Φόρτιση ηλεκτρικών αυτοκινήτων

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
52.898
Reaction score
130.455
Η οικιακή εγκατάσταση φόρτισης, μπορεί να είναι είτε μια απλή μπριζα σουκο (3-3,5kW), είτε μια μονοφασική παροχή με μπλε βιομηχανική μπριζα (7,5kW), είτε ένας τυπικός τριφασικός φορτιστής (AC) στα 11 kW (τα 22 kW αφορούν ελάχιστους, και κατά τη γνώμη μου, δεν χρειάζονται).

Εάν πάτε σε τριφασική 11-αρα, προτείνεται από την ίδια παροχή, να βγάλετε κει δίπλα και μια καλή σουκο, ως εναλλακτική επιλογή, ή για δεύτερο EV (στην σπάνια περίπτωση που θα χρειαστεί 2 αυτοκίνητα να φορτίσουν ταυτόχρονα).

Σε κάθε περίπτωση, βγάζουμε γραμμή κατευθείαν από τον πίνακα, με καλωδίωση κατάλληλη για εξωτερική χρήση και επαρκούς διατομής, με δικό του αυτοματάκι αντιδιαρροης, και η εγκατάσταση πρέπει να γίνει από ηλεκτρολόγο, που να ξέρει τι κάνει, γιατί οι απαιτήσεις είναι σημαντικές.

Καλή ιδέα είναι να υλοποιηθεί ένας νέος μικρός ηλεκτρολογικός πίνακας δίπλα στο χώρο στάθμευσης (τυπικά εξωτερικού χώρου, ανθυγρός), που να έχει μέσα και 3 μπρίζες ράγας, 3 σουκο, μια σε κάθε φάση.

Η καλωδίωση που χρειάζεται, είναι 3*2,5mm για σουκο, 3*4 ή 3*5mm (αναλόγως μήκους) για μπλε βιομηχανική μπριζα, και 5*5,5mm για τριφασική 11 kW.

Εάν όλα γίνουν σωστά, δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα με καμιά από τις ανωτέρω επιλογές, ακόμα και αν η φόρτιση γίνεται κατά τη διάρκεια πολύ δυνατής βροχής, ή σε πολύ υψηλές θερμοκρασίες (καύσωνα) το καλοκαίρι.

Προφανώς, όταν ξεκινάει η εγκατάσταση (όπως προβλέπεται) από τον κεντρικό ηλεκτρολογικό πίνακα του σπιτιού, τυπικά μπαίνει μονόκλωνη καλωδίωση, και ως προβλέπεται (εντός ηλεκτρολογικού σπιράλ, ή σε εξωτερικούς χώρους εντός σκληρού ηλεκτρολογικού σωλήνα, κατάλληλου για εξωτερικούς χώρους).
Κλασικά πράγματα.

Πολυκλωνο καλώδιο, θα χρησιμοποιηθεί μόνον σε μπαλαντέζα, ώστε να είναι ευλύγιστο.
 

alexis

Reticular Activating System
Μηνύματα
15.763
Reaction score
29.441
Για 50 μέτρα απόσταση (ρολόι - θέση φόρτισης) τι βάζουμε για ασφαλή φόρτιση στο μέγιστο του μονοφασικού; Όχι 3.5kW δηλαδή αλλά 7kW. Υπάρχει περίπτωση να κάνω επαύξηση σε 12άρα γραμμή αντί της σημερινής 8άρας.
 
Last edited:

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
52.898
Reaction score
130.455
Για 50 μέτρα απόσταση (ρολόι - θέση φόρτισης) τι βάζουμε για ασφαλή φόρτιση στο μέγιστο του μονοφασικού; Όχι 3.5kW δηλαδή αλλά 7kW.
Ε, 30+ αμπέρ.

Είναι πολλά τα 50 μέτρα, 3*6mm θα έβαζα, να έχω το κεφάλι μου ήσυχο.

Σε αυτή τη χρήση, δεν είναι κακή ιδέα να πας 1 διατομή παραπάνω, κι ας είναι λίγα χρήματα παραπάνω.

Για έως 20μ θα άφηνα το 3*4mm.

Εννοείται για μονοκλωνα ηλεκτρολογικά καλώδια εγκαταστάσεων μιλάω.

Νομίζω το μπλε βύσμα (επιτοίχιο προφανώς) παίρνει μέχρι 4,5mm, θέλει λίγο ψάξιμο στα βύσματα για να βρεις κάποιο να παίρνει πιο χοντρό αγωγό.

