Featured Καλωδια ηχειων ..... ( μακρυτατο )


Μηνύματα
8.227
Reaction score
3.470
Επειδή βαριέσαι κι εσύ, όπως όλοι εμείς που δεν έχουμε ενεργά ηχεία, ρώτησα εγώ το ChatGPT :


Aγαπητό ChatGPT γνωρίζεις τι είναι το σπαγκάτο σε ότι αφορά τοπολογία διασύνδεσης πολλαπλών ενισχυτών ήχου με τα ηχεία ?

ChatGPT said:
Ναι, γνωρίζω! Ο όρος "σπαγκάτο" (ή στα αγγλικά "spaghetti wiring") στη συνδεσμολογία ήχου — ειδικά όταν μιλάμε για πολλούς ενισχυτές και ηχεία — χρησιμοποιείται κατά κόρον ανεπίσημα για να περιγράψει μια μπερδεμένη ή περίπλοκη τοπολογία καλωδίωσης. Δεν είναι ένας επίσημος ηλεκτρολογικός ή ακουστικός όρος, αλλά περισσότερο μια καθομιλουμένη έκφραση.
Αναλυτικά:
Ο σπαγκάτο μπορεί να σημαίνει:
  1. Πολλαπλά καλώδια (καμπλονάδες) από διάφορους ενισχυτές προς πολλά ηχεία, όπου τα σήματα ίσως μοιράζονται ή διασταυρώνονται, πολλές φορές χωρίς καθαρότητα ή σειρά στην καλωδίωση.
  2. Παράλληλες ή σύνθετες συνδέσεις, π.χ. bi-amping, tri-amping, ή ζεύξεις σε σειρά/παράλληλα μεταξύ ηχείων και ενισχυτών.
  3. Αναρχία στην εγκατάσταση, χωρίς σωστή σήμανση ή διάταξη, κάτι που δυσκολεύει τη συντήρηση ή την επίλυση προβλημάτων.
Παράδειγμα:
Φαντάσου μια κατάσταση όπου:
  • Έχεις 3 ενισχυτές, ο καθένας οδηγεί διαφορετικές συχνότητες (π.χ. sub, mid, high).
  • Τα σήματα πάνε σε passive crossovers ή σε ενεργά ηχεία.
  • Τα καλώδια είναι "χύμα" χωρίς σαφή πού πάει τι.
Αυτή η εικόνα συχνά ονομάζεται "σπαγκάτο" γιατί θυμίζει πιάτο με σπαγγέτι — ένα κουβάρι από καλώδια.
Σε πιο επαγγελματικό επίπεδο:
Ο σπαγκάτο θεωρείται ανεπιθύμητος, γιατί:
  • Δυσκολεύει το troubleshooting.
  • Αυξάνει τον κίνδυνο σφαλμάτων (π.χ. αντίσταση φορτίου σε ενισχυτή).
  • Μπορεί να οδηγήσει σε phase cancellation ή κακή απόδοση του συστήματος.
Αν εννοείς κάτι πιο συγκεκριμένο τεχνικά:
Αν έχεις στο μυαλό σου κάποιο συγκεκριμένο είδος συνδεσμολογίας, π.χ. παράλληλη σύνδεση πολλών ηχείων σε έναν ενισχυτή με ένα "κοινό bus", δώσε μου λίγο περισσότερες λεπτομέρειες και θα σου το εξηγήσω με σχήματα ή παραδείγματα.
Θες να σου δείξω ένα παράδειγμα "σπαγκάτου" σε σχήμα;

Όχι ευχαριστώ

(Τελικά όλα νομίζει ότι τα ξέρει , χα χα χα !)
 

Μηνύματα
1.898
Reaction score
2.120
1. Remove jumper straps from Polk R700 binding posts.

2. Use two Parasound A23 amplifiers: one per speaker for vertical bi-amping.

3. Connect Parasound P6 preamp: L XLR out to left A23 ch1 input (for HF), L RCA out to left A23 ch2 input (for LF). Repeat for right channel.

