- Μηνύματα
- 4.971
- Reaction score
- 8.818
Η υβριδική λήψη που αναφέρεις στις τεχνικές ηχογράφησης ποια είναι?Υπάρχουν πολλές εγγραφές κλασικής σαν αυτήν που περιγράφεις. Επίσης πολλές όπερες ή μιούζικαλ σε θέατρα που η ορχήστρα είναι σε pit. Και φυσικά η χωρική πληροφορία (και το ύψος) καταγράφεται σε έναν άρτιο ακουστικά χώρο. Μάλιστα μόνο σε αυτόν είναι αρίστης ποιότητας η στερεοφωνική εικόνα και καταγραφή. Τεχνικές που ακολουθούνται κατά την μίξη με rεverb κλπ η ποιότητα της καταγραφής ("χωρικής πληροφορίας") είναι ότι χειρότερο , αφύσικο και ψεύτικο - και καλά να γίνει - και δεν πρέπει (είναι ανάξιο) να αποτελεί θέμα συζήτησης, προσπάθειας ανάλυσης πως γίνεται (ότι γίνεται και για το ύψος ... γίνεται) ή κριτήριο για να βγάλετε οποιοδήποτε συμπέρασμα για αυτό το συγκεκριμένο θέμα και για την αναπαραγωή και για την εγγραφή. Ακόμη και στην καλύτερη περίπτωση καλής αίθουσας στούντιο εγγραφών ... προκύπτει μέσης ποιότητας αποτέλεσμα όσον αφορά το θέμα αυτό.
Οι τεχνικές ηχογράφησης (λήψης) καθορίζονται απο τον αριθμό μικροφώνων και την διάταξή τους. Υπάρχει η μονοφωνική λήψη, η πολυμικροφωνική, η στερεοφωνική και η υβριδική. Ανάλογα την (φυσική, εγγενή) αρτιότητα του χώρου ηχογράφησης χρησιμοποιείται διαφορετική (ή συνδυασμός) τεχνική λήψης. Η επιλογή είναι διαφορετική και κυρίως εξαρτάται (εάν θεωρήσουμε ότι θέλεις να κάνεις καλή δουλειά) απο την ποιότητα του χώρου εγγραφής.
Απο άποψη στερεοφωνικής εικόνας (το θέμα του νήματος) η καλύτερη , φυσικότερη, ρεαλιστικότερη και υψηλότερης ποιότητας και πιστότητας προκύπτει μόνο απο την στερεοφωνική λήψη σε άρτιο όμως μόνο ακουστικά χώρο. Απο άποψη δυσκολίας και βαθιάς γνώσης ακουστικής αλλά και ασθητικής είναι και η δυσκολότερη. Δεν μπορεί να την κάνει ένας μέσος και καλός αν είναι ηχολήπτης. Σε άλλους χώρους χρησιμοποιείται η δεύτερη καλύτερη επιλογή η υβριδική που παρέχει και ρεαλισμό οργάνων λόγω κοντινής λήψης και ευκολία στην μετέπειτα επεξεργασία αλλά μας δίνει μέση ποιότητα καταγραφής της χωρικής πληροφορίας. Θέλουμε δηλαδή να καταγράψουμε και τον τοπικά χώρο (εικόνα) του οργάνου γύρω του. Η υβριδική χρησιμοποιείται και στην κλασική σε μικρά σύνολα αλλά πολλές φορές και σε μεγάλα σύνολα (ορχηστρες) σε μεγάλες αίθουσες όταν αισθητικά και απο επιλογή θέλουμε να αποτυπώσουμε μεγαλύτερο ρεαλισμό, λεπτομέρεια και αμεσότητα ενός ή περισσοτέρων σόλο (μόνο) οργάνων, που έχουν επιλεγεί μάλιστα να έχουν σημαντικό ρόλο σε μια σύνθεση απο έναν συνθέτη. Δεν είναι όωμς απαραίτητο ούτε και αυτό. Υπάρχουν και αρχικές ηχογραφήσεις και για πολλά χρόνια (όπως έχω ξαναναφέρει κάπου) της DG που εύκολα παρατηρεί κανείς ότι ένα σόλο όργανο "πετάγεται" απότομα μπροστά τεράστιο κιόλας στην σκηνή (στην δική μας σκηνή αναπραγωγής) πολλές φορές ακόμη και στο κέντρο και όταν μετά ξαναμπαίνουν όλα τα όργανα ξαναπάει πίσω. Και αυτό να γίνεται για διάφορα σόλο όργανα και κάθε φορά (συνέχεια). Κατά τα άλλα και όταν δεν γίνεται αυτό (άσχετα με αυτό ως επιλογή της εταιρίας καθώς αμφιβάλλω να ήταν μηχανικού αλλά μπορεί κιόλας) η