Ειδάλλως, συνδέεις με 6-αρι την κεντρική παροχή με ένα δεύτερο πινακάκι δίπλα στη θέση φόρτισης, και από κει βγάζεις ένα μικρού μήκους καλώδιο 4-αρι για το βύσμα.
 

alexis

Reticular Activating System
Μηνύματα
15.763
Reaction score
29.441
Ναι είναι μεγάλη απόσταση. Στη μια άκρη του οικοπέδου είναι το ρολόι και στην άλλη το πάρκινγκ. Εννοείται πως θα το δω και με τον ηλεκτρολόγο μου όταν έρθει η ώρα. Έχει βάλει ήδη αρκετούς φορτιστές στην περιοχή. Το σχέδιο είναι να πάει μια γραμμή στο χώρο με τον σχετικό πίνακα, και από εκεί να φύγουν δύο γραμμές φόρτισης για δύο σημεία των μελλοντικών EVs καθώς δεν παρκάρουν το ένα δίπλα στο άλλο. Και μια γραμμή V2H/V2L βέβαια. Αν και έχω τέτοια γραμμή από την γεννήτρια μέσα στην αποθήκη. Θεωρητικά μπορώ να βάλω μια μπαλαντέζα 12m - 15m από το αμάξι μέχρι την αποθήκη να συνδέω εκεί. Θα δούμε.
 

wizzy

Music is our (Supernatural) friend!
Μηνύματα
14.323
Reaction score
21.013
@alexis Όλα τα πιο πάνω θα τα κάνεις με μονοφασική γραμμή ή έχεις σχεδιάσει αναβάθμιση σε τριφασική;
 

alexis

Reticular Activating System
Μηνύματα
15.763
Reaction score
29.441
@alexis Όλα τα πιο πάνω θα τα κάνεις με μονοφασική γραμμή ή έχεις σχεδιάσει αναβάθμιση σε τριφασική;
Μονοφασική και αν χρειαστεί ενισχυμένη στα 12kVA. Δεν χρειάζομαι τριφασικό, άσε που είναι ακριβό.
 


alexis

Reticular Activating System
Μηνύματα
15.763
Reaction score
29.441
Δεν το χρειάζομαι, άσε που θα μου στοιχίσει και κάτι χιλιάρικα. Γιατί δεν είναι μόνο η γραμμή μέχρι το ρολόι που δεν είμαι καν σίγουρος ότι γίνεται συν ότι θα κοστίσει τουλάχιστον 2000 euro όπως διαβάζω δεξιά αριστερά (σε αστικές περιοχές ενώ εγώ μένω στο βουνό), είναι και από το ρολόι μέχρι τον πίνακα, και αλλαγή όλων των μονοφασικών σε τριφασικά όπως επιτηρητής τάσης, αντικεραυνικά κ.α. Βάλε τριφασικό inverter αν βάλω ένα μικρό zero feen in φωτοβολταϊκό, ίσως και άλλα που ξεχνώ τώρα. Μιλάμε για τουλάχιστον 3500 euro όπως τα υπολογίζω στα γρήγορα, συν τα αυξημένα πάγια έξοδα για πάντα, για να πάρω κάτι που δεν θα χρειαστώ ποτέ.
Η κατοικία μόνο θα μειώνει τις ανάγκες ενέργειας, δεν θα τις αυξάνει. Αν μέχρι σήμερα δεν είχα κανένα θέμα με τα 8kVA είναι 100% βέβαιο πως δεν θα έχω ούτε στο μέλλον. Και να γίνει επαύξηση στα 12kVA (ή και 15kVA αν χρειαστεί που δεν το νομίζω), θα πάνε στο φορτιστή, με αυτόματο ώστε να φορτίζει στο μέγιστο δυνατό ανάλογα τις ανάγκες της κατοικίας την συγκεκριμένη στιγμή. Με το παραπάνω θα έχω εξασφαλισμένα τουλάχιστον 4kW για φόρτιση, τα οποία θα μπορούν να γίνουν 7kW ανάλογα τις ανάγκες της στιγμής.
Είμαι δυό χαρές με τα παραπάνω, όχι μια. Οι καθημερινές ανάγκες φόρτισης δεν θα ξεπερνούν τις 13kWh - 15kWh. Αν ποτέ χρειαστεί κάτι και δεν φτάνει, η περιοχή έχει αρκετούς 11άριδες ενώ υπάρχει και 60άρης στα 5΄ από το σπίτι. Θα έρθουν και άλλοι σίγουρα.
 