4. Wire left A23: ch1 outputs to left R700 HF terminals, ch2 to LF terminals. Repeat for right.

5. Set A23 input levels to maximum and match gains.

6. Use identical speaker cables; ensure secure connections and correct polarity.

7. Position speakers for optimal room acoustics; test with music for balance.
 

toulou

Δικαναλίδης
Μηνύματα
1.654
Reaction score
2.323
με καλώδια σύνδεσης κοντότερα του ενός μέτρου
Αυτό δεν θα το έκανα (άντε να πήγαινα στα 70cm) χωρίς προηγούμενη ματιά στο κύκλωμα του ενισχυτή, ώστε να 'χω το κεφάλι μου ήσυχο.
1753254411801.png

Αιτία τα κυκλώματα πριν την έξοδο (πχ τα εικονιζόμενα), ιδίως το LC, για την σταθερότητα έναντι χωρητικών και επαγωγικών φορτίων.

Φαίνεται οτι επειδή σε ορισμένα τεστ μερικοί ακροατές έδειξαν προτίμηση (μικρή) χωρίς αυτά, σε κάποιες (όχι συχνές) περιπτώσεις οι κατασκευαστές τα έχουν παραλείψει.
Το μεν πρώτο επειδή είναι λίγες οι περιπτώσεις αρκετά μεγάλου για αστάθεια χωρητικού φορτίου (πχ η παρακάτω φαεινή ιδέα, που κάπου-κάπου έκαιγε στάδια εξόδου : https://media.karousell.com/media/p...1/goertz_m1_speaker_cable_1609398197_bb214867

Το δε δεύτερο επειδή δεν υπάρχει στον κόσμο καλώδιο ηχείου με λιγότερα από 1μΗ ανά μέτρο. Βασίζεται δηλαδή ο κατασκευαστής στο καλώδιο για την σταθερότητα και παραλείπει το LR.

Εκτός . . . αν έχει "παραληφθεί" ΚΑΙ το καλώδιο!
Γι' αυτό βλέπεις σε μερικούς ενισχυτές αρνητικές προειδοποιήσεις στη χρήση υπερβολικά κοντών (ή υπερβολικά χωρητικών) καλωδίων
 

Μηνύματα
1.022
Reaction score
2.418
Επειδή βαριέσαι κι εσύ, όπως όλοι εμείς που δεν έχουμε ενεργά ηχεία, ρώτησα εγώ το ChatGPT :

ChatGPT said:
Ναι, γνωρίζω! Ο όρος "σπαγκάτο" (ή στα αγγλικά "spaghetti wiring") στη συνδεσμολογία ήχου — ειδικά όταν μιλάμε
Νταξ μωρέ ετσι τα έχω και εγώ αλλά το λεω μπουρδέλο οχι σπαγκάτο.
3. Connect Parasound P6 preamp: L XLR out to left A23 ch1 input (for HF), L RCA out to left A23 ch2 input (for LF). Repeat for right channel.
Μόνο αυτό δεν μου αρέσει. Εφτιάξα καλώδιο απο Xlr female σε 2 XLR Male για τον κάθε τελικό.
 

Μηνύματα
8.227
Reaction score
3.470
Αυτό δεν θα το έκανα (άντε να πήγαινα στα 70cm) χωρίς προηγούμενη ματιά στο κύκλωμα του ενισχυτή, ώστε να 'χω το κεφάλι μου ήσυχο.
View attachment 372891
Αιτία τα κυκλώματα πριν την έξοδο (πχ τα εικονιζόμενα), ιδίως το LC, για την σταθερότητα έναντι χωρητικών και επαγωγικών φορτίων.

Φαίνεται οτι επειδή σε ορισμένα τεστ μερικοί ακροατές έδειξαν προτίμηση (μικρή) χωρίς αυτά, σε κάποιες (όχι συχνές) περιπτώσεις οι κατασκευαστές τα έχουν παραλείψει.
Το μεν πρώτο επειδή είναι λίγες οι περιπτώσεις αρκετά μεγάλου για αστάθεια χωρητικού φορτίου (πχ η παρακάτω φαεινή ιδέα, που κάπου-κάπου έκαιγε στάδια εξόδου : https://media.karousell.com/media/p...1/goertz_m1_speaker_cable_1609398197_bb214867

Το δε δεύτερο επειδή δεν υπάρχει στον κόσμο καλώδιο ηχείου με λιγότερα από 1μΗ ανά μέτρο. Βασίζεται δηλαδή ο κατασκευαστής στο καλώδιο για την σταθερότητα και παραλείπει το LR.

