Ποιό είναι το συχνοτικό "όριο"?

Μηνύματα
5.581
Reaction score
297
Αν ένα ηχείο "τιουνατιστεί" από τον κατασκευαστή να παίζει σε ένα δωμάτιο 4*5 μ. (τυπικής επίπλωσης χώρου ακρόασης) με φλατ απόκριση (με συγκεκριμένες αποστάσεις από τοίχους)
Ξέρεις ποιό είναι το πρόβλημα? Ότι όλα αυτά έχουν "τιουναριστεί" για σπίτια με μεταλλικούς σκελετούς και ξύλινους τοίχους. Σε ό,τι έχει να κάνει με την απορρόφηση των χαμηλών συχνοτήτων, αυτό δεν θα μπορούσε να είναι διαφορετικότερο από το τυπικό ελληνικό σπίτι (μπετόν αρμέ και τούβλα).
 


Μηνύματα
5.581
Reaction score
297
Έχεις υπ' όψη σου για τι τεράστιες διαφορές μιλάω? Οι κατασκευές με μπετόν αρμέ και τούβλα δεν προσφέρουν την παραμικρή απορρόφηση στα μπάσσα. Δεν νομίζω να υπάρχει τρόπος ένα ηχείο να είναι έτσι "τιουναρισμένο" από τον κατασκευαστή, ώστε να έχει ικανοποιητική απόδοση σε 2 τόσο διαφορετικά περιβάλλοντα.
 

Μηνύματα
5.581
Reaction score
297
Case in point:
Ο κύριος εδώ:
http://www.ethanwiner.com/basstrap.html
δίνει οδηγίες για την κατασκευή μπασσοπαγίδων.
Πρόσεξε την προϋπάρχουσα κατασκευή των "τοίχων":

και τις οδηγίες του:

Δες τι περιγράφει ως "existing wall" - και θεωρεί αυτονόητο ότι κάπως έτσι είναι ο υπάρχων τοίχος.
 

Μηνύματα
5.581
Reaction score
297
Αν δεν πείθεσαι, βάλε στο Google Images τον όρο "house construction" και αν δεν σου βγάλει τέτοιες φωτό, να μη με λένε ... RDoherty :happy_5: :


 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
55.639
Reaction score
138.653
Μπάσσα και ανθρώπινη φωνή. Ξέρετε συχνοτικά μέχρι που φτάνει ένας τραγουδισταράς μπάσσος? Αγγίζει τους 60 κύκλους!
Σπάνιο φαινόμενο αυτό βέβαια, αλλά συχνά μια φωνή κατεβαίνει κάτω από τους 100 κύκλους. Κακό σημείο για κρος? ίσως. Το χειρότερο σημείο για κρος είναι οι 400 κύκλοι πάντως, πιθανά το συχνοτικό "επίκεντρο" της ανθρώπινης φωνής.
 

Μηνύματα
5.581
Reaction score
297
Την άποψή μου για τον ειρμό των σκέψεών σου σ' την έχω πει :happy_5: Κατά τα άλλα ... έχεις δίκιο :cool_4:
 

Μηνύματα
1.935
Reaction score
13
Το χειρότερο σημείο για κρος είναι οι 400 κύκλοι πάντως, πιθανά το συχνοτικό "επίκεντρο" της ανθρώπινης φωνής.
Γιατι ? Τι κακο συμβαινει στην συχνοτητα κρος μεταξυ Woofer και mid?
Μηπως ΤΙΠΟΤΕ το σπουδαιο εαν ξερεις τι κανεις ?
 

Μηνύματα
518
Reaction score
77
Δε θα ήταν καλή ιδέα κάθε κατασκευαστής να δίνει μαζί με το ηχείο του ακριβείς διαστάσεις χώρου ακρόασης και τοποθέτησης ώστε να πάρει ο καταναλωτής το μέγιστο δυνατό του ηχείου?
Καθόλου πρακτικό. Είναι σαν να λές στον αγοραστή ότι το ηχείο μου θα παίξει μόνο σε χώρο συγκεκριμένων διαστάσεων. Το τμήμα marketing και πωλήσεων θα αυτοκτονούσε ομαδικά.

