Ηχητική περιποίηση χώρου ακρόασης


Μηνύματα
16.211
Reaction score
18.982
Ισως βιαστηκα καθως δε διαβασα το νημα καθολου (ουτε και τωρα) αλλα απο τις απαντησεις ολων υποθετω οτι στο νημα αναφερονται επαγγελματικες και σοβαρες προσεγγισεις στο θεμα της ακουστικης. Με αυτο σαν αναφορα και την θεωρητικη προσεγγιση που κανετε ολοι , με σκοπο μαλλον την κατασκευη ενος ιδανικου χωρου ακροασης (απο την αρχη ισως) , εχετε δικιο. Και το μαγαρισα με μια ελαφροτητα τοποθετησης ισως (?). Ισως και με το σχεδιο που επισυναψε ο ερωτων να ηθελε να συγκρινει αυτη την επαγγελαμτικη δουλεια (τετοια ειναι στο σχεδιο ?) με μια αντιστοιχη που απλως να "ελλειπε" ο πισω τοιχος. Τοτε ναι καλυτερα να ειναι ελεγχομενα τα πραγματα και να μεινει και η ενεργεια. υπαχουν φανταζομαι και αλλοι πολλοι τροποι να φροντιστει απο ειδικους. Απλως , απο τη φυση της ερωτησης δε εδωσα σημασια καθοτι , δε γινεται σε κατι υπολογισμενο επαγγελματικα να αφιρεθει κατι τοσο σημαντικο και να αναμενουμε να απαντηθει σαν καλυτετρο ή χειροτερο του προτερου.

Στην περιπτωση ομως ενος απλου χωρου ακροασης σε σαλονι, οπως εσφαλμενα υπεθεσα οτι μπορει να αφορα η ερωτηση που καποιος δεν εχει επιλογες και ισως σοβαροτερα προβληματα στην πραξη διαφωνω με αυτα που λετε ολοι και επιμενω οτι η καλυτερη λυση ειναι να φυγει το χαμηλο με δυο πορτες που θα ειναι στο πισω μερος . Του φτανει η ενεργεια απο τους παλινους και τον μπροστινο κατα τη γνωμη μου ιδιως εαν ειναι να αποφυγει αλλα σοβαρα προβληματα.

Φυσικα οι πλαινοι και ταβανι και μπροστινος παραμενουν, δε μιλαμε για ημιυπαιθριο ή για δε ξερω τι αλλο αναφερθηκε σαν επιστημολογικη προσεγγιση, Επισης δεν θα λειπει ολος ο τοιχος πισω. Εγω με αυτο το σκεπτικο απαντησα. Για την ηχο απο διπλανους χωρους στον χωρο ακροασης και καθυστερησεις και ηχω κλπ τι να πω....υψηλοενεργειακες προσεγγισεις .... που ξεπερνανε και παμε σε πανεπιστημιακο επιπεδο, που ολοι βλεπω το εχετε κατακτησει εκτος απο εμενα χα χα.

Αλλα προφανως το νημα εχει υψηλη προσεγγιση της ακουστικης περιποιησης, δε το διαβασα απλως υποθετω απο τις σοβαρες απαντησεις με τις οποιες προσεγγιστηκε.

Θα φροντισω να μην εκφερω βιαστικες αποψεις στο μελλον , μου μαθατε ενα μεγαλο μαθημα. Μπραβο σας. Ειναι σοβαρα τα πραγματα εδω δε παιζουμε.
 

Decembered

Μαϊμού
Μηνύματα
18.089
Reaction score
42.037
..... αν φαινομενικα το μπασο ακουγεται προτιμοτερο με ανοιχτη τη πορτα, πιθανως να μην ειναι κατι κατι απ'ολα σωστα στο υπολοιπο του συνολου χωρος, μηχανηματα, τοποθετηση, ηχητικη φροντιδα κοκ ή ακομα και στον ακροατη ως προτιμηση ή εκτιμηση *ανω τελεια* δεν θεωρω την ερωτηση χαζη, ισα ισα. 8-)
 

