.


γ. Τα acoustical controls, σε αντίθεση με το Adam, είναι μάλλον υλοποιημένα με ποτενσιόμετρα, κάτι που... σίγουρα θα έχει πολύ σοβαρή επίπτωση στην ποιότητα.:136:
Χάλια θα'ναι... μην το πάρετε...:143::135::143:
 

Alex_Zapantis

Επαγγελματίας
Μηνύματα
3.070
Reaction score
3.369
Απάντηση: Ενεργα ηχεια

Πάμε τώρα στα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα του δεύτερου τρόπου:

Πλεονεκτήματα:
α. Λυμένα τα προβλήματα οδήγησης των μεγαφώνων που συνεπάγεται η ύπαρξη ενός παθητικού crossover, μια και το στείλαμε στον αγύριστο.
β. Δυνατότητα (περιορισμένης έστω) προσαρμογής του ηχείου στο χώρο μας μέσω των acoustical controls ή, ακόμη καλύτερα, μέσω και του παραμετρικού ισοσταθμιστή.

Μειονεκτήματα:

α. Μη ιδανική προσαρμογή του ηχείου στο χώρο μας, λόγω των σχετικά περιορισμένων επεμβάσεων που μπορούμε να κάνουμε, και οι οποίες επενεργούν μόνο σε ευρείες συχνοτικά περιοχές.
Εξαιρείται η περίπτωση ύπαρξης παραμετρικού ισοσταθμιστή, ο οποίος όμως λειτουργεί μόνο στις χαμηλές συχνότητες και μπορεί να "γιατρέψει" περιοχές γύρω από μία μόνο κεντρική συχνότητα.
Η σοβαρότητα του α ελαττώνεται όσο πιο φροντισμένος ακουστικά είναι ο χώρος μας (π.χ. studio), αλλά ΠΟΤΕ δε μηδενίζεται εντελώς.
β. Η ύπαρξη αναλογικού παραμετρικού ισοσταθμιστή στις χαμηλές συχνότητες αλλοιώνει ίσως ελαφρά τη φασική συμπεριφορά του ηχείου εκεί. Ήσσονος σημασίας συνέπεια μπροστά στο ενδεχόμενο κέρδος.
γ. Δε μπορούμε να αντισταθμίσουμε τις αλλοιώσεις που υφίστανται τα μεγάφωνά μας καθώς "γερνούν" και μεταβάλλουν τις ηλεκτρομηχανικές τους παραμέτρους.
δ. Είναι πολύ δύσκολο να αντισταθμίσουμε τη δυναμική συμπίεση που οφείλεται στη θέρμανση των πηνίων φωνής των μεγαφώνων μας.
ε. Δε μπορούμε ακόμα να "φέρουμε" απόλυτα το σύνολο χώρος - ηχεία σύμφωνα με τα γούστα μας.
 

Alex_Zapantis

Επαγγελματίας
Μηνύματα
3.070
Reaction score
3.369
Απάντηση: Ενεργα ηχεια

Α, και κάτι ακόμα...
Για ρίξτε άλλη μια ματιά στην επίδραση των Acoustical Controls και του Parametric - EQ των Klein + Hummel O 410:


O 410 Bass, Midrange and
Treble Acoustical Controls


O 410 Parametric - EQ

Μήπως σας θυμίζουν κάτι;
 

Alex_Zapantis

Επαγγελματίας
Μηνύματα
3.070
Reaction score
3.369
Απάντηση: Ενεργα ηχεια

Θα συνεχίσω κάποια άλλη στιγμή.

Ή όπως θα έλεγε ο Κωσταυτιάς,

αϊ'λ μπι μπακ!:143::135::143:
 


costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
55.992
Reaction score
139.352
Απάντηση: Ενεργα ηχεια

Γεια σου βρε Αλεξ! :112:

Δώσε πράμα! :126:
 

Alex_Zapantis

Επαγγελματίας
Μηνύματα
3.070
Reaction score
3.369
Απάντηση: Ενεργα ηχεια

3. Με τη χρήση ενεργού αναλογικού crossover συνεπικουρούμενη αυτή τη φορά από ισοστάθμιση χώρου βασισμένη στην ψηφιακή επεξεργασία του σήματος (DSP - Based EQ).