Last edited:

MaxHeadroom

Moderator
Moderator
Μηνύματα
7.876
Reaction score
9.814
Στο πρόσφατο ταξίδι στην Καλαμάτα χρησιμοποιήσαμε το πιστό μας Puma που είναι ήπιο υβριδικό. Ούτε εγώ ήμουν έτοιμος (μόλις είκοσι ημερών κάτοχος EV και με μηδενική εμπειρία σε δημόσια φόρτιση) ούτε το Atto, καθώς δεν έχουν ακόμα τοποθετηθεί οι (απαραίτητες στις τρέχουσες καιρικές συνθήκες) αντιηλιακές μεμβράνες του. Η δε περίοδος του δεκαπενταύγουστου δεν προσφέρεται για πειράματα με την οικογένεια μέσα...
Ωστόσο, το ταξίδι ήταν μια πολύ καλή ευκαιρία να γνωρίσω τα εργαλεία που βοηθούν τον προγραμματισμό και την πλοήγηση στα σημεία φόρτισης, αλλά και να δω ιδιοίς όμμασι τις συνθήκες στους δημόσιους φορτιστές της εθνικής οδού και του ξενοδοχείου μας.

Το Atto 3 έχει επαρκή αυτονομία για να πάει από την Αθήνα στην Καλαμάτα χωρίς ενδιάμεση φόρτιση. Όμως, εμείς ξεκινήσαμε από τα βόρεια της Χαλκίδας για να καταλήξουμε στα νοτιοανατολικά της Καλαμάτας, οπότε η διαδρομή ήταν πολύ μεγαλύτερη και απαιτούνταν μια μικρή στάση.

1724426899630.png


Εργαλεία
Όσον αφορά τα εργαλεία, ασχολήθηκα με δύο που βρήκα ψάχνοντας:

1) Το PlugShare είναι μια εφαρμογή που επιτρέπει στους χρήστες EV να βρίσκουν σταθμούς φόρτισης. Οι κύριες λειτουργίες της περιλαμβάνουν:

1. Αναζήτηση σταθμών φόρτισης: Οι χρήστες μπορούν να εντοπίσουν σταθμούς φόρτισης με βάση την τοποθεσία, τον τύπο σύνδεσης και τη διαθεσιμότητα.​
2. Κριτικές και βαθμολογίες: Η κοινότητα μοιράζεται αξιολογήσεις και σχόλια για τους σταθμούς, βοηθώντας τους οδηγούς να επιλέξουν τον καλύτερο σταθμό.​
3. Πληροφορίες σε πραγματικό χρόνο: Ενημερώσεις για τη διαθεσιμότητα σταθμών φόρτισης σε πραγματικό χρόνο, αποφεύγοντας την ταλαιπωρία αναμονής.​
4. Κοινή χρήση εμπειριών: Οι χρήστες μπορούν να προσθέτουν σταθμούς, να μοιράζονται πληροφορίες και να συνδέονται με άλλους οδηγούς EV.​
5. Πληρωμή και κρατήσεις: Σε ορισμένες περιοχές, η πλατφόρμα επιτρέπει την πληρωμή για τη φόρτιση και την κράτηση σημείων φόρτισης.​


2) Το A Better Route Planner (ABRP) είναι μια άλλη δημοφιλής εφαρμογή σχεδιασμού διαδρομών για ιδιοκτήτες ηλεκτρικών οχημάτων (EV). Οι βασικές λειτουργίες της περιλαμβάνουν:
1. Σχεδιασμό διαδρομών: Η εφαρμογή υπολογίζει την καλύτερη διαδρομή για το ταξίδι σας, λαμβάνοντας υπόψη την αυτονομία του οχήματος, το φορτίο της μπαταρίας και τους διαθέσιμους σταθμούς φόρτισης.​
2. Προσαρμογή διαδρομής: Οι χρήστες μπορούν να προσαρμόσουν τις παραμέτρους της διαδρομής, όπως τα επίπεδα φόρτισης που θέλουν να έχουν κατά την άφιξη σε κάθε σταθμό.​
3. Πρόβλεψη κατανάλωσης ενέργειας: Υπολογίζει την κατανάλωση ενέργειας του οχήματος σε όλη τη διαδρομή, λαμβάνοντας υπόψη την ταχύτητα, το ανάγλυφο του εδάφους, τον καιρό και άλλα.​
4. Ενημερώσεις σε πραγματικό χρόνο: Παρέχει δεδομένα σε πραγματικό χρόνο για τη διαθεσιμότητα των σταθμών φόρτισης και ενημερώνει τις διαδρομές αναλόγως.​
5. Συγχρονισμό με το όχημα: Σε συμβατά οχήματα, μπορεί να συγχρονιστεί με το αυτοκίνητο για να λαμβάνει δεδομένα απευθείας και να βελτιστοποιεί τον προγραμματισμό της διαδρομής.​

Οι εφαρμογές τρέχουν σε όλους τους browsers υπολογιστών (όπου είναι πιο εύχρηστα), διαθέτουν apps που τρέχουν σε smartphones, ενώ μπορούν να εγκατασταθούν μέσω side-loading ακόμα και στο infotainment του Atto 3!