Ή να μπορεί ο κάθε καταναλωτής να πάρει ηχείο κατασκευασμένο ΑΚΡΙΒΩΣ για τις διαστάσεις του δικού του χώρου ακρόασης?
Εάν υπάρχει η διάθεση και το - μπόλικο - παραδάκι, ΟΛΑ γίνονται.
Τότε θα μιλούσαμε για ηχείο custom και όχι για ένα βιομηχανικό προϊόν.

Δε θα ήταν καλό να υπάρχουν διαφορετικά κρος ή και μόνο σωλήνες του μπας ριφλέξ για διαφορετικές διαστάσεις (με ακρίβεια) χώρων ακρόασης?

Άλλα υλικά για 3*4μ δωμάτιο, άλλα για 3*5, άλλα για 5*6 κλπ κλπ κλπ....
Κάτι παραπλήσιο είχε κάνει μία εταιρεία ηχείων. Για μία συγκεκριμένη σειρά ηχείων διέθετε δύο σωλήνες διαφορετικού μήκους και μία τάπα με την οποία καταργούσες τελείως το Bass-reflex. Οι πολλές επιλογές μπέρδευαν τους καταναλωτές.

Εκεί που έχει φτάσει η τεχνολογία γιατί δε βάζουν οι κατασκευαστές ηχείων και το χώρο του ακροατή στις ΒΑΣΙΚΕΣ παραμέτρους του προϊόντος τους?

Και ως τώρα μιλάω για τα μπάσσα και μόνο, σωστά?
Καθαρά θέμα κόστους και brand image.

Στις ακριβές υλοποιήσεις ηχείων υπεύθυνος για το στήσιμο και "τιουνάρισμα" του ηχείου είναι εξ ορισμού ο dealer της εταιρείας.

Στα ηχεία μαζικής παραγωγής ο υποψήφιος αγοραστής δεν θα κάτσει να ασχοληθεί με το όλο θέμα.

Οι σχεδιαστές ηχείων δεν είναι ανόητοι. Γνωρίζουν όλα αυτά τα προβλήματα. Γνωρίζουν και όλες τι πιθανές λύσεις. Για διάφορους λόγους αυτά που ανέφερες δεν υλοποιούνται απο τις εταιρείες.

Θα σου αναφέρω δύο εταιρείες που έδωσαν ιδιαίτερη βαρύτητα στο θέμα συνέργειας ηχείων-χώρου αλλά δεν υπήρξε η αναμενόμενη ανταπόκριση.

(1) HALES Το manual των εξαίρετων αυτών ηχείων ήταν ένα υποδειγματικό κείμενο για την συνέργεια ηχείων-χώρου ακρόασης. Τα ηχεία τους εξαιρετικά.
Οι αναμενόμενες πωλήσεις δέν ήλθαν και - δυστυχώς - η βιομηχανία του High End έχασε ένα πολύ καλό σχεδιαστή ( Paul Hales ). Τα θυμάται κανείς τα Hales ?

(2) GRADIENT. Απο που να αρχίσω και που να τελειώσω..
θαυμάσια ηχεία και με την μεγαλύτερη ευελιξία στησίματος στο χώρο απο όλα τα αντίστοιχα ηχεία της αγοράς. Πρωτοποριακή σχεδίαση και υλοποίηση χωρίς τρελό κόστος. Επίσης, εξαιρετικό manual σε θέματα στησίματος και σημασία στη λεπτομέρεια. Λίγοι τα γνωρίζουν και ακόμη λιγότεροι τα έχουν αγοράσει.

Η αγορά γιατρέ μου δεν εκτιμά προχωρημένες λύσεις. Οι πολλές επιλογές τρομάζουν το πόπολο...

Quote:
Originally Posted by RDoherty
“Ότι όλα αυτά έχουν "τιουναριστεί" για σπίτια με μεταλλικούς σκελετούς και ξύλινους τοίχους.”
Γι αυτό πως είσαι σίγουρος?
Ενας γνωστός σχεδιαστής High-End ηχείων, σε παλαιά του συνένευξη ανέφερε ότι τα ηχεία με προορισμό την Ευρωπαϊκή αγορά είχαν τελείως διαφορετική ρύθμιση στα μπάσα απο τα αντίστοιχα της Αμερικανικής αγοράς λόγω της διαφορετικής κατασκευής των σπιτιών στην Ευρώπη.
 