Κάτι τέτοιο μπορεί να πραγματοποιηθεί χρησιμοποιώντας ηχεία σαν κι αυτά του δευτέρου τρόπου, μόνο που αυτή τη φορά προηγείται ψηφιακή προσαρμογή του ηχείου στο χώρο.

Σε κάθε περίπτωση, ο ψηφιακός ισοσταθμιστής τοποθετείται στην ηχητική αλυσίδα πριν από το ηχείο φυσικά, ενώ αν το ηχείο μας δεν έχει ενσωματωμένο DAC (σαν τα Klein + Hummel O 410 με την προσθήκη του digital input stage) τότε, προκειμένου να είμαστε σε θέση να το τροφοδοτήσουμε με το εισερχόμενο σήμα, θα πρέπει πρώτα να λάβει χώρα ψηφιοαναλογική μετατροπή του σήματος.

Κάτι τέτοιο δεν είναι πρόβλημα, μια και πολλοί ψηφιακοί ισοσταθμιστές είναι ταυτόχρονα και DAC.
Στην περίπτωση δε που θέλουμε να χρησιμοποιήσουμε κάποιον καλύτερο από τον ενσωματωμένο στον ισοσταθμιστή DAC, μπορούμε άνετα να πάρουμε απευθείας ψηφιακό σήμα από τον ισοσταθμιστή, να το οδηγήσουμε στον DAC της επιλογής μας, και από εκεί στο ηχείο.

Για να καταλάβουμε καλύτερα τις δυνατότητες ενός ψηφιακού ισοσταθμιστή, θα ασχοληθούμε λίγο με το φτηνό πλην τίμιο (και δοκιμασμένο από τον Κωσταυτιά) BEHRINGER ULTRACURVE PRO DEQ2496 (το οποίο ενσωματώνει συν τοις άλλοις και δικάναλο DAC), παρουσιάζοντας εν συντομία ορισμένες από τις δυνατότητές του.



 

Alex_Zapantis

Επαγγελματίας
Μηνύματα
3.070
Reaction score
3.369
Απάντηση: Ενεργα ηχεια

Manual στα Ελληνικά
Manual στα Αγγλικά
Spec sheet


Για λόγους ευκολίας, θα χρησιμοποιήσουμε ως αναφορά το Ελληνικό manual του ULTRACURVE PRO DEQ2496.

Αλλά πρώτα, μερικοί ορισμοί:

Οκτάβα (Octave - oct): Περιοχή μεταξύ δύο συχνοτήτων όπου η άνω συχνότητα είναι το διπλάσιο της κάτω.

Decibel (dB): Λογαριθμική μονάδα μέτρησης του λόγου μεταξύ δύο σημάτων - αδιάστατο μέγεθος.
Μπαρμπούτσαλα...
Αυτό που αξίξει να θυμάστε, είναι ότι στην περίπτωση σημάτων ισχύος, διπλασιασμός της ισχύος αντιστοιχεί σε αύξηση κατά 3dB, τετραπλασιασμός σε αύξηση κατά 6dB, ενώ αντίστοιχα, υποδιπλασιασμός της ισχύος αντιστοιχεί σε ελάττωση κατά 3dB, υποτετραπλασιασμός σε ελάττωση κατά 6dB and so on...
Συνεπώς, αν δύο σήματα ισχύος διαφέρουν μεταξύ τους κατά π.χ. 48dB, τότε, με δεδομένο ότι 48=3x16, το ένα μεταφέρει περίπου 2 εις την 16 = 65.536 φορές περισσότερη ισχύ από το άλλο.