χωρική πληροφορία στις έν λόγω εγγραφές έχει καταγραφεί άριστα. Μονοφωνικές και πολυμικροφωνικές εννοείται ότι παρέχουν το φτωχότερο αποτέλεσμα. Υπάρχουν όρια στο τι μπορεί να διορθωθεί ή "βελτιωθεί" στην μίξη. Εάν η ηχοληψία είναι σωστή συνήθως σχεδόν τίποτε (άσχετα εάν το κάνουνε). Πολυ λίγα μπορούν να βελτιωθούν όσον αφορά την στερεοφωνική εικόνα. Σε αλλα πράγματα , ναι. Για πολυκαναλική δεν ξέρω αλλά λογικά ισχύουν οι ίδιες αρχές. Πάντως να σου κάνει υψηλότερο τον ερμηνευτή δε νομίζω. Όλα αυτά βέβαια στην περίπτωση εξιδανίκευσης της ήδη ειλειμμένης απο πρίν απόφασης μας (της παραγωγής) να καταγράψουμε την καλύτερη στερεοφωνική εικόνα (όλα μέσα). Αλλιώς και διαφορετικά έχουμε πολλές grey areas που μπορούμε να κινηθούμε ανάλογα το σκοπό μας ή άν θέλουμε να την θυσιάσουμε για να αναδείξουμε αισθητικά (και) άλλα πράγματα. Κάθε περίπτωση είναι διαφορετική. Πάντως τότε στην περίπτωση αυτή ακόμη και με άρτιο ακουστικά χώρο στην διαθέση μας θα δαιλέξουμε έναν κατάλληλο συνδυασμό στερεοφωνικής και υβριδικής σε διάφορα ¨ποσοστά".
Μου κάνει μεγάλη εντύπωση (διαβάζοντας το νήμα) που τουλάχιστον για δικαναλική αναπαραγωγή όλα αυτά είναι (και ήταν απο ότι βλέπω στα παλά νήματα που έβαλε ο Marlboro) πρός debate και πέρα απο την δική σου αναφορά (πρακτική και ρητορική) και του Nikopsi (ρητορική) δεν αναφέρονται. Καθώς μην ξεχνάμε η στερεοφωνική εικόνα που έχουμε επιτύχει να ακούμε στο σπίτι μας είναι το πιο σημαντικό καθώς η ύπαρξη της είναι αυτόματα και ενδεικτικό ότι όλα τα έχει κάνει κάποιος σχετικά καλά (απο επιλογή μηχανημάτων , εξοπλισμού όποιος και να είναι αυτός, χώρου κλπ αλλά ακόμη και format πολυκαναλικού ή δικαναλικού). Μπορώ μόνο να το εξηγήσω ότι ακούνε όλοι περισσότερο μόνο ρόκ ή επεξεργασμένα και σε στούντιο εγγραφές. Εάν και τέτοιες υπάρχουν (εάν και όχι και πάρα πολλες βέβαια) που κάποιος μπορεί να διακρίνει αυτά τα πράγματα. Δηλαδή να μην μιλήσουμε κάν για στρωματοποίηση σκηνής. ¨Ενα άλλο (δικό μου τουλάχιστον λογικό και εύλογο) συμπέρασμα είναι ότι μάλλον πάρα πολλοί δεν μπόρεσαν ποτέ να εξαντλήοσυν τις δυνατότητες αλλά και να κορέσουν την όρεξη και επιθυμία τους αναζήτησης τέτοιων σημαντικών θεμάτων που αφορούν την χωρική πληροφορία στο δικάναλο και θέλουν κιόλας πολυκάναλο. Εάν είναι να προστρέξανε σε αυτό, λόγω αυτού του λόγου ... κακώς κατά τη γνώμη μου. Και μάλιστα για να ακούνε εγγραφές που πάλι δεν προσφέρονται για πληρή εκμετάλλευση και αξιοποίησή του. Μάλσιτα βλέπω και διαπιστώνω ο΄τι ούτε και τώρα τα περιγράφουν και αντίθετα τα περιγράφω εγώ ένας δικάναλος. Το να αναφέρουμε διάφορες τεχνικές αναλύσεις και tech talk και να "κρυβόμαστε" πίσω απο αυτές, συνοδευόμενες κιόλας μερικές φορές και με διάψευση , άρνηση, η ακόμη και ειρώνεια όσον αφορά το θέμα αυτό είναι καθόλου βοηθητικό και απορεί και κάποιος εύλογα, τι τελικά έχει επιτευχθεί στην πράξη ακόμη και απο έναν κάτοχο πολυκαναλικού συστήματος.
Θα ήταν καλό να το διευκρινήσεις αν μπορείς @thva για να το συμπεριλάβω στην απάντησή μου το απόγευμα που θα σε..... περιλάβω