Μηνύματα
518
Reaction score
77
.............

(1) HALES Το manual των εξαίρετων αυτών ηχείων ήταν ένα υποδειγματικό κείμενο για την συνέργεια ηχείων-χώρου ακρόασης. Τα ηχεία τους εξαιρετικά.
Οι αναμενόμενες πωλήσεις δέν ήλθαν και - δυστυχώς - η βιομηχανία του High End έχασε ένα πολύ καλό σχεδιαστή ( Paul Hales ). Τα θυμάται κανείς τα Hales ?
.
Παρέλειψα να προσθέσω ότι στο manual των HALES εδίδοντο συγκεκριμένες αποστάσεις - αναλόγως του μοντέλου - του ηχείου από τον πίσω τοίχο και τους πλαϊνούς.
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
55.639
Reaction score
138.653
Ναι Βασίλη, ξέρω κι εγώ κάποιες εξαιρέσεις, αλλά εσύ παιδί μου είσαι κινητή βιβλιοθήκη.....:respect:

Γιατι ? Τι κακο συμβαινει στην συχνοτητα κρος μεταξυ Woofer και mid?
Μηπως ΤΙΠΟΤΕ το σπουδαιο εαν ξερεις τι κανεις ?
Δε ξέρω τι (να) κάνω, (δεν είμαι ο μόνος - όμως), ξέρω όμως φανατικούς φουλ-ρέιντζ-άκηδες που ορκίζονται πως ακούνε τη.. συχνότητα κρος!

Mεγάλοι σχεδιαστές αποφεύγουν δια ροπάλου τη συχνότητα αυτή (400Hz και παρεμφερή) στο κρος.
Προτιμούν στα 200 ή και πιο κάτω, τα μεγάλα Gradient που είπε ο Βασίλης στα 200, τα magnepan 3,6 είναι στα 140. Τα Wisdom 80-120 και μάλιστα δίδρομα. Αχ, μακάρι να είχα αυτό το driver να παίζει μονομιάς από 80-100 χέρτζ έως 40 κιλοχέρτζ.....

Κι εσύ Μιχάλη υποστηρίζεις πως "ε, δε τρέχει και τίποτα αν ξέρεις τι κάνεις"?
Μήπως είμαι σε λάθος πλανήτη?:crazy_1:
Μιχάλη είναι δυνατό να φέρεις φασικά δυό μεγάφωνα που κροσάρονται μεταξύ τους σε ΟΛΟ το φάσμα που παίζουν από κοινού κι όχι μόνο στην ονομαστική συχνότητα κρος ή έστω σε περιορισμένο συχνοτικό πλαίσιο πέριξ της συχνότητας κρος, αλλά σαφώς μικρότερο από το αληθινό κοινό συχνοτικό πλαίσιο? Και αν κατά τύχη (που το εύχομαι) πεις ναι, εξήγησέ μου σε παρακαλώ ΠΩΣ ΓΙΝΕΤΑΙ ΑΥΤΟ ΤΟ ΘΑΥΜΑ.....

Κι άλλη μια ερώτηση, για να δούμε την έκταση του προβλήματος: πες πως έχουμε ένα σάμπ κι ένα γούφερ (του κυρίως ηχείου μας) και πάμε να τα κροσάρουμε. (κι όχι σαν τον πολύ κόσμο που απλά "προσθέτει" ένα σάμπ στα κυρίως ηχεία του, εμείς είμαστε "τυπικοί" και "τελειομανείς" και πάμε να τα κροσσάρουμε κιόλας, τρομάρα μας...)
Αν κάνουμε μια υψιπερατή αποκοπή αρκετά απότομη, πες 24db/oct (πχ LR) στο γούφερ στους 70 κύκλους μέχρι που θα παίζει το γούφερ μας? (προς τα κάτω, δηλαδή πχ 40 κύκλους θα παίζει?)
 