Μηνύματα
16.211
Reaction score
18.982
..... αν φαινομενικα το μπασο ακουγεται προτιμοτερο με ανοιχτη τη πορτα, πιθανως να μην ειναι κατι κατι απ'ολα σωστα στο υπολοιπο του συνολου χωρος, μηχανηματα, τοποθετηση, ηχητικη φροντιδα κοκ ή ακομα και στον ακροατη ως προτιμηση ή εκτιμηση *ανω τελεια* δεν θεωρω την ερωτηση χαζη, ισα ισα. 8-)
Εγω προσωπικα στο σαλονι μου , θα ηθελα να εχω δυο ανοιγματα (πορτες) πισω μου δεξια και αριστερα. Οχι ομως στον πισω τοιχο ακριβως. Ιδανικα στους πλαινους τοιχους που συναντανε ομως τον πισω τοιχο και λιγο πιο μπροστα για να διατηρησω και την "πολυποθητη" ενεργεια του πισω τοιχου αλλα ακομα και των γωνιων, που ζητας να παραμεινει. Παιρνεις και πιο ισχυρα ενισχυτικα και ηχεια εαν η ενεργεια σου λειπει.

Γιατι ποτε ειναι κατι που να μην ειναι σωτο στο υπολοιπο του χωρου κλπ κλπ , περαν επαγγελατικης δουλειας (και παλι παραμυθια , τι εστι επαγγελαμτικη δουλεια και τι μετρησεις πετυχαινουν τα "στουντιο" που εχω δει. Για να μου δειξει καποιος μετρησεις απο τετοια απλα στουντιο. Ψαξε να μου βρεις. Ενταξει σε σουπερ επαγγελματικες υλοποιησεις που προφανως , πραγματευεται το νημα (πολλων προφανως χιλιαδων ευρω) εχεις - εχετε δικιο. Πασο.
 

Decembered

Μαϊμού
Μηνύματα
18.089
Reaction score
42.037
.... εχω και τα δγυο.. πορτα πισω και πορτα στο πλαι πισω (αλλα αν με πιασεις σε καλη φαση θα σου μετρησω να δεις τι συμβαινει)-σε χωρο deadicated.🐒
 

Μηνύματα
16.211
Reaction score
18.982
.... εχω και τα δγυο.. πορτα πισω και πορτα στο πλαι πισω (αλλα αν με πιασεις σε καλη φαση θα σου μετρησω να δεις τι συμβαινει)-σε χωρο deadicated.🐒
Τιποτε δε θα συμβαινει. Ολα τελεια ειναι. Θα μετρας λαθος χα χα χα .... thva speaking ... μη με προκαλεις, ασε με τωρα και ελαφραινω το νημα περισσοτερο με τις απαντησεις μου (αβασταχτη ελαφροτητα του ειναι). Θα σου πω εγω τι να κανεις για να το εκμεταλευτεις χα χα στο επακρο με pm.
 


costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
54.862
Reaction score
136.924
Η ηχητική πίεση ενός κρουστου σε λαιβ, είναι τρομακτική.

Όλοι μας έχουμε νιώσει τα ματοκλαδα να κλείνουν στην μποτιά, όταν βρισκόμαστε δίπλα σε σετ ντραμς και βαράει με μίσος ο μάστερ.

Ο τρόμος του κτύπου είναι αυτός που οδηγεί αντανακλαστικα στο στιγμιαίο κλείσιμο των βλεφάρων, είτε σε ένα μπαλόνι που σκάει δίπλα μας είτε σε μια μποτιά.

Αυτός ο κτυπος, αυτή η στιγμιαία ηχητική πίεση, δεν είναι τίποτε άλλο παρά στιγμιαία αύξηση ατμοσφαιρικής πίεσης πάνω στο τύμπανο, όπως και σε έκρηξη (δυναμιτακια, τα θυμάστε; και πιστολιες).

Στην αναπαραγωγή τώρα, αυτό για να έρθει με απόλυτη επιτυχία, χρειάζεται να αναπαραχθεί αυτή ακριβώς η αύξηση της ηχητικής πίεσης, η οποία είναι δυνατόν να συμβεί, από την μετακίνηση της μεγάλης επιφάνειας του εμβολου του γουφερ ενός σαμπ, ή όποια συμπιέζει τον όγκο του αέρα του δωματίου, αυξάνοντας στιγμιαία την πίεση και αυτή η πιεση μεταφέρεται πάνω στο τύμπανο.