Και τώρα, αφού σημειώσουμε πρώτα ότι τα όσα πούμε παρακάτω δεν είναι όλα απαραίτητα στην ψηφιακή προσαρμογή του ηχείου στο χώρο μας, αλλά αποτελούν κατά τη γνώμη μου απαραίτητες γνώσεις για κάθε άνθρωπο που θέλει να ασχοληθεί σοβαρά με το audio, ας πούμε δυο λογάκια για τα επόμενα χαρακτηριστικά του DEQ2496:
 

Alex_Zapantis

Επαγγελματίας
Μηνύματα
3.070
Reaction score
3.369
Απάντηση: Ενεργα ηχεια

i. Λειτουργία ως Equalizer
Το DEQ2496 μπορεί να λειτουργήσει σα Γραφικός (GEQ) ή και Παραμετρικός (PEQ) Ισοσταθμιστής 31 και 10 περιοχών συχνοτήτων αντίστοιχα ανά στερεοφωνικό κανάλι.

Και στους δύο τρόπους λειτουργίας, μπορούμε να επιλέξουμε το είδος του ή των φίλτρων που θα χρησιμοποιήσουμε, ανάμεσα στα παρακάτω:
α. Band pass - Ζωνοπερατό φίλτρο (λειτουργία VPQ όταν το DEQ2496 δουλεύει ως Γραφικός Ισοσταθμιστής):
Χρησιμοποιείται όταν θέλουμε να ενισχύσουμε (λόγω ενδεχόμενης ακύρωσης ή έντονης απορρόφησης) ή να εξασθενήσουμε (π.χ. λόγω στασίμων κυμάτων) μια περιοχή συχνοτήτων γύρω από την κεντρική συχνότητα του φίλτρου.
β. Low Shelving:
Χρησιμοποιείται όταν θέλουμε να ενισχύσουμε (π.χ. για λόγους επιπλέον "γρονθοκοπήματος") ή να εξασθενήσουμε (π.χ. λόγω "μπουμαρίσματος") μια περιοχή συχνοτήτων κάτω από την επιλεγμένη συχνότητα του φίλτρου.
γ. High - Shelving:
Χρησιμοποιείται όταν θέλουμε να ενισχύσουμε (π.χ. αν βρισκόμαστε σε χώρο με υψηλή απορρόφηση στα ανώτερα πρίμα) ή να εξασθενήσουμε (π.χ. αν τα πρίμα του ηχείου μας ακούγονται λίγο "τσιριχτά" στο χώρο μας, ή αν θέλουμε να προσομοιώσουμε "λαμπάτο" ήχο) μια περιοχή συχνοτήτων πάνω από την επιλεγμένη συχνότητα του φίλτρου.

Στην περίπτωση α, μπορούμε να ρυθμίσουμε τόσο το συντελεστή εξασθένησης ή ενίσχυσης (αρνητικό ή θετικό κέρδος αντίστοιχα), την κεντρική συχνότητα όσο και το συχνοτικό εύρος του φίλτρου, τα δύο τελευταία με σημαντικά μεγαλύτερη ακρίβεια όταν το DEQ2496 δουλεύει ως Παραμετρικός Ισοσταθμιστής.

Όταν το εύρος του φίλτρου είναι πολύ μικρό και το αρνητικό κέρδος του πολύ μεγάλο, έχουμε να κάνουμε δηλαδή με "στενό" και "απότομο" φίλτρο (μεγάλο Q factor), τότε μιλάμε για τα νοτς φιλτράκια που ανέφερε εδώ και εδώ ο Κωσταυτιάς.
Υπόψιν ότι, προφανώς λόγω μπυροποσίας, στο σημείο 8 του δευτέρου post ο Κωσταυτιάς έχει γράψει τα Q ανάποδα.
Το σωστό είναι:
Στενό φίλτρο <-> μεγάλο Q
Ευρύ φίλτρο <-> μικρό Q