Και τα δύο έχουν τη χρησιμότητά τους. To PlugShare μου φάνηκε κάπως πιο ενημερωμένο όσον αφορά τους διαθέσιμους φορτιστές, αλλά το ABRP μου άρεσε συνολικά καλύτερα, λόγω της καλύτερης παραμετροποίησής του και της δυνατότητας να λαμβάνει υπόψη παραμέτρους όπως το ανάγλυφο εδάφους της διαδρομής, που παίζουν σημαντικό ρόλο στην αυτονομία.

Το συμπέρασμα από την πρακτική εφαρμογή τους στο σχεδιασμό της διαδρομής Χαλκίδα-Καλαμάτα ήταν ότι θα μπορούσα να κάνω μια στάση στο ΣΕΑ Σπαθοβουνίου, τόσο πηγαίνοντας όσο και επιστρέφοντας. Ωστόσο, στο σκέλος του "πήγαινε" υπήρχε δυνατότητα, αντί του Σπαθοβουνίου, να γίνει μια πολύ μικρή παράκαμψη 1,5km προς Τρίπολη όπου οι φορτιστές είναι ταχύτεροι (στην κατεύθυνση προς Καλαμάτα, ο ΣΕΑ Σπαθοβουνίου έχει μόνο 50kW ισχύ, οπότε η φόρτιση διαρκεί παραπάνω).

Ένα σπουδαίο νέο για τους κατόχους BYD είναι ότι η ΟΤΑ update 1.7 που ξεκίνησε από εχθές να διανέμεται στα Dolphin, Atto 3 και Seal περιλαμβάνει τη δυνατότητα προγραμματισμού/πλοήγησης για φόρτιση! Δεν αποκλείεται βέβαια να προσφέρεται σε συνεργασία με κάποιο πάροχο τέτοιων υπηρεσιών, όπως οι δυο προαναφερθέντες, ενώ μένει να δούμε πόσο καλά υλοποιημένη και πόσο εύχρηστη είναι.

Μια ιδιαίτερη περίπτωση είναι το δίκτυο των superchargers της Tesla, το οποίο καθοδηγεί τους κατόχους EV της φίρμας κατά τη διάρκεια μεγάλων ταξιδιών με τον πιο απλό και φιλικό στο χρήστη τρόπο. Δυστυχώς το δίκτυο της Tesla προς το παρόν απαρτίζεται από μόνο τέσσερα σημεία φόρτισης, κανένα από τα οποία στη Βόρεια Ελλάδα, κάτι που περιορίζει πολύ τη χρησιμότητα αυτής της δυνατότητας εντός συνόρων. Αντίθετα, είναι ένας εξαιρετικός τρόπος για εύκολα ταξίδια στο εξωτερικό.

Διαθεσιμότητα φορτιστών
Καθώς ο ΣΕΑ Σπαθοβουνίου είναι ούτως ή άλλως η στάση μας όποτε πηγαίνουμε προς εκείνα τα μέρη, είχα την ευκαιρία να πάρω μια ιδέα για το τι κίνηση υπάρχει στους εκεί φορτιστές. Σημειωτέον ότι, λόγω δεκαπενταύγουστου, ήταν περίοδος σχετικής αιχμής, αν και δεν ταξιδέψαμε μέρες όπου υπήρχε η κορύφωση της κίνησης. Τι είδα; Στο κατέβασμα δεν υπήρχε κανείς να φορτίζει, ενώ στο ανέβασμα ήταν κατειλημμένος ο ένας από τους τέσσερεις φορτιστές από ένα PHEV.
Δεν έκανα τη μικρή παράκαμψη προς Τρίπολη για να δω τι συμβαίνει εκεί, αλλά θεωρώ βέβαιο ότι θα υπήρχε διαθεσιμότητα, καθώς μιλάμε για πολλούς φορτιστές υπερυψηλής ισχύος από δύο παρόχους.

Στο ξενοδοχείο μας τώρα, υπήρχε ένας 22ρης AC, οποίος ήταν -κατά σύμπτωση- στο πάρκινγκ πίσω από το δωμάτιό μας, οπότε είχα καλή εποπτεία του πόσο χρησιμοποιούνταν. Κατά μεγάλα διαστήματα ήταν εκεί τρία PHEV άλλων ενοίκων και φόρτιζαν, ενώ είδα και μερικούς... ακατανόμαστους με θερμικά να το χρησιμοποιούν μερικές φορές ως πάρκινγκ. Πάντως η ρεσεψιόν κρατούσε τον αριθμό πινακίδας οχήματος κατά το check-in, οπότε θα ήταν μάλλον εύκολο να ειδοποιηθούν για να το αποσύρουν, αν χρειαζόταν.