Μηνύματα
5.581
Reaction score
297
Ενας γνωστός σχεδιαστής High-End ηχείων, σε παλαιά του συνένευξη ανέφερε ότι τα ηχεία με προορισμό την Ευρωπαϊκή αγορά είχαν τελείως διαφορετική ρύθμιση στα μπάσα απο τα αντίστοιχα της Αμερικανικής αγοράς λόγω της διαφορετικής κατασκευής των σπιτιών στην Ευρώπη.
Τι περίεργο! Δεν θα είχε διαβάσει γκλόμπαλ φαίνεται, ο πανασχετίδης :happy_8: "happy_1" Πέρα απ' την πλάκα, ο σχεδιαστής αυτός προφανώς αναφερόταν μόνο στα δικά του ηχεία. Δεν έχω αντιληφθεί να υπάρχουν ηχεία που να κυκλοφορούν σε 2 βερσιόν, cis-ατλαντική και trans-ατλαντική. Κάνω λάθος?
 

Gebreselassie

Μαύρος!
Μηνύματα
30.924
Reaction score
2.618
Έχεις υπ' όψη σου για τι τεράστιες διαφορές μιλάω?
Εσύ τι λες?... :happy_4:

Δεν νομίζω να υπάρχει τρόπος ένα ηχείο να είναι έτσι "τιουναρισμένο" από τον κατασκευαστή, ώστε να έχει ικανοποιητική απόδοση σε 2 τόσο διαφορετικά περιβάλλοντα.
Συμφωνούμε, αυτό ακριβώς λέω, απλά είσαι βιαστικός...
Αυτό που νομίζω ότι γίνεται (πλέον) από τους κατασκευαστές, είναι να επιλέγουν κάποιες ρυθμίσεις με τις οποίες θα έχουμε τις λιγότερες δυνατές παραχωρήσεις και συνεπώς θα βγάζουν μεγάλο ποσοστό των δυνατοτήτων τους σε εναλλακτικά περιβάλλοντα. Στην πραγματικότητα αγοράζουμε μέρος των δυνατοτήτων ενός ηχείου, (για τον χώρο μας). Για να πάρουμε το 100% χρειάζεται πάντα αυτό το τιουνάρισμα, το οποίο μπορεί να έχει πολλές μορφές. Από παιχνίδια με τον χώρο με διάφορα υλικά, ψηφιακή ισοστάθμιση, μέχρι και αλλαγές στο κρος.

Γι αυτό και φωνάζουμε ότι τα "απόλυτα" εργαλεία, δεν είναι καθόλου σίγουρο ότι θα παίξουν οπουδήποτε και αυτό δεν είναι απλά θέμα του λεγόμενου μάτσινγκ μεταξύ των συσκευών.

Μέχρις ενός βαθμού, εξακολουθούν να υπάρχουν οι σχεδιαστικές επιλογές που τονίζουν κάποια χαρακτηριστικά, τα οποία είναι και αυτά που κάνουν γνώριμο τον ήχο κάποιων ηχείων. Και δεν αναφέρομαι σε τεχνολογίες ή υλικά κατασκευής (πχ πάνελ vs κουτιά) αλλά σε μεθοδολογίες επ' αυτών. Έτσι, ο ήχος των martin logan είναι χαρακτηριστικός σε σχέση με άλλα πάνελ, όπως είναι και αυτός των b/w ή των sonus faber σε σχέση με άλλα κουτιά. Όσο πιο έντονος είναι ο χαρακτήρας, τόσο πιο φανατικούς φίλους ή εχθρούς έχει η κάθε υλοποίηση, διότι απλά η συσκευή πλέον σταματά να είναι σαν την κόκα κόλα, (να πηγαίνει με όλα... τα δωμάτια). :cool_4:
 

Μηνύματα
518
Reaction score
77
Τι περίεργο! Δεν θα είχε διαβάσει γκλόμπαλ φαίνεται, ο πανασχετίδης :happy_8: "happy_1" Πέρα απ' την πλάκα, ο σχεδιαστής αυτός προφανώς αναφερόταν μόνο στα δικά του ηχεία. Δεν έχω αντιληφθεί να υπάρχουν ηχεία που να κυκλοφορούν σε 2 βερσιόν, cis-ατλαντική και trans-ατλαντική. Κάνω λάθος?
Ο σχεδιαστής είναι ο David Wilson. Τα περί διαφορετικών ρυθμίσεων στα μπάσα τα ανέφερε σε παλαιά ( πρό 4-5 ετών ) συνέντευξή στο Absolute Sound και αφορά βεβαίως τα δικά του ηχεία.

Δεν γνωρίζω αν εξακολουθεί την ίδια τακτική και σήμερα.