Στις περιπτώσεις β και γ μπορούμε να ρυθμίσουμε τη συχνότητα "έναρξης λειτουργίας" του φίλτρου, αλλά όσον αφορά το συντελεστή εξασθένησης ή ενίσχυσης (αρνητικό ή θετικό κέρδος αντίστοιχα), μπορούμε να ρυθμίσουμε μόνο την κλίση του φίλτρου (από 0dB/oct εως 15dB/oct όταν το DEQ2496 δουλεύει ως Γραφικός Ισοσταθμιστής ή μεταξύ των τιμών 6dB/oct και 12dB/oct όταν το DEQ2496 δουλεύει ως Παραμετρικός Ισοσταθμιστής).

Οφείλουμε να σημειώσουμε βέβαια, ότι μπορούμε κάλλιστα να έχουμε αλληλοεπικάλυπτόμενα Band pass αλλά και Shelving φίλτρα, έτσι ώστε να είμαστε σε θέση να επιτύχουμε πιο πολύπλοκες συχνοτικές αποκρίσεις - στόχους, π.χ. σαν κι αυτήν.

Περισσότερα στις σελίδες 6 και 7 του manual, ενώ στις σελίδες 10 και 11 εξηγείται η ρύθμιση GEQ - "TRUE RESPONSE".


Το DEQ2496 μπορεί επίσης να λειτουργήσει σα Δυναμικός Ισοσταθμιστής (Dynamic EQ), προσφέροντας εως 3 δυναμικά EQ ανά στερεοφωνικό κανάλι.
Μπορεί με άλλα λόγια να αυξήσει ή να ελαττώσει τη στάθμη μιας συγκεκριμένης περιοχής συχνοτήτων ανάλογα με τη στάθμη του σήματος εισόδου.
Μια τέτοια λειτουργία, καίτοι τυπικά επιζήμια μια και συμπιέζει το δυναμικό εύρος μέρους του σήματος, μπορεί να μας φανεί χρήσιμη στην περίπτωση π.χ. που έχουμε ηχεία με αξιόλογη έκταση χαμηλά, και από ένα σημείο γκαζιού και πάνω "τρίζουν τα πάντα" μέσα στο δωμάτιο.
Βεβαίως, καλό θα ήταν να έχουμε ήδη παρέμβει στη συγκεκριμένη περιοχή συχνοτήτων μέσω των λειτουργιών GEQ και PEQ.
Στην περίπτωση όμως που έχουμε μη γραμμική εξάρτηση της διέγερσης του χώρου από την ηχητική στάθμη, η δυναμική επεξεργασία του σήματος ίσως μας δώσει λύση δίχως να είμαστε αναγκασμένοι να προβούμε σε σημαντικές θυσίες όσον αφορά στη μέγιστη στάθμη αναπαραγωγής.

Περισσότερα στις σελίδες 7 και 8 του manual.
 

Alex_Zapantis

Επαγγελματίας
Μηνύματα
3.070
Reaction score
3.369
Απάντηση: Ενεργα ηχεια

ii. Λειτουργία ως Δυναμικός Επεξεργαστής
Το DEQ2496 ενσωματώνει δυναμικούς επεξεργαστές, οπότε μπορεί να χρησιμοποιηθεί και σαν:

α. Compressor: Συσκευή που μειώνει τη στάθμη του σήματος όταν αυτή υπερβεί ένα ορισμένο από εμάς κατώφλι έντασης (THRESHOLD) - καλό είναι να αποφεύγεται η χρήση του, βλέπε Loudness War



β. Expander: Συσκευή που μειώνει τη στάθμη του σήματος όταν αυτή βρεθεί κάτω από ένα ορισμένο από εμάς κατώφλι έντασης (THRESHOLD), ώστε να ελαχιστοποιήσουμε λόγου χάριν την επίδραση ανεπιθύμητων θορύβων, όπως για παράδειγμα του θορύβου της μαγνητοταινίας από παλιές αναλογικές εγγραφές (επίσης καλό είναι να αποφεύγεται η χρήση του, ή έστω να χρησιμοποιείται με φειδώ καθώς "σκοτώνει" την πληροφορία χαμηλού σήματος)

Το DEQ2496 μπορεί να λειτουργήσει παράλληλα και ως LIMITER, δηλαδή ως Compressor που δουλεύει μόνο με τη μέγιστη μείωση στάθμης, για λόγους προστασίας των τελικών ενισχυτών και ηχείων.