Για να μπορεί όμως να συμπιεστει ο όγκος του δωματίου, αφενός χρειάζεται να μην είναι άπειρος, ανοιχτός χώρος δηλαδή, διότι τότε χρειάζεται πολλαπλάσια ενέργεια για να επιτευχθεί (ως κύμα) το ίδιο αποτέλεσμα, κι αφετέρου είναι ευνόητο πως όσο μικρότερος, τόσο ευκολότερα θα συμπιεστει.

Δηλαδη, για τα σαμπ είναι χρήσιμο να είναι σφραγισμένος και μικρός ο χώρος, ώστε να μπορούν πραγματικά να αναπαράξουν μεταβολή πίεσης μέσα στο χώρο.

Σκεπτόμενοι αντίστροφα τώρα, καταλαβαίνουμε το γιατί ένα πάνελ ηχείο, όπως το μαγκνεπαν, αδυνατεί να οδηγήσει πρακτικά σε αύξηση πίεσης, διότι δεν έχει μια κλειστή καμπίνα και να σπρώξει να συμπιεστει ο όγκος του αέρα του δωματίου, αλλά απλώς πάλλεται μέσα σε αυτόν, παράγοντας βεβαίως κύματα χαμηλών συχνοτήτων (τα οποία είναι στην πράξη κύματα μεταβολής πίεσης) αλλά αδυνατεί να επιφέρει τροποποίηση στον όγκο του χώρου, δηλαδή δε κουνάει πόρτες να θέλει να τις βγάλει από τη θέση τους, δε παράγει πραγματική πίεση, παρά μόνο κύματα πίεσης, ενώ ένα σαμπ κουνάει πραγματικά τις πόρτες, όπως κουνάει και τα σπλάχνα σου.

Γι'αυτο θέλουμε κλειστό σφραγισμένο και μικρό όγκο στο χώρο, να μπορεί να συμπιεστει, και σαμπ ανάλογου μεγέθους εμβολων ώστε να μπορούν να συμπιεσουν τον όγκο του χώρου και να σπρώχνουν τις πόρτες προς τα έξω..

Γι' αυτό το μέγεθος των σαμπ είναι ανάλογο του όγκου του χώρου, ενώ το μέγεθος των δορυφόρων είναι ανάλογο της απόστασης ακρόασης.

Δηλαδη ένας μικρός δορυφόρος σε σωστή για αυτόν απόσταση ακρόασης, είναι κατάλληλος τόσο σε χώρο 20τμ όσο και σε χώρο 220τμ, ενώ δεν γίνεται να είναι κατάλληλα τα ιδια σαμπ σε τόσο διαφορετικού όγκου δωμάτια..
 
Last edited:

Decembered

Μαϊμού
Μηνύματα
18.089
Reaction score
42.037
.. του πουτ ιντο σιμπλ ουορντς , ανοιξε οποιαδηποτε παραθυρο/πορτα στο αυτοκινητο(και δεν χρειαζεται να ειναι εν κινηση ή ακομα και με κλειστη τη μηχανη), life sucks but we cannot do without it... 🤭
 


Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
17.468
Reaction score
57.351
Εγω προσωπικα στο σαλονι μου , θα ηθελα να εχω δυο ανοιγματα (πορτες) πισω μου δεξια και αριστερα. Οχι ομως στον πισω τοιχο ακριβως. Ιδανικα στους πλαινους τοιχους που συναντανε ομως τον πισω τοιχο και λιγο πιο μπροστα για να διατηρησω και την "πολυποθητη" ενεργεια του πισω τοιχου αλλα ακομα και των γωνιων, που ζητας να παραμεινει. Παιρνεις και πιο ισχυρα ενισχυτικα και ηχεια εαν η ενεργεια σου λειπει.