Για τους υπόλοιπους κατασκευαστές δεν έχω τεκμηριωμένη άποψη. Κάτι υπόνοιες μόνο.. :)
 

GF

Μηνύματα
941
Reaction score
27
Μιχάλη είναι δυνατό να φέρεις φασικά δυό μεγάφωνα που κροσάρονται μεταξύ τους σε ΟΛΟ το φάσμα που παίζουν από κοινού κι όχι μόνο στην ονομαστική συχνότητα κρος ή έστω σε περιορισμένο συχνοτικό πλαίσιο πέριξ της συχνότητας κρος, αλλά σαφώς μικρότερο από το αληθινό κοινό συχνοτικό πλαίσιο? Και αν κατά τύχη (που το εύχομαι) πεις ναι, εξήγησέ μου σε παρακαλώ ΠΩΣ ΓΙΝΕΤΑΙ ΑΥΤΟ ΤΟ ΘΑΥΜΑ.....
Κωστα με μπερδεψες!
Αυτο ζητας?
http://users.otenet.gr/~athsam/3way_active_crossover_with_linear_phase_gr.htm

Ο μαστροLinkwitz τα λεει εδω http://www.linkwitzlab.com/filters.htm
http://www.linkwitzlab.com/filters.htm#4
 


Μηνύματα
1.935
Reaction score
13
Δε ξέρω τι (να) κάνω, (δεν είμαι ο μόνος - όμως), ξέρω όμως φανατικούς φουλ-ρέιντζ-άκηδες που ορκίζονται πως ακούνε τη.. συχνότητα κρος!

Δεν αποκλειεται, αλλα και δεν αναιρει αυτοματως αυτο που ισχυριζομαι. Δες παρακατω


Mεγάλοι σχεδιαστές αποφεύγουν δια ροπάλου τη συχνότητα αυτή (400Hz και παρεμφερή) στο κρος.

Το σχολιο μου δεν αφορα αυτη καθαυτη την συχνοτητα των 400 αλλα οποιαδηποτε συχνοτητα μεταξυ των πρακτικα χρησιμοποιουμενων σαν συχνοτητες κροςοβερ μεταξυ Woofer kai Mid (πχ απο 80 εως 800 Ηz)

Προτιμούν στα 200 ή και πιο κάτω, τα μεγάλα Gradient που είπε ο Βασίλης στα 200, τα magnepan 3,6 είναι στα 140. Τα Wisdom 80-120 και μάλιστα δίδρομα. Αχ, μακάρι να είχα αυτό το driver να παίζει μονομιάς από 80-100 χέρτζ έως 40 κιλοχέρτζ.....

Κι εσύ Μιχάλη υποστηρίζεις πως "ε, δε τρέχει και τίποτα αν ξέρεις τι κάνεις"?

Ακριβως

Να θυμισω οτι αναφερομαι στην μεταβαση απο Woofer se Mid / Midbass.



Μήπως είμαι σε λάθος πλανήτη?:crazy_1:
Μιχάλη είναι δυνατό να φέρεις φασικά δυό μεγάφωνα που κροσάρονται μεταξύ τους σε ΟΛΟ το φάσμα που παίζουν από κοινού κι όχι μόνο στην ονομαστική συχνότητα κρος ή έστω σε περιορισμένο συχνοτικό πλαίσιο πέριξ της συχνότητας κρος, αλλά σαφώς μικρότερο από το αληθινό κοινό συχνοτικό πλαίσιο?

ΝΑΙ

Και αν κατά τύχη (που το εύχομαι) πεις ναι, εξήγησέ μου σε παρακαλώ ΠΩΣ ΓΙΝΕΤΑΙ ΑΥΤΟ ΤΟ ΘΑΥΜΑ.....

Κανενα θαυμα. Οι προυποθεσεις ειναι οι παρακατω και ΔΕΝ ειναι ιδιαιτερα δυσκολες. Αρκει να αγαπας το αθλημα.