Σημειώνεται ότι η λειτουργία LIMITER είναι πάντοτε ενεργή, ακόμα και σε Bypass Mode, μόνο που τότε λειτουργεί στην οριακή τιμή των 0dB προστατεύοντας τις εξόδους από ψηφιακή υπερφόρτωση (αυτό ΕΙΝΑΙ χρήσιμο).

Περισσότερα στις σελίδες 9 και 10 του manual.
 

Alex_Zapantis

Επαγγελματίας
Μηνύματα
3.070
Reaction score
3.369
Απάντηση: Ενεργα ηχεια

iii. Λειτουργία ως RTA

Το DEQ2496 μπορεί επίσης να λειτουργήσει σαν Real Time Analyzer, και να μας απεικονίσει γραφικά το ακουστικό φάσμα χωρισμένο σε 61 περιοχές συχνοτήτων.
Η λειτουργία αυτή είναι πολύ χρήσιμη στην περίπτωση που θέλουμε να προσδιορίσουμε την απόκριση συχνότητας του συστήματός μας τροφοδοτηθώντας το με Ροζ Θόρυβο - σήμα ευρέως φάσματος (στην περίπτωσή μας από 20Hz εως 20kHz, ή κατά περίπτωση και "στενότερο") το οποίο περιέχει την ίδια ισχύ ανά οκτάβα, επομένως απεικονίζεται ως flat σε διαγράμματα όπως αυτά του display του DEQ2496.

Για τη λειτουργία αυτή, το DEQ2496 προφανώς απαιτείται να συνδεθεί με ένα μετρητικό μικρόφωνο σαν κι αυτό



Το DEQ2496 μας προσφέρει την επιπλέον δυνατότητα AUTO EQ, με βάση την οποία υπόσχεται να οδηγήσει μόνο του το σύστημά μας στην απόκριση συχνότητας - στόχο που "σχεδιάσαμε" στο Γραφικό Ισοσταθμιστή.

Εντυπωσιακό;
Απάντηση στις προσευχές μας;

Εεεε... όχι ακριβώς!

Βλέπετε, η "διακριτική ικανότητα" του μηχανήματος είναι αρκετά περιορισμένη, συνεπώς δεν του επιτρέπει να διορθώσει με αυτόν τον τρόπο π.χ. συντονισμούς που οφείλονται στην αλληλεπίδραση χώρου-ηχείου και έχουν ενδεχομένως πολύ στενό συχνοτικό εύρος.
Αυτό μάλιστα είναι κάτι που αναγνωρίζει και η ίδια η Behringer, σημειώνοντας στη σελίδα 13 του manual πως "συνίσταται ο αποκλεισμός της περιοχής συχνοτήτων κάτω των 100Hz από τη διαδικασία AUTO EQ".

Συνεπώς, ο τρόπος με τον οποίο μπορούμε να διαπιστώσουμε εμείς λόγου χάριν έναν συντονισμό στα 32Hz οφειλόμενο στην αλληλεπίδραση του ηχείου με το χώρο, είναι με το να τροφοδοτήσουμε για παράδειγμα το σύστημά μας με μεμονωμένα ημίτονα με συχνότητες από 22 εως 42Hz, και, αφού εντοπίσουμε την προβληματική περιοχή και "διαγνώσουμε" το πρόβλημα, να το "γιατρέψουμε" με ένα "στενό" και "απότομο" παραμετρικό φίλτρο π.χ. εύρους 1/10 της οκτάβας (δες και λειτουργία METER παρακάτω).