Εφαρμογές παρόχων φόρτισης
Ένας επιπλέον μπελάς είναι ότι κάθε πάροχος έχει το δικό του app, το οποίο πρέπει να εγκατασταθεί πριν χρησιμοποιηθεί κάποιος φορτιστής του. Δεν είναι κάτι περίπλοκο, αλλά υπάρχουν περίπου δεκαπέντε πάροχοι, οπότε καλό είναι να έχετε δει από πριν -μέσω των εργαλείων που αναφέρω παραπάνω- ποιος παρόχους θα χρειαστείτε, για να είστε έτοιμοι. Ακόμα καλύτερα, ζητήστε να εκδοθεί για εσάς μια κάρτα RFID, την οποία θα χρησιμοποιείτε κατά τη φόρτιση χωρίς να εξαρτάστε από το κινητό σας τηλέφωνο και τον πάροχο κινητής τηλεφωνίας.
Γενικά, η φόρτιση σε δημόσιους φορτιστές έχει πολλαπλάσιο κόστος σε σχέση με τη φόρτιση στο σπίτι και συνήθως είναι τόσο ακριβότερη όσο ταχύτερος είναι ο φορτιστής.


Πόσο εκτεταμένο είναι το δίκτυο;
Το δίκτυο επί των εθνικών οδών (ή ελάχιστα έξω από αυτές) είναι το σημαντικότερο κατά τις μετακινήσεις σε μεγάλη απόσταση. Περιλαμβάνει ταχυφορτιστές, οι οποίοι πρέπει να έχουν ισχύ τουλάχιστον 100kW με βάση τα σημερινά δεδομένα των EV, αλλά κάποιοι από αυτούς είναι ακόμα στα 50kW. Η αναλυτική λίστα των διαθέσιμων σήμερα φορτιστών στις εθνικές οδούς βρίσκεται εδώ. Προφανώς θα αυξάνονται διαρκώς στο μέλλον.
Από εκεί και πέρα, υπάρχουν πλέον πάρα πολλοί φορτιστές διάσπαρτοι στην Ελλάδα, αλλά υπάρχουν και περιοχές όπου σπανίζουν. Τα εργαλεία που παρουσιάζω παραπάνω, είναι πολύτιμος βοηθός σας!
Τέλος, βοηθάει πάρα πολύ αν το σημείο του προορισμού σας διαθέτει φορτιστή, έστω και AC. Σε καμία περίπτωση δε λέω βέβαια να γίνουμε σκλαβάκια του EV και να κλείνουμε ξενοδοχείο για... εκείνο. :D


Συμπέρασμα
Όπως κάθετι νέο, η μετακίνηση με EV σε μεγάλες αποστάσεις έχει μια καμπύλη εκμάθησης. Με καλή προετοιμασία όμως, ακόμα και ένα EV που διαθέτει μεσαίου μεγέθους μπαταρία μπορεί να πάει μακριά, αρκετά εύκολα!
 
Last edited:

alexis

Reticular Activating System
Μηνύματα
15.763
Reaction score
29.441
Όλα τα ηλεκτρικά οχήματα που τρέχουν με Google software και Google Maps εργοστασιακά, μπορούν να κάνουν ότι κάνει και η Tesla. Ίσως και καλύτερα.

Τρεις που μου έρχονται άμεσα στο μυαλό είναι Renault, Volvo, Polestar. Επιλέγεις που θες να πας και αν χρειάζεσαι φόρτιση θα στο πει, και θα δείξει στην οθόνη όλες τις επιλογές στο χάρτη, διαθεσιμότητα, αν είναι αργός ή γρήγορος ο φορτιστής, ποσοστά μπαταρίας όταν θα φτάσεις, όταν θα επιστέψεις εκεί που ήσουν, πόσο να φορτίσεις, επιλογή φορτιστών ανάλογα την ταχύτητα φόρτισης ή του τρόπου πληρωμής, κ.α. Το λέει και η ίδια η Google. Και κάτι πολύ σημαντικό για μένα, voice commands. Ούτε να πληκτρολογείς, ούτε να σταματάς να ψάχνεις που θα πας, που θα φορτίσεις κ.α. Σημαντικό να τονίσουμε επίσης πως τα Google Maps των smartphones δεν είναι ίδια με αυτά των EVs.
Υπάρχει πιθανότητα να δούμε παρόμοιες λειτουργίες και στο Route Planner της ΒΥD, καθώς όπως μας λέει η ίδια η εταιρεία, το λειτουργικό της είναι εξοπλισμένο με Android intelligent system. Μακάρι, θα ήταν εξαιρετικό νέο.