Εκτός . . . αν έχει "παραληφθεί" ΚΑΙ το καλώδιο!
Γι' αυτό βλέπεις σε μερικούς ενισχυτές αρνητικές προειδοποιήσεις στη χρήση υπερβολικά κοντών (ή υπερβολικά χωρητικών) καλωδίων

Όχι, αν δεν παραλείψεις το σειριακό LR φίλτρο — δηλαδή το έχεις στην έξοδο του ενισχυτή — δεν πρόκειται να προκληθεί ταλάντωση ή υπερθέρμανση λόγω πολύ κοντών καλωδίων (π.χ. 20 cm)

Επίσης, εφόσον κρατάς και το RC Zobel και το σειριακό LR φίλτρο στην έξοδο, τότε ακόμα και με πολύ κοντά καλώδια (π.χ. 20 cm), ο ενισχυτής δεν θα ταλαντωθεί ούτε θα υπερθερμανθεί.

Πότε θα ανησυχούσες:

  • Αν είχες χωρητικό φορτίο (π.χ. μόνο πυκνωτές στην έξοδο).
  • Αν έλειπε το RC Zobel, που παίζει σημαντικό ρόλο για το feedback loop στα MHz.
  • Αν χρησιμοποιούσες switching ενισχυτή (Class D) με ανορθόδοξο φίλτρο εξόδου.
 

Μηνύματα
1.898
Reaction score
2.120
Νταξ μωρέ ετσι τα έχω και εγώ αλλά το λεω μπουρδέλο οχι σπαγκάτο.


Μόνο αυτό δεν μου αρέσει. Εφτιάξα καλώδιο απο Xlr female σε 2 XLR Male για τον κάθε τελικό.
Τωρα τα sub τα χρησιμοποιεις;
 


Μηνύματα
8.227
Reaction score
3.470
Τι "όχι" ; Τα ίδια γράφουμε :)
Ετσι που το είχες διατυπώσει δεν καταλαβα ότι εννοούσες ότι ενδεχομένως θα υπάρχει πρόβλημα με τα πολύ κοντά καλωδια ηχείων για τις περιπτώσεις εκείνες όπου ο ενισχυτής μας είναι εντελώς άφιλτρoς στην έξοδό του, δηλαδή χωρίς σειριακό RL ή/και χωρίς shunt RC.
Νομίζω ότι θα είναι πολύ λιγοστές αυτές οι περιπτώσεις. Μια ματια στο σχέδιο του ενισχυτή θα μας βοηθήσει να διαπιστώσουμε αν ο ενισχυτής μας διαθετει ή όχι τα παραπάνω φίλτρα.
 
Last edited:

Μηνύματα
40
Reaction score
98
Επειδή βαριέσαι κι εσύ, όπως όλοι εμείς που δεν έχουμε ενεργά ηχεία, ρώτησα εγώ το ChatGPT :


Aγαπητό ChatGPT γνωρίζεις τι είναι το σπαγκάτο σε ότι αφορά τοπολογία διασύνδεσης πολλαπλών ενισχυτών ήχου με τα ηχεία ?