1) Εαν ξεκινησεις με σωστη επιλογη των δυο μεγαφωνων ως προς μια σειρα χαρακτηριστικα (πολλοι κατασκευαστες με τα μεγαφωνα που διαθετουν στην γκαμα τους το εχουν κανει ηδη για σενα, χωρις βεβαια αυτο να αποκλειει ικανοποιητικο ταιριασμα μεταξυ μεγαφωνων διαφορετικων κατασκευαστων). Υπαρχουν 2 προσεγγισεις εδω. Πρωτον και πιο συνηθισμενο, να εμπιστευτεις τις παραμετρους THIELE SMALL και καμπυλες SPL, IMP, και Waterfall, οπως τις δινει ο κατασκευαστης. Δευτερον και πιο προχωρημενο να προχωρησεις σε μετρησεις των μοναδων με δικα σου μεσα.
Το πρωτο ειναι συνηθως αρκετο εαν πληρωνεις για Αξιοπιστο και Αξιοσεβαστο κατασκευαστη μεγαφωνων.

2) Εαν φροντισεις για την καταλληλη θεση των μεγαφωνων στην μπαφλα ως προς τους τρεις αξονες (το πανω-κατω, το μεσα-εξω, και για Woofer-Mid λιγοτερο το αριστερα-δεξια)

3) Εαν θεωρησεις σαν μεση αποσταση Ακροασης πχ τα 4 μετρα και αποδεκτη αποκλιση πχ τα +/- 2 μετρα, και βελτιστοποιησεις την σχεδιαση σου για ΑΥΤΕΣ τις συνθηκες (ή αλλες εαν προκυψουν κατα ειδικη απαιτηση).

4) Εαν σχεδιασεις το κροσοβερ με σεβασμο του μετρου, οσον αφορα το ποσο θα παρεμβεις στα εγγενη χαρακτηριστικα των Μεγαφωνων, στην προσπαθεια να τιθασευσεις καποια ιδιοτροπη συμπεριφορα τους.
πχ. Φιλτρα 24 dB/οκταβα δεν ειναι τιποτα παραπανω απο κακως νοουμενος τεχνολογικος ΤΣΑΜΠΟΥΚΑΣ (προκειμενου να διορθωσεις μια εξ αρχης λαθος συλληψη του ολου Project), που θα ανοιξει αλλες πληγες.

5) Το σημαντικοτερο. Να διαθετεις το εργαλειο-Εξομειωτη που θα σε φερει με αξιοπιστια οσο πιο κοντα γινεται στις πραγματικες συνθηκες. Και βεβαια στις μερες μας εννοω ενα καλο σχεδιαστικο Software για καμπινες και κροσοβερ. Καποτε η δουλεια αυτη γινοταν με χαρτι και μολυβι, αλλα οχι πλεον. Τετοια Software δεν κυκλοφορουν αδεσποτα. Τα ΠΛΗΡΩΝΕΙΣ αρκετα λεφτουλια για να εχεις την δυνατοτητα να καβαντζαρεις την γραμμη που χωριζει τον Ερασιτεχνη απο τον Επαγγελματια (ή συνειδητοποιημενο Ερασιτεχνη). Εχω αναφερει συγκεκριμενα τετοια προγραμματα πιο πριν σε αυτο το θεμα.

ΔΕν τελειωσαμε... Πρεπει να εισαι καλος γνωστης της θεωριας των ΦΙΛΤΡΩΝ, οχι σε επιπεδο "θεωριας" αλλα σε βαθος και με αποψη για το πως συνδεεται η θεωρια με την πραξη. Μονο τοτε το βοηθημα (SFTWR) θα σου χρησιμευσει ουσιαστικα, αλλοιως θα καθεσε και θα το κοιτας αμηχανα.
Μπορεις να κοκορευεσαι μαλιστα απο δω και απο κει (πχ στα φορουμ) οτι διαθετεις το ταδε εργαλειο ακριβειας.

Η σχεδιαση και υλοποιηση Ηχειων με γραμμικοτατη καμπυλη SPL, εξαιρετικη συμφασικοτητα, εως και μηδεν μοιρες για διαρκεια +/-2 οκταβες περι την συχνοτητα κροσοβερ μεταξυ Woofer-Midbass και για ικανοποιητικη (ως ανω) ποικιλια αποστασεων ακροασης, και κυριως (υπολογισμενα ΚΑΙ μετρημενα) ευθεια γραμμη της "καμπυλης" της Συνθετης Αντιστασης, ειναι απολυτως εφικτα πραγματα "εαν ξερεις τι κανεις". Οχι ομως με τα ψεμματα. Εννοω οτι εγω εαν δεν πετυχω τετοιες επιδοσεις δεν απασχολω κανεναν με τα καμωματα μου.


