- Μηνύματα
- 17.649
- Reaction score
- 58.175
Οι καμπύλες Ισοδύναμης Ακουστότητας φανερώνουν ότι για ν'ακούσουν οι άνθρωποι τα άκρα του φάσματος με τις μεσαίες οκτάβες το ίδιο δυνατά,θα πρέπει οι χαμηλές και οι υψηλές να έχουν ανώτερη στάθμη σε σχέση με τις μεσαίες.Εννοείται δεν παρεξηγώ φίλε μου, είμαι σίγουρος πως τα παραπάνω έχουν εξηγηθεί άπειρες φορές στο παρελθόν.
Απλά αυτό δημιουργεί μια παρενέργεια, για εμάς τους "νέους". Σε κάθε post που διαβάζω εδώ και πάνω από ένα χρόνο, οι απαντήσεις για αυτά τα ερωτήματα είναι του στυλ:
"χωρίς σαμπ δεν γίνεται δουλειά, μην τα ξαναλέμε"
"αν δεν έχεις τουλάχιστον Χ db στη θέση ακρόασης δεν ακούς, τα'χουμε ξαναπεί"
"δείτε τις καμπύλες ίσης ακουστότητας, τα'χουμε αναλύσει χίλιες φορές"
Αλλά πού και πώς έχουν εξηγηθεί τα παραπάνω στο παρελθόν, δεν είναι εύκολο να το βρεις. Κι έτσι, ενώ έχω κατανοήσει πλήρως τι συμβαίνει (π.χ. ότι χωρίς sub δεν κάνεις δουλειά), δεν έχω κατανοήσει πλήρως το "γιατί" πίσω από κάθε συμπέρασμα. Και προσπαθώ από εδώ κι από κει να συγκεντρώσω "ψήγματα" εξηγήσεων (γιατί κάποια post είναι πιο αναλυτικά από άλλα), όμως πολλές ερωτήσεις παραμένουν. Και δεν είναι εύκολο για έναν αδαή να τα συνδυάσει όλα και να καταλάβει τελικά επακριβώς τι παίζει.
Πολλές φορές έχω σκεφτεί πως το forum χρειάζεται απεγνωσμένα ένα FAQ/wiki. Όπου θα συγκεντρώνεται η χρήσιμη πληροφορία σε μορφή:
α) Συμπυκνωμένη, χωρίς 20 παπαριές και άκυρα σχόλια για κάθε χρήσιμη πληροφορία (τι 20; 100!)
β) Κατανοητή (δηλαδή κάποιος να "μεταφράζει" και να συνοψίζει αυτά που ποστάρει ο @Bhutia σε μορφή που να την καταλαβαίνουν και οι κοινοί θνητοί). Δεν λέω να είναι όλα "for dummies", αλλά θα μπορούσε να υπάρχει διαβάθμιση.
Κι έτσι οι νέοι θα μπορούν πιο εύκολα να καταλάβουν τι παίζει, αλλά και οι παλιοί δεν θα χρειάζεται να αισθάνονται πως ζουν τη μέρα της μαρμότας!
Ο βαθμός διαφοράς δεν είναι ο ίδιος αλλά κυμαίνεται σε συνάρτηση προς τη στάθμη ηχητικής πίεσης.Σε χαμηλότερες στάθμες οι χαμηλές λ.χ. πρέπει να εκπέμπονταν ακόμα δυνατότερα σε σχέση με τις μεσαίες ώστε ν'ακούγονταν το ίδιο δυνατά.
Κατά την εφαρμογή αυτών των συνθηκών σε δεδομένη μουσική παραγωγή,ο ηχητικός μηχανικός - ως...άνθρωπος και αυτός - τείνει να έχει ενσωματώσει ανώτερο πλάτος σήματος για τις χαμηλές - και σε μικρότερο βαθμό για τος υψηλές - κατά τρόπον ώστε το τελικό αποτέλεσμα στο master να του ακουγόταν τονικά ισορροπημένο.
Προσοχή όμως,η επισκόπηση κατά την παραγωγή γίνεται από εκπαιδευμένο ακροατή με ηχειακό σύστημα υψηλής ποιότητας και πλήρους φάσματος (για διαδικασία premastering) σε δεδομένη μέση συνεχόμενη στάθμη αναφοράς,συνήθως 75-80 dB και υπό ισορροπημένη κατά κανόνα ακουστική συμπεριφορά χώρου εντός ελεύθερης - για τα πρώτα 25 χιλιοστά δευτερολέπτου - ανακλάσεων ζώνης πάνω στη θέση ακρόασης.
Περνάμε ακολούθως στους τυπικούς οικιακούς χώρους αναπαραγωγής ,όπου συνήθως δεν ισχύουν ακριβώς οι συνθήκες που επικρατούσαν κατά την παραγωγή.Εκεί λοιπόν έχει διαπιστωθεί από μελέτες ότι η πιο ευχάριστη τονική ισορροπία για παρατεταμένες ακροάσεις ανταποκρίνεται στις δημοσιευμένες προηγουμένως καμπύλες-στόχους με τις κατηφορικές κλίσεις.Όταν η ωφέλιμη ενέργεια υποχωρεί σε ανώτερες συχνότητες από το όριο των 20 Hz,θα χρειαζόταν ανάλογη υποχώρηση και στο άλλο άκρο του φάσματος,ώστε το ακρόαμα να εξακολουθούσε ν'ακούγεται τονικώς ισορροπημένο και όχι ενοχλητικό σε βάθος χρόνου.
Επειδή όμως συχνά ακούμε σε μέση συνεχόμενη στάθμη αρκετά διάφορη προς την τυπική αναφορά του ηχητικού μηχανικού,πρέπει αφενός μεν το ηχοσύνολο να παρέχει πάντα απαραμόρφωτα τις προβλεπόμενες κορυφώσεις,αλλά και να υπάρχει μια αντίστοιχη τόνωση στις πρώτες κυρίως οκτάβες,ώστε να μην κουράζει ή ξενερώνει το ακρόαμα.
Για να τηρηθούν αυτές οι κλίσεις σε λογικές για την ακεραιότητα της ακοής στάθμες χρειάζεται ωφέλιμη ενέργεια στις πρώτες οκτάβες.Αυτό σημαίνει παροχή επαρκούς ενέργειας η οποία όμως να μην οφείλεται αποκλειστικά χάρη σε ιδιορρυθμούς του χώρου με τα γνωστά...Twin Peaks - δηλαδή βουνοπλαγιές με απότομες βυθίσεις και κορυφώσεις πάνω στην απόκριση.
Ο μόνος τρόπος για να ικανοποιηθεί η συνθήκη είναι μέσω ανεξάρτητων και στιβαρών sub.Ως ξεχωριστές μονάδες από τους δορυφόρους θα μπορούν κιόλας να τοποθετηθούν σε σημεία διαφορετικά από τους δεύτερους,όπου θα βελτιστοποιείται η παρεχόμενη απόκριση στις χαμηλές.Για να ισχύσει δε περαιτέρω εξομάλυνση στην απόκριση και καλό δέσιμο των sub με τους δορυφόρους, χρειάζεται ιδανικώς επεξεργασία του σήματος με κάποιο πρόγραμμα bass management
Last edited: