Φόρτιση ηλεκτρικών αυτοκινήτων

wizzy

Music is our (Supernatural) friend!
Μηνύματα
14.564
Reaction score
21.356
Ερώτηση άσχετου με τα ηλεκτρικά, σχετική με το θέμα:

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, έχουν όλα το ίδιο βύσμα/καβλιτζέκι/όπως το λένε για να φορτίζουν; Υποθέτω πως όχι. Εάν όντως έχουν διαφορετικά βύσματα, πώς εξασφαλίζεται ότι ο δημόσιος φορτιστής θα μπορεί να εξυπηρετήσει το αυτοκίνητο; Δηλαδή, εάν το αυτοκίνητό μου έχει το βύσμα "Α" κι ο φορτιστής έχει το βύσμα "Β" τι γίνεται;

Γενικά, όλοι όσους αγόρασαν ηλεκτρικό αυτοκίνητο, σας προβλημάτισε αυτή η παράμετρος; Δεν ξέρω τι γίνεται στην Κύπρο, εκτός από ότι έχουν αρχίσει να "ξεφυτρώνουν" φορτιστές "εδώ κι εκεί" και κάθε ένας είναι διαφορετικός από τον άλλο, οπότε δεν θέλω να βρεθώ στη - μελλοντική - δυσάρεστη θέση να χρειαστεί να φορτίσω σε δημόσιο φορτιστή και να μην μπορώ λόγω ασυμβατότητας βυσμάτων φόρτισης.
 

symos

You're not worthy!
Μηνύματα
3.429
Reaction score
7.731
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, έχουν όλα το ίδιο βύσμα/καβλιτζέκι/όπως το λένε για να φορτίζουν;
Επειδή είμαστε στην Ευρώπη (έχει και μερικά καλά), η απάντηση είναι "ναι".
Πλην κάποιων πολύ παλιών Ιαπωνικών μοντέλων.
 


alexis

Reticular Activating System
Μηνύματα
16.339
Reaction score
30.174
Αν πάρεις καινούργιο όλα ίδια είναι, με CCS.
Aν πάρεις μεταχειρισμένο Nissan Leaf έχει Chademo.
 

wizzy

Music is our (Supernatural) friend!
Μηνύματα
14.564
Reaction score
21.356
Επειδή είμαστε στην Ευρώπη (έχει και μερικά καλά), η απάντηση είναι "ναι".
Πλην κάποιων πολύ παλιών Ιαπωνικών μοντέλων.
Έχουν πια το ίδιο σε όλη την Ευρώπη. Αλλού έχουν άλλο.
Αν πάρεις καινούργιο όλα ίδια είναι, με CCS.
Άρα, εάν, για παράδειγμα πάρω είτε ARYA είτε Tesla είτε Id3, θα φορτίζω παντού. Μάλιστα, σας ευχαριστώ για τις απαντήσεις.
 


symos

You're not worthy!
Μηνύματα
3.429
Reaction score
7.731
Άρα, εάν, για παράδειγμα πάρω είτε ARYA είτε Tesla είτε Id3, θα φορτίζω παντού. Μάλιστα, σας ευχαριστώ για τις απαντήσεις.
Σίγουρα θα έχουν το ίδιο βύσμα. Το "να φορτίζεις παντού" δεν εξαρτάται μόνο από το βύσμα.

Π.χ. τα Tesla έχουν το ίδιο βύσμα με το δικό μου, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι εγώ μπορώ να φορτίσω σε Tesla supercharger. Ή και μπορώ, γιατί πρόσφατα η Tesla άνοιξε επιλεγμένους φορτιστές και σε άλλα οχήματα, αλλά δεν έχω παρακολουθήσει το θέμα, δεν ξέρω αν ισχύει και σε ποιους.

Πρακτικά όμως, στη δική σου περίπτωση (στην Κύπρο δεν έχει superchargers και αυτή τη στιγμή καμία άλλη εταιρεία δεν έχει "αποκλειστικό" δίκτυο), δεν έχει σημασία τι αυτοκίνητο θα πάρεις, θα μπορείς να φορτίσεις παντού.
 

MaxHeadroom

Moderator
Moderator
Μηνύματα
8.199
Reaction score
10.594
Έχουν ανοίξει 2 από τα 4 σημεία φόρτισης που υπάρχουν σε ολόκληρη την Ελλάδα.
 





symos

You're not worthy!
Μηνύματα
3.429
Reaction score
7.731
Και στο site της Tesla στον χάρτη των superchargers, αν κλικάρεις σε κάποιον, λέει αν είναι ανοιχτός ή όχι, το κοιτούσα προχθές.
 

alexis

Reticular Activating System
Μηνύματα
16.339
Reaction score
30.174
Ναι αλλά ο "Elon θεέ πάρε την ΠΑΕ" δεν είχε άλλη ιδέα για το καμουφλάζ του Robotaxi; Δηλαδή νταξ (μιας και έχει βουίξει το διαδίκτυο ότι είναι το Robotaxi 🙃).

20240915_225032.jpg
robotaxi-1024x646.jpg
 

rose.athens

Not in the mood Mod
Super Moderator
Μηνύματα
47.406
Reaction score
97.989
Στο πρόσφατο ταξίδι στην Καλαμάτα χρησιμοποιήσαμε το πιστό μας Puma που είναι ήπιο υβριδικό. Ούτε εγώ ήμουν έτοιμος (μόλις είκοσι ημερών κάτοχος EV και με μηδενική εμπειρία σε δημόσια φόρτιση) ούτε το Atto, καθώς δεν έχουν ακόμα τοποθετηθεί οι (απαραίτητες στις τρέχουσες καιρικές συνθήκες) αντιηλιακές μεμβράνες του. Η δε περίοδος του δεκαπενταύγουστου δεν προσφέρεται για πειράματα με την οικογένεια μέσα...
Ωστόσο, το ταξίδι ήταν μια πολύ καλή ευκαιρία να γνωρίσω τα εργαλεία που βοηθούν τον προγραμματισμό και την πλοήγηση στα σημεία φόρτισης, αλλά και να δω ιδιοίς όμμασι τις συνθήκες στους δημόσιους φορτιστές της εθνικής οδού και του ξενοδοχείου μας.

Το Atto 3 έχει επαρκή αυτονομία για να πάει από την Αθήνα στην Καλαμάτα χωρίς ενδιάμεση φόρτιση. Όμως, εμείς ξεκινήσαμε από τα βόρεια της Χαλκίδας για να καταλήξουμε στα νοτιοανατολικά της Καλαμάτας, οπότε η διαδρομή ήταν πολύ μεγαλύτερη και απαιτούνταν μια μικρή στάση.

View attachment 340160

Εργαλεία
Όσον αφορά τα εργαλεία, ασχολήθηκα με δύο που βρήκα ψάχνοντας:

1) Το PlugShare είναι μια εφαρμογή που επιτρέπει στους χρήστες EV να βρίσκουν σταθμούς φόρτισης. Οι κύριες λειτουργίες της περιλαμβάνουν:

1. Αναζήτηση σταθμών φόρτισης: Οι χρήστες μπορούν να εντοπίσουν σταθμούς φόρτισης με βάση την τοποθεσία, τον τύπο σύνδεσης και τη διαθεσιμότητα.​
2. Κριτικές και βαθμολογίες: Η κοινότητα μοιράζεται αξιολογήσεις και σχόλια για τους σταθμούς, βοηθώντας τους οδηγούς να επιλέξουν τον καλύτερο σταθμό.​
3. Πληροφορίες σε πραγματικό χρόνο: Ενημερώσεις για τη διαθεσιμότητα σταθμών φόρτισης σε πραγματικό χρόνο, αποφεύγοντας την ταλαιπωρία αναμονής.​
4. Κοινή χρήση εμπειριών: Οι χρήστες μπορούν να προσθέτουν σταθμούς, να μοιράζονται πληροφορίες και να συνδέονται με άλλους οδηγούς EV.​
5. Πληρωμή και κρατήσεις: Σε ορισμένες περιοχές, η πλατφόρμα επιτρέπει την πληρωμή για τη φόρτιση και την κράτηση σημείων φόρτισης.​


2) Το A Better Route Planner (ABRP) είναι μια άλλη δημοφιλής εφαρμογή σχεδιασμού διαδρομών για ιδιοκτήτες ηλεκτρικών οχημάτων (EV). Οι βασικές λειτουργίες της περιλαμβάνουν:
1. Σχεδιασμό διαδρομών: Η εφαρμογή υπολογίζει την καλύτερη διαδρομή για το ταξίδι σας, λαμβάνοντας υπόψη την αυτονομία του οχήματος, το φορτίο της μπαταρίας και τους διαθέσιμους σταθμούς φόρτισης.​
2. Προσαρμογή διαδρομής: Οι χρήστες μπορούν να προσαρμόσουν τις παραμέτρους της διαδρομής, όπως τα επίπεδα φόρτισης που θέλουν να έχουν κατά την άφιξη σε κάθε σταθμό.​
3. Πρόβλεψη κατανάλωσης ενέργειας: Υπολογίζει την κατανάλωση ενέργειας του οχήματος σε όλη τη διαδρομή, λαμβάνοντας υπόψη την ταχύτητα, το ανάγλυφο του εδάφους, τον καιρό και άλλα.​
4. Ενημερώσεις σε πραγματικό χρόνο: Παρέχει δεδομένα σε πραγματικό χρόνο για τη διαθεσιμότητα των σταθμών φόρτισης και ενημερώνει τις διαδρομές αναλόγως.​
5. Συγχρονισμό με το όχημα: Σε συμβατά οχήματα, μπορεί να συγχρονιστεί με το αυτοκίνητο για να λαμβάνει δεδομένα απευθείας και να βελτιστοποιεί τον προγραμματισμό της διαδρομής.​

Οι εφαρμογές τρέχουν σε όλους τους browsers υπολογιστών (όπου είναι πιο εύχρηστα), διαθέτουν apps που τρέχουν σε smartphones, ενώ μπορούν να εγκατασταθούν μέσω side-loading ακόμα και στο infotainment του Atto 3!

Και τα δύο έχουν τη χρησιμότητά τους. To PlugShare μου φάνηκε κάπως πιο ενημερωμένο όσον αφορά τους διαθέσιμους φορτιστές, αλλά το ABRP μου άρεσε συνολικά καλύτερα, λόγω της καλύτερης παραμετροποίησής του και της δυνατότητας να λαμβάνει υπόψη παραμέτρους όπως το ανάγλυφο εδάφους της διαδρομής, που παίζουν σημαντικό ρόλο στην αυτονομία.

Το συμπέρασμα από την πρακτική εφαρμογή τους στο σχεδιασμό της διαδρομής Χαλκίδα-Καλαμάτα ήταν ότι θα μπορούσα να κάνω μια στάση στο ΣΕΑ Σπαθοβουνίου, τόσο πηγαίνοντας όσο και επιστρέφοντας. Ωστόσο, στο σκέλος του "πήγαινε" υπήρχε δυνατότητα, αντί του Σπαθοβουνίου, να γίνει μια πολύ μικρή παράκαμψη 1,5km προς Τρίπολη όπου οι φορτιστές είναι ταχύτεροι (στην κατεύθυνση προς Καλαμάτα, ο ΣΕΑ Σπαθοβουνίου έχει μόνο 50kW ισχύ, οπότε η φόρτιση διαρκεί παραπάνω).