Γιατι ποτε ειναι κατι που να μην ειναι σωτο στο υπολοιπο του χωρου κλπ κλπ , περαν επαγγελατικης δουλειας (και παλι παραμυθια , τι εστι επαγγελαμτικη δουλεια και τι μετρησεις πετυχαινουν τα "στουντιο" που εχω δει. Για να μου δειξει καποιος μετρησεις απο τετοια απλα στουντιο. Ψαξε να μου βρεις. Ενταξει σε σουπερ επαγγελματικες υλοποιησεις που προφανως , πραγματευεται το νημα (πολλων προφανως χιλιαδων ευρω) εχεις - εχετε δικιο. Πασο.
Η μεγαλύτερη τιμή ισχύος στην οποία θα προσέβλεπες είναι λογαριθμικής φύσης (λ.χ. δεκαπλάσια,εκατονταπλάσια κ.ο.κ.).Ο ίδιος δεν γνωρίζω κάποιο στούντιο που να είχε το οπίσθιο τοίχωμα...εξαϋλωμένο.Ούτε αίθουσα εκδηλώσεων όπου θα δινόταν παράσταση με...ανοιγμένες πόρτες.Από την άλλη πλευρά,όλα τα μοντέλα σχεδίασης sub προϋποθέτουν στις προδιαγραφές τους ότι δεν θα συνέβαινε απώλεια στην παραγόμενη από τα μεγάφωνα ενέργεια εξαιτίας ανοιγμάτων,ούτε από παράθυρα ούτε από...χαραμάδες.

Ως πρακτικόν κερασάκι,καλούνται όσοι έχουν στα σπίτια ανάλογη διαρρύθμιση στο εξής πείραμα : να βάλουν το setup ν'αναπαράγει σε τυπική reference συνεχόμενη στάθμη και κρατώντας την πόρτα που θα οδηγούσε σε διπλανό διάδρομο,σκάλα ή χωλ ανοικτή να πατούσαν ξαφνικά παύση στην αναπαραγωγή,οπότε θ'αφουγκράζονταν την καθυστερούμενη ανταπόκριση από το...διπλανό χώρο.

Υπάρχει όμως κι εναλλακτικό πείραμα...όσοι διαθέτουν σαλόνι με μπαλκονόπορτα σε όλη την επιφάνεια κι έχουν στημένο το setup κατά τρόπον ώστε η μπαλκονόπορτα ν'αντιστοιχούσε στο τοιχωματικόν όριο πίσω από τη θέση ακρόασης,ας ακούσουν στη συνηθισμένη γι αυτούς στάθμη με τελείως ανοιγμένη μπαλκονόπορτα,διαπιστώνοντας ότι το αποτέλεσμα φαίνεται μεν με καθαρότερες μεσαίες αλλά και ολίγον τι...άνευρο ως προς τις δυναμικές αντιθέσεις,ενώ ανάλογα με τη δραστηριότητα στο εξωτερικό περιβάλλον μπορεί να έχει μειωθεί και η αντίληψη λεπτομερειών..

Για πιο προχωρημένο στάδιο πειραματισμού,θα μπορούσαν οι ενδιαφερόμενοι να εγκαταστήσουν setup γι αναπαραγωγή σε...πυλωτή ή ταράτσα.:lol:
 
Last edited:


Μηνύματα
1.351
Reaction score
2.722
Πάμε πάλι πρακτικά.Εάν εξαφανιστεί ολότελα το οπίσθιο τοίχωμα στο χώρο ακρόασης,τότε τη θέση του θα είχε πάρει η ύπαιθρος και ο χώρος θα λογαριαζόταν...ημιυπαίθριος.Η Ακουστική ημιυπαίθριων χώρων περιλαμβάνει αστάθμητους παράγοντες,όπως λ.χ. το θόρυβο περιβάλλοντος και τη χαοτική σύνθεση στο πεδίο αντήχησης.

Θα εξακολουθούσαν να υπάρχουν φαινόμενα SBIR από τα υπάρχοντα τοιχώματα καθώς και ιδιοσυντονισμοί μεταξύ πλευρικών τοιχωμάτων και μεταξύ δαπέδου-οροφής.Άρα μικρότερη πυκνότητα σε συνιστώσες οφειλόμενες σε αυτούς που δεν είναι οπωσδήποτε προτιμότερη.
Παράλληλα θα είχαμε σημαντική απώλεια ενέργειας από τοπ χώρο ως προς τις πρώτες οκτάβες,άρα ανάγκη γι ακόμα στιβαρότερες πηγές χαμηλών ώστε να επιτευχθούν οι σχετικές στάθμες ως προς την τονική ισορροπία.Το αποτέλεσμα δεν θα ήταν σίγουρα βελτιωμένο.