ChatGPT said:
Ναι, γνωρίζω! Ο όρος "σπαγκάτο" (ή στα αγγλικά "spaghetti wiring") στη συνδεσμολογία ήχου — ειδικά όταν μιλάμε για πολλούς ενισχυτές και ηχεία — χρησιμοποιείται κατά κόρον ανεπίσημα για να περιγράψει μια μπερδεμένη ή περίπλοκη τοπολογία καλωδίωσης. Δεν είναι ένας επίσημος ηλεκτρολογικός ή ακουστικός όρος, αλλά περισσότερο μια καθομιλουμένη έκφραση.
Αναλυτικά:
Ο σπαγκάτο μπορεί να σημαίνει:
  1. Πολλαπλά καλώδια (καμπλονάδες) από διάφορους ενισχυτές προς πολλά ηχεία, όπου τα σήματα ίσως μοιράζονται ή διασταυρώνονται, πολλές φορές χωρίς καθαρότητα ή σειρά στην καλωδίωση.
  2. Παράλληλες ή σύνθετες συνδέσεις, π.χ. bi-amping, tri-amping, ή ζεύξεις σε σειρά/παράλληλα μεταξύ ηχείων και ενισχυτών.
  3. Αναρχία στην εγκατάσταση, χωρίς σωστή σήμανση ή διάταξη, κάτι που δυσκολεύει τη συντήρηση ή την επίλυση προβλημάτων.
Παράδειγμα:
Φαντάσου μια κατάσταση όπου:
  • Έχεις 3 ενισχυτές, ο καθένας οδηγεί διαφορετικές συχνότητες (π.χ. sub, mid, high).
  • Τα σήματα πάνε σε passive crossovers ή σε ενεργά ηχεία.
  • Τα καλώδια είναι "χύμα" χωρίς σαφή πού πάει τι.
Αυτή η εικόνα συχνά ονομάζεται "σπαγκάτο" γιατί θυμίζει πιάτο με σπαγγέτι — ένα κουβάρι από καλώδια.
Σε πιο επαγγελματικό επίπεδο:
Ο σπαγκάτο θεωρείται ανεπιθύμητος, γιατί:
  • Δυσκολεύει το troubleshooting.
  • Αυξάνει τον κίνδυνο σφαλμάτων (π.χ. αντίσταση φορτίου σε ενισχυτή).
  • Μπορεί να οδηγήσει σε phase cancellation ή κακή απόδοση του συστήματος.
Αν εννοείς κάτι πιο συγκεκριμένο τεχνικά:
Αν έχεις στο μυαλό σου κάποιο συγκεκριμένο είδος συνδεσμολογίας, π.χ. παράλληλη σύνδεση πολλών ηχείων σε έναν ενισχυτή με ένα "κοινό bus", δώσε μου λίγο περισσότερες λεπτομέρειες και θα σου το εξηγήσω με σχήματα ή παραδείγματα.
Θες να σου δείξω ένα παράδειγμα "σπαγκάτου" σε σχήμα;

Όχι ευχαριστώ

(Τελικά όλα νομίζει ότι τα ξέρει , χα χα χα !)
Αυτό όμως δεν στο είπε το chatgpt 🤣
1000001850.jpg
 

toulou

Δικαναλίδης
Μηνύματα
1.654
Reaction score
2.323
. . . Νομίζω ότι θα είναι πολύ λιγοστές αυτές οι περιπτώσεις . . .
Ναι, είναι λίγες και όσες έχω συναντήσει, προειδοποιούσαν.
Αλλά . . . ποτέ δεν ξέρ'ς
 

Μηνύματα
1.022
Reaction score
2.418
Τωρα τα sub τα χρησιμοποιεις;
Μέχρι να τελειώσω μετρήσεις των Main όχι. Ta sub θα μπουν στις LFE του P6, έχουν δικές τους εξόδους.

Τεσπά μην σπαμάρουμε στο θέμα του άνθρωπα!
 

Μηνύματα
1.898
Reaction score
2.120
Μέχρι να τελειώσω μετρήσεις των Main όχι. Ta sub θα μπουν στις LFE του P6, έχουν δικές τους εξόδους.

Τεσπά μην σπαμάρουμε στο θέμα του άνθρωπα!
θα "ζουσες" χωρις αυτα τωρα με τη διενισχυση?
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
58.151
Reaction score
143.620
Αιτία τα κυκλώματα πριν την έξοδο (πχ τα εικονιζόμενα), ιδίως το LC, για την σταθερότητα έναντι χωρητικών και επαγωγικών φορτίων.