Κι άλλη μια ερώτηση, για να δούμε την έκταση του προβλήματος: πες πως έχουμε ένα σάμπ κι ένα γούφερ (του κυρίως ηχείου μας) και πάμε να τα κροσάρουμε. (κι όχι σαν τον πολύ κόσμο που απλά "προσθέτει" ένα σάμπ στα κυρίως ηχεία του, εμείς είμαστε "τυπικοί" και "τελειομανείς" και πάμε να τα κροσσάρουμε κιόλας, τρομάρα μας...)

Κλασσικη ουτοπια στους κυκλους των HiEndαδων, που εχοντες αγνοια των πραγματων δινουν υπερβολικη σημασια σε λιγοτερο σημαντικους παραγοντες πχ στην ποιοτητα του ταδε πυκνωτη ή αντιστασης ή ποτανσιομετρου.

Αν κάνουμε μια υψιπερατή αποκοπή αρκετά απότομη, πες 24db/oct (πχ LR) στο γούφερ στους 70 κύκλους μέχρι που θα παίζει το γούφερ μας? (προς τα κάτω, δηλαδή πχ 40 κύκλους θα παίζει?)

Τι θα πει "εαν θα παιζει" ??
Η ερωτηση ειναι ποσο δυνατα θα παιζει.
Και οπως ξερεις καλα, οσον αφορα το φιλτρο θα παιζει 24dB κατω απο την αναφορα στους 35Ηz. Λογαριασε και το Roll-Off του ιδιου του μεγαφωνου. Λογαριασε και την επιδραση της καμπινας. Πχ εαν ειναι Band pass το κουτι του, μπορει αναλογως σχεδιασης να πεφτει πολυ κατω η αποδοση στους 40Ηz. Παντως και το πιο ευτελες μεγαφωνακι θα παιξει και τους 70 και τους 40 κυκλους εαν το σκισεις στην οδηγηση. Η εννοια της ON/OFF αποδοσης πρεπει καποια στιγμη να λειψει απο αυτο εδω το βημα.

Ελα και το βγαλαμε το μεροκαματο παλι.
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
55.639
Reaction score
138.653
Γιώργο σε αυτό το λινκ δίνεις μια ηλεκτρικά φασική ορθότητα του ενεργού κυκλώματος (ενεργού κρος), που ακολουθεί τις συνταγές του Linkwitz.
Και φυσικά μόνο σε ενεργή υλοποίηση είναι πραγματοποιήσημα σε αυτό το βαθμό και μέχρι αυτό το σημείο.

Ως εκεί, σε ένα τέλειο κόσμο, όλα καλά.

Τα διαφορετικά μεγάφωνα όμως, in real life, δεν ακολουθούν τα ηλεκτρικά κυκλώματα διαχωρισμού. Συνιστούν μαζί με τα ηλεκτρικά κυκλώματα τον "ηχητικό κλάδο" του κρος.

Ξέρεις πως κανένα μεγάφωνο δεν δίνει σταθερή φάση σε όλο του το φάσμα λειτουργίας. Εξαρτάται από την μιγαδική του αντίσταση το διάγραμμα φάσης που θα δώσει.

Άρα, δυό διαφορετικά μεγάφωνα, με (πάντα) διαφορετικά σχεδιαγράμματα φάσης, ακόμα κι αν τα "συνδυάσεις" με ορθό φασικό ηλεκτρικά κρος και στη συνέχεια τα διορθώσεις στο σημείο κρος (σε μια ονομαστική συχνότητα) δεν προκειται να έχεις "σωστή" φάση σε όλο το συχνοτικό εύρος που από κοινού αναπαράγουν τα δυό αυτά μεγάφωνα.