Ένα σπουδαίο νέο για τους κατόχους BYD είναι ότι η ΟΤΑ update 1.7 που ξεκίνησε από εχθές να διανέμεται στα Dolphin, Atto 3 και Seal περιλαμβάνει τη δυνατότητα προγραμματισμού/πλοήγησης για φόρτιση! Δεν αποκλείεται βέβαια να προσφέρεται σε συνεργασία με κάποιο πάροχο τέτοιων υπηρεσιών, όπως οι δυο προαναφερθέντες, ενώ μένει να δούμε πόσο καλά υλοποιημένη και πόσο εύχρηστη είναι.

Μια ιδιαίτερη περίπτωση είναι το δίκτυο των superchargers της Tesla, το οποίο καθοδηγεί τους κατόχους EV της φίρμας κατά τη διάρκεια μεγάλων ταξιδιών με τον πιο απλό και φιλικό στο χρήστη τρόπο. Δυστυχώς το δίκτυο της Tesla προς το παρόν απαρτίζεται από μόνο τέσσερα σημεία φόρτισης, κανένα από τα οποία στη Βόρεια Ελλάδα, κάτι που περιορίζει πολύ τη χρησιμότητα αυτής της δυνατότητας εντός συνόρων. Αντίθετα, είναι ένας εξαιρετικός τρόπος για εύκολα ταξίδια στο εξωτερικό.

Πρόσφατα ανακάλυψα όμως ότι η πληρέστερη βάση δεδομένων για τους διαθέσιμους φορτιστές στην Ελλάδα, είναι... κρατική. Φυσιολογικό, αφού όλοι όσοι τοποθετούν φορτιστές, είναι υποχρεωμένοι να τους δηλώνουν στη λίστα του Μητρώου Υποδομών και Φορέων Αγοράς Ηλεκτροκίνησης.

Διαθεσιμότητα φορτιστών
Καθώς ο ΣΕΑ Σπαθοβουνίου είναι ούτως ή άλλως η στάση μας όποτε πηγαίνουμε προς εκείνα τα μέρη, είχα την ευκαιρία να πάρω μια ιδέα για το τι κίνηση υπάρχει στους εκεί φορτιστές. Σημειωτέον ότι, λόγω δεκαπενταύγουστου, ήταν περίοδος σχετικής αιχμής, αν και δεν ταξιδέψαμε μέρες όπου υπήρχε η κορύφωση της κίνησης. Τι είδα; Στο κατέβασμα δεν υπήρχε κανείς να φορτίζει, ενώ στο ανέβασμα ήταν κατειλημμένος ο ένας από τους τέσσερεις φορτιστές από ένα PHEV.
Δεν έκανα τη μικρή παράκαμψη προς Τρίπολη για να δω τι συμβαίνει εκεί, αλλά θεωρώ βέβαιο ότι θα υπήρχε διαθεσιμότητα, καθώς μιλάμε για πολλούς φορτιστές υπερυψηλής ισχύος από δύο παρόχους.

Στο ξενοδοχείο μας τώρα, υπήρχε ένας 22ρης AC, οποίος ήταν -κατά σύμπτωση- στο πάρκινγκ πίσω από το δωμάτιό μας, οπότε είχα καλή εποπτεία του πόσο χρησιμοποιούνταν. Κατά μεγάλα διαστήματα ήταν εκεί τρία PHEV άλλων ενοίκων και φόρτιζαν, ενώ είδα και μερικούς... ακατανόμαστους με θερμικά να το χρησιμοποιούν μερικές φορές ως πάρκινγκ. Πάντως η ρεσεψιόν κρατούσε τον αριθμό πινακίδας οχήματος κατά το check-in, οπότε θα ήταν μάλλον εύκολο να ειδοποιηθούν για να το αποσύρουν, αν χρειαζόταν.