Φαίνεται οτι επειδή σε ορισμένα τεστ μερικοί ακροατές έδειξαν προτίμηση (μικρή) χωρίς αυτά, σε κάποιες (όχι συχνές) περιπτώσεις οι κατασκευαστές τα έχουν παραλείψει.
Επειδή είναι παπάρες, για να 'ακούν διαφορές" με καβλώδια.

Ο ενισχυτής, όπως ήδη είπαμε, πρέπει να είναι αναίσθητος σε όλα αυτά.
 

toulou

Δικαναλίδης
Μηνύματα
1.654
Reaction score
2.323
Μπα, τι θα πει "πρέπει".
Αν όντως ακούγεται καλύτερα έτσι το μηχάνημα, ας τα παραλείψουν.
Δεν τους θεωρώ φάουλ αφού βγάζουν "αλέρτ!" :
"Θείο, μη βάλεις 4 μέτρα πλακέ ρίμπονς την μία πάνω στην άλλη, αντί πλάι-πλάι", "ούτε 25 πόντους καλώδιο, βάλε 75+"
 

Σταύρος Λαγκαδιανός

Το αγοράκι με τα σπίρτα
Μηνύματα
9.914
Reaction score
33.576
Επειδή είναι παπάρες, για να 'ακούν διαφορές" με καβλώδια.

Ο ενισχυτής, όπως ήδη είπαμε, πρέπει να είναι αναίσθητος σε όλα αυτά.
Επαυξάνω. Ο ενισχυτής είναι ο bodyguard, ο ευνούχος του σαραγιού για τους πιο παραδοσιακούς. Δεν έχει καμιά δουλειά να φιάνει χαρακτήρες και να βγάζει γούστα.
 

Μηνύματα
1.022
Reaction score
2.418
θα "ζουσες" χωρις αυτα τωρα με τη διενισχυση?
Δεν τα έχω ακούσει ακόμα ρε με δι ενίσχυση. Και μάλλον θα αργήσω γιατι χαλασε το γλυκό με την γκαντεμια μου. Τεσπά, γαμιοσαντο.

Υγ. Τα sub δεν πάνε πουθενά
 

Μηνύματα
8.227
Reaction score
3.470
Επαυξάνω. Ο ενισχυτής είναι ο bodyguard, ο ευνούχος του σαραγιού για τους πιο παραδοσιακούς. Δεν έχει καμιά δουλειά να φιάνει χαρακτήρες και να βγάζει γούστα.
Ο ενισχυτής δεν γίνεται να είναι ευνούχος και την ιδια στιγμή να @αμάει
 

Μηνύματα
19.049
Reaction score
22.935
Επαυξάνω. Ο ενισχυτής είναι ο bodyguard, ο ευνούχος του σαραγιού για τους πιο παραδοσιακούς. Δεν έχει καμιά δουλειά να φιάνει χαρακτήρες και να βγάζει γούστα.
Να πω το "ανορθόδοξό" μου - όπως πάντα - καθώς εσείς όλοι λέτε πάντα το ¨ορθοδοξο". Ορμώμενος απο το πόστ σου , εάν και απο ότι διαπιστώνω είναι καθολική η άποψη αυτή και ξαναγυρνάμε στην εποχή του πειράματος του Peter Baxandall ( Baxandall amplifier) των '70 'ς που είναι ακόμη επικαιρός μεταξυ των κατασκευαστών αλλά οι audio people ακόμη συζητάνε για THD και ατυχείς συσχετισμούς και μόνο THD γιατί αυτό είναι απλό, πολυδιαφημισμένο και προσφερεται για μάρκετινγκ αλλά και επειδή η άποψη σου είναι απόλυτη στην έκφραση της ... να πουμε ότι δεν είναι θέμα τι πρεπει να είναι ο ενισχυτής ή δεν πρέπει (ευνουχος κλπ). Είναι θέμα σχεδίασης και επιλογής μαζί της και των καλών και των κακών της.