Σχετικά τώρα με τα Google Maps και τις δυνατότητες τους, μπορούμε να δούμε εδώ μια παρουσίαση από το σχετικό κανάλι της Renault για το δικό της software, το OpenR Link. Όποιος θέλει να δει όλο το Software της Renault υπάρχει playlist εδώ.



Στα Renault το navigation με όλες τις πληροφορίες περνάει και στην μπροστινή οθόνη. Για τα άλλα δύο δεν ξέρω.

FB_IMG_1724473720351.jpg


Σχετικά με την Renault επειδή την ξέρω καλύτερα, το θέμα φόρτιση το έχει πάει ακόμα παραπέρα. Με το Mobilize μπορείς να φορτίζεις σπίτι σου μόνο τις ώρες που έχει φθηνό ρεύμα, να λάβεις RFID κάρτα και να φορτίζεις κατευθείαν σε 500.000 φορτιστές σε όλη την ΕΕ, και άλλες υπηρεσίες όπως car sharing, χρηματοδότηση και ασφάλιση.
Με το Plug Inn αποκτάς πρόσβαση σε ιδιωτικούς φορτιστές κατοικιών που έχουν δηλωθεί, ή μπορείς να δηλώσεις τον δικό σου και να βγάζεις χρήματα όταν κάθεται.
 
Last edited:

Μηνύματα
1.138
Reaction score
1.697
με μπαταρία γύρω στις 60 KWh για να βγάλεις 300 χλμ χωρίς στάση πρέπει να πας με ταχύτητες κάτω από 110
λίγο παραπάνω αλλά μη φανταστείτε 130 μπορεί με Τεσλα 3
(επαναλαμβάνω για μπαταρίες 60 KWh)
 


symos

You're not worthy!
Μηνύματα
3.290
Reaction score
7.372
Βίντεο προς γνώση και συμμόρφωση, ηλεκτρικάδες μου.
Άσε μας εμάς τους ηλεκτρικάδες, εσύ πες μας τι κατάλαβες από το βίντεο.
 

gid

Μηνύματα
7.857
Reaction score
9.040
Άσε μας εμάς τους ηλεκτρικάδες, εσύ πες μας τι κατάλαβες από το βίντεο.
Το βίντεο περιέχει χρηστικές πληροφορίες για τις μπαταρίες των ηλεκτρικών, ανάλογα με τον τύπο τους. Πληροφορίες που προκύπτουν από σοβαρές εργαστηριακές δοκιμές. Ο κάθε κάτοχος μπορεί να εστιάσει στον τύπο της δικιάς του.

Από μένα τι ζητάς τώρα, να σου εξηγήσω το βίντεο;;;

Αν δεν καταλαβαίνεις κάποια πράγματα, ζήτα διευκρινίσεις στα σχόλια, ή προσπέρασέ το.

Εγώ το είδα, το βρήκα χρήσιμο, και το ανάρτησα για σας που έχετε ηλεκτρικά.

ΥΓ η πλάκα είναι ότι μόλις είδα πως το ίδιο βίντεο πόσταρε άλλο μέλος σε διπλανό νήμα, και εκεί ξεκίνησες κουβέντα για τα όσα λέει αφού πρώτα έβαλες κι ένα λάικ, ενώ εδώ όλως περιέργως κάτι σε πείραξε και αντιδράς εντελώς διαφορετικά.... Χμμμμ....
 
Last edited:

symos

You're not worthy!
Μηνύματα
3.290
Reaction score
7.372
Εγώ μια χαρά κατάλαβα τι λέει, ειδικά στο 12:57:
"Plenty of studies have shown that even in challenging conditions, a well designed LFP battery can easily last the lifetime of the vehicle".

Αλλά είπα να δω μήπως εσύ κατάλαβες κάτι παραπάνω που έχασα και έπρεπε να ξέρω "προς γνώση και συμμόρφωση".

Αφού όχι, ΟΚ.
 

gid

Μηνύματα
7.857
Reaction score
9.040
Το "προς γνώση και συμμόρφωση" είναι ένας χιουμοριστικός τρόπος σε στυλ πειράγματος να πει κανείς "πάρτε χρηστικές πληροφορίες και εφαρμόστε τις".

Αλλά άμα έχεις το ζωνάρι λυμμένο...
 