Υπάρχουν οι τεχνικές ΄΄Non Environment΄΄ στην ακουστική φροντίδα για χώρους επισκόπησης,αποσκοπώντας στο να προσομοιώνουν - με απορροφητικά υλικά σε εκτεταμένες στρώσεις που μειώνουν με την εφαρμογή τους δραστικά τις διαστάσεις στον ελεύθερο χώρο - την απουσία τοιχωματικών ορίων.Το αποτέλεσμα σε καθημερινή βάση δεν είναι όσο ευχάριστο θα φανταζόταν για το δικό του χώρο ο μέσος ακροατής.

Στην περίπτωση δε όπου το οπίσθιο τοίχωμα υποχωρούσε ανοίγοντας πόρτες προς παρακείμενους χώρους,τότε θα εμπλέκονται οι ακουστικές ιδιότητες των βοηθητικών χώρων στο πεδίο αντήχησης όπως θα διαμορφωνόταν εκείνο στον κύριο χώρο ακρόασης.Οι δε αυξημένες διαστάσεις σε διαθέσιμους χώρους για τη διάδοση των ηχητικών κυμάτων κατά κανόνα δημιουργούν ευκολότερα και φαινόμενα ηχούς,αφού διάφορες ανακλαστικές συνιστώσες θα διανύουν μακρύτερες αποστάσεις και θα χρειαζόταν μεγαλύτερος χρόνος μέχρις ότου να έχαναν αυτές αρκετή ενέργεια.
Πολύ ωραία τα γράφεις αν και το διάβασα 3-4 φορές για να το καταλάβω
Οπως συμφωνεί και ο ear ,αν είναι ανοικτός ο χώρος πίσω πάει τσάμπα ενέργεια.
Και βέβαια επειδή σε έχουμε να μοιράζεις αφιλοκερδώς γνώση δώσε μια συμβουλή .
Θα κερδίσω τίποτα αν μπώ στα έξοδα και κλείσω το πάσο μέχρι πάνω στο ταβάνι ;(μπλέ τοίχος)
Δεν έχω παράπονο έτσι όπως είναι ούτε με μπουμαρίσματα-ακυρώσεις ,ούτε με εντάσεις
7E9FA3D5-ED39-47B0-BFAB-6C92D17BD078.png
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
17.468
Reaction score
57.351
Πολύ ωραία τα γράφεις αν και το διάβασα 3-4 φορές για να το καταλάβω
Οπως συμφωνεί και ο ear ,αν είναι ανοικτός ο χώρος πίσω πάει τσάμπα ενέργεια.
Και βέβαια επειδή σε έχουμε να μοιράζεις αφιλοκερδώς γνώση δώσε μια συμβουλή .
Θα κερδίσω τίποτα αν μπώ στα έξοδα και κλείσω το πάσο μέχρι πάνω στο ταβάνι ;(μπλέ τοίχος)
Δεν έχω παράπονο έτσι όπως είναι ούτε με μπουμαρίσματα-ακυρώσεις ,ούτε με εντάσεις
View attachment 205937
Στη θέση σου εάν δεν υπήρχε παράπονο ούτε ακροαματικό ούτε από...μετρήσεις δεν θα ΄΄τρωγόμουν με τα ρούχα μου΄΄...
(Υποθέτοντας ότι διαθέτεις ισχυρά sub...Αν μας έδειχνες και Spectrogram...)

Από τη στιγμή που θα περιοριζόταν ο χώρος όπου διαδίδεται ελεύθερα η ενέργεια ιδίως στις πρώτες οκτάβες,θα πρέπει να εξασφαλιζόταν και πιο σφικτός έλεγχος πάνω σε αυτήν...
 
Last edited:

Μηνύματα
4.971
Reaction score
8.818
Εκει ακριβως εντοπιζω και το κλειδι σε αυτο το θεμα.
Σκοπος ειναι να ελεγχουμε την ενεργεια σε δεδομενο χωρο και οχι να την αποφευγουμε (και να μας αποφευγει).
οσον αφορα τις ανακλασεις το παρακατω διαγραμμα αποτυπωνει την αμεση και εμμεση ακτινοβολια με βαση τον χρονο.
εχουμε την αμεση με πρασινο, τις κιτρινες ανακλασεις πρωτου βαθμου εξαιτιας των τοιχωματων και το πεδιο διαχυσης σε φθινουσα μορφη.
συμφωνα με την θεωρια ,απαγορευται να καταφθανουν ανακλασεις στον ακροατη με πολυ μικρη καθυστερηση της ταξεως των 0 μεχρι 10 ms.
οι ανακλασεις πρωτου βαθμου που καταφθανουν με καποια καθυστερηση ειναι επιθυμητες , αυξανουν την αντιληψη της σταθμης του ηχου που εκπεμπεται (ψυχοακουστικη) ενω βοηθουν στην κατανοηση της ομιλιας.
εννοειται οτι σε αυτην την περιπτωση θα πρεπει να ληφθουν υποψιν ενδεχομενες γεωμετρικες ασυμετριες του χωρου, με συνεπεια να μετατοπιζεται η εικονα.
το αν θα πρεπει να μειωθουν ως ενταση και να μην ειναι τοσο ισχυρες ειναι κατι προς διερευνηση, ισως αναλογα της χρησης ενος χωρου, στουντιο ,χωροι ακροασης κτλπ.
ιδιαιτερα οι πλευρικες θεωρειται οτι αυξανουν την αντιληψη στην εκταση του χωρου.
αμεσως μετα τις ανακλασεις πρωτου βαθμου καταφθανουν οι υπολοιπες δημιουργοντας το πεδιο διαχυσης οπου παρατηρουμε οτι οσο πιο αργα φθανουν τοσο πιο χαμηλη ενταση θα πρεπει να εχουν.
εκεινες οι οποιες ειναι αρκετα δυνατες και προεξεχουν ευθυνονται για το φαινομενο φλαττερεκο.
φαινεται στο τελευταιο διαγραμμα παρολο που αποτελει γραφημα για καθεδρικο.

1616601738394.png


1616603740218.png


επιπλεον αυτο που συναντω συνεχεια σε ιντερνετικα σεμιναρια ειναι οτι η θεση ακροασης θα πρεπει να τοποθετειται σε αποσταση τετοια οπου η αμμεση ακτινοβολια θα υπερισχυει της αμμεσης. ως κλασσικο παραδειγμα χρησιμοποιειται το εσωτερικο ενος καθεδρικου ναου οπου αυτος ο οποιος καθεται σε αποσταση απο την πηγη δυσκολευεται να κατανοησει την ομιλια κτλπ εξαιτιας των ανακλασεων και του μεγαλου χρονου αποσβεσης ,βλεπε rt60.

προσωπικα θα ημουν ευχαριστημενος με ενα ισσοροπημενο οσο γινεται rt60 στο φασμα του χρονου και του παραπανω διαγραμματος αμεσης και εμμεσης με μηδενικες ανακλασεις μεχρι τα 10-15μσεκ, φθινουσα πορεια του πεδιου διαχυσης χωρις προεξεχοντες κορυφες, υπαρκτες πρωτες ανακλασεις, επιλεγοντας συμμετρια, αφηνοντας τις πλευρικες ως εχει και μειωνοντας λιγο την ενταση των υπολοιπων και εντελως συμβιβαστικα επιλεγοντας μια θεση ακροασης μικροτερη σε καθε περιπτωση των 3,00μ για φροντισμενο χωρο
 

Decembered

Μαϊμού
Μηνύματα
18.089
Reaction score
42.037
NK στο θεμα με ανοιχτη τη πορτα οπισθεν της θεσης ακροασης....
Βεβαια εχει εντονα να κανει με το που βρισκεται η θεση ακροασης σε σχεση με τη πηγη, ή τις πηγες.
 