Όλοι οι ενισχυτές είναι επρρεπείς περισσότερο ή λιγότερο στην αλλαγή καλωδίων (όπως και αλληλεπιδρασης αυτών με το ηχείο) .Είναι σίγουρο οτι λαμπάτοι ενισχυτές ή τρανζιστοράτοι Α κλάσης με απλά κυκλώματα με χαμηλό NFB και χαμηλή αντίσταση εξόδου είναι πιο επιρρεπείς και ευαισθητοι στην αλλαγη καλωδίων. Τα κλασικά τρανζίστορ είναι πολυ λιγότερο. Εάν χρησιμοποιηθούν και φίλτρα στην έξοδο (που αφορουν την χωρητικότητα και αυτεπαγωγή) ή περιπτώσεις Class D ακόμη λίγοτερο. Τα φίλτρα αυτά επηρρεάζουν σε μικρό ή μεγαλύτερο βαιθμό την αποκριση συχνότητας και φάσης σαν κόστος.

Ασχετα με όλα αυτά όμως στην πράξη εμπειρικά ακόμη και αυτοι οι ενισχυτές που χρησιμοποιουν αυτά τα φίλτρα παρόλο που δεν είναι ευαισθητοι .... πάλι δημιουργείται (και υπάρχει ... απο σπόντα) θεμα καλωδίων. Τα καλώδια είναι φίλτρα (παθητικά ... αλλά φίλτρα). Όταν εναν τέτοιον ενισχυτή immune και ήδη με πολλά φίλτρα τον συνδυάσει κάποιος με πολύ καλά μονωμένα καλώδια με υψηλή προστασια απο EMI , RF κλπ (που θεωρείται τεχνικά καλό) το ηχητικό αποτέλεσμα δεν είναι καλό. Οπότε και εκεί μπορεί ένας ακροατής να επιλέξει ένα καλώδιο που δεν έχει καλή προστασία ώστε να έχει ένα ισορροπημένο αποτέλεσμα. Ο παραπάνω συνδυασμός συνηθως οδηγεί σε dark χαρακτήρα και υποβαθμιση της σκηνής , μέχρι και καταρρευση της (συγκριτικά πάντα με ένα άλλο). Άρα ένα καλώδιο με λιγότερο προστασία και άρα λιγότερο "φίλτρο" θα του ταιριαζε καλύτερα και το ηχητικό αποτέλεσμα θα ήταν πέρα απο αυτα που ανεφερα και πιο ζωντανό, καθαρό και τονικά όχι τοσο σκοτεινό. Και εδώ δηλαδή είναι θεμα ισορροπίας που πρέπει να βρεί ο audio enthusiast. Προσωπικά δεν μου αρέσουν τα καλώδια που παρεχουν τέτοια μεγάλη προστασία. Ακόμη και για τους μη ευνούχους ενισχυτες καθώς δημιουργουν αυτα τα φαινόμενα που περιέγραψα. Προτιμώ να πληρώσω το "κοστος' εάν και με ένα καλό ηχείο δεν θα πληρώσεις και πολυ κόστος τονικά. . Και σίγουρα κιόλας στα καλώδια ηχείων που δεν είναι πολυ έως καθόλου απαραίτητη τέτοια μεγάλη προστασια. Αλλου (ιντερκοννεκτ) φαντάζομαι ΟΚ.
 
Last edited:

Σταύρος Λαγκαδιανός

Το αγοράκι με τα σπίρτα
Μηνύματα
9.914
Reaction score
33.576
Πολλή χημεία ρε παιδιά ο σωματοφύλακας με τη ντίβα...!
Πού να τα ξέρουμε εμείς αυτά πριν 50-45 χρόνια? Κι όμως, τα τζιμπιέλια με το καλώδιο του πορτετίφ από τον σανσούι τέλεια έπαιζαν και απολαυστικά. Κι αν ήθελες να γκρεμίσεις την πολυκατοικία, άνετα, μόνο που άρχιζαν να κουδουνίζουν οι πορσελάνες της μάνας μου.
Κι ύστερα ήλθαν καινούριοι δημοσιογράφοι στον Ήχο να διαφημίζουν γκαβλώδια...
 


Τελευταια Μηνυματα

Staff online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
175.756
Μηνύματα
3.026.810
Members
38.492
Νεότερο μέλος
kostaskole99
Top