Περισσότερα στις σελίδες 13 και 14 του manual.
 

Alex_Zapantis

Επαγγελματίας
Μηνύματα
3.070
Reaction score
3.369
Απάντηση: Ενεργα ηχεια

iv. Λειτουργία METER

Κατά τη λειτουργία αυτή, μπορούμε, μεταξύ άλλων, να χρησιμοποιήσουμε το DEQ2496 σα ντεσιμπελόμετρο, με τη συνδρομή φυσικά ενός μετρητικού μικροφώνου.
Κάτι τέτοιο είναι πολύ χρήσιμο όταν π.χ. τροφοδοτούμε το σύστημά μας με μεμονωμένα ημίτονα διαφορετικών συχνοτήτων ώστε να δούμε "τι παίζει" σε ενδεχόμενες προβληματικές περιοχές.
 

Alex_Zapantis

Επαγγελματίας
Μηνύματα
3.070
Reaction score
3.369
Απάντηση: Ενεργα ηχεια

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ (Part 1)

I. Από όσα γράφτηκαν παραπάνω, είναι προφανές πως ακόμα και το ταπεινό BEHRINGER ULTRACURVE PRO DEQ2496 των 300 Ευρώ, μας δίνει δυνατότητες ισοστάθμισης - προσαρμογής του ηχείου στο χώρο μας (λειτουργώντας μάλιστα στο ψηφιακό επίπεδο), τις οποίες ακόμα και τα αξιολογότατα monitor που παρουσιάσαμε προηγουμένως, δε μπορούν να δουν ούτε στον ύπνο τους όταν χρησιμοποιούνται από μόνα τους.

II. Οι λειτουργίες του DEQ2496 που μας ενδιαφέρουν περισσότερο είναι οι i, iii και iv, με την πρώτη εξ' αυτών, δηλαδή τη λειτουργία του DEQ2496 ως Equalizer, να είναι και αυτή που μας έκανε να ασχοληθούμε μαζί του in the first place.
Οι iii και iv, μας ενδιαφέρουν στην περίπτωση που οι ρυθμίσεις που θα κληθεί να κάνει στο σύστημά μας το DEQ2496 βασιστούν στις μετρήσεις που θα εκτελέσουμε εμείς με αυτό.

III. Όπως φαίνεται από τα όσα έγραψα παραπάνω, αλλά κυρίως από τα όσα έχει γράψει κατά καιρούς ο Κωσταυτιάς, όπως π.χ. εδώ, η διαδικασία μετρήσεων χρησιμοποιώντας το DEQ2496, ούτε γρήγορη ούτε απλή είναι, συνεπώς ξεφεύγει αρκετά από αυτά που μπορεί αλλά και είναι διατεθειμένος να κάνει ο απλός χομπίστας.
Τι σημαίνει άραγε αυτό;
Ότι τα παρατάμε όλα και αρχίζουμε να "ψάχνουμε τις χροιές" αλλάζοντας καλώδια στα κουτουρού, αγνοώντας δηλαδή τα ηλεκτρικά τους χαρακτηριστικά;
ΟΧΙ ΒΕΒΑΙΑ!
Απλά σημαίνει ότι απευθυνόμαστε πλέον σε επαγγελματία για να μετρήσει το χώρο μας (πιθανόν με μετρητικό εξοπλισμό ανώτερο από το ταπεινό μας Behringάκι), να μας προτείνει λύσεις ακουστικής βελτίωσής του (π.χ. απορροφητές, διαχύτες, αλλαγή της διαρρύθμισης) - ΔΕ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΔΙΟΡΘΩΘΟΥΝ ΟΛΑ ΜΕ DSP - και, τέλος, να καταλήξει στις ρυθμίσεις που πρέπει να γίνουν μέσω DSP ώστε να γίνει σωστότερα η προσαρμογή των ηχείων στο χώρο μας.

IV. Δηλαδή δε φτάνει που τα "έχωσα" για το σύστημα, δε φτάνει που πρέπει να τα "χώσω" για ισοσταθμιστή, πρέπει να τα "χώσω" και για ακουστική βελτίωση του χώρου και να τα "χώσω" επιπλέον και στον επαγγελματία που θα με καθοδηγήσει στο πώς θα "ρυθμίσω" τα δύο παραπάνω σωστά;
Ε, ΝΑΙ!
Τι να κάνουμε ρε μάγκες...
Από τη στιγμή που αυτό που ακούμε είναι βασικά η αλληλεπίδραση χώρου - ηχείων, είναι φανερό το πού οφείλουν να επενδυθούν τα πιο πολλά λεφτά.

V. Ωραία λοιπόν, πες πως τα "χώνουμε" στον επαγγελματία για να μετρήσει το χώρο μας, και τα "χώνουμε" για να τον βελτιώσουμε ακουστικά σύμφωνα με τις επιταγές του ειδικού.
Θα μπορέσει τώρα το ταπεινό μας Behringάκι, να φέρει εις πέρας τις ρυθμίσεις στις οποίες θα καταλήξει ο ως άνω με βάση τις μετρήσεις που έκανε με τον πιθανόν πολύ ανώτερο μετρητικό του εξοπλισμό;
Ε, λοιπόν, κατά την προσωπική μου άποψη, ναι - τουλάχιστον στο μεγαλύτερο ποσοστό.
Αρκεί βέβαια να έχει προηγηθεί σωστή ακουστική διαμόρφωση του χώρου, και να μην έχουμε παράλογες απαιτήσεις όπως π.χ. πειστική απόδοση μέχρι τα 25Hz από ηχείο βάσης με ένα γούφερ 6.5 ιντσών ανά κανάλι.

VI. Είναι δηλαδή το DEQ2496 το "τέλειο μηχανάκι";
ΦΥΣΙΚΑ ΚΑΙ ΟΧΙ.
Ειδικά το μετρητικό του κομμάτι απέχει δυστυχώς αρκετά από αυτό που θα αποκαλούσε κανείς όργανο ακριβείας, ενώ και σαν Equalizer να το εξετάσει κανείς, υπάρχουν καλύτερα (αν και μάλλον ακριβότερα).
Απλά, με δεδομένη την τιμή του, είναι σε θέση, αν χρησιμοποιηθεί σωστά και με φειδώ, να οδηγήσει σε ουσιαστική βελτίωση της προσαρμογής των ηχείων στο χώρο μας, και με μικρό μάλιστα κόστος.


Κατά τα άλλα, ο βασικός λόγος που ασχολήθηκα επισταμένως μαζί του, ήταν για να χρησιμεύσει ως παράδειγμα για το τι μπορεί να επιτύχει ένας ψηφιακός ισοσταθμιστής χώρου.
Αν "σας παίρνει" οικονομικά, αγοράστε καποιον καλύτερο.
Κερδισμένοι θα βγείτε...
 

Alex_Zapantis

Επαγγελματίας
Μηνύματα
3.070
Reaction score
3.369
Απάντηση: Ενεργα ηχεια

Θα ακολουθήσει και δεύτερο μέρος με επιπλέον συμπεράσματα.

Μέχρι τότε, γράψτε και κανένα σχολιάκι ή καμιά απορία...
 

Alex_Zapantis

Επαγγελματίας
Μηνύματα
3.070
Reaction score
3.369
Απάντηση: Ενεργα ηχεια

Θα συνεχίσω κάποια άλλη στιγμή.

Ή όπως θα έλεγε ο Κωσταυτιάς,

αϊ'λ μπι μπακ!:143::135::143:
 


Staff online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
174.227
Μηνύματα
2.967.230
Members
38.292
Νεότερο μέλος
ChristosDi
Top