Μηνύματα
16.211
Reaction score
18.982
Η μεγαλύτερη τιμή ισχύος στην οποία θα προσέβλεπες είναι λογαριθμικής φύσης (λ.χ. δεκαπλάσια,εκατονταπλάσια κ.ο.κ.).Ο ίδιος δεν γνωρίζω κάποιο στούντιο που να είχε το οπίσθιο τοίχωμα...εξαϋλωμένο.Ούτε αίθουσα εκδηλώσεων όπου θα δινόταν παράσταση με...ανοιγμένες πόρτες.Από την άλλη πλευρά,όλα τα μοντέλα σχεδίασης sub προϋποθέτουν στις προδιαγραφές τους ότι δεν θα συνέβαινε απώλεια στην παραγόμενη από τα μεγάφωνα ενέργεια εξαιτίας ανοιγμάτων,ούτε από παράθυρα ούτε από...χαραμάδες.

Ως πρακτικόν κερασάκι,καλούνται όσοι έχουν στα σπίτια ανάλογη διαρρύθμιση στο εξής πείραμα : να βάλουν το setup ν'αναπαράγει σε τυπική reference συνεχόμενη στάθμη και κρατώντας την πόρτα που θα οδηγούσε σε διπλανό διάδρομο,σκάλα ή χωλ ανοικτή να πατούσαν ξαφνικά παύση στην αναπαραγωγή,οπότε θ'αφουγκράζονταν την καθυστερούμενη ανταπόκριση από το...διπλανό χώρο.

Υπάρχει όμως κι εναλλακτικό πείραμα...όσοι διαθέτουν σαλόνι με μπαλκονόπορτα σε όλη την επιφάνεια κι έχουν στημένο το setup κατά τρόπον ώστε η μπαλκονόπορτα ν'αντιστοιχούσε στο τοιχωματικόν όριο πίσω από τη θέση ακρόασης,ας ακούσουν στη συνηθισμένη γι αυτούς στάθμη με τελείως ανοιγμένη μπαλκονόπορτα,διαπιστώνοντας ότι το αποτέλεσμα φαίνεται μεν με καθαρότερες μεσαίες αλλά και ολίγον τι...άνευρο ως προς τις δυναμικές αντιθέσεις,ενώ ανάλογα με τη δραστηριότητα στο εξωτερικό περιβάλλον μπορεί να έχει μειωθεί και η αντίληψη λεπτομερειών..

Για πιο προχωρημένο στάδιο πειραματισμού,θα μπορούσαν οι ενδιαφερόμενοι να εγκαταστήσουν setup γι αναπαραγωγή σε...πυλωτή ή ταράτσα.:lol:
Θα φωναξω εγω εναν που στηνει συναυλιες σε εξωτερικους χωρους με PA .... και θα με φτιαξει ..... ξερει αυτος.
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
17.468
Reaction score
57.351
οσον αφορα τις ανακλασεις το παρακατω διαγραμμα αποτυπωνει την αμεση και εμμεση ακτινοβολια με βαση τον χρονο.
εχουμε την αμεση με πρασινο, τις κιτρινες ανακλασεις πρωτου βαθμου εξαιτιας των τοιχωματων και το πεδιο διαχυσης σε φθινουσα μορφη.
συμφωνα με την θεωρια ,απαγορευται να καταφθανουν ανακλασεις στον ακροατη με πολυ μικρη καθυστερηση της ταξεως των 0 μεχρι 10 ms.
οι ανακλασεις πρωτου βαθμου που καταφθανουν με καποια καθυστερηση ειναι επιθυμητες , αυξανουν την αντιληψη της σταθμης του ηχου που εκπεμπεται (ψυχοακουστικη) ενω βοηθουν στην κατανοηση της ομιλιας.
εννοειται οτι σε αυτην την περιπτωση θα πρεπει να ληφθουν υποψιν ενδεχομενες γεωμετρικες ασυμετριες του χωρου, με συνεπεια να μετατοπιζεται η εικονα.
το αν θα πρεπει να μειωθουν ως ενταση και να μην ειναι τοσο ισχυρες ειναι κατι προς διερευνηση, ισως αναλογα της χρησης ενος χωρου, στουντιο ,χωροι ακροασης κτλπ.
ιδιαιτερα οι πλευρικες θεωρειται οτι αυξανουν την αντιληψη στην εκταση του χωρου.
αμεσως μετα τις ανακλασεις πρωτου βαθμου καταφθανουν οι υπολοιπες δημιουργοντας το πεδιο διαχυσης οπου παρατηρουμε οτι οσο πιο αργα φθανουν τοσο πιο χαμηλη ενταση θα πρεπει να εχουν.
εκεινες οι οποιες ειναι αρκετα δυνατες και προεξεχουν ευθυνονται για το φαινομενο φλαττερεκο.
φαινεται στο τελευταιο διαγραμμα παρολο που αποτελει γραφημα για καθεδρικο.