Εφαρμογές παρόχων φόρτισης
Ένας επιπλέον μπελάς είναι ότι κάθε πάροχος έχει το δικό του app, το οποίο πρέπει να εγκατασταθεί πριν χρησιμοποιηθεί κάποιος φορτιστής του. Δεν είναι κάτι περίπλοκο, αλλά υπάρχουν περίπου δεκαπέντε πάροχοι, οπότε καλό είναι να έχετε δει από πριν -μέσω των εργαλείων που αναφέρω παραπάνω- ποιος παρόχους θα χρειαστείτε, για να είστε έτοιμοι. Ακόμα καλύτερα, ζητήστε να εκδοθεί για εσάς μια κάρτα RFID, την οποία θα χρησιμοποιείτε κατά τη φόρτιση χωρίς να εξαρτάστε από το κινητό σας τηλέφωνο και τον πάροχο κινητής τηλεφωνίας.
Γενικά, η φόρτιση σε δημόσιους φορτιστές έχει πολλαπλάσιο κόστος σε σχέση με τη φόρτιση στο σπίτι και συνήθως είναι τόσο ακριβότερη όσο ταχύτερος είναι ο φορτιστής.


Πόσο εκτεταμένο είναι το δίκτυο;
Το δίκτυο επί των εθνικών οδών (ή ελάχιστα έξω από αυτές) είναι το σημαντικότερο κατά τις μετακινήσεις σε μεγάλη απόσταση. Περιλαμβάνει ταχυφορτιστές, οι οποίοι πρέπει να έχουν ισχύ τουλάχιστον 100kW με βάση τα σημερινά δεδομένα των EV, αλλά κάποιοι από αυτούς είναι ακόμα στα 50kW. Η αναλυτική λίστα των διαθέσιμων σήμερα φορτιστών στις εθνικές οδούς βρίσκεται εδώ. Προφανώς θα αυξάνονται διαρκώς στο μέλλον.
Από εκεί και πέρα, υπάρχουν πλέον πάρα πολλοί φορτιστές διάσπαρτοι στην Ελλάδα, αλλά υπάρχουν και περιοχές όπου σπανίζουν. Τα εργαλεία που παρουσιάζω παραπάνω, είναι πολύτιμος βοηθός σας!
Τέλος, βοηθάει πάρα πολύ αν το σημείο του προορισμού σας διαθέτει φορτιστή, έστω και AC. Σε καμία περίπτωση δε λέω βέβαια να γίνουμε σκλαβάκια του EV και να κλείνουμε ξενοδοχείο για... εκείνο. :D


Συμπέρασμα
Όπως κάθετι νέο, η μετακίνηση με EV σε μεγάλες αποστάσεις έχει μια καμπύλη εκμάθησης. Με καλή προετοιμασία όμως, ακόμα και ένα EV που διαθέτει μεσαίου μεγέθους μπαταρία μπορεί να πάει μακριά, αρκετά εύκολα!
Ευτυχώς φαίνεται ότι αλλάζουν αρκετά πράγματα.

Παράδειγμα στην Ιονία Οδό εμφανίζονται οι παρακάτω φορτιστές:
SEA.png


Το ίδιο και στο Plugshare, όπου στα ΣΕΑ Αμβρακίας εμφανίζετα ένας 50άρης φορτιστής της Incharge στην άνοδο και ένας στην κάθοδο.

Στην πραγματικότητα, από την εφαρμογή της Incharge, υπάρχουν πλέον:
2 φορτιστές 360kW και 2 200 kW :eek: στον ΣΕΑ Αμβρακίας στην άνοδο
6 φορτιστές 200 kW στον ΣΕΑ Αμφιλοχίας στην κάθοδο

Amvrakia2.jpg

Amvrakia1.jpg


Τα αρνητικά είναι ότι:
- στην κρατική εφαρμογή recharge.Gov δεν υπάρχουν φίλτρα για επιλογή ταχυφορτιστών βάσει ισχύος
- το plugshare (μάλλον εξαιτίας των εταιρειών φόρτισης) δεν φαίνεται να είναι ενημερωμένο
- η Incharge στο σάιτ της δεν εμφανίζει την ισχύ των φορτιστών της, παρά μόνο στην εφαρμογή για κινητά.
 


ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
173.249
Μηνύματα
2.934.308
Members
38.163
Νεότερο μέλος
Giannis2012
Top