MaxHeadroom

Moderator
Moderator
Μηνύματα
7.876
Reaction score
9.814
Ναι, το ανέβασε κι ο Αλέξης στο διπλανό θέμα, αλλά εδώ ταιριάζει καλύτερα. Ο παρουσιαστής είναι γενικά διαβασμένος και έχει την ικανότητα να τα λέει πειστικά. Ωστόσο, έχω να κάνω τις ακόλουθες παρατηρήσεις:
  • δεν πρέπει να μας διαφεύγει ότι ζει από τα κλικς, και ο καλύτερος τρόπος να μαζέψεις κλικς, είναι λίγη κινδυνολογία.
  • ο ίδιος, προς τιμήν του, αναφέρει προς το τέλος του βίντεο ότι υπάρχουν άλλες μελέτες που συμπεραίνουν τα αντίθετα από αυτά τα οποία υποστηρίζει εκείνη στην οποία στηρίζεται κυρίως το βίντεό του.
  • η οποία μελέτη, χωρίς να είμαι ειδικός (αν και μηχανολόγος-μηχανικός), εμπεριέχει ένα χονδροειδές σφάλμα, καθώς εξάγει τα συμπεράσματά της δοκιμάζοντας τις μπαταρίες σε θερμοκρασίες έως 55C -δίκην τεχνητής κοπώσεως. Δεν πάει έτσι με τις μπαταρίες, όπως δεν πάει έτσι ούτε με πολύ απλούστερα συστήματα: για παράδειγμα, αν θέλω να κάνω τεστ κοπώσεως σε μια μεταλλική ράβδο, δε θα το κάνω στους +500C ή στους -150C, συνάγοντας αυθαίρετα το συμπέρασμα ότι αυτό που θα δω πχ σε μια εβδομάδα, αντιστοιχεί σε 20 χρόνια χρήσης. Υπάρχουν κατώφλια στα οποία αλλάζουν τα χαρακτηριστικά των υλικών και μοιραία το συμπέρασμα θα είναι λάθος. Σίγουρα όμως είναι ακόμα ένα επιχείρημα για το ότι δεν πρέπει να αγοράζουμε EV χωρίς αντλία θερμότητας, η οποία -μεταξύ άλλων- ψύχει τη μπαταρία τόσο κατά τη φόρτιση όσο και σε άλλες φάσεις στις οποίες υπάρχει έντονη ανταλλαγή ηλεκτρικού φορτίου, όπως η συνεχής κίνηση με μέγιστη ισχύ ή η αναγεννητική φόρτιση διαρκείας πχ στο κατέβασμα ενός βουνού.
  • είναι σωστό ότι υπεισέρχεται ο παράγοντας της πρακτικότητας στις οδηγίες των εταιρειών, όπως αναφέρει ο δημιουργός του βίντεο, καθώς δεν είναι ρεαλιστικό να φορτίζεις διαρκώς 0-25%, ακόμα κι αν υποθέσουμε ότι αυτό είναι το υγιέστερο σενάριο για τη μπαταρία (κάτι για το οποίο προσωπικά αμφιβάλω). Καθώς όλα σταθμίζονται τελικά, εμπιστεύομαι περισσότερο τις οδηγίες της Tesla στο βίντεο, οι οποίες είναι ουσιαστικά όσα προτείνει η BYD, κατασκευαστής του αυτοκινήτου μου και της Blade LFP μπαταρίας του, αλλά και ένας από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές EV και μπαταριών στον κόσμο. Αυτοί μάλλον ξέρουν καλύτερα.
Τι λέει η BYD; Αντιγράφω από το manual του αυτοκινήτου:​
  • For optimal battery performance, it is recommended to fully charge the vehicle at a regular basis (at least once a week), and fully charge it from low battery (SOC <10%) once every three to six months.
  • If the meter drops to 0, the battery must be recharged. If it is not recharged within 7 days, the battery may suffer permanent damage.
  • When the vehicle is not to be operated for an extended period (over seven days), it is recommended that the battery SOC should be kept at 40%-60% to prolong its service life.
  • When the vehicle is not to be operated for over three months, the high-voltage battery must be fully charged and then discharged to 40%-60% every three months. Otherwise, over-discharge may lead to battery performance degradation or even damage.
  • To maintain long-term performance, avoid continuously exposing the vehicle to an environment with a temperature above 60°C or below -30°C for over 24 hours.
  • Τέλος, δεδομένου του πόσο έχει ασχοληθεί με το θέμα, μου κάνει εντύπωση το γεγονός πως αγνοεί ότι υπάρχει ένας σημαντικότερος λόγος από την επίπεδη καμπύλη βολτάζ των LFP, για τον οποίο ενδείκνυται να φορτίζουμε συχνά τη μπαταρία στο 100%: όταν φτάσει στο επίπεδο αυτό, τα στοιχεία της μπαταρίας κάνουν εξισορρόπηση τάσης ώστε να καταλήξουν όλα εντελώς φορτισμένα, όπως αναλύεται στο παρακάτω βίντεο:
 

alexis

Reticular Activating System
Μηνύματα
15.763
Reaction score
29.441
Το βάζω και εδώ.