View attachment 205933

View attachment 205935

επιπλεον αυτο που συναντω συνεχεια σε ιντερνετικα σεμιναρια ειναι οτι η θεση ακροασης θα πρεπει να τοποθετειται σε αποσταση τετοια οπου η αμμεση ακτινοβολια θα υπερισχυει της αμμεσης. ως κλασσικο παραδειγμα χρησιμοποιειται το εσωτερικο ενος καθεδρικου ναου οπου αυτος ο οποιος καθεται σε αποσταση απο την πηγη δυσκολευεται να κατανοησει την ομιλια κτλπ εξαιτιας των ανακλασεων και του μεγαλου χρονου αποσβεσης ,βλεπε rt60.

προσωπικα θα ημουν ευχαριστημενος με ενα ισσοροπημενο οσο γινεται rt60 στο φασμα του χρονου και του παραπανω διαγραμματος αμεσης και εμμεσης με μηδενικες ανακλασεις μεχρι τα 10-15μσεκ, φθινουσα πορεια του πεδιου διαχυσης χωρις προεξεχοντες κορυφες, υπαρκτες πρωτες ανακλασεις, επιλεγοντας συμμετρια, αφηνοντας τις πλευρικες ως εχει και μειωνοντας λιγο την ενταση των υπολοιπων και εντελως συμβιβαστικα επιλεγοντας μια θεση ακροασης μικροτερη σε καθε περιπτωση των 3,00μ για φροντισμενο χωρο
Δια την Ιστορία...Pissing off audiophiles since 2010...

Αισθητή ηχώ μπορεί να προκύψει από οποιαδήποτε ανακλαστική συνιστώσα θα διατηρούσε αξιοσημείωτη ενέργεια έχοντας περάσει το ψυχοακουστικό όριο των 30 msec περίπου,εξερχόμενη έτσι από το όριο για την αποκαλούμενη ΄΄Ζώνη Haas΄΄.
 

Μηνύματα
4.971
Reaction score
8.818
NK στο θεμα με ανοιχτη τη πορτα οπισθεν της θεσης ακροασης....
Βεβαια εχει εντονα να κανει με το που βρισκεται η θεση ακροασης σε σχεση με τη πηγη, ή τις πηγες.
και οχι μονον :)
εξισου σημαντικο ειναι που βρισκονται σε σχεση με τα τοιχωματικα ορια οι πηγες εκπομπης χαμηλων αλλα και σε τι διαταξη , για παραδειγμα array κτλπ

1616606399077.png


1616606503478.png
 

Μηνύματα
1.351
Reaction score
2.722
Στη θέση σου εάν δεν υπήρχε παράπονο ούτε ακροαματικό ούτε από...μετρήσεις δεν θα ΄΄τρωγόμουν με τα ρούχα μου΄΄...
(Υποθέτοντας ότι διαθέτεις ισχυρά sub...Αν μας έδειχνες και Spectrogram...)

Από τη στιγμή που θα περιοριζόταν ο χώρος όπου διαδίδεται ελεύθερα η ενέργεια ιδίως στις πρώτες οκτάβες,θα πρέπει να εξασφαλιζόταν και πιο σφικτός έλεγχος πάνω σε αυτήν...
Χρωστάω μετρήσεις , όταν γίνουν..
Thanks
 


Staff online

  • abcd
    Πρώην Διοικητής ο τροπαιοφόρος
  • spylab
    Shalom

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
173.595
Μηνύματα
2.945.432
Members
38.202
Νεότερο μέλος
ΜΠΟΥΡΝΑΣ ΗΛΙΑΣ
Top