Πχ έχεις ένα κρος στους 60 κύκλους. Το κοινό συχνοτικό εύρος, αυτό που αναπαράγεται δηλαδή και από τα δυό μεγάφωνα, αναλόγως των μηχανικών και λοιπών χαρακτηριστικών των μεγαφώνων, μπορεί να είναι από 25 έως 120 κύκλους. Μπορεί να παίζουν σωστά, σε φάση, στους 60, ίσως και στο εύρος από 50 έως 70, αλλά μπορεί να γίνεται της ανωμαλίας πιο πάνω και πιο κάτω, στο υπόλοιπο εύρος 25-50 και 70-120. Οι ακυρώσεις σε αυτά τα συχνοτικά πλαίσια εμφανίζονται για πλάκα.... Ο χαβαλές μπλέκει ακόμα περισσότερο όταν πας να συνδυάσεις κρουστικό ήχο με συχνότητα μέσα σε αυτά τα πλαίσια αλλά με άθροισμα ηχητικού περιεχομένου και σε υψηλότερη συχνότητα, στη διπλάσια ή τετραπλάσια τιμή (δες αρμονικές). Φαντάσου ένα κρουστικό τόνο με 3 βασικές συχνότητες 40, 80 και 160 Hz. Πως το βλέπεις?
 

Μηνύματα
1.935
Reaction score
13
GF αυτα ειναι ενεργα φιλτρα και ο EAR αναφερεται σε παθητικα. Με την ευκαιρια το ενεργα φιλτρα δεν ειναι κατι διαφορετικο απο τα παθητικα σε αυτο το ζητουμενο. Και στα μεν και στα δε πρεπει να παρεις μετρα για να εχεις φασικη συμπτωση. Μπορει να αλλαζουν οι Τεχνικες που χρησιμοποιουνται αλλα παραμενει το γεγονος οτι Φασικη συμπτωση στον χωρο δεν νοειται για οποιαδηποτε αποσταση του Ακροατη απο τις δυο πηγες (Woofer, Mid). Αυτη (η φασικη συμπτωση) ή μια σχετικα ανεκτη αποκλιση γινεται ολο και πιο δυσκολη, αυξανομενης της συχνοτητας, δηλαδη μειουμενου του μηκους κυματος. Απο αυτην την αποψη συστηματα που περιεχουν ενεργα φιλτρα ειναι σαφως λιγοτερο προβλεψιμα. Συνυπολογισε σε παρακαλω πως για να ισχυουν οι υπολογισμοι με τα Ενεργα φιλτρα πρεπει και οι Ενισχυτες που ακολουθουν να υπεισαγουν τον ιδιο βαθμο φασικης μεταθεσης μεταξυ τους, εκτος του ιδιου βαθμου Ενισχυσης.
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
55.639
Reaction score
138.653
Μιχάλη εύγε, και πάλι εύγε δηλαδή....

Με κάλυψες 1000%....

Αυτό που λέω "αδύνατο" απλά αναλύεις γιατί είναι αδύνατο (χαχαχαχαχα, έλα, πλάκα κάνω, ξέρεις όμως πως και όλα τα παραπάνω να κάνεις, ακόμα και περισσότερα, πάλι για μια περιορισμένη θέση ακρόασης μιλάμε, αλλά αυτό εξακολουθεί να είναι άσχετο.

Επίσης, τα περισσότερα ηχεία της αγοράς έχουν ένα καραμπουμάρισμα στους 30 κύκλους (ας είναι καλά το μπας ριφλεξ) για να δίνουν την εντύπωση μπόλικου μπάσσου. Εκεί και στους 60. (στους 90 λίγοι το αντιλαμβάνονται, και λογικό γιατί έχει πια πέσει πολύ) Οπότε, το ηχείο που δε σχεδιάστηκε να παίζει απαραίτητα με σάμπ, μια χαρά θα παίζει τους 30 κύκλους, εκτός κι αν πάρεις δραστικά μέτρα.....

Όπως βλέπεις, την έννοια του on/off πρώτος προσπαθώ να καταργήσω στους εδώ θαμώνες...

Και για να γίνουμε λίγο αισιόδοξοι, όλα είναι εφικτά.
Σπίτι μου, μετράω σωστές φάσεις από 20 έως 220 κύκλους και στάθμες με απόκλιση 1,5db στο συχνοτικό αυτό εύρος. Βέβαια αυτά σε σημειακή θέση ακρόασης....

(τις μετρήσεις τις κάνω και σε κάθε συχνότητα ξεχωριστά, μία μία δηλαδή..... βασανιστήριο...)
 


ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
174.092
Μηνύματα
2.961.729
Members
38.287
Νεότερο μέλος
tenten300
Top