- - - -

Υψηλότερο SoC σημαίνει υψηλότερο voltage. Το οποίο αυξάνει την θερμοκρασία της μπαταρίας, η οποία μειώνει το SoH. Δουλεύοντας καθημερινά την μπαταρία σε χαμηλότερο voltage έχεις χαμηλότερη θερμοκρασία οπότε και μικρότερο degratation.

Aπό τη μελέτη.
Based on these results, we would recommend that LFP cells for long lifetime applications operate at low states of charge on average, with charging up to 100% only on occasion.
Conclusions. Cycling near the top of charge (75%–100% SOC) is detrimental to LFP/graphite cells. Our results show a correlation between the average SOC of battery operation and capacity fade rate, meaning that the lower the average SOC, the longer the lifetime, in these 2500 h of testing. The average SOC was found to be the most critical factor influencing capacity fade for LFP cells, over the factors of temperature, depth of discharge, electrolyte salt choice or graphite choice. Cells cycled in the conventional 0%–100% SOC window showed capacity fade rates intermediate to 0%–25% and 75%–100%. Therefore, the time spent cycling at high states of charge is critical to minimize.

Όπως λέει και στο video "The lower the operating window of SoC range the better". Δηλαδή στην καθημερινή φόρτιση, και εφόσον μας εξυπηρετεί πάντα με βάσει τις δυνατότητες του οχήματος, ξεχνάμε οτιδήποτε από την κάθετη κίτρινη γραμμή και δεξιά, και παίζουμε μπάλα μέσα στο κίτρινο κύκλο. Θα μου πεις τώρα "και γιατί να μην το δουλεύουμε στο 0%-25% που είναι καλύτερα". Για να μη κινδυνέψεις να φτάσεις ποτέ στο 0% που είναι κακό για κάθε μπαταρία, και για να μη φορτίζεις κάθε μέρα. Αν θες να φορτίζεις κάθε μέρα και σου φτάνει πχ το 10% - 20% ή 25% δούλεψε το έτσι.
Screenshot_20240825_164009_Gallery.jpg


Αν κάνουμε πολλά χλμ και δεν μας φτάνει το παράθυρο του κίτρινου κύκλου, τότε ας πάμε στη λογική του γαλάζιου ή του μπλε ή του μοβ. Ποτέ στο κόκκινο.
 

Μηνύματα
1.015
Reaction score
818
Εννοείται ότι θα κάνετε ότι λέει η Tesla και η BYD κι όχι ότι λέει ο κορυφαίος γιουτιούμπερ...
 

gid

Μηνύματα
7.857
Reaction score
9.040
δεν πρέπει να μας διαφεύγει ότι ζει από τα κλικς, και ο καλύτερος τρόπος να μαζέψεις κλικς, είναι λίγη κινδυνολογία.
Κινδυνολογία έχει μόνο το thumbnail. Σημείωσε πως πετάει το γνωστό, αόριστο και καθησυχαστικό: "η μπαταρία σίγουρα θα κρατήσει όσο και το αυτοκίνητο". Ναι φίλε αλλά αν η μπαταρία τότε έχει πέσει στο 50% της αυτονομίας, να τη βράσω... Θεωρητικά ναι, έχει "κρατήσει" αφού το αυτοκίνητο κινείται, αλλά πρακτικά.....


ο ίδιος, προς τιμήν του, αναφέρει προς το τέλος του βίντεο ότι υπάρχουν άλλες μελέτες που συμπεραίνουν τα αντίθετα από αυτά τα οποία υποστηρίζει εκείνη στην οποία στηρίζεται κυρίως το βίντεό του.
Ναι αλλά, τελικά, αυτή η αβεβαιότητα τσακίζει κόκκαλα... Τι στο διάολο ισχύει τελικά αν οι σούπερ ειδικοί διαφωνούν; Εσύ ως κάτοχος τι πρέπει να πιστέψεις;

  • Tι λέει η BYD; Αντιγράφω από το manual του αυτοκινήτου:
  • For optimal battery performance, it is recommended to fully charge the vehicle at a regular basis (at least once a week), and fully charge it from low battery (SOC <10%) once every three to six months.
Δυστυχώς δε σου διευκρινίζει αν είναι ΟΚ η κάθε σου φόρτιση να ξεκινά από το 10-15% και ναι φτάνει στο 100%. Στη θέση σου, αυτό θα με ενδιέφερε πάρα πολύ αφού έτσι θα αξιοποιούσα τη μπαταρία περισσότερο. Επίσης, από <10% ως 100% μια φορά το τρίμηνο/εξάμηνο το πολύ, ή επιτρέπεται και πιο συχνά; Και αν ναι, πόσο συχνά;
 


Staff online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
172.524
Μηνύματα
2.908.286
Members
38.058
Νεότερο μέλος
